Wat is er nieuw

Mosballen,

Lex

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2006
Leeftijd
54
Zit er aan te denken om een aantal mosballen aan mijn garnalenbak toe te voegen maar heb er een paar vragen over omdat ik deze nooit eerder gehad heb.
Info van de bak : 30L, zonder co2, en op kamer temp. en sponsfiltertje en een klein ledlampje.

Kan het in bovenstaande bakje ?
Haal ik niet een alg soort (waar de bol is van gemaakt is toch) in de bak waardoor deze alg in de bak kan komen/vermeerderen ?
Of zijn er verschillende soorten mosballen ?
Klopt het dat je ze soms om moet draaien en om de zoveel tijd moet uitspoelen omdat ze 'vuil' verzamelen....
Kan je ze vermeerderen door ze bv. in tweeën te knippen en er weer een balletje van te draaien ?
Andere dingen waar ik op moet letten....

Je leest zoveel op het internet, dus wil even informeren hier voordat ik ze aanschaf.

Nou ik weet niet zo veel van mosballen, maar het zijn geen algen, het is mos. En net zoals alle mos, heeft het de neiging om fijn vuil te verzamelen, dus je zult het inderdaad af en toe moeten afspoelen. (hoe je dat precies moet doen weet ik ook niet.)
Wat heb je verder voor planten in je bakje en doen die het goed? (Als indicatie of je voldoende licht/ voeding hebt).

Volgens mij bestaat een mosbal wel uit een bepaalde algsoort maar je kan ze prima nemen hoor en ik heb ze ook gehad in diverse bakjes. Soms knipt men ze open en plakt ze ophout of steen en de garnalen zitten er graag op.

Ja, ik moet tot mijn schaamte erkennen dat ik al googlend erachter kwam dat het inderdaad een algensoort is.....

Dit zegt AI:

Een mosbal, ook wel marimo of mosbol genoemd, is geen echt mos, maar een bolvormige alg Cladophora aegagropilacap die in ondiepe meren en rivieren groeit

Heb ze in het verleden ook gehad. Draaide ze af en toe en soms beetje schoonmaken. Geloof niet dat ze als alg ergens anders in de bak verschenen.
Ja, ik moet tot mijn schaamte erkennen dat ik al googlend erachter kwam dat het inderdaad een algensoort is.....
Algballen klinkt een stuk minder leuk :deal::DD

Haal ik niet een alg soort (waar de bol is van gemaakt is toch) in de bak waardoor deze alg in de bak kan komen/vermeerderen ?
Er is hier op het forum een bakje geweest waar dit wel een probleem was maar ik weet niet meer van wie dat bakje was. Maar in al die jaren ben ik het niet vaker tegengekomen dan die ene keer.

Wie kan zich dat bakje nog herinneren?

Je kan ze prima aan je aquarium toevoegen zonder grootte problemen te verwachten. Heb ze vroeger vaak gehad, nadeel is inderdaad dat het wel rommel verzamelt en je ze af en toe moet uitknijpen. Soms willen ze uit elkaar vallen, dan kun je er nieuwe bolletjes van maken.

Misschien ook maar weer is een paar aanschaffen, waren wel leuk en garnalen zijn er vaak wel blij mee. Je kan ze ook openknippen en op stenen vastmaken voor een mooi matje.

Nou ik weet niet zo veel van mosballen, maar het zijn geen algen, het is mos. En net zoals alle mos, heeft het de neiging om fijn vuil te verzamelen, dus je zult het inderdaad af en toe moeten afspoelen. (hoe je dat precies moet doen weet ik ook niet.)
Wat heb je verder voor planten in je bakje en doen die het goed? (Als indicatie of je voldoende licht/ voeding hebt).
De planten die ik verder heb zijn niet hele moeilijke, Anubias, Cryptho, en een snelgroeiertje.
Heb ze in het verleden ook gehad. Draaide ze af en toe en soms beetje schoonmaken. Geloof niet dat ze als alg ergens anders in de bak verschenen.

Algballen klinkt een stuk minder leuk :deal::DD
Dat omdraaien en schoonmaken was ik ook al tegengekomen...
Algballen verkoopt een stuk lastiger denk ik idd.:DD
Je kan ze prima aan je aquarium toevoegen zonder grootte problemen te verwachten. Heb ze vroeger vaak gehad, nadeel is inderdaad dat het wel rommel verzamelt en je ze af en toe moet uitknijpen. Soms willen ze uit elkaar vallen, dan kun je er nieuwe bolletjes van maken.

Misschien ook maar weer is een paar aanschaffen, waren wel leuk en garnalen zijn er vaak wel blij mee. Je kan ze ook openknippen en op stenen vastmaken voor een mooi matje.
Is ook weer eens wat anders zo'n bal, nooit gehad eigenlijk zal eens kijken of ik ze tegenkom in de LFS.
Er is hier op het forum een bakje geweest waar dit wel een probleem was maar ik weet niet meer van wie dat bakje was. Maar in al die jaren ben ik het niet vaker tegengekomen dan die ene keer.

Wie kan zich dat bakje nog herinneren?
Kan toeval zijn of een andere algsoort die er op lijkt....

Bedankt voor de reacties, wordt vervolgt.😉

Vanmiddag even naar de LFS geweest en o.a. Mosballen gekocht , 3 stuks.
Ben benieuwd hoe ze het 'doen'.......
Heb ze uitgeknepen ( kwam behoorlijk wat vuil uit ) en weer rond gerold, dat was na deze foto en in een garnalenbak gedaan.

1000042060.jpg

Mosballen zijn heel leuk, maar ze kunnen omdat ze uit Cladophora bestaan ook een vervelende soort Cladophora meenemen, namelijk de soort die ik in mijn bak had en die enorm woekerde. Ik ben heel lang ertegen aan het vechten geweest, maar nu lijkt het weg te zijn. Het was echt vervelend spul, heel hardnekkig. Er vormde zich zelfs een dikke laag in mijn filter.
Door het hout uit het aquarium te halen wat ik toen had zorgde dat het minder werd en door de laatste stukken consequent weg te halen en mijn lichtniveau fors te verlagen lijkt het nu gelukt te zijn, hoewel ik nog steeds op mijn hoede ben. Het vormde echt draden van 40 cm in een paar dagen.

Mosballen zijn heel leuk, maar ze kunnen omdat ze uit Cladophora bestaan ook een vervelende soort Cladophora meenemen, namelijk de soort die ik in mijn bak had en die enorm woekerde. Ik ben heel lang ertegen aan het vechten geweest, maar nu lijkt het weg te zijn. Het was echt vervelend spul, heel hardnekkig. Er vormde zich zelfs een dikke laag in mijn filter.
Door het hout uit het aquarium te halen wat ik toen had zorgde dat het minder werd en door de laatste stukken consequent weg te halen en mijn lichtniveau fors te verlagen lijkt het nu gelukt te zijn, hoewel ik nog steeds op mijn hoede ben. Het vormde echt draden van 40 cm in een paar dagen.
Dat bedoelde ik dus toen ik aan een bak moest denken waar mosbellen problemen gaven. Jouw bak Esther.

Ik heb er al diverse gehad maar dat nooit meegemaakt.

Heb onlangs mosballen helaas moeten verwijderen uit mijn aquarium omdat ze de kraamkamer waren van honderden ostracoden (mosselkreeftjes)

Nadat ik deze mosballen "tijdelijk" had geplaatsts in een glazen pot bleef het aantal ostracoden maar vermeerderen in de pot.

De MOS-bal had echt niets te maken met MOS-selkreeftjes ;-)

Laatst bewerkt:
Heb onlangs mosballen helaas moeten verwijderen uit mijn aquarium omdat ze de kraamkamer waren van honderden ostracoden (mosselkreeftjes)

Nadat ik deze mosballen "tijdelijk" had geplaatsts in een glazen pot bleef het aantal ostracoden maar vermeerderen in de pot.

Aten de visjes die niet op? Of was het een garnalenbakje ofzo? Klinkt mij best ideaal in de oren als er een stabiele populatie levend voer in leeft waar de visjes van kunnen snoepen

Aten de visjes die niet op? Of was het een garnalenbakje ofzo? Klinkt mij best ideaal in de oren als er een stabiele populatie levend voer in leeft waar de visjes van kunnen snoepen

De maanvissen, kardinalen en kegelvlekken hadden er geen oog voor.

Wat ik wel bijzonder vond, de mini-Japonica's lusten ze wel
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-7#post-2566214

Het waren er wel heel veel, daarom heb ik de mosballen (leek op hun kraamkamer) maar verwijderd.
Ze zijn overigens nog steeds aanwezig in mijn bak maar in mindere mate, zitten veelal in/rond bodem waar stroming minimaal is.

Laatst bewerkt:
Het was dus jou bak die Nicole bedoelde, ik hou het in de gaten is ook maar een klein bakje waar ze nu inzitten dus makkelijk in de gaten te houden/schoon te maken.
Het zijn geen gehakt of eierballen Lex :DD ;))
Jij denkt weer aan eten..... 🤣 🤣

Hmmm..........kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt, niet te zeggen dat het aan de mosballen lag of dat de mosselkreeftjes dat gewoon een fijne plek vonden.

Maar ik hou het in de gaten, zal niet in zo vaart lopen.
De positieve of negatieve ervaringen zal ik hier posten.
😉

De maanvissen, kardinalen en kegelvlekken hadden er geen oog voor.

Wat ik wel bijzonder vond, de mini-Japonica's lusten ze wel
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-7#post-2566214

Het waren er wel heel veel, daarom heb ik de mosballen (leek op hun kraamkamer) maar verwijderd.
Ze zijn overigens nog steeds aanwezig in mijn bak maar in mindere mate, zitten veelal in/rond bodem waar stroming minimaal is.
Zijn dat deze? https://dnr.maryland.gov/Invasives/Documents/QA-Moss-Balls.pdf

Het was dus jou bak die Nicole bedoelde, ik hou het in de gaten is ook maar een klein bakje waar ze nu inzitten dus makkelijk in de gaten te houden/schoon te maken.
Joepie, ik ben beroemd. 🤔🤣

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan