Monte Carlo (Micranthemum)


Preghter

Well-known member
Lid geworden
1 juli 2021
Berichten
83
Leeftijd
38
Hallo, ik heb moeite met mijn bodembedekker Monte Carlo. Alles groeit fantastisch en ziet er gezond uit, maar mijn Monte Carlo blijft echter achter, ik zie wel her en der uitlopers door het grind maar
Grotendeels lijk het wat sober en qua kleur meer naar bruin dan helder groen.

Ik heb een aqualantis bak.
60x30x40 met standaard verlichting, verlichting tijd 11uur per dag.
Verder is mijn bak rijkelijk gevuld met planten.
Monte Carlo, ambullia , javavaren (3 kleine plantjes) cryptocorynenevellii en braziliaanse klimplant. Verder heb ik mijn interne filter bekleed met hout en daar tussen in Java mos met een drietal Anubias.
mijn bak met co2 en dat check ik met een dropchecker.

temp 24graden.
Verder geef ik 1 x per week vloeibare planten voeding (flora grow pro)
Heeft iemand tips over hoe je deze flink aan de groei krijg?

verder ververs ik wekelijks 20% water

alvast bedankt.
 
Dat kunnen verschillende factoren zijn zoals of je CO2 goed door de bak word verspreid (waterverplaatsing). De hoeveel licht wat je met je 10W op de bodem krijgt.
Of je wel genoeg voeding in de waterkolom meet. Misschien is je filteropbouw wel verkeerd.
Meer info en een foto zou welkom zijn (y)
 
Dat kunnen verschillende factoren zijn zoals of je CO2 goed door de bak word verspreid (waterverplaatsing). De hoeveel licht wat je met je 10W op de bodem krijgt.
Of je wel genoeg voeding in de waterkolom meet. Misschien is je filteropbouw wel verkeerd.
Meer info en een foto zou welkom zijn (y)
Wat voor info zou je nog meer willen?
 

Bijlagen

  • C827FFA9-78E4-45E2-AD1B-230342C61899.jpeg
    C827FFA9-78E4-45E2-AD1B-230342C61899.jpeg
    535.1 KB · Weergaven: 146
Ik denk dat m’n waterverplaatsing goed is, ben hier tijdens de indraai periode heel veel mee aan het experimenteren geweest. Het originele pompje die in de mini bionic zit heb ik omgewisseld voor een grotere, naar mijn idee wat de originele pomp te slap al moest hij het volgens de omschrijving makkelijk kunnen doen.
Ik zie alle Monte Carlo’s beetje meebewegen op de stroming en alle losse resten gaan van links naar rechts zo de filter in.
Mijn filter is op gebouwd van beneden naar boven. Klei? Balletjes, ceramische pijpjes, blauwe spons en daarboven witte filter wat, dit spoel ik af en toe uit, maar dat is minimaal. En bovenste filter wat wissel ik 1xper week voor een nieuwe.
 
Ik denk dat het grootste probleem bodem voeding is. Ik begon met monte carlo op amazonia soil zonde plantenvoeding in het begin, en het groeide toen al als kool.
 
Wat voor info zou je nog meer willen?
Waterwaarden wat gemeten is met een druppeltest

Ik denk, net zoals Stijn, dat het voedingsprobleem is. Je hebt een inherente bodem (grind) waar de plant geen voeding vandaan kan halen. Flora grow pro is feitelijk bedoeld in .een combinatie met een Nutri Base (aquasoil).
Het is een lean-dose bemesting waarmee je weinig voeding in het water krijgt. Dus je MC heeft gewoon te weinig eten.
Zou een andere voeding gaan gebruiken zoals bv een AIO van aquariumbemesting.nl
 
Licht! Micranthenum wil intensief belicht worden. En dat gedurende minimaal 8 uur. Echt hoge temperaturen houdt deze plant niet van. Tot zo rond de 25 graden. Een bruinige groei wijst dus op een licht tekort.
 
Waterwaarden wat gemeten is met een druppeltest

Ik denk, net zoals Stijn, dat het voedingsprobleem is. Je hebt een inherente bodem (grind) waar de plant geen voeding vandaan kan halen. Flora grow pro is feitelijk bedoeld in .een combinatie met een Nutri Base (aquasoil).
Het is een lean-dose bemesting waarmee je weinig voeding in het water krijgt. Dus je MC heeft gewoon te weinig eten.
Zou een andere voeding gaan gebruiken zoals bv een AIO van aquariumbemesting.nl
Ik wilde ook aquasoil gebruiken in mijn bak maar dat is mij afgeraden. Volgens de aquariumzaak hier is dat een bodem die niet heel lang mee gaat, mocht ik dat gaan gebruiken ik ervan uit moet gaan 1x per jaar m’n bodem er volledig uit te halen. Ik ga de all in one bestellen via aquariumbemesting.nl
 
Licht! Micranthenum wil intensief belicht worden. En dat gedurende minimaal 8 uur. Echt hoge temperaturen houdt deze plant niet van. Tot zo rond de 25 graden. Een bruinige groei wijst dus op een licht tekort.
Kan je mij op weg helpen, welke soort verlichting ik moet aanschaffen. Verlichting wat zonder al te veel aanpassingen in mijn bak past en voldoende licht afgeeft zodat mijn MC ook voldoende licht krijgt.
 
Waterwaarden wat gemeten is met een druppeltest

Ik denk, net zoals Stijn, dat het voedingsprobleem is. Je hebt een inherente bodem (grind) waar de plant geen voeding vandaan kan halen. Flora grow pro is feitelijk bedoeld in .een combinatie met een Nutri Base (aquasoil).
Het is een lean-dose bemesting waarmee je weinig voeding in het water krijgt. Dus je MC heeft gewoon te weinig eten.
Zou een andere voeding gaan gebruiken zoals bv een AIO van aquariumbemesting.nl
Ik zou nu best willen overstappen op aquasoil. Buiten het feit dat ik het mooi vind is het goed voor mijn planten. Kies ik dan voor een laag normale aquasoil met daar overheen een laag powder aquasoil?
 
Kan je mij op weg helpen, welke soort verlichting ik moet aanschaffen. Verlichting wat zonder al te veel aanpassingen in mijn bak past en voldoende licht afgeeft zodat mijn MC ook voldoende licht krijgt.
Ikzelf ben niet op de hoogte van LED wat je in een een deksel kan gebruiken/ verwisselen.

Ik zou nu best willen overstappen op aquasoil. Buiten het feit dat ik het mooi vind is het goed voor mijn planten. Kies ik dan voor een laag normale aquasoil met daar overheen een laag powder aquasoil?
Ja precies, je begint met een laag normale aquasoil met daar overheen een laag powder aquasoil van een paar cm.
 
Heb ook powder en normale.. powder was uiteindelijk niet echt nodig mss een laagje van een halve cm voldoende
 
Waterwaarden wat gemeten is met een druppeltest

Ik denk, net zoals Stijn, dat het voedingsprobleem is. Je hebt een inherente bodem (grind) waar de plant geen voeding vandaan kan halen. Flora grow pro is feitelijk bedoeld in .een combinatie met een Nutri Base (aquasoil).
Het is een lean-dose bemesting waarmee je weinig voeding in het water krijgt. Dus je MC heeft gewoon te weinig eten.
Zou een andere voeding gaan gebruiken zoals bv een AIO van aquariumbemesting.nl
Ik zal morgen mijn water testen en zal dat hier delen.
Denk je dat de AIO bemesting voldoende is? Of raad je aan om over te stappen op de aquasoil? En wat gaat dat betekenen voor mijn bacterie huishouding als mijn volledige bodem eruit gaat? Moet de bak dan soort van opnieuw indraaien?
P.s. mijn cryptocoryne nevellii haalt volgens mij ook voeding uit de bodem maar die groeit als kool
 
Ik zal morgen mijn water testen en zal dat hier delen.
Denk je dat de AIO bemesting voldoende is? Of raad je aan om over te stappen op de aquasoil? En wat gaat dat betekenen voor mijn bacterie huishouding als mijn volledige bodem eruit gaat? Moet de bak dan soort van opnieuw indraaien?
P.s. mijn cryptocoryne nevellii haalt volgens mij ook voeding uit de bodem maar die groeit als kool
Zou nu niet kiezen voor een soil: zoals jezelf al aangeeft; je raakt erg veel van je bacterie huishouding kwijt, je moet de bak opnieuw indraaien,
dus moet je de bewoners een maandje ergens ander onderbrengen. Je hebt weer te maken met de verplichte waterwissels ivm het lekken van ammoniak.

Zou het lekker houden bij de AIO. Dit met goede stabiele CO2 waarden komt het wel goed : https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete
 
En je kan altijd nog kiezen om wat voedingstabletten in de grond te steken
 
Al het goede is eigenlijk al genoemd.
Mijn ervaring is dat montecarlo ook groeit onder weinig licht maar dan komen er gewoon miniscule blaadjes. Niet bruine.
Voeding en licht lijken niet op een 'plantenschema'. Max 8uur en lean dosing is gebruikelijker.
Zelf ververs ik mijn plantenbakken minimaal een keer week 50%.
Probeer anders een plukje montecarlo op een tak te laten groeien. Niet op de grond. Om m aan het groeien te krijgen.
 
Ik heb dit topic even doorgebladerd en ik heb toevallig onlangs de ervaring gehad om mijn bak lekker te laten woekeren. Ik had een prachtig tapijtje van Monte carlo op een grind bodem zonder bodemvoeding. Ik heb wel de nodige voeding in mijn waterkolom, voeg CO2 toe en ik belicht voldoende. Toen ik een tijdje niets aan mijn bak heb gedaan en alles planten het oppervlak dicht groeide kwam er nagenoeg geen licht meer bij de bodem terwijl de factoren voeding en CO2 hetzelfde zijn gebleven. Ik zag als een van de eerste bodemplanten de monte carlo het loodje leggen. Dit begon met wat verkleuring van mooi groen naar bruin en dit ging door tot het volledig was afgestorven.

Gezien mijn ervaring zou ik zelf dus denken dat je het in het licht moet zoeken. Maar goed, het is dus wel enkel en alleen mijn ervaring! :petjeaf:
 
Al het goede is eigenlijk al genoemd.
Mijn ervaring is dat montecarlo ook groeit onder weinig licht maar dan komen er gewoon miniscule blaadjes. Niet bruine.
Voeding en licht lijken niet op een 'plantenschema'. Max 8uur en lean dosing is gebruikelijker.
Zelf ververs ik mijn plantenbakken minimaal een keer week 50%.
Probeer anders een plukje montecarlo op een tak te laten groeien. Niet op de grond. Om m aan het groeien te krijgen.
Onder te weinig licht legt Micranthenum echt wel het loodje. En de bladeren worden ook bruin. Iets wat je trouwens bij meer planten kan aantreffen waar bij soms terecht wordt gedacht aan bruinalg want dat komt voor ook bij te weinig licht. Maar afsterving draagt ook zorg voor bruinig. Licht is om groei van planten mogelijk te maken een eerste vereiste. Pas daarna wordt er om die groei te kunnen doorzetten gevraagd om bemestingsvormen. Die dan dus ook altijd een afgeleide zijn van het aangeboden lichtschema.
Overigens heeft naast de Micranthenum ook de Limnophila heterophila, vroeger inderdaad bekend als Ambulia licht nodig. De overige planten van Ts. hebben een bredere tolerantie op dit gebied.
 
Laatst bewerkt:
Kan je mij op weg helpen, welke soort verlichting ik moet aanschaffen. Verlichting wat zonder al te veel aanpassingen in mijn bak past en voldoende licht afgeeft zodat mijn MC ook voldoende licht krijg
Dat verlichting moeten zijn die voldoende intensiteit kan bieden die je, excl. eventuele dimtijden, gedurende minimaal 8 uur moet kunnen bieden. Je komt dan wel terecht bij gerenommeerde merken, denk ik. Overigens weet ik niet welke verlichting je nu hebt, ik ken jouw bak niet.
 
Heb zelf qua licht succes gehad met de superfish slim led 45 cm boven mijn 60l bak.
Wel een dimmertje a 5 euro erbij geplaatst.
Als je die voluit laat schijnen moet je wel enorm veel co2 toevoegen om het hanteerbar te houden.
 
Waterwaarden wat gemeten is met een druppeltest

Ik denk, net zoals Stijn, dat het voedingsprobleem is. Je hebt een inherente bodem (grind) waar de plant geen voeding vandaan kan halen. Flora grow pro is feitelijk bedoeld in .een combinatie met een Nutri Base (aquasoil).
Het is een lean-dose bemesting waarmee je weinig voeding in het water krijgt. Dus je MC heeft gewoon te weinig eten.
Zou een andere voeding gaan gebruiken zoals bv een AIO van aquariumbemesting.nl
Cornelius, mijn water is vandaag getest middels druppel test. Ik heb helaas geen getallen maar mijn ijzer gehalte was perfect. Echter waren mijn nitraat en fosfaat te weinig. Nitaat zat net onder de minimale streep
En mijn fosfaat kwam amper op kleur in de potjes, dus veel te laag.
 
Heb zelf qua licht succes gehad met de superfish slim led 45 cm boven mijn 60l bak.
Wel een dimmertje a 5 euro erbij geplaatst.
Als je die voluit laat schijnen moet je wel enorm veel co2 toevoegen om het hanteerbar te houden.
Wat voor dimmertje heb je het dan over?
 
Cornelius, mijn water is vandaag getest middels druppel test. Ik heb helaas geen getallen maar mijn ijzer gehalte was perfect. Echter waren mijn nitraat en fosfaat te weinig. Nitaat zat net onder de minimale streep
En mijn fosfaat kwam amper op kleur in de potjes, dus veel te laag.
Dan is het de hoogste tijd om daar verandering in te brengen, met de AIO die ik adviseerde (y)
 

Terug
Bovenaan