Mooi bestand voor in kleinere bak gevraagd


kooi1970

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2009
Berichten
98
Locatie
Delft
Ik heb een bak laten maken, met op zich een goede inhoud maar van beperkte afmetingen. De bak is 85 breed, en 60 diep en hoog.
Eerst geprobeerd met een klein groepje rustige Malawi’s, maar na 1,5 jaar heb ik toch besloten over te stappen omdat ze elkaar teveel tegenkwamen en een deel vaak verstopt zat. Ik wil graag overstappen naar zuid Amerika (cichliden), en ben op zoek naar een mooi bestand. En dan vooral een setje ‘blikvangers’, dus een koppel iets grotere vissen die dan wel rustig zijn en bij de rest passen. De rest wordt dan bv Melanotaenia preacox en wat apiso’s, aangevuld met wat opruimploegen (demasioni, octo’s en evt een L nummer).

ik kwam bv de biotodoma Cupido als kandidaat tegen maar twijfel daarbij wel aan de bakmaat.

dus graag advies! Ik heb jarenlange ervaring met grotere bakken en daar zowel malawi als zuid Amerika inrichtingen gehad.
 
Bijzonder formaat van je bak! Lijkt me mooi.

Ik denk helaas toch dat je gelimiteerd zal zijn door de lengte van de bak en dat je blikvanger dan de Apisto's worden? Cupido's worden wel echt te groot.

L-nummers zijn natuurlijk ook mooie blikvangers, tenzij ze zichzelf altijd verstoppen.
Andere opties is bijvoorbeeld nog Laetacara curviceps. Ik twijfel een beetje over de Nannacara anomala dus wellicht dat iemand daar met ervaring meer over kan zeggen. Wellicht dat het door het grotere bodemoppervlak wel te doen is.
 
Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide) zou kunnen en is heel rustig, maar het is niet echt de meest kleurrijke Zuid-Amerikaan.
 
Vind m lastig, je hebt een mooie diepte & hoogte maar de lengte is hetgeen zwaar parten speelt....
 
Vind m lastig, je hebt een mooie diepte & hoogte maar de lengte is hetgeen zwaar parten speelt....
Haha, da's nou net mijn probleem... Het maakt het er ook niet makkelijker op dat er op vele plekken tegenstrijdige info gegeven wordt. Ik heb voor de sleutelgatcichlides al 150 cm maar ook 80 cm aangeraden zien worden als minimale aquariumgrootte (op vissendatabases maar ook bij winkels). Ik begrijp dat groter bijna altijd beter is, maar ik heb het nou eenmaal met mijn bak te doen.

En dan is de vraag ook waar de aanbevolen aquariumlengte op gebaseerd is; vaak zijn de aquaria bv 150 lang en maar 40 diep. Qua inhoud heb ik dan hetzelfde, bodenoppervlakte iets minder. Dus kijkt men naar zwemruimte, territoriumvorming of naar de inhoud?
Voor de malawi's was de lengte allesbepalend omdat ze elkaar te vaak tegenkwamen, en de territoria te klein waren. En qua bestand zit ik nu te denken aan:
6x corydoras sterbai (zitten er al in)
2x L201 (zitten er ook al in)
wat apisto's
wat melatonia Preacox
en dan dus nog een koppel 'blikvangers'. Optie maanvissen, sleutelgatcichliden, ???
 
Maanvissen ga je z egeen plezier mee doen in jouw formaat bak, te weinig zwemlengte
 
Wat apisto's??? Hoeveel? Welke?
Wat regenbogen? Hoeveel?
Voor mij zit jouw bak met jouw wensen al behoorlijk vol. Zou het eerst eens hier mee proberen. Nog meer blikvangers? Misschien wel overkill??
 
Wat apisto's??? Hoeveel? Welke?
Wat regenbogen? Hoeveel?
Voor mij zit jouw bak met jouw wensen al behoorlijk vol. Zou het eerst eens hier mee proberen. Nog meer blikvangers? Misschien wel overkill??
De hoeveel en Welke is dus juist de vraag die ik hier neerleg. De cory's en 2L nummers zullen de bak toch al niet 'te vol' maken lijkt me. vandaar dat ik op zoek ben naar opties, waarbij ik wel wil opmerken dat mijn bak weliswaar 85 breed is maar wel 60 diep. En dus een diagonaal heeft van iets meer dan 100. het is een plons water van meer dan 300L. Maar beperkte ruimte, vandaar de zoektocht.
 
De hoeveel en Welke is dus juist de vraag die ik hier neerleg. De cory's en 2L nummers zullen de bak toch al niet 'te vol' maken lijkt me. vandaar dat ik op zoek ben naar opties, waarbij ik wel wil opmerken dat mijn bak weliswaar 85 breed is maar wel 60 diep. En dus een diagonaal heeft van iets meer dan 100. het is een plons water van meer dan 300L. Maar beperkte ruimte, vandaar de zoektocht.
Maar vizzen zwemmen niet diagonaal maar horizontaal en gaat alles om zwemlengte
 
Nu, dan zal ik preciezer zijn ;) Ik denk dat je bak net groot genoeg is voor een koppel/harem apisto's. Als er een territorium wordt gevormd in het midden van de bak zal een ander visje geen uitwijkmogelijkheid hebben.
Voor de praecox heb je te weinig lengte. Dus daar zou ik denken aan een zuid-amerikaans zalmpje. Van een kleine soort eenstuk of 20, van een grotere 10 tot15. Deze zwemmen eigenlijk door de hele bak en dus is die laag best wel bezet.
Misschien wel heel leuk voor bovenin: halfsnavelbekjes.
Laat dit bestand een tijdje met rust en dan kun je zien of er een eventuele ruimte "over" is voor nog een soort.
 
Nu, dan zal ik preciezer zijn ;) Ik denk dat je bak net groot genoeg is voor een koppel/harem apisto's. Als er een territorium wordt gevormd in het midden van de bak zal een ander visje geen uitwijkmogelijkheid hebben.
Voor de praecox heb je te weinig lengte. Dus daar zou ik denken aan een zuid-amerikaans zalmpje. Van een kleine soort eenstuk of 20, van een grotere 10 tot15. Deze zwemmen eigenlijk door de hele bak en dus is die laag best wel bezet.
Misschien wel heel leuk voor bovenin: halfsnavelbekjes.
Laat dit bestand een tijdje met rust en dan kun je zien of er een eventuele ruimte "over" is voor nog een soort.
Dat vind ik nou een heel goede tip!
Beginnen met niet te veel risico, de boel de tijd geven en na een aantal (flink, minstens 6) maanden pas kijken naar wat er verder nog mogelijk zou kunnen zijn.
 
Maar vizzen zwemmen niet diagonaal maar horizontaal en gaat alles om zwemlengte
ik bedoelde de lengte van linksvoor naar rechtsachter :unsure:. Dus wel horizontaal maar dan niet alleen langs de ruit
 
Nu, dan zal ik preciezer zijn ;) Ik denk dat je bak net groot genoeg is voor een koppel/harem apisto's. Als er een territorium wordt gevormd in het midden van de bak zal een ander visje geen uitwijkmogelijkheid hebben.
Voor de praecox heb je te weinig lengte. Dus daar zou ik denken aan een zuid-amerikaans zalmpje. Van een kleine soort eenstuk of 20, van een grotere 10 tot15. Deze zwemmen eigenlijk door de hele bak en dus is die laag best wel bezet.
Misschien wel heel leuk voor bovenin: halfsnavelbekjes.
Laat dit bestand een tijdje met rust en dan kun je zien of er een eventuele ruimte "over" is voor nog een soort.
Dank voor de tips! Om even een beeld te geven hoe de bak er uit ziet (toen de planten net geplaatst waren):
IMG_5746.jpg
 
Gezien de afmetingen en inrichting van deze bak zou ik inderdaad voor één soort gaan, want vissen kunnen hier nauwelijks buiten elkaars beeld blijven. Bijvoorbeeld een Apistogramma (bv. A. baenschi, A. cacatuoides, A. hongsloi, A. macmasteri of A. viejita), Nannacara anomala of Mikrogeophagus altispinosus.
Je zou daarvan dan wèl een harempje kunnen houden.

Als dat een poosje goed gaat zou je er misschien nog een koppel Laetacara curviceps, L. dorsigera of Cleithracara maronii bij kunnen zetten.
Maar ja, hoe kom je aan een koppel .....

Voor een school middenzwemmers is de keuze bijna onbeperkt.

Je zou als tweede blikvanger ook nog aan een groepje Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel) kunnen denken. Die zwemmen met name onderin en in het midden.
Maar dan denk ik wel dat je in de plaats van een middenzwemmende scholenvis beter een soort kunt zoeken die wat hoger zwemt (bv. Boehlkeia thayeri of Nannostomus/Nannobrycon eques).
 

Terug
Bovenaan