Mos aquascape 2022 van Cornelius


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,339
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Een maand geleden heb ik wat restjes hout en lavasteen bij elkaar gesprokkeld en een eenvoudig hardscape in elkaar gelijmd.
En na een week uitharden van de siliconenkit heb ik het onder water gezet zodat het hout zich kan voltrekken met water. Daarnaast geeft het een bruine verkleuring aan het hout
wat ik ga verhelpen door veel waterwissels te doen. Vervolgens op het gemak mijn 'contacten' benaderd voor leuke mosjes. Het gaat voornamelijk kleine soortjes Fissidens worden.
Andere bekendere mossen vind ik te groot en te grof voor dit kleine bakje van 25 liter.

En vandaag zijn de eerste lading mosjes zijn erop gesmeerd, totaal 9 verschillende mossen:
Fissidens Zippelianus, Polytrichum commune (stermos?), Fissidens Nagasaki, Fissidens sp mini, Fissidens milimetre, Fissidens Khao Sok, Fissidens Nobilis mini, Distichophyllum maibarae
en Riccia mini. Nu wachten op de post die het laatste soortje komt brengen. Dit is Fissidens Fox van een hobbykweker.

Zo staat het er nu bij. Nog geen gezicht natuurlijk, maar als alles goed wil aanslaan word het een prachtig garnalenparadijsje. Maar dat gaat nog wel een half jaartje duren.

20220430_143619.png
 
Gewoon plain of de yochurt methode Corné?

Verder geduld idd.

Gr. Ed
 
Ben heel benieuwd!
Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat worden, succes!
Wat ik voor ogen heb is prachtig. Maar ja, theorie en praktijk...
Sommige van de mosjes heb ik nog geen ervaring, dus hopelijk gaan ze aanslaan.
Daarbij zijn de meeste nog steeds in hun onderwatervorm en moeten eerst terug transformeren naar de bovenwatervorm.
En als dat goed is gegaan word de bak afgevuld en moeten alle mosjes zich wederom gaan aanpassen aan een leven onder water.
En al die overgangsfases brengt ook risico met zich mee. Maar we zien wel.

Maak we wel een beetje zorgen om het mosje wat nog niet binnen is. Als het dinsdag word geleverd is het al 9 dagen onderweg. 😱
 
update:
weinig updates. Maar ja, het zijn mosjes en die groeien heel langzaam, vandaar niet zo veel te melden elke keer.
Het groeit denk ik wel goed. met andere woorden: het is nog niet dood.:LOL:
Mosjes hebben soms wat langer tijd nodig om aan te slaan in een drystart en sommige mosjes moeten zich weer terug transformeren naar hun bovenwatervorm.
Alleen de Fissidens Nagasaki gaat het niet redden, daar is niet zoveel van over dan alleen een witte schimmel. Zal het nog even aankijken.

Heb er intussen wel 2 nieuwe soortje bij geplaatst; Fissidens Splachnobryiodes en Fissidens Houougoke.
Wegens leveringsproblemen is de Fissidens Fox nog steeds niet bezorgd. Het bleek dat het pakketje te weinig was gefrankeerd en is retour afzender gegaan. (België).
De verkoper zou een nieuwe zending sturen.

Tot slot nog een foto van een opkweekbakje met verschillende mosjes wat in het raamkozijn staat. (voor de oplettende kijker; er staan idd 2 soortjes bij wat geen mos is: linksonder de Micranthemum callitoidedes Nano en Utricularia graminifolia.
Ik kweek de mosjes op een stukje hardhout met daaroverheen een 'bewateringsmat/ bevloeingsdoek' zodat de mosje vochtig blijven.

props.png
 
Ben wel benieuwd welke het goed gaan doen en welke meer moeite hebben. En naar hun onderwatervorm met de tijd, kijken wat mogelijk toepasbaar is voor toekomstige scapes hier 😉.
 
Stiekem vind ik mossen wel een van de mooiste 'planten' om te zien. Misschien door de verhoudingen, omdat de meeste aquaria niet zo groot zijn.

Omdat ze zo traag groeien, durf ik nooit voor een scape met enkel mosse te gaan, ben dan bang dat algen bij de minste schommeling voet aan de grond krijgen.
Komen er bij jou ook nog waterplanten bij na de dry-start?

Heb fissidens al eens eerder gebruikt, ondanks dat ze veel langzamer groeien dan bijv. Javamos, vind ik dat toch een voordeel, stuk minder onderhoud.

@Cornelius weet je toevallig een website met foto's van submerse tropische mossen in de natuur?
Ik vraag me wel eens af in hoeverre het biotoopgetrouw is.
 
tiekem vind ik mossen wel een van de mooiste 'planten' om te zien. Misschien door de verhoudingen, omdat de meeste aquaria niet zo groot zijn.
Ja dat vind ik ook; mossen zijn prachtig. Vooral door de eenvoud en groeivorm.
Omdat ze zo traag groeien, durf ik nooit voor een scape met enkel mosse te gaan, ben dan bang dat algen bij de minste schommeling voet aan de grond krijgen.
Komen er bij jou ook nog waterplanten bij na de dry-start?
het is idd niet gemakkelijk. Als je eenmaal alg in je mossen hebt is het altijd een mega klus om dat weer goed te krijgen.
Onderhoud is toch arbeidsintensiever als een reguliere plant. Ik doe elke week een zo groot mogelijke waterwissel want mosje kunnen slecht tegen 'vuil' water en als je niet zorgvuldig onderhoud pleegt heb je zo maar algjes.
Ik wil het eigenlijk bijna alleen bij mosjes houden. Misschien een klein plukje Hemianthus cuba en wat superkleine Bucephalandra en Bolbitus. Dat zijn soortjes die heel goed in een drystart kunnen.

weet je toevallig een website met foto's van submerse tropische mossen in de natuur?
Ik vraag me wel eens af in hoeverre het biotoopgetrouw is.
Helaas, daaraan kan ik je niet helpen.
 
Van alle mosjes die erin staan is dit nu net geen Fissidens soortje... dit is Polytrichum commune aka 'gewoon haarmos'. Deze schijnt het prima onderwater te doen
dus ben benieuwd als een maal de bak is afgevuld.
Ken hem niet van de aquaria winkels waar ik wel eens kijk. Maar de afbeeldingen op google doen me heel erg denken aan het haarmos dat hier ook in de bossen groeit.

Zou die het ook doen submers? 🤔
 
Zulk soort mosjes zijn erg zeldzaam en het is idd van hetzelfde geslacht.
Bij de persoon waarvan ik het heb, die heeft het succesvol submersed gekregen. Dus wie weet heb ik geluk en doet dit mosje het ook bij mij.
 
Het is zeker erg tijdrovend, maar de resultaten zijn dan ook wel erg fraai te noemen.
Het bakje staat op mijn buro op een tijdschakelaar. Zo'n 3x keer per dag haal ik het folie er even een stukje eraf
en benevel ik het met een plantenspuit. En het is erg leuk om kleine groene mospuntjes tevoorschijn zien te komen.
Ik denk over een week dat ik het ga afvullen met water
 
Na ruim 7 weken drystart heb ik het bakje afgevuld. Mosjes waren zich al goed aan het ontwikkelen en gelukkig zijn ze niet van de hardscape afgespoeld toen ik het filter aanzette.
Nu hopen dat het goed door de opstartfase heenkomt en algvrij blijft.
Dat betekend in de praktijk 2x in de week een waterwissel van gewoon 100% en het bakje zo schoon mogelijk houden.
Eerdaags ga ik wel last krijgen van de bekende 'witte waas' op het hout, maar dat ga ik voorzichtig en zoveel mogelijk afzuigen/weghevelen met een dun stukje CO2 slang.
Ik heb de ervaring dat de mosjes overwoekerd kunnen gaan worden en daar kunnen ze niet zo goed tegen.
Wish me luck. 🤞

20220618_183729.png
 
We zijn weer 7 maanden verder en het groeit enorm traag. Met de nadruk op enorm.

Het is best een probleembakje geworden. Eerst een kapotte LED. Nieuwe besteld en de tussenliggende periode gebruik gemaakt van een schemerlampje met een spaarlampje erin.

In de tussentijd is ook de hardscape uit elkaar gevallen en takken liggen nu los op elkaar. Wel makkelijk met schoonmaken want dan haal ik ze er gewoon uit.
Er zitten ook een paar stukje hout in die erg 'verkruimelen' en dus erg veel rommel in de bak geven. Dus elke week een waterwissel van 75%.

De meeste Fissidens soortjes hebben het helaas niet gered en degene die het wel hebben overleeft hebben het zwaar gehad. Maar de soortjes die nu over zijn gebleven zijn gezond.
Tot nu toe alleen wat bruinalg gezien maar dat is nauwelijks meer aanwezig. Ik heb er laatst CO2 op gezet dus de groei zal wel beter gaan de aankomende periode.

Het draait nu goed en het is nu een kwestie van zoveel mogelijk dicht laten groeien. Hopelijk duurt dit niet nog eens 7 maanden.

20230125_182915.png
 
Heeft wel wat weg van de scape die ik gemaakt had, waarvan helaas de bak lek was gegaan. Dat er wat takjes loskomen gebeurt idd, daar had ik ook last van na verloop van tijd. Had je ze alleen verlijmd of ook met filterwatten? Dat laatste is een sterkere combi namelijk. Ben benieuwd verder 😊.
 
Ik vind dat het echt prachtig begint te worden! Heb je ook nog plannen voor de bodem of blijft het gewoon zo?
 
Had je ze alleen verlijmd of ook met filterwatten?
Nee, stom, ditmaal niet. Ik heb geprobeerd met gewone siliconenkit. maar dat blijkt dus los te laten op ten duur
eb je ook nog plannen voor de bodem of blijft het gewoon zo?
Voorlopig komt er geen bodem bedekking in. Ik wil eerst alles goed laten ingroeien, dan pas stort ik het vol met grind en komen er knalrode garnaaltjes in
 
7 maanden.....das een boel geduld hebben. Hoop dat het bakje uiteindelijk toch gaat worden hoe je het voor ogen had. Je hebt iig weer vanalles geleerd :deal:
 
7 maanden.....das een boel geduld hebben. Hoop dat het bakje uiteindelijk toch gaat worden hoe je het voor ogen had. Je hebt iig weer vanalles geleerd :deal:
Het bakje staat in een kamertje apart en ik kijk er eigenlijk niet veel naar om. Zo zie ik het soms de gehele week niet.
Probeer wel 1x per week een waterwissel te doen en ik voeg soms wat voeding toe, als ik er aan denk. Het heeft weinig licht, dus weinig onderhoud.
 
Het bakje staat in een kamertje apart en ik kijk er eigenlijk niet veel naar om. Zo zie ik het soms de gehele week niet.
Probeer wel 1x per week een waterwissel te doen en ik voeg soms wat voeding toe, als ik er aan denk. Het heeft weinig licht, dus weinig onderhoud.
Bakje met lage prioriteit dus.
Momenteel ook nog met een ander/nieuw project bezig?
 

Terug
Bovenaan