Wat is er nieuw

Moet filter altijd met dezelfde kracht blazen?

Klaussie

New member
Lid geworden
26 maart 2026
Leeftijd
40
Hallo,

Ik ben een paar weken geleden begonnen met mijn eerste aqurium een Nano 35L met een Dennerle hoekfilter. In de tweede week van het indraaien merkte ik dat mijn filter niet meer met dezelfde kracht het water rond blaaste. Ik heb toen het filter uitgespoeld (met aquarium water) en daarna blaaste hij weer volluit en had ik goede stroming in het water. Maar na een dag merkte ik alweer dat het water veel minder sroming had, of zelfs helemaal niet rondstroomde na steeds het filter uitspoelen lijkt hij het weer op volle kracht rond te blazen, maar binnen een dag is de stroming weer weinig tot niks.
Is dit normaal? Moet een filter continue of volle kracht stroming creeeren of is het normaal dat de stroming afneemt?

Neem aan dat het niet de bedoeling is om elke dag het filter om te spoelen?

Iemand misschien tips om dit op te lossen?

Zo snel minder stroming hebben is niet handig. Zou niet moeten.

Ik kwam het onderstaande filter tegen. Heb je die? Lijkt wel of er witte filterwatten in zitten, of erg fijnmazige witte spons. Dat is geen slim ontwerp. Leuk voor de fijne deeltjes, maar een hoofdfilter is op deze manier ongeschikt om je bak op te draaien.

Oplossing zou kunnen zijn om het witte deel te vervangen met grove filterspons (op maat te knippen van een vijvermat oid) of een ander filtertje te zoeken. Liefst iets met een spons als hoofddeel, niet al te fijn van structuur zodat het langere tijd stabiel kan draaien.

as.46883479.jpg

Laatst bewerkt:
Zo snel zou niet moeten; tenzij je enorm veel meuk in je water hebt zitten. K heb het filtertje ook gehad met de originele cartridges. Het is ernstig lastig om daarmee een fatsoenlijke balans te krijgen. Iets als een Oase filtosmart 60 of Dennerle scaperflow kan veel meer filtermedia in en makkelijker om zowel spons als filterwatten te hebben. Kun je ook nog bv Seachem Matrix in stoppen.

Heb je die? Lijkt wel of er witte filterwatten in zitten, of erg fijnmazige witte spons. Dat is geen slim ontwerp. Leuk voor de fijne deeltjes, maar een hoofdfilter is op deze manier ongeschikt om je bak op te draaien.

Heb ze ook gehad en het is een soort vilt om een frame, prima ding voor garnalen bakjes met lage belasting.
Moet inderdaad wel af en toe uitgespoeld worden, om de week ofzo is vrij normaal.

Aha. Tsja het is natuurlijk maar net wat je een acceptabele hoeveelheid onderhoud vindt. Ik zou er chagrijnig van worden. 🤣

Zo snel minder stroming hebben is niet handig. Zou niet moeten.

Ik kwam het onderstaande filter tegen. Heb je die? Lijkt wel of er witte filterwatten in zitten, of erg fijnmazige witte spons. Dat is geen slim ontwerp. Leuk voor de fijne deeltjes, maar een hoofdfilter is op deze manier ongeschikt om je bak op te draaien.

Oplossing zou kunnen zijn om het witte deel te vervangen met grove filterspons (op maat te knippen van een vijvermat oid) of een ander filtertje te zoeken. Liefst iets met een spons als hoofddeel, niet al te fijn van structuur zodat het langere tijd stabiel kan draaien.

Bekijk bijlage 395622
Deze heb ik inderdaad, zat er standaard.

Heb ze ook gehad en het is een soort vilt om een frame, prima ding voor garnalen bakjes met lage belasting.
Moet inderdaad wel af en toe uitgespoeld worden, om de week ofzo is vrij normaal.

Om de week oke, maar nu moet het elke dag bijna wel.

Dat is wel excessief.
Plaats eens wat foto's van de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan