Molukse handwaaiergarnalen snel dood

  • Onderwerp starter Kinsella55
  • Startdatum

K

Kinsella55

Guest
Hoi. Ik ben hier spiksplinternieuw. Wel een redelijk ervaren aquariumhouder, maar dan met vissen. NU richt ik me sinds kort op garnalen. Een nieuwe uitdaging, nadat ik het 5 jaar zonder aquarium heb gedaan. Bij kennissen een garnalenbak gezien en ik was meteen verkocht.
Een aantal weken geleden begonnen. Eerst de bak 6 weken laten indraaien. Na een tijdje vrij goede en stabiele waterwaardes verkregen. Planten doen het goed, veel javamos. Twee flinkse stukken kienhout, begroeid met opgebonden javamos. Plus nog veel andere schuilplekken.
In het aquarium een stroomsteen met luchtpomp plus een krachtig filter. Helemaal afgedekt met een nylonkous, dus ze kunnen er niet in.
Na zes weken drie Molukse handwaaiergarnalen plus 25 rili's aangeschaft. Niet te moeilijk doen bij het begin. Zoals gezegd in het verleden wel tropische vissen gehad. Op een koppeltje 'Molukkers' na nog nooit garnalen. Ik heb me goed ingelezen en vooral de Rili's blijken een prima keuze. En ze doen het goed. Hoewel ik er grofweg zeven ben verloren. Intussen zwemmen er twee rond met een bobbeltje eitjes onder het lichaam. De garnalen zelf groeien ook goed en snel.
Temperatuur in het aquarium zweeft tussen de 24 en 25 graden. Zonder verwarming nota bene. Die bleek kapot. Ik had hem ingesteld op 24, maar het werd 29 graden. Ook bij lager instellen bleef de temperatuur extreem hoog. Dus uitgezet, maar lager dan 24,4 graden wordt het nooit. Terwijl de kamertemperatuur hooguit 21,5 bedraagt, Rara. Maar in elk geval lijkt het erop dat de garnalen zich prima thuis voelen.
Op de 'Molukkers' na dan. Ik had er drie aangeschaft, maar ze hebben allemaal binnen drie weken het loodje gelegd. De eerst na een dag, de tweede na tien dagen en de derde vandaag na 20 dagen.
Ik vond ze erg passief. Ze zaten steeds muisstil op een rustig plekje. Geen gewaaier. Dat heb ik zelfs nooit gesignaleerd. Alleen eten van de grond.Terwijl er toch voldoende stofvoer door het aquarium zweeft. Dat eten deden ze trouwens ook bar weinig. Het was een en al passiviteit. Vanaf de eerste dag. Geen beweging in te krijgen. Wie heeft een idee wat hier aan de hand is geweest? Ik wil het toch weer proberen met handwaaiers, gezien de leuke ervaring in het verleden, maar als ze zo gevoelig/teer zijn durf ik het niet aan.
 
Welkom.
Weet je de waterwaarden? Denk dat de warmte van de verlichting ervoor zorgt dat de temperatuur oploopt als je zegt dat de omgevingstemperatuur hooguit 21.5 graden is.
Welke bak heb je?
 
29 graden is volgens mij voor langere tijd niet goed voor de garnalen.
 
Seabait
Dank voor jouw reactie
De waardes zijn volgens mij dik in orde
Nitraat 1 mg/liter
Nitriet 0,2 mg/liter
Totale hardheid 6.9
Carbonaathardheid 5
PH waarde 6.9
Chloor 0.0
Koolstofdioxide 11

De lamp zorgt wel een beetje voor verwarming maar niet veel. Lamp hele dag uit gehad. Temperatuur daalde met maar 0,2 graad.
Na waterverversen daalt de temperatuur1,5 tot 2 graden, maar hij gaat daarna zonder verwarming weer snel omhoog.

Ik heb een 80 liter bak

Nogmaals, de rili's doen het echt heel goed. De Molukkers leken wel in coma en zijn nu alle drie keidood.
 
Jessicapilon
Jij ook dank voor jouw reactie
Ja, dat 29 graden niet goed is, snap ik. Ik heb dan ook na amper een dag al maatregelen genomen. En uiteindeljk zelfs de verwarming uit gezet. De temperatuur blijft zonder verwarming rond de 25 graden. En het ligt niet aan de verlichting. Temperatuur in het kantoor waar de bak staat, is volstrekt normaal. Als het warmer wordt, hebben we hier zelfs airco.
 
Zaten ze weggedoken in een hoekje uit het licht, of gewoon midden in het zicht? Konden ze bij de stroming komen (bij mij zitten ze er altijd pal in)?
 
Triopicalis
Ze zaten weggedoken in een beschut hoekje. Ze waren alle drie bleek toen ik ze kreeg. Een werd binnen een dag rood. De andere verkleurden een beetje.
Ze konden in de stroming komen, op een stuk kienhout wat volledig in de stroming stond, maar ze hebben nooit ook maar een poging ondernomen voor zover ik kon waarnemen. Vanaf de eerste dag af aan was passiviteit troef.
 
Wellicht hebben ze al iets onder de leden gehad. De verhuizing en het wennen geeft ook stress en misschien dat het zich toen heeft geopenbaard.
 
Jessicapilon
Ik vermoed dat ook, maar had ook de hoop dat meer ervaren garnalenhouders de symptomen van mijn 'Molukkers' konden duiden. Dat gebeurt dus ook. Wat ik nu doe is even afwachten hoe waterwaardes zich houden en kijken hoe de rili's zich verder ontwikkelen. Dat gaat vooralsnog verheugend goed. Dan pas weer aan waaiergarnalen denken.
Het spontane verwarmen van de bak blijft wel een issue. En de (digitale) thermometer is niet stuk. Een tweede geeft dezelfde temp aan.
Dank allemaal voor jullie reacties. Prettig forum zo.
 
Is soms onmogelijk om een oorzaak te vinden van de sterfte helaas.
Water neemt altijd de omgevingstemperatuur aan als je geen verwarmingselement gebruikt dus er moet toch iets het water verwarmen anders kan het nooit vanzelf boven de 21.5 graden komen.
Wordt de luchtpomp heel warm waardoor er warme lucht in het water komt bv?
 
Seabait
Nee. De luchtpomp is niet erg warm. De lucht die er uitkomt gemeten. Hooguit 22 graden.
Het blijft een zeer merkwaardig raadsel, want in het kantoor is het zeer behaaglijk, 21 graden nu. Het enige elektrische in de bak is nog het filter en de luchtpomp. Maar goed. De temperatuur van gemiddeld 25 graden is volgens mij netjes voor de garnaaltjes.
 
Met 25 graden kweken de garnalen wel lekker maar ze gaan dan wel eerder dood.
 
Bij meer warmte groeien ze sneller en gaat alles in het lichaam sneller en daardoor sterven ze inderdaad sneller. Dat heb je bij de meeste vissen eigenlijk ook.
 
Ik vind de temperatuur zo vreemd.. waar staat de luchtfilter hoe heet wordt die. Zelfde als de krachtige filter. Wordt die heet? Zit daar geen verwarming in? Is de temperatuur overal min of meer gelijk?

Ik heb geen idee maar ik denk dat de oplossing in die warmte zit. 29 graden is misschien wel het probleem geweest.
 
Danny H
Nitriet NO2 van 0.2 niet goed? Ik lees overal dat waardes minder dan 0.5 prima zijn.
Hier bijvoorbeeld
 
Garnalen zijn gevoeliger dan vissen dus wellicht heeft het er wel mee te maken.
 
Als je nitriet 0,2 is kan dat ook de oorzaak zijn.


Er zijn testen die niet minder dan 0.2 kunnen gaan en zal waarschijnlijk zo'n test zijn anders is het wel heel toevallig maar ff controleren voor de zekerheid kan nooit geen kwaad natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan