Wat is er nieuw

Mos doodgegaan na 8 maanden

Bij aanzuigen van de slang hoeft geen water je mond ooit te raken. Als het maar zo ver is dat het gaat stromen zonder luchtbellen dan is het goed.

Ik snap het maar nee. Het water loopt uit het uiteinde van die slang en er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat aan te raken met mijn mond… 😵 is er geen andere manier om dat te doen? Desnoods met een elektrische pomp ofzo.

Ik heb voor de waterwissel een Dennerle bodemzuiger. Maar daar zit een soort kleppensysteem in. Daar kan geen grind doorheen

Ik snap het maar nee. Het water loopt uit het uiteinde van die slang en er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat aan te raken met mijn mond… 😵 is er geen andere manier om dat te doen? Desnoods met een elektrische pomp ofzo.

Ik heb voor de waterwissel een Dennerle bodemzuiger. Maar daar zit een soort kleppensysteem in. Daar kan geen grind doorheen
Een pompje om het siphon op gang te brengen kan. Of je gebruikt een stukje pijp als mondstukje dat je verwijderd alvorens het water begint te lopen.

Ik zuig altijd heel snel even aan de slang die ik op de grond in een emmer hou en veelal is dat voldoende en niet veel later stroomt het de emmer in. Dus ver voordat het water bij je mond is kun je stoppen met het aanzuigen.

Als je de slang eerst vult met water dan kun je met je duimen erop een kant in de bak en de andere kant in een emmer, duimen los en dan gaat het ook.

Ik denk dat ik zojuist alles verpest heb… Heb er een plant uitgetrokken voorzichtig… Maar veel rommel kwam in het water. Toen wilde ik de wortels terug duwen het grind in dat lukte niet helaas…

Toen dacht ik ik trek ze eruit die wortels. Maar onder het grind was het net een pan spaghetti…..

Het is een zooitje geworden. Zo veel mogelijk mijn bak geprobeerd te fatsoeneren maar het is net soep zo
Troebel… vraag me af of dit nog goed komt.

Ergens halverwege dacht ik ik wil een aquarium zonder planten voortaan. Maar dat gaat niet met de otocinclus al eten ze ook droogvoer bij mij….

Ik denk dat het nu helemaal niks meer gaat worden…

Welkom in mijn soepkommetje 😑
0796B9E2-6BCB-4906-9EB9-F5CE7E6AB2B7.jpeg

Heb zelfs nog 20 liter ververst voor alle afvalstoffen uit de bodem en nog ziet het zo troebel

Ik denk dat de mist wel weer wegtrekt hoor en ik zou even geduld hebben. Planten kunnen lange wortels hebben en als je die dan eruit trekt dan komt een groot deel van de bodem in beweging.

Ik denk dat de mist wel weer wegtrekt hoor en ik zou even geduld hebben. Planten kunnen lange wortels hebben en als je die dan eruit trekt dan komt een groot deel van de bodem in beweging.

Ja daar ben ik nu oook achter gekomen 🫣

Iemand nog een crypto van 30 cm hoog?

Bijlagen

• 9F401C38-0BFA-4176-BAB8-EF6A0F176B0E.jpeg
    9F401C38-0BFA-4176-BAB8-EF6A0F176B0E.jpeg
    236.4 KB · Weergaven: 100
Ik heb YouTube filmpjes zitten kijken van mensen die de bodem vervangen maar dat ziet er ingewikkeld uit 🙈

Ik dacht als ik een deel van de bodem weghaal en dan weer laat vallen zitten die wortels onder het grind maar het lijkt me zo ingewikkeld dat ik overweeg nog een leeg aquarium te kopen daar een nieuwe bodem in te doen en dan mijn pomp enzo over te zetten maar dat zal wel belachelijk zijn denk ik… En duur niet te vergeten…
Als je de bodem gedeeltelijk of volledig vervangt verstoor je zo veel in he aquarium dat dit nadelige gevolgen kan hebben voor de garnalen. Als je het graag wat mooier wil hebben kan je verschillende dingen doen om de bodem zo min mogelijk te verstoren. Zoals de bovenste laag een beetje bewegen of langs de randen schoon te maken met een pasje las ik laatst.

Als je graag de wortels van de plant wilt verbergen kan je er een klein beetje bodem overheen doen, alleen de wortels groeien omhoog met een rede. Ze zijn opzoek naar ruimte of voedingsstoffen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de ruimte gebrek hebben dus als je er bodem over heen doet verstik je de planten een beetje wat de groei en nitraat verwerking niet bevorderd.

Water kan je afhevelen met verschillende soorten slangen. Voor iedereen is er iets wat werkt. Voor een grote doorstroming kan je een tuinslang gebruiken maar zelf gaat mijn voorkeur naar een zuurstofslangetje die je in de aquariumzaak kan kopen.

Je hebt verschillende manieren om het water te laten stromen waarvan 1 je mond gebruiken is.
Zelf gebruik ik wel eens een spuitje waar ik water de rand over zuig. Het water hoeft niet tot aan het uiteinde van de slang te komen maar gaat lopen zogauw het onder het water niveau van de bak komt dus met een extra lange slang die je ver onder je bak houd hoef je niet bang te zijn dat je iets in je mond krijgt. Dr bestaan ook alternatieven zoals een zelfstartende siphon of koppelstukjes die je in het water moet schudden zodat je het water omhoog pompt. Wat je zelf fijn vind.

Ik gebruik wel eens een klein beetje filterwat voor de opening zodat ik niets kleins opzuig. Maar in geval van baby garnalen is het misschien makkelijker alles in een apparte bak te laten lopen en vanuit die bak je pas zorgen maken over hoe je de garnalen van het vieze water kan scheiden. Ik laat het water wel eens door een koffie filter lopen als ik zeker wil zijn dat ik niets uit mn aquarium haal dan water

Ziet er uit als een gezonde voedzame soep, als alles gezakt is en je een filter laat lopen vind alles weer een plekje het water zit vol met voedingstoffen voor de bacteriën en planten. Als je dat nu er uit haalt kan dit er voor zorgen dat je bak uit balans raakt. Maar zogauw het gezonken is kan het weer als voedsel dienen. Alleen moet je wel opletten dat het water nu vol zit met voedingsstoffen wat je garnalen niet lekker vinden dus als het gezonken is en je een water wissel doet zijn de giftige stoffen uit het water en de voedingsstoffen in het filter en op de bodem. Komt allemaal goed! Niet te druk maken om wat vermecelli in je soep. De planten gebruiken de wortels om te ademen en is erg belangrijk voor een balans, en zie je in de natuur ook voorkomen

Kan ook geen kwaad om iets meer bodem te hebben, zelf heb ik 6cm bodem in mn bakken en zou zelfs nog meer zien. Het beperkt wel wat meer ruimte maar aangezien het om een garnalenbak gaat is dat iets minder erg denk ik. Garnalen zijn bodemdieren en halen juist voordelen uit een ruime hoeveelheid bodem. Ff een 140 IQ tip, als je de achterkant hoger maakt dan de voorkant krijg je een schuine bodem, een schuine bodem betekend meer oppervlakte voor je garnalen om over heen te lopen wat juist ruimte geeft ipv kost in jou geval 😄

De wortels zorgen ook voor variatie in de bak en wat extra plek voor algen en goedde bacteriën om aan vast te hangen wat de garnalen weer kunnen eten. Kleine worteltjes is een goed teken, het betekend dat je planten goed groeien. Sommige aquaristen doen daar een moord voor. Of wen stabiele bak hebben. Dat is soms een hele kunst. Dus het is echt niet verpest. Het is een reis met ups en downs. Maar je reist de goedde kant op hoor!

Ik heb ook een schuine bodem inderdaad. Achterin heb ik lavasplit in filterkannen. En daar over grind.

Dat veel wortels goed is snap ik maar mijn crypto’s overwoekeren alles. Overal komen ze op uit de bodem ook op plekken waar ik ze niet heb geplant. Soms laat ik ze staan maar op plekken waar ik ze niet wil probeer ik ze weg te halen…

D058D995-6C02-4FBD-94FF-8C6F02DCA02A.jpeg

Ik wacht wel af wat het wordt met deze soep… Maar ik begreep dat elke zoveel jaar je de bodem sowieso moet vervangen?

Zelf stofzuig ik de bodem in delen en dan 1-2x per jaar.

En dan hoef je hem niet te vervangen?

Ik heb ook een schuine bodem inderdaad. Achterin heb ik lavasplit in filterkannen. En daar over grind.

Dat veel wortels goed is snap ik maar mijn crypto’s overwoekeren alles. Overal komen ze op uit de bodem ook op plekken waar ik ze niet heb geplant. Soms laat ik ze staan maar op plekken waar ik ze niet wil probeer ik ze weg te halen…

Bekijk bijlage 350330

Ik wacht wel af wat het wordt met deze soep… Maar ik begreep dat elke zoveel jaar je de bodem sowieso moet vervangen?
Oh dat is een stuk meer bodem dan ik net dacht te zien ziet er inderdaad goed uit. Als de cryptos zo erg overwoekeren en het kleine worteltjes zijn, ik weet niet zo goed of het kwaad kan maar als het zo veel is dat je het niet kan terug duwen, misschien afknippen? Te veel is niet leuk natuurlijk.
Misschient helpt het om je cryptos bij te knippen zodat ze niet meer zo snel omhoog groeien. Ik weet niet zo goed wat dat met de wortels doet maar hoe kleiner de plant hoe minder voedingsstoffen hij nodig heeft natuurlijk .

Het ligt er aan wat voor bodem je hebt hoelang je er mee kan doen. Als je organisch materiaal gebruikt dan moet je dat uiteindelijk vervangen maar over het algemeen hoef je je bodem niet te vervangen. In tegendeel juist. Een bodem is pas echt volledig ingedraaid na verschillende maanden en elke keer wanneer je de bodem verstoord of iets toevoegt of verwijderd kan je weer opnieuw beginnen met tellen

En dan hoef je hem niet te vervangen?
Je bodem heeft biologisch gezien 1 functie: voedingsstoffen vasthouden voor je planten.
Als je m.b.v. bodem tabletten het peil van deze stoffen bijhoudt hoeft de bodem nooit te worden vervangen.

Als je m.b.v. bodem tabletten het peil van deze stoffen bijhoudt hoeft de bodem nooit te worden vervangen.
Doel je op kleibollen want die bevatten voeding maar in hoeverre kun je er zeker van zijn dat deze jaren lang voeding opslaan uit de waterkolom? Het is toch niet voor niets dat men deze vaak na een aantal maanden vervangt.
En slaan kleibollen alle voeding op die benodigd is want dat heeft dacht ik te maken met positief en negatief geladen.

Je bodem heeft biologisch gezien 1 functie: voedingsstoffen vasthouden voor je planten.
Je bodem is ook een belangrijke nuttige bacterie bron, naast je filtratie.

Doel je op kleibollen want die bevatten voeding maar in hoeverre kun je er zeker van zijn dat deze jaren lang voeding opslaan uit de waterkolom? Het is toch niet voor niets dat men deze vaak na een aantal maanden vervangt.
En slaan kleibollen alle voeding op die benodigd is want dat heeft dacht ik te maken met positief en negatief geladen.

Alle substraat bevat voeding. Sommigen echter meer dan anderen. Verse klei zit er bomvol mee, zand heel weinig. Maar wat zand wel goed doet is afdekken. Voeding die onder zand ligt zal slechts heel langzaam ontsnappen. (Zand sluit pas heel goed af bij ca. 5cm diepte.) Wortels trekken die opgesloten voeding uit het zand. Is de voeding op, dan is het slechts een kwestie van aanvullen in de vorm van tabletten of kleibollen.

Aanvullen? Gaat het hier om veeleisende planten dan? Alle voeding die een plant nodig heeft zit in het verse water, en de bacteriën zetten de rest om in nuttige voedingsstoffen. Dat is wat in je bodem zakt als je die met rust laat en niet elke keer alles met een slangetje over de bodem schoonmaakt. Voeding is alleen om je planten en bak een kickstart te geven, voeding is er voor om je bak te bevuilen zodat je de bacterie groei kan starten in een nieuwe nog niet opgestartte bak en voeding is er voor de moeilijke planten en huishoudens die geen voedingsrijk water toevoegen of kunnen toevoegen (bij gebruik van osmosewater bijvoorbeeld) als je standaard kunstmest aan je bak toe voegd, kunnen je vissenen planten dood gaan vanwege de giftige stoffen. Vooral als je niet weet wat je doet, je bodem niet diep genoeg is, of je verstoord steeds je bodem dan heeft voeding bijna geen nut het drijft allemaal je filter in waar geen plant nog wat aan heeft. Sterker nog, de algen zullen je dankbaar zijn. Beste is geen voeding te gebruiken, je planten in de bodem te stoppen zonder voeding en gewoon wachten en geduld hebben tot je bodem lekker verkleurt. Daarna kunnen de wat meer eisende planten er ook in. En dr zullen vast enkele planten zijn die afhankelijk zijn van voeding. Maar dan snap ik niet goed wat je jezelf aan doet. Tenzei je elke dag een 100% waterwissel wilt doen en geen stabiele bodem wilt hebben teminste... In mijn ogen teminste. De voedingshype isniet voor mij aangelegd 😅

Is de voeding op, dan is het slechts een kwestie van aanvullen in de vorm van tabletten of kleibollen.
Ja ok, dus je bedoeld dat ook kleibollen na verloop van tijd moeten worden aangevuld of vervangen dan denk ik? Het zou wel mooi zijn als je dat maar eenmalig zou hoeven te doen namelijk😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan