Wat is er nieuw

Mooie zwarte achterwand?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sokonomi
  • Startdatum Startdatum
S

Sokonomi

Guest
Beste aqualiefhebbers,

Ik ben al een hele morgen aan het vechten met een Juwel poster, maar het wordt helemaal niks vrees ik..

Eerst heb ik het geprobeerd zoals iemand op youtube gedaan had, met wat dubbelzijdige tape; zag er niet uit.
Toen heb ik Juwel Posterfix geprobeerd te gebruiken, maar mijn flesje is helemaal opgedroogd.
Bovendien krijg ik van de horror filmpjes op youtube ook best wel koude voeten van dit process.

Is er een makkelijker alternatief dat ook gewoon werkt? Vinyl of krijtverf ofzo?
Hoe doet een aquarium professional dit normaalgesproken?

Ik wil dolgraag verder met mijn eerste aquarium,
maar dan moet eerst de buitenkant in orde zijn. 😉

- Sven

Ik heb schoolbordverf gebruikt en dat werk goed.
Wel goed ontvetten eerst.
Maar 2 lagen was bij mij voldoende, misschien word het donkerder met 3 maar dat heb ik nooit geprobeerd

Aha, iemand die al eens met dit bijltje gehakt heeft! :r

Is de kleur aan de binnenkant mooi diep zwart?
Ik heb ergens gelezen dat het een mooi diepte effect geeft?
Blijft het ook goed zitten als je er een deksel op hebt die er af en toe af moet?
Welk merk verf heb je ervoor gebruikt?

Even met wat schilderstape en een rollertje aan de gang zie ik in ieder geval 100x beter zitten dan posterlijm.
Ontvetten; Gewoon even afzemen en dan met een doekje alcohol opboenen en laten verdampen? (schuren? 😱)
Tis maar een klein tankje (Juwel 70L), dus ik kan makkelijk een laag of 3/4 uit een potje halen.

Die posters bevestig ik met wat dun behangplaksel. Een betere optie ken ik niet.

Geeft dat geen gedoe met belletjes wrijven en een gelige kleur?
Met een zeepsopje en een vel vinyl zou ook nog kunnen denk ik,
maar dan moet je ook de belletjes eruit vlooien.

Even verven lijkt me dan wat makkelijker, met een gegarandeerd resultaat?

Ik heb hier twee aquariums waarbij ik de achterkant zwart heb gemaakt. Nieuw glas is altijd wat vettig, dus eerst ontvetten met verdund ammoniak.

Optie 1: Schoolbord verf

Schoolbord verf aan de buitenkant werkt prima. Gewoon met een roller aanbrengen. Twee of drie lagen zijn voldoende om het diep zwart te krijgen. De verf is wel wat kwetsbaar dus zorg dat je het niet kan beschadigen.

Optie 2: Zwart Plakfolie

De tweede optie is bij de bouwmarkt een vel zwart plakplastic kopen. Knip het op maat. Met wat water en een klein beetje zeepsop maak je het glas nat. Plak de folie stukje voor stukje op het glas en wrijf het water er achter vandaan met een doek of wisser. Als het net is opgeplakt zie je allemaal belletjes en een wat blauwige kleur....dat verdwijnt in de loop van een paar weken als het water langzaam verdampt. Na een paar weken is hij geheel zwart.

Geeft dat geen gedoe met belletjes wrijven en een gelige kleur?
Met een zeepsopje en een vel vinyl zou ook nog kunnen denk ik,
maar dan moet je ook de belletjes eruit vlooien.

Even verven lijkt me dan wat makkelijker, met een gegarandeerd resultaat?

Ik breng het op en met een raamtrekker ga ik eroverheen waardoor je eigenlijk alle lucht erachter weg strijkt.

De verf is wel wat kwetsbaar dus zorg dat je het niet kan beschadigen.
Kun je er misschien een coating op aanbrengen waardoor het steviger wordt? Laklaagje oid?
Bij mij staat de gasfles achter de tank, en een hang-on-back filter zit ook in het verschiet,
dus dat kan lastig worden als het super fragiel is.

Ik breng het op en met een raamtrekker ga ik eroverheen waardoor je eigenlijk alle lucht erachter weg strijkt.
Een raamtrekker is wel een pracht van een idee! Mocht het daarop uitdraaien dan zal ik dat zeker doen.

Ik plak vaak voor de zekerheid de randen dan nog even vast met een stukje tape want daar is het natuurlijk het meest kwetsbaar.

Optie 2: Zwart Plakfolie

De tweede optie is bij de bouwmarkt een vel zwart plakplastic kopen. Knip het op maat. Met wat water en een klein beetje zeepsop maak je het glas nat. Plak de folie stukje voor stukje op het glas en wrijf het water er achter vandaan met een doek of wisser. Als het net is opgeplakt zie je allemaal belletjes en een wat blauwige kleur....dat verdwijnt in de loop van een paar weken als het water langzaam verdampt. Na een paar weken is hij geheel zwart.

Dat dus, de andere versies heb ik zelf nooit geprobeerd maar plakfolie geeft in elk geval een diep zwart resultaat.

Dat dus, de andere versies heb ik zelf nooit geprobeerd maar plakfolie geeft in elk geval een diep zwart resultaat.

En in mijn geval altijd een hoop bellen waarna ik gefrustreerd de handel in de kliko donder.

En in mijn geval altijd een hoop bellen waarna ik gefrustreerd de handel in de kliko donder.
Dan maak je hem niet nat genoeg. Ik had het glas en folie beiden met water met een beetje afwasmiddel ingespoten. Het was zo nat dat ik het hele stuk folie op en neer kon schuiven zonder dat het vast plakte.

Lijkt me trouwens voor een grotere bak dan de Home 80 wel een klusje dat je met 2 personen moet doen.

Was dat meteen na het aanbrengen of had je niet genoeg geduld om het opdrogen af te wachten 😀

Ja dat was na het aanbrengen maar ja als je wacht dan zal het water verdampen misschien maar de bel zonder vocht hou je dan toch? Ik heb dit bij 2 kleine Dennerle bakjes gedaan maar zonder succes.

Dan maak je hem niet nat genoeg. Ik had het glas en folie beiden met water met een beetje afwasmiddel ingespoten. Het was zo nat dat ik het hele stuk folie op en neer kon schuiven zonder dat het vast plakte.

Lijkt me trouwens voor een grotere bak dan de Home 80 wel een klusje dat je met 2 personen moet doen.
Kan prima, bovenop 2 knijpers, datt het blijft hangen.

Dat met sop. had je goed gezien, doen ze bij autoruiten ook.
😛

Mocht je een luchtbel in je folie tijdens het aanbrengen krijgen speld pakken en even prikken en glad strijken

Ik heb schoolbordverf gebruikt en dat werk goed.
Wel goed ontvetten eerst.
Maar 2 lagen was bij mij voldoende, misschien word het donkerder met 3 maar dat heb ik nooit geprobeerd
Ik heb het zelfde gedaan en met een prima resultaat.

Zo te zien geeft verven nog het makkelijkst een fijn resultaat.
Alleen vraag ik me nog af of het wel blijft zitten als er een deksel overheen moet.
Daar moet ik ieder weekend mee in de weer om de boel schoon te maken.
Als dan de schilfers om mijn oren vliegen is het weer minder fijn. 😉

Afhankelijk hoe strak je kap zit zal dat alleen zijn op het gedeelte waar de kap zit verder niet.
En nee, er gaan geen schilfers af.

Het is niet dattie erop zit als een tupperware trommel, maar ik moet wel frunniken om em eraf te tillen. 😉
Vliegt de verf er al af als je er op niest, of moet je echt wel een beetje krabben voor het meegeeft?

Het is niet dattie erop zit als een tupperware trommel, maar ik moet wel frunniken om em eraf te tillen. 😉
Vliegt de verf er al af als je er op niest, of moet je echt wel een beetje krabben voor het meegeeft?
Denk aan een oud schoolbord, daar kan je ook op vegen en vochtig afnemen zonder dat er wat gebeurd, wil je het weer weg hebben kan dat met een verfschrappertje of scheermesje.

Ja dat was na het aanbrengen maar ja als je wacht dan zal het water verdampen misschien maar de bel zonder vocht hou je dan toch? Ik heb dit bij 2 kleine Dennerle bakjes gedaan maar zonder succes.

Nee, de bel verdwijnt na een tijdje ook, het plastic trekt vanzelf strak. Ik was ook even bang dat het niet goed zou komen maar alle bellen gaan vanzelf weg.

Denk aan een oud schoolbord, daar kan je ook op vegen en vochtig afnemen zonder dat er wat gebeurd, wil je het weer weg hebben kan dat met een verfschrappertje of scheermesje.
Oh ok, dus et is niet zo gek dat het eraf ligt als de snoer van mijn verlichting er eens tegenaan zit.
Gewoon niet te rauw zijn met mijn spullen, daar is prima mee te leven.

Nog even; Welk merk verf is het beste hiervoor?

Dat plakfolie (is gewoon vinyl denk ik?) zal ook prima werken,
maar even met een rollertje erop voel ik me wat meer gerust bij. 😉

Alleen vraag ik me nog af of het wel blijft zitten als er een deksel overheen moet.
Daar moet ik ieder weekend mee in de weer om de boel schoon te maken.
Dan verf je tot aan de rand van de kap zou ik zeggen probleem opgelost toch
Wel vreemd dat je de kap er ieder keer af moet halen hier is het kleppen er af lamp aan de kant en poetsen maar 😀

Dat is et nadeel van een iets kleinere tank.

En zonder deksel gaat niet lukken want Modderkruipertjes zijn springers.

Had al gedacht aan een eind rubber erop plakken aan de binnenkant, maar of et zo gek loopt weet ik niet.

Ik heb hier bij een autozaak de blindeerfolie gehaald en idd met overmatig water en een druppeltje afwasmiddel aangebracht. Daarna met een pasje vanaf het midden naar buuten gaan strijken. Voordeel is dat zuignapjes hier nog op blijven plakken mocht je dat nodig hebben.

Nee, de bel verdwijnt na een tijdje ook, het plastic trekt vanzelf strak. Ik was ook even bang dat het niet goed zou komen maar alle bellen gaan vanzelf weg.

Zodra ik weer een andere achterwand nodig heb ga ik het proberen en als het niet lukt dan stuur ik je wel een berichtje met mn adres😀😉

Ik heb hier bij een autozaak de blindeerfolie gehaald en idd met overmatig water en een druppeltje afwasmiddel aangebracht. Daarna met een pasje vanaf het midden naar buuten gaan strijken. Voordeel is dat zuignapjes hier nog op blijven plakken mocht je dat nodig hebben.
Inderdaad, ik heb hier zuignapjes aan de achterkant, omdat de in- en uitlaat scheef getrokken werden door de slangen.

Ik heb een potje histor schoolbord verf en een minirollertje gehaald, we gaan het meemaken.
Nu alleen nog wat beter weer, het gaat de hele week regenen. 🙁

Kan ik dat glas ontvetten met ammoniak of geeft dat later gedonder?

Er zitten ook nog wat restjes dubbelzijdige tape op, ik krijg et er niet lekker vanaf..

Voor de tape wasbenzine en ontvetten zou gewoon moeten kunnen met ammonia

En opbrengen met een schuimroller en niet met een kwast want dat word foeilelijk als je het met een kwast doet

Mooi weer, dus ik ben aan de gang gegaan! 😉
Wasbenzine had de dubbelzijdige tape rommel er zo af.
Ammoniak, godsamme ik ging bijna van mijn houtje was een lucht.
Maar het blonk wel als een spiegeltje daarvan.

Ik had eerst een "vilt roller" meegenomen, dat bleek achteraf niet lekker te werken (schoof meer dan dat het rolde),
gelukkig maar dat ik het eerst op een stukje proef glas geprobeerd heb.
Nu heb ik een andere roller die blijkbaar voor glas bedoeld is, dat gaat als een tierelier.

Bekijk media item 1631
In ieder geval bedankt voor alle tips dusver, heeft het een stuk makkelijker gemaakt.
Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan