Monster aquarium to be


T

ThaiFisherman

Guest
Op dit moment ben ik druk bezig met het ontwerpen en berekenen van mij monsteraquarium to be.
Ik denk dat dit een vrij unieke bak gaat worden als we het gerealiseerd kunnen krijgen.
Het gaat straks om een bak 270cm lang x 270cm hoog x 70cm diep.
Op dit moment is de architect bezig met het berekenen van de verstevigingen nodig in het plafond naar de bovenverdieping en in de kelder.
Aangezien het glas straks van vloer tot plafond loopt wordt er op de bovenverdieping een luik gemaakt van 270x70cm als toegang tot het aquarium.
De filtering van het aquarium zal een bioloog worden welke in de kelder geplaatst gaat worden.
In een kelder zal een ondersteuning gemaakt worden om het gewicht op te vangen van 200x200 H-balken.
Op dit moment is de architect bezig met berekeningen of de keldervloer het gewicht kan dragen of verstevigd moet worden.
Voor mijn idee hebben we alle mogelijke problemen onder de loep gehad en ge�limineerd.
Maar er kunnen natuurlijk dingen zijn waar ik niet aan gedacht heb.

Welke problemen voorzien jullie? En natuurlijk wat vinden jullie van het idee?
 
Ik zou ook een drukkamer bouwen, dit om de mogelijke gevolgen van de cassionziekte op te vangen als je 2.70m moet duiken om de bodem schoon te maken ;)

5000 liter alleen al in het aquarium, hoe groot wordt de bioloog?
Ik ben wel benieuwd naar wat tekeningen van je idee
 
Ff zwemmen in het aquarium :D
 
Voor bioloog heb ik een bak van 270x70x70 in gedachten verdeeld in 5 compartimenten. Met een eiwitafschuimer bedoeld voor koivijvers.

Die drukkamer moet ik dan maar eens even aan gaan werken, slaapkamer opofferen dan maar? ;)

Qua onderhoud heb ik al alle materialen reeds in huis om dit een heel stuk te vergemakkelijken.
Het visbestand hebben we nog niet helemaal op een rijtje maar het zal waarschijnlijk een roofvissenbak worden met daar in ook roggen. Dus niet aan te raden te vaak de bak in te gaan.
 
Dat zal me een project worden! Ben benieuwd! Nu je toch zo diep in de materie zit, vanaf welke aantal liters zou je je zorgen moeten maken? Volgens mij heb ik dat nog niet bereikt, al gaat het hier meer om het totale aantal ipv ��n enkel aquarium.
 
Dennis_89 zei:
Dat zal me een project worden! Ben benieuwd! Nu je toch zo diep in de materie zit, vanaf welke aantal liters zou je je zorgen moeten maken? Volgens mij heb ik dat nog niet bereikt, al gaat het hier meer om het totale aantal ipv ��n enkel aquarium.

Zorgen maken waar over?
 
Over het gewicht waar je de vloer mee belast. Ik snap wel dat daar geen eenduidig antwoord op te geven is, maar toch.
 
Dat is inderdaad erg afhankelijk van de vloer waar hij op komt te staan.
Houten vloer kan natuurlijk veel minder hebben, beton weer wat meer, gewapend beton nog wat meer.
Ligt natuurlijk ook aan wat er onder de vloer is, grond of een kelder.
In het geval van een kelder kan het minder gewicht dragen.
Dan komt ook nog de gewichtsverdeling van het aquariumframe er bij kijken, heeft het poten dan krijg je puntbelasting, anders wordt het gewicht verdeeld.
In mijn geval bestaat de vloer uit gewapend beton met een kelder er onder.
Het aquarium komt op de vloer te staan met daar tussen teflon platen om het gewicht te verdelen en eventueel kleine oneffenheden in de vloer op te vangen.
Onder mijn vloer wordt een stellage in de kelder gebouwd om het gewicht op te vangen van de bak. Die stellage komt op de betonnen kelder vloer te staan welke afhankelijk van de dikte en ondergrond ook verstevigd zal moeten worden.
De vloer in mijn woonkamer zou een aquarium moeten kunnen dragen van 1000kg zonder versteviging.
Met minimaal 5000l gaat deze er dus ruim overheen.
Ik ben zelf niet zo van de berekeningen dus daar zou ik niets over kunnen zeggen, dit doet een bevriend architect voor mij.
 
De denkwijze is me in ieder geval duidelijk, bedankt voor de uitleg. Bij zo'n groot aquarium gaat het dus ver voorbij het rekening houden met draagmuren e.d.. Het heeft dus in het ontwerp dat jij bedacht hebt voornamelijk te maken met de hoogte versus breedte, als de opstelling breder maar lager had geweest had je dus minder rekening hoeven houden met de vloer? En in mijn geval zijn het benedenburen, dus ik zit in ieder geval niet met een plens water in huis als het fout gaat :p Zal voor de zekerheid is vragen naar een tekening o.i.d. waar de vloer uit bestaat. Flat uit de jaren '60, zal wel beton zijn. Maar plannen voor gigantische aquaria zijn er niet, een kweekstelling met ��n bioloog heb ik ook om deze reden uit mijn hoofd gezet, je wilt niet een lekkage krijgen met een liter of 1000 aan water als je in een flat woont. Wellicht als we in de toekomst naar een woonhuis vertrekken.
 
Zow he...heb je ook al berekend hoe dik je glas gaat worden en wat dit alleen al aan glas gaat kosten. Beloopt in de duizenden euro's . En glas van deze afmetingen is loodzwaar. Komt dus bij het watergewicht.
Succes.
 
Voor roggen is je bak wel een beetje te smal hoor
 
Plexiglas zal het worden denk ik. En dan kost het echt een vermogen
 
Zo zo, je hebt een giga bak straks in huis wat bijna lijkt op een bak uit een Zoo. ik ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien als het klaar is.
Let erop dat je als het warm is je toch niet per ongeluk een duik gaat nemen met je vissen die je op het oog hebt ;) .
Succes alvast met dit plan.
 
Ik moet Richard gelijk geven over het feit dat de bak te smal zou gaan worden voor roggen. Daar is toch minimaal wel een diepte van 100 cm nodig.
 
peterdenhaag53 zei:
Zow he...heb je ook al berekend hoe dik je glas gaat worden en wat dit alleen al aan glas gaat kosten. Beloopt in de duizenden euro's . En glas van deze afmetingen is loodzwaar. Komt dus bij het watergewicht.
Succes.

De glasdikte aan de voorkant en rechter zijkant zal 9cm worden.
De delen welke worden gesteund door muren worden 7cm.
Tussen de muren en op de vloer worden teflon platen geplaatst voor drukverdeling en opvang van oneffenheden.
Het gewicht is helemaal ingecalculeerd en is meegerekend in het "onderstel".
Het zal zeer zeker niet goedkoop zijn, ik heb een aantal offertes voor het glas waarvan de goedkoopste �11.000,- is en de duurste �23.000,-.
 
Okee. Wat een onwijs groot verschil in de offertes! Zit dat in het soort glas wat dan geleverd wordt?
 
Richvio zei:
Plexiglas zal het worden denk ik. En dan kost het echt een vermogen

Het zal geen acryl worden, heb hier wel met veel interesse naar gekeken.
Echter zou de voorruit bijna 15cm dik moeten zijn omdat hij anders in het midden zou buigen. Afgezien van de (extreme/overdreven) kosten hiervan (zou tegen de �100.000,- zijn) vind ik het ook niet mooi om door 15cm acryl heen te kijken.
Daarom is de keus gevallen op glas.
 
peterdenhaag53 zei:
Okee. Wat een onwijs groot verschil in de offertes! Zit dat in het soort glas wat dan geleverd wordt?

Het gaat inderdaad om de verschillende soorten glas.
Maar de ene helpt bijvoorbeeld wel met de plaatsing en de ander levert het glas voor de deur en dan moet je zelf zien hoe het binnen komt.
 
Heb je al besloten voor welke glassoort je gaat kiezen?
 
Van die prijzen klap ik achterover, maar ja je hebt dan wel iets bijzonders in huis.
 
Richvio zei:
Voor roggen is je bak wel een beetje te smal hoor

Qua roggen zat ik de denken aan de P. hystrix verreweg de kleinste en volgens het roggenforum te houden in 150x70x50 (lxbxh) hier zal het grondoppervlak 270x70 worden.
 
peterdenhaag53 zei:
Heb je al besloten voor welke glassoort je gaat kiezen?

Bij een bedrijf in Duitsland kan ik de verschillende glassoorten tot 10cm dikte bekijken.
Dit ga ik eerst doen voordat ik een keuze maak.
Het meest heldere witte glas is blijkbaar voor dergelijke diktes afgeraden omdat er minuscule afwijkingen in het glas zitten, hierdoor lijkt het in grote diktes mistig.
In kleine diktes voor normale aquaria lijkt dit glas net heel helder, maar hoe dikker het wordt hoe beter de afwijkingen zichtbaar worden waardoor het lijkt alsof er een waas in het glas zit.
 
Denk dat over die 70 cm voor de hystrix de meningen verschillen hoor. Maar daar ben je zelf baas over natuurlijk :)
 
jessicapilon zei:
Van die prijzen klap ik achterover, maar ja je hebt dan wel iets bijzonders in huis.

De prijzen zijn zeer zeker heftig. Maar dit is al heel lang mijn droom en heb er lang voor gespaard. Het was dit of een tweedehands sportauto en ik denk dat ik hier nog veel langer plezier van zal hebben.
 
Precies, dat bedoelde ik ook. Heel belangrijk om voor jouw dikte qua glas het zelf te ervaren HOE de kijk/zicht-beleving is!
 
Richvio zei:
Denk dat over die 70 cm voor de hystrix de meningen verschillen hoor. Maar daar ben je zelf baas over natuurlijk :)

Ik hoor graag ieders mening. En ik ben echt niet te beroerd me daar aan aan te passen.
Mits de mening natuurlijk ergens op slaat. Maar ik merk dat dat hier meestal wel het geval is.
Soms zit er eens een rot ei tussen maar over het algemeen is er op dit forum veel weet en kunde te vinden.
Je hebt snel genoeg door wie de rotte eieren zijn die hun eigen mening aan een ieder willen opdringen zonder te beargumenteren en wie daadwerkelijk weet en kunde hebben.
Maar wat ik dan zeg: negeer de rotte eieren en ga het gesprek aan met de juiste personen.

In dit topic zijn volgens mij de juiste personen te vinden, dank daar voor!
Ik vind het fijn dat jullie met mij mee denken en hoop dan ook dit tot een succes te kunnen brengen.
 
Volgens mij is onze woonkamer nog niet eens 2.70 hoog hier, dus dat zou niet eens gaan passen denk ik.
 
Haha, John bij mij past zo'n bak ook niet of ik moet de onderbuurman ook een deel van de bak "gunnen".

Vind dit soort megaprojecten wel heel leuk om te volgen.
Hoop dat dit project gaat slagen en niet ergens in het proces zijn Waterloo vindt.
 
Mag ik je een tip geven. Kijk naar gelaagd glas met folielagen uit veiligheidsoverwegingen. Mocht er ooit wat gebeuren dan knalt niet het glas alle kanten op in een miljoen stukken maar wordt het bij elkaar gehouden.

Wat betreft filtering, misschien vijverdrukfilters er onder gooien ipv een gigantische bioloog? Ook een stuk makkelijker in onderhoud
 
Waarom de hoogte heeft dit een speciale reden?. Ik bedoel een hoge bak is uiteraard maar maar 2700 mm is iets wat te veel in mijn ogen. Had handiger geweest als je meer diepte had dit is voor veel vissen belangrijker dan de hoogte uiteraard je zult er een reden voor hebben.

Ik zelf heb ook veel informatie verzameld over de Hystrix maar ik heb toch andere informatie op het forum gekregen als jou 150 x 70 zou als op groei aquarium goed kunnen maar als uiteindelijk bak te klein. en als je de Peruaanse hebt is dat al heel snel te klein. Braziliaanse kunnen er wel 1 jaar in en daarna moeten ze een stuk groter zeker 100 cm diepte aanhouden het zijn erg actieve vissen en kunnen goed met 4 stuk samen leven dit geeft zelfs een mooi gedrag en in tegenstelling tot de echt grootte 60-90 cm. Kun je het aquarium prachtig voor ze inrichten.

Ik maar denk dat mijn aquarium hoog zou worden ;). Misschien de bioloog iets kleiner maken en er een Vijverfilter onderzetten heb ik ook en ben ik zeer tevreden mee
 
OOk een Tip, kijk eerst eens of het glas wel naar binnen ,kan, en Hoe.

Meegemaakt,dat binnen de maten werden gemeten, en geleverd, het niet naar binnen kon.

Nou,sta je daar,met je goeie gedrag, moest het toch in 2 x . met tussenstijl.

Dus,overnieuw.
 
amerikaenschede zei:
Mag ik je een tip geven. Kijk naar gelaagd glas met folielagen uit veiligheidsoverwegingen. Mocht er ooit wat gebeuren dan knalt niet het glas alle kanten op in een miljoen stukken maar wordt het bij elkaar gehouden.

Wat betreft filtering, misschien vijverdrukfilters er onder gooien ipv een gigantische bioloog? Ook een stuk makkelijker in onderhoud

:thumbs: :thumbs: Is een goeie, ja.
 
amerikaenschede zei:
Mag ik je een tip geven. Kijk naar gelaagd glas met folielagen uit veiligheidsoverwegingen. Mocht er ooit wat gebeuren dan knalt niet het glas alle kanten op in een miljoen stukken maar wordt het bij elkaar gehouden.

Wat betreft filtering, misschien vijverdrukfilters er onder gooien ipv een gigantische bioloog? Ook een stuk makkelijker in onderhoud

Het gelaagd glas is de duurste van de offertes, zeker een welke ik in de gaten houd.
 
Bertus zei:
OOk een Tip, kijk eerst eens of het glas wel naar binnen ,kan, en Hoe.

Meegemaakt,dat binnen de maten werden gemeten, en geleverd, het niet naar binnen kon.

Nou,sta je daar,met je goeie gedrag, moest het toch in 2 x . met tussenstijl.

Dus,overnieuw.

Het glas kan zeker naar binnen, aan de achterkant is een schuifpui van 4 meter welke er helemaal uit kan, bij de plaatsing rekening mee gehouden ;)
 
Komt hij in een draagmuur te staan ?
 

Terug
Bovenaan