Wat is er nieuw

Mooi kinderaquarium

MiKeZZa

Well-known member
Lid geworden
26 februari 2005
Na heel wat jaartjes ben ik terug op dit forum... Zelf een jaar of 10 geleden de hobby achter me gelaten en zie... Het bloed (of aquariumwater) stroomt waar het niet gaan kan; de kids willen een aquarium.

We overwegen nu dus een mooi niet al te groot aquarium dat we in de woonkamer zetten. Ik neig naar 60 cm / 60 liter (in die orde van grootte) zodat we ook wat meer opties hebben dan goudvissen. Maar ik zie al wel dat de tijd niet stilgestaan heeft; mooie bakken met ingebouwde techniek e.d. klinkt mij als muziek in de oren. Ik wil namelijk zeker niets los hebben staan (houten vloer). Ik weet van vroeger dat dat allemaal wat minder is dan een los filter, maar dat offer breng ik.

Zodoende de vraag; zijn er hier wat mensen met suggesties voor deze herintreder?

In ieder geval geen goudvissen, die hebben namelijk minimaal een bak van 1 meter nodig😛

Nee maar, er zijn heel wat opties. Het is vooral wat je mooi vindt. Zo kun je bijvoorbeeld een school kardinaal tetra's erin doen en als je een zand bodem erin hebt een groepje van de kleinere corydoras soorten erbij.

Ook zouden er levendbarende in kunnen (al hebben de grotere soorten liever 80cm). En garnalen kunnen er ook in. Kortom, er zijn veel opties.
Ik zou vooral op internet zoeken wat jij mooie vissen vindt. En dan kun je altijd op het forum navragen of dat bestand daadwerkelijk in de bak kan.

Zou geen levendbarenden doen want die fokken als konijnen en is je bak in notime overbevolkt wat je ook nog eens aan niemand kan slijten.

Wat een leuk bestand is: op de (zand)bodem een groepje van 15 corydoras habrosus en dan in de rest van de bak een mooie school ambertetra's kan je gerust 20 stuks doen en dan 1 raamplakker (ancistrus) (ook absoluut geen koppel nemen want ze kweken enorm en ook die nakweek raak je niet kwijt)

Ik zou zelf voor iets groter gaan want dan heb je net wat meer mogelijkheden. Mooi dat de hobby weer nieuw leven is ingeblazen.

Bedankt. Dat gaat allemaal nog wel lukken.

Ik zoek echter juist wat advies over het aquarium. Welk type/merk vinden jullie mooi en goed/handig?

Ik vind ook dat groter beter is, boven 1 meter hoef je niet meteen te gaan maar 70 of 80 cm bevat veel meer liters water en dan is het allemaal wat stabieler en rekbaarder.
Ik denk dat kinderen houden van ornamentjes erin als een verzonken piratenschip of kasteel kunne de vissen door de gaten zwemmen en in verstoppen.
Er zijn ook poppetjes als spongebob etc.

Ciano 80, juwelbakken of of wat dan ook vd pallet, er zullen online wel heel veel mogelijk zijn, alles is tegenwoordig compleet ledlamp verwarming en filter

Ik keek net bv ciano80 op bol.com en dan komt er ook een hele lijst met vergelijkbare bakken met en zonder kast, kun je je vast een idee vormen

Bedankt. Dat gaat allemaal nog wel lukken.

Ik zoek echter juist wat advies over het aquarium. Welk type/merk vinden jullie mooi en goed/handig?
Tja lastig want de bakken van bv Juwel zijn vrij goedkoop maar wel van veel mindere kwaliteit dan bv een Aquatlantis. De keuze daarin zul je zelf moeten maken maar als je een bak voor blijvend wil hebben en van goede kwaliteit dan zou ik wat meer besteden (als dat kan).

Ik keek net bv ciano80 op bol.com en dan komt er ook een hele lijst met vergelijkbare bakken met en zonder kast, kun je je vast een idee vormen
Bol is veel te duur bij sommige zaken,
de ciano 80 bv kost 192 euro,bij heevis staat die aan 135 euro en op nog andere plaatsen rond de 140 euro.
Ik bestel zelf veel bij bol maar vergelijk altijd eerst even wat het elders kost.

Ik bedoelde niet dat van bol kopen maar om om via die pagina meer afbeeldingen te zien van vergelijkbare modellen tot 1 m.
Moet de hornbach de goedkoopste zijn wellicht, dat is wat ik bedoel qua prijs vd pallet af, direct uitgeladen en meegenomen dat scheelt wat logistiek dus€€€s

Na heel wat jaartjes ben ik terug op dit forum... Zelf een jaar of 10 geleden de hobby achter me gelaten en zie... Het bloed (of aquariumwater) stroomt waar het niet gaan kan; de kids willen een aquarium.

We overwegen nu dus een mooi niet al te groot aquarium dat we in de woonkamer zetten. Ik neig naar 60 cm / 60 liter (in die orde van grootte) zodat we ook wat meer opties hebben dan goudvissen. Maar ik zie al wel dat de tijd niet stilgestaan heeft; mooie bakken met ingebouwde techniek e.d. klinkt mij als muziek in de oren. Ik wil namelijk zeker niets los hebben staan (houten vloer). Ik weet van vroeger dat dat allemaal wat minder is dan een los filter, maar dat offer breng ik.

Zodoende de vraag; zijn er hier wat mensen met suggesties voor deze herintreder?
2e hands 60cm juwel, superfish aquaflow 100 of jbl i80 erin en dan ben je er eigenlijk al.
Verwarming is alleen nodig als je vissen dat nodig hebben.

Schooltje endlerguppen met wat simpele simpele planten is een mooie start denk ik
Bijna alles is 2e hands te vinden op marktplaats, zeker omdat het voor kinderen is en je eerste aquarium sinds tijden is zou ik niet voor nieuw gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan