Moet soil na verloop van tijd vervangen worden?


MarcelK

Well-known member
Erelid
Lid geworden
27 september 2009
Berichten
11,288
Locatie
Hoogeveen
Zoals de titel al aangeeft, moet een soil bodem na verloop van tijd vervangen worden? En zo ja, na welke periode dient deze vervangen te worden?
 
Jazeker, hoe lang een soil werkt zal per soil en situatie verschillen. Bij veel groei in de bak zal een soil die voeding bevat sneller uitgewerkt zijn. Bij een soil die de PH verlaagd zal het uit maken hoeveel water er ververst wordt want bij elke verversing put je de bodem weer wat uit. Vaak kun je zien dat die bolletjes van de soil langzaam uit elkaar vallen en dan is het tijd om te vervangen. Dat hoeft echter niet bij elke soil zo te zijn, beste is gewoon de gebruiksaanwijzing van de soil er bij te pakken.
 
Zelf gebruik ik de colombo soils, die de ph verlagen, die gaan volgens de fabrikant 6 tot 12 maanden mee, afhankelijk van de omstandigheden in de bak. Bij een bodembedekking van 5 cm.
 
Dank voor jullie reacties.
Vaak kun je zien dat die bolletjes van de soil langzaam uit elkaar vallen en dan is het tijd om te vervangen.
Dan zal ik op zoek moeten naar een nieuwe bodem :stars:

Nog maar eens goed bedenken of het weer een soil of toch ‘gewoon’ grind gaat worden.
 
Ik gebruik de Enviroment ph verlagende bodem en die gaat toch een jaar of 2 mee als je gebruik maakt van osmose.
 
Deze zit er nu zo’n 3 1/2 jaar in.

Geloof dat de verkoper aan had gegeven dat de bodem met ongeveer een jaar vervangen moet worden. Maar dat leek mij aardig snel en daarbij viel er ook niets te merken aan de bak. Nu heb ik vee fijn stof en zodra ik met de planten bezig ben vallen de korreltjes als het ware uit elkaar.
 
Ja met onderhoud trek je dan veel stof omhoog en ik heb het bij de garnalen met maar 1 plant in de bodem en dan heb je er geen of weinig last van. Na zo n tijd zou ik de bodem ook verwisselen.
 
Die van Colombo enkele maanden voordat het uit elkaar begint te vallen en prut wordt.(3x al gehad) Die van ADA en tropica ruim een jaar, anderhalve jaar. De werking kan eerder gestopt zijn, daarna voedsel capsules gebruiken om bij te mesten.
 
Het is allemaal nogal afhankelijk van hoe je je soil gebruikt.

De hoge CEC-waarde van soil is blijvend. Maar wat wel gebeurt is dat de samenstelling van de kationen in de soil bij iedere verversing meer gaat lijken op de samenstelling van de kationen in je verversingwater. Ververs je constant met hard water dan gaat je soil ook steeds meer hardheidsmineralen (calcium en magnesium) bevatten. Het zelfde geld voor voedingstoffen.
wil je lang plezier hebben van je soil zul je dus moeten verversen met zacht water en ook vloeibare meststoffen toe moeten voegen.
 
wil je lang plezier hebben van je soil zul je dus moeten verversen met zacht water en ook vloeibare meststoffen toe moeten voegen.
wat is dan de rol van die vloeie baren voeding snap het niet zo goed wat je zecht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mij in elk geval geen soil meer, moet nu de bodem vervangen zonder dat er (buitende stoffige bodem zelf) een reden voor is. Ga wel weer terug naar ouderwets grind :DD
 
wat is dan de rol van die vloeie baren voeding snap het niet zo goed wat je zecht

Soil heeft een hoge CEC waarde. Dat staat voor Cation Exchange Capacity. Oftewel het vermogen om positief geladen deeltjes (kationen) om te wisselen,
Calcium en Magnesium (verantwoordelijk voor de GH), voedingstoffen als Kalium, ijzer en andere sporenelementen en ook H+ zijn allemaal kationen, dus postief geladen. Deze deeltjes plakken als magneetjes aan de soil. als het ene deeltje loslaat kan er een ander deeltje vast plakken. op die manier wisselen water en soilbodem dus onderling deeltjes uit. er plakt bijvoorbeeld een kalium-ion vast en in ruil daarvoor komt een ijzer-ion vrij.

Dat uitwisselen van kationen gaat constant door, maar zolang de verhoudingen tussen kationen in de soil relatief gelijk zijn dan in het water, verandert er aan de samenstelling van het water of de bodem niks. Er gaan dan evenveel deeltjes van een willekeurige stof de bodem in als er van diezelfde stof uitkomen.

Maar als je vloeibare plantenvoeding in je water gooit dan stijgt bijvoorbeeld de hoeveelheid Kalium in het water. Dan zorgt dat constante uitwisselen ervoor dat die Kalium relatief gelijk over de bodem en het water verdeelt wordt. Een deel van de Kalium in dit geval gaat dus van het water de bodem in.
Als de hoeveelheid Kalium in het water vervolgens daalt door bijv een waterverversing of opname door planten, dan werkt het proces ook weer de andere kant op.
zo vormt soil (of andere bodem met hoge CEC-waarde) een buffer voor veel voedingstoffen, de hoeveelheid voedingstoffen in het water wordt stabieler.
Dat principe geld ook voor de hardheid en de pH, waterwaarden waarbij Kationen een belangrijke rol spelen.

Daarnaast heeft soil nog wel een paar andere voordelen, zo zorgt het binden van voedingstoffen uit het water dat deze ook goed voor wortels beschikbaar zijn. Maakt de lichtzure pH van soil het voor plantenwortels gemakkelijker om voedingstoffen op te nemen. Is de poreuse structuur erg geschikt voor symbiotische microorganismen, etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hangt natuurlijk van de soil af...
maar refererend aan de ADA aqua soil verliest hij na een half jaar veel van zijn werking maar kun je om de 3 maanden of zo root sticks toevoegen. dat kun je zo'n 2 jaar volhouden...
hoop dat je hier iets aan hebt!
 
Voor mij in elk geval geen soil meer, moet nu de bodem vervangen zonder dat er (buitende stoffige bodem zelf) een reden voor is. Ga wel weer terug naar ouderwets grind :DD

Zolang je niet in de bodem woelt is het toch helemaal geen probleem dat er wat stof in zit?

In de kern is het vooral een cultuur ding. vanuit de oosterse denkwijze draait het vooral om compositie. dat begint met het zorgvuldig aanbrengen van de bodemlaag, en daar gebruik je danook een speciale spatel bij, zodat je met aandacht en tijd de soil precies op de juist plek kunt leggen. Dat ga je bij het onderhoud niet meteen weer omploegen.

Vanuit de westerse benadering draait het vooral om mooie gezonde planten in vele kleuren en contrasten, dan knip je niet de mooiste toppen af om weg te gooien, maar trek je de plant uit de bak en zet je de mooiste stukken terug.

met geen van beide benaderingen is iets mis, maar soil is een typisch product van de eerste methode, en heeft dus praktische bezwaren bij de tweede.

.
hangt natuurlijk van de soil af...
maar refererend aan de ADA aqua soil verliest hij na een half jaar veel van zijn werking maar kun je om de 3 maanden of zo root sticks toevoegen. dat kun je zo'n 2 jaar volhouden...
hoop dat je hier iets aan hebt!

ALleen als je structureel minder plantenvoeding toevoegt dan de planten gebruiken raakt de bodem uitgeput. Tom Barr heeft jaren terug een analyse laten maken van aquasoil vers uit de verpakking en soil die 18 maanden (1,5 jaar) in zijn aquarium was gebruikt. Het enige wezenlijke verschil in voedingstoffen was dat de nieuwe soil veel ammonia bevat en de oude niet.

er is niet perse iets mis mee om weinig voedingstoffen te doseren en eerst die uit de bodem op te gebruiken voor je gaat bemesten, Het bemestingssysteem van ADA werkt ongeveer op die manier. Maar als je dan gaat bemesten zal de bodem die voedingstoffen ook weer gewoon opnemen en uitwisselen met het water. De werking van de soil is niet weg. alleen de voedingstoffen raken op. De bodem is dan dus ook niet uitgewerkt of aan vervanging toe, maar is aan bemesting toe.
 
dat is toch precies wat ik zei, de bemesting zijn dan de root sticks....
of begrijp ik je verkeerd?
 
ongeveer. Nuance verschil is dat als de voedingstoffen die in de fabriek zijn toegevoegd op zijn, de bodem uitgeput is en niet uitgewerkt. De werking van soil: het opnemen en afgeven van (voedings)stoffen blijft onaangetast.

Ook zijn rootsticks en aanverwanten vaak gemaakt om voedingsstoffen langzaam vrij te laten komen bij voorkeur rechtstreeks aan de wortels van de planten. Dat is heel nuttig in grind en zand dat zelf niks vast kan houden. Maar juist de bufferwerking dus het afgeven en opnemen van voedingstoffen uit het water is in mijn beleving de meest nuttige eigenschap van soil. Daar maak je geen gebruik van als de voedingstoffen hoofdzakelijk in het stickje blijven zitten. Met goed oplosbare voedingstoffen (vloeibare plantenvoeding) gebruik je die eigenschap wel.

Rootsticks e.d. zijn een systeem met soil meer een vervanger van voedselrijke onderlagen als ADA-Powersand en JBL Vulcano-Mineral e.d. Ook daarvan is het idee dat ze een langwerkende voedingsbron voor de plantenwortels zijn.
 
interessante site!
 

Terug
Bovenaan