Mossoort die een achterwand of zijwand volledig bedekt.


glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
Beste aquarianen,

ik heb best wel veel over de verschillende soorten mossen gelezen. De 1 groeit lang, de ander opzij, weer een ander naar boven...Één ding kan ik niet ontdekken.

Is er een bepaalde mossoort die simpelweg onder sterke verlichting de gehele achterwand inneemt (dus groei alle kanten op) als je het op een paar plekjes plakt? Ik zie regelmatig Dutch Scapes voorbij komen waarbij wanden fenomenaal met mos begroeid zijn. Dat zijn die foto’s waar ik langer naar kan kijken zeg maar, dan naar mijn eigen bak. 😁
 
Ja dat soort mos bestaat echt, het groeit op ALLE dode voorwerpen in je bak en vormt tussen de planten grote nesten, die de planten kunnen verstikken, ze groeien echter niet vast aan de planten. Ikzelf heb erg lang een soort van plaag daarvan gehad: Vesicularia Dubyana..
Ik heb echter een jaartje terug 5 maantjes aangeschaft, en die hadden er lol in om de hele dag aan dat mos te gaan plukken, daarin wemelde het van de jonge garnaaltjes....! heb nu nog nauwelijks meer dat mos....Groeit HARD en overdadig bij licht; waterbeweging en plantenvoeding IN het water.
 
Ja dat soort mos bestaat echt, het groeit op ALLE dode voorwerpen in je bak en vormt tussen de planten grote nesten, die de planten kunnen verstikken, ze groeien echter niet vast aan de planten. Ikzelf heb erg lang een soort van plaag daarvan gehad: Vesicularia Dubyana..
Ik heb echter een jaartje terug 5 maantjes aangeschaft, en die hadden er lol in om de hele dag aan dat mos te gaan plukken, daarin wemelde het van de jonge garnaaltjes....! heb nu nog nauwelijks meer dat mos....Groeit HARD en overdadig bij licht; waterbeweging en plantenvoeding IN het water.
Doet alleen Javamos dit trouwens? Dus het begroeit je hele achterwand als je er een paar plukken her en der opplakt?
 
Vesicularia dubyana (Taxiphyllum barbieri) is hiervoor het meest geschikt omdat deze variant het sterkste en gemakkelijkste is om te houden.
Maar eigenlijk zijn alle Vesicularia hiervoor wel geschikt.
Degene die er voor mij uitspringen zijn Vesicularia montagnei; die groeit iets omhoog, de Vesicularia ferriei hangt weer prachtig naar beneden.

En als je de juiste omgevingscondities kunt creëren kan je eigenlijk bijna alle mossen hiervoor gebruiken.
 
Ik heb ook mos in mijn bak zaten een paar kleine sliertjes stukjes bij de torenslakjes die ik van iemand had gekregen.
ik vond het er wel leuk uitzien dus het aan een stuk hout gehecht.

zo te lezen was dat Vesicularia Dubyana want het enigszins onder controle houden is echt veel moeilijker dan het laten groeien.
als je een achterwand hebt waar het aan hecht zit hij zo vol

Als je het snoeit loopt elk mini stukje dat in je bak achterblijft gewoon weer uit lijkt het wel
tegen verzendkosten wil ik je wel een pluk opsturen met een brievenbus pakje iets van 3 euro meen ik
 
Ik heb ook mos in mijn bak zaten een paar kleine sliertjes stukjes bij de torenslakjes die ik van iemand had gekregen.
ik vond het er wel leuk uitzien dus het aan een stuk hout gehecht.

zo te lezen was dat Vesicularia Dubyana want het enigszins onder controle houden is echt veel moeilijker dan het laten groeien.
als je een achterwand hebt waar het aan hecht zit hij zo vol

Als je het snoeit loopt elk mini stukje dat in je bak achterblijft gewoon weer uit lijkt het wel
tegen verzendkosten wil ik je wel een pluk opsturen met een brievenbus pakje iets van 3 euro meen ik
Brievenbusdoosje kost 4,10 aan verzendkosten
 
Ik heb ook mos in mijn bak zaten een paar kleine sliertjes stukjes bij de torenslakjes die ik van iemand had gekregen.
ik vond het er wel leuk uitzien dus het aan een stuk hout gehecht.

zo te lezen was dat Vesicularia Dubyana want het enigszins onder controle houden is echt veel moeilijker dan het laten groeien.
als je een achterwand hebt waar het aan hecht zit hij zo vol

Als je het snoeit loopt elk mini stukje dat in je bak achterblijft gewoon weer uit lijkt het wel
tegen verzendkosten wil ik je wel een pluk opsturen met een brievenbus pakje iets van 3 euro meen ik
Bedankt Bart,

Maar ik wil nog even oriënteren.
 
Duw 1/2 tandestokers in je achterwand en schuif je mos of javavaren er over na een tijdje groeien deze mooi vast maar ook andere planten kun je hiervoor gebruiken zoals HM en Hydrocotyle tripartita
 
Duw 1/2 tandestokers in je achterwand en schuif je mos of javavaren er over na een tijdje groeien deze mooi vast maar ook andere planten kun je hiervoor gebruiken zoals HM en Hydrocotyle tripartita
Volgend mij heb ik het ooit met een satéprikker geprobeerd. Dat was geen succes dacht ik. Het prikken zelf dan. Neem aan dat je de tandenstoker er na het vastgroeien weer uit trekt?
 
Een voorbeeld hoe een achterwand kan begroeien met Vesicularia en Javavaren:
IMG_20210129_103305.jpg
IMG_20210129_103312.jpg
IMG_20210129_103319.jpg
IMG_20210129_103323.jpg
 

Terug
Bovenaan