Mogelijk meer beperkingen op import van koralen uit Australië


lbakker

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2014
Berichten
1,896
Leeftijd
49
Locatie
Noord Holland
Mogelijk komen er meer restricties op de import van koralen uit Australië.
Hopelijk gaat dit niet betekenen dat sommige soorten nog schaarser, duurder of misschien helemaal uit de hobby gaan verdwijnen.


Even een vraag, ik ben een leek op het gebied van koraal en zoutwater. Misschien dat je dit zou kunnen uitleggen, zijn dergelijke frags meestal wildvang? Zijn koralen ook te kweken? En zoja, is dit dan niet een verstandige beslissing die CITES heeft genomen? Ik hoor elk jaar weer op het nieuws dat het koraalrif overal ter wereld hard afneemt in omvang en ik neem aan dat elk steentje kan bijdragen en dus dat deze beslissing een goed idee is.

Nogmaals; ik ben een leek op dit gebied, maar in mijn oren klinkt dit niet als een rare beslissing.
 
De meeste koralen zijn redelijk eenvoudig te stekken en te vermeerderen, dit doen ook best veel hobbyisten thuis op kleine schaal.
Bijvoorbeeld in Indonesië zijn enkele grote kwekers die koralen in de oceaan kweken. Ook zijn er in Europa en de Verenigde Staten enkele kwekerijen maar dit is natuurlijk veel duurder door de filtratie, verlichting, kweekbakje etc. De Jong Marinelife doet dit bijvoorbeeld ook.

Ik heb wel eens gelezen dat veel koralen die uit Australië komen, uit het wild (great barbier reef) gehaald worden. Hopelijk zijn hier wel strenge regels voor maar dat is natuurlijk wel een plek waar je de koralen het liefste zou willen laten staan.
 
Gelukkig zijn er ook overal ter wereld initiatieven waarbij koralen gekweekt worden om weer in het wild terug te plaatsen. Ook zijn veel kwekerijen die voor de hobby koralen kweken betrokken bij deze initiatieven.
 
Bedankt voor je uitleg!

Ook zijn er in Europa en de Verenigde Staten enkele kwekerijen maar dit is natuurlijk veel duurder door de filtratie, verlichting, kweekbakje etc. De Jong Marinelife doet dit bijvoorbeeld ook.
Ik hoop dan door een verbod op wild of iig een verminderde aanbod het kweken van koralen voordeliger worden. Dat zodoende de hobby door kan gaan, maar dan op basis van kweek. Als de prijzen stijgen, dan kan het immers uit om op grotere schaal te gaan kweken.
 
Hier een filmpje waarin getoond wordt dat koralen in Australië inderdaad direct van het rif gehaald worden.
Ondanks dat er ongetwijfeld hele strenge regels zijn heb ik hier toch wel bezwaren tegen.

 
Zo worden koralen in Indonesië gekweekt.

 
En voor een compleet overzicht een kwekerij in de Verenigde Staten.

 
Ik denk dat elke beperking zal leiden tot hogere prijzen en dat zien we ook bij goed levend steen de laatste jaren.
 
Inderdaad, door schaarste gaan de prijzen omhoog.
 
Ik denk dat we nu ook al door de Corona zien dat de koralen bijna onbetaalbaar zijn geworden dus als dit zo doorzet dan hou ik mn hart vast.
 
Het ligt ook aan de koralen. Sps en soft koralen zijn makkelijk te stekken en te kweken. Volgens mij komen uit Australië vooral veel LPS koralen. Een branching euphyllia koraal of een ducan is nog wel te fraggen, maar een acanthophyllia, een scoly, een lobophyllia, een symphyllia en de meeste chalice soorten daar durf ik mijn mes/zaag niet in te zetten.... De overlevingskans van dit soort koralen is gewoon nog laag met het kweken hiervan.
 
Tja... we kunnen de australiërs niet verwijten dat ze het oogsten en versturen van koralen sterk begrenzen als het Great Barrier Reef aan het afsterven is.
Persoonlijk ben ik gewoon tegen wildvang van vissen op grote schaal en het oogsten van koralen.

Als we zouden weten hoe veel % er het hele traject niet overleven....
 
Mooie kans voor de fanatiekere hobbyisten onder ons om zich te richten op het vermeerderen van koraal (en het kweken van vissen).
 
Hier een filmpje waarin getoond wordt dat koralen in Australië inderdaad direct van het rif gehaald worden.
Ondanks dat er ongetwijfeld hele strenge regels zijn heb ik hier toch wel bezwaren tegen.


Een papegaaivis eet meer koraal per jaar(5000kg) dan er geoogst wordt op jaarbasis voor de aquariumindustrie.
 
Ik weet geen cijfers maar ik denk dat er wereldwijd voor onze hobby best veel wordt geoogst.
 
Mooie kans voor de fanatiekere hobbyisten onder ons om zich te richten op het vermeerderen van koraal (en het kweken van vissen).

Weet jij waar ik veel van mijn gekweekte koralen gedumpt heb : op het containerpark met kilo's tegelijk , aan mijn brievenbus (putje door postbode gereden) en koraal breuk over het gazon uitgestrooid ....
 
Weet jij waar ik veel van mijn gekweekte koralen gedumpt heb : op het containerpark met kilo's tegelijk , aan mijn brievenbus (putje door postbode gereden) en koraal breuk over het gazon uitgestrooid ....

Zonde. Wellicht dat er met deze maatregel meer vraag naar is.
 
Weet jij waar ik veel van mijn gekweekte koralen gedumpt heb : op het containerpark met kilo's tegelijk , aan mijn brievenbus (putje door postbode gereden) en koraal breuk over het gazon uitgestrooid ....
Ik zou zelf ze dan hier bij aangeboden zetten want ik denk dat er best wel vraag naar is.
 
Een papegaaivis eet meer koraal per jaar(5000kg) dan er geoogst wordt op jaarbasis voor de aquariumindustrie.


Dat vind ik persoonlijk een slechte vergelijking. Vorig jaar ben ik in Zuid-Afrika geweest en zagen we een groep leeuwen een giraf opeten, dit betekent natuurlijk niet dat we nu best giraffen uit het wild moeten halen.

We hebben de kennis en techniek om de meeste koralen te kunnen kweken waardoor we de riffen met rust kunnen laten. Alle kleine beetjes helpen.
 
Ik zou zelf ze dan hier bij aangeboden zetten want ik denk dat er best wel vraag naar is.

Ik heb wel eens stekken op dit forum bij aangeboden geplaatst maar helaas geen enkele reactie gehad.
Mijn stekken raak ik meestal wel kwijt via Marktplaats en zo nu en dan komt een lfs een grote hoeveelheid stekken ophalen.
 
Ik heb wel eens stekken op dit forum bij aangeboden geplaatst maar helaas geen enkele reactie gehad.
Mijn stekken raak ik meestal wel kwijt via Marktplaats en zo nu en dan komt een lfs een grote hoeveelheid stekken ophalen.

Ja het aantal leden met zeewater is hier in verhouding niet groot maar goed proberen kan altijd denk ik en het is ook kosteloos ;)
 
Een papegaaivis eet meer koraal per jaar(5000kg) dan er geoogst wordt op jaarbasis voor de aquariumindustrie.
Ik denk niet dat je een menselijke ingreep (iets weghalen) moet vergelijken met de activiteit van dieren die onderdeel zijn van het lokale ecosysteem. :) Die vissen zwemmen daar rond met een reden en werken controlerend op het hele systeem.

Net zoiets als wanneer vissers zich druk maken om de hoeveelheid vis die wel niet zou worden gevangen door dolfijnen of zeehonden of zo, en dan vinden dat ze onrecht wordt aangedaan als ze aan vangstquota of andere beschermende maatregelen worden gehouden. Omgekeerde wereld...
 

Terug
Bovenaan