Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

Ik begrijp je frustratie. Maar of het dan slim is om een kweekbakje op te ztten en straks misschien met nog meer vissen te zitten ?

John, ik heb geen idee hoe je daarbij bent gekomen. Het staat volgens mij duidelijk verteld.. mislukte nestjes, oefening...

Cowboynl, je hebt een punt. Ik twijfel ook.
Heb de appelslak ook maar gewoon in de bak gelaten. Ik wilde hem weg doen omdat het een eierrover is, maar ik raak de vissen aan de straatstenen niet kwijt dus wat zou ik in hemelsnaam met een nest kleintjes moeten gaan doen..

Het koppel rechts heeft er trouwens wel zin in, ik zag ze vandaag weer poetsen op hetzelfde stuk hout als verleden keer. De inrichting zoals ie nu is, mag dan wel mooier zijn maar veroorzaakt door de open ruimte wel wat meer spanning dan eerst.
Ik zit erover te denken om de inrichting toch weer een beetje aan te passen. Of ik moet ergens een groot stuk hout tegen komen wat geschikt is om in het midden te plaatsen om de zichtlijn een beetje te breken....

EN ja hoor... weer 2 nestjes 😀

Eentje op hetzelfde hout als vorige keer, rechts.
Het koppel links heeft dit keer gekozen voor een locatie die meer naar het midden zit en in plaats van hout hebben zij dit keer voor een platte steen gekozen..

Nou, ben benieuwd.

😀

ze blijven bezig 😉
kijken wat het wordt

Voorlopig nog 2 nestjes... nog geen larfjes.

Wel nog even dit:

945759msfelix_0_82_bekeuringsactie_poster_wasbeer_def_lr2.jpg

Omdat het toch mijn foto album is, even wat aandacht voor een ander belangrijke zaak.
Ik dacht ook echt dat echt bont niet op goedkope jassen zat. Wel dus.....

Terug naar het aquarium.
Het koppel links zit zo goed verstopt achter het grote stuk hout en ik kan dus niet zien of ze larfjes hebben. Koppel rechts heeft wel larfjes, zitten vooraan in een kuiltje bij de ruit 😀
Nu afwachten hoe het verder gaat.
De Laetacara zijn wel steeds feller aan het worden, tegen eigenlijk alle andere medebewoners.
Ik vind het ook best frappant dat ik op internet lees dat er een temperatuur van 26 graden nodig is om af te zetten. Hier zitten ze net op 24 graden.
Ben erg benieuwd of het vrijzwemmers worden en hoe dat dan zal gaan verlopen. Ik haal niks uit de bak, ik kijk wel of er wat over blijft van het nest. Ik hoop eigenlijk van niet want ik raak het bewezen koppel ook aan de straatstenen niet kwijt....

Ik snap het echt niet hoor..

Koppel staat te koop... hier, op Amazoona, op Marktplaats, op Facebook...
Niemand wil het hebben.

Kijk ook niet bepaald uit naar het uitvangen van de 2. Misschien haal ik het koppel Apistogramma er wel uit.... Ff kijken wat er gebeurt als ik die te koop zet, misschien meer vraag naar..
Of toch een extra bak, maar ik kan hem voorlopig nog altijd nergens kwijt.
Een curverbak midden in de kamer is ook niet echt een oplossing.

De bak is iets aangepast, het hout ligt er iets anders in. Ik zit te denken om er nog wat Echinodorus bij te gaan zetten. Ik dacht altijd dat fijnbladige planten leuker zijn, maar als ik terug kijk naar mijn foto�s van alle gedaantes die mijn bak heeft gehad, dan zie ik dat planten met grotere bladeren veel meer rust in de bak brengen.
Misschien dus nog in het midden een Echinodorus, maar aan de andere kant vind ik die open ruimte juist erg mooi. Het lokt alleen wel wat meer agressie op, dat dan weer wel.....

Vissen zijn nu eenmaal moeilijk te verkopen als het om soorten gaat die je eigenlijk overal wel kan vinden. Soms is het dan slimmer om ze weg te geven of terug naar een goede winkel de keuze is uiteindelijk aan jou natuurlijk en zou je apistogramma's niet te koop zetten denk dat je het zelfde gaat hebben dat er weinig tot geen interesse in is.

mss zei:
Vissen zijn nu eenmaal moeilijk te verkopen als het om soorten gaat die je eigenlijk overal wel kan vinden.
Dorsigera's zijn absoluut niet eigenlijk overal wel te vinden (heb ze slechts tweemaal in een winkel gezien en kom toch op genoeg plaatsen) en al helemaal niet in een bewezen koppel dus deze redenering gaat niet op...

't is dat we het idee hebben dat het teveel van het goede zou zijn in onze bak, anders hadden we je wel uit de brand willen helpen Roos.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
mss zei:
Vissen zijn nu eenmaal moeilijk te verkopen als het om soorten gaat die je eigenlijk overal wel kan vinden.
Dorsigera's zijn absoluut niet eigenlijk overal wel te vinden (heb ze slechts tweemaal in een winkel gezien en kom toch op genoeg plaatsen) en al helemaal niet in een bewezen koppel dus deze redenering gaat niet op...

't is dat we het idee hebben dat het teveel van het goede zou zijn in onze bak, anders hadden we je wel uit de brand willen helpen Roos.

~ Ivo

Ik kom ze toch regelmatig tegen, aan de andere kant van jou water wel is waar. Tevens is het ook vaak gebleken dat een bestaand koppel niet altijd koppel blijft en wie weet denken mensen wel van tja is nu een koppel maar wie zegt dat het blijft. En tja ze zijn misschien niet zo gewild aan jullie kant anders zou je ze wel vaker zien in winkels.

R�mer schrijft dat de paarband sterk is en dat paartjes zelden nog van partner wisselen.

Jammer Ivo, dat jullie geen plek hebben.
Ik dacht ook met de dorsigera wel iets aparts in handen te hebben, het zijn geen vissen die je overal ziet en minder populair dan de Apistogramma. Ik ga die dan ook maar niet te koop zetten..

Ik ga eens online kijken voor nog wat Echinodorus soortjes die niet te groot worden maar wel wat lengte in de bak bieden.

Mascha&Ivo zei:
R�mer schrijft dat de paarband sterk is en dat paartjes zelden nog van partner wisselen.

precies maar zelden is dus geen 100%. En aan ts ik hoop dat je ze inderdaad kwijt raakt succes ermee

De bak voordat ik het veranderde..
441993msfelix_0_82_img_5771.jpg

274962msfelix_0_82_img_5772.jpg

331292msfelix_0_82_img_5778.jpg

849198msfelix_0_82_img_5776.jpg

De bak zoals ie nu is..

643191msfelix_0_82_img_5779.jpg

478127msfelix_0_82_img_5780.jpg

392431msfelix_0_82_img_5781.jpg

En dan wat sfeerplaatjes, als eerste de larfjes van het rechterkoppel.

962454msfelix_0_82_img_5770.jpg

De locatie waar de larfjes lagen, ze zijn inmiddels verhuisd en dichterbij de ruit gelegd in een nieuw kuiltje...

927119msfelix_0_82_img_5774.jpg

541991msfelix_0_82_img_5775.jpg

Het koppel links heeft ook larfjes. Ik hoop maar dat er geen exemplaren overblijven want ik weet echt niet wat ik er mee moet gaan doen....

Nice

Dank je wel Alex.
IK blijf zoeken naar meer hout, maar ik wil er niet voor betalen wat er in de winkel voor gevraagd word. Wellicht ga ik zelf hout zoeken ergens in Duitsland als ik daar ben.
Ik ga geen 30 euro voor een stukje hout betalen, dat slaat nergens op.

Op Marktplaats blijf ik ook zoeken naar voordelige stukken hout.
Het water wordt ook weer wat bruiner van kleur. Ik zit nog altijd te twijfelen welke planten ik er nu wel of niet in houd. Wellicht gaat de Cabomba er toch ook nog uit.
Ik vind de Cryptocorine ook niet mooi meer, waarschijnlijk neem ik daar Echinodorus tennelus voor terug. Dan wordt het uiteindelijk toch weer een Zuid Amerikaanse bak.

Visbestand is nu:
4 Laetacara dorsigera
2 Apistogramma borelli
5 Trichopsis pumila
23 Paracheirodon innesi
16 Corydoras pygmaeus
1 Sewellia
1 Appelslak
Japonica en vuurgarnalen.

De Sewellia staat nog altijd te koop, maar die raak ik ook niet meer kwijt. Al jaren niet....
Tevens te koop, het koppel Laetacara dorsigera, bewezen koppel met momenteel larfjes....

Ik wil misschien de groep neontetra nog wat uitbreiden, nog 10 erbij... Of zou dat echt teveel worden in de bak? Het kan zeker weten als er een koppel Laetacara uit is.
De Sewellia mag van mij ook geruild worden tegen een Ancistrus soort. Ik wil helemaal terug naar Zuid Amerika, op de Knorgoerami's na dan. Of misschien doe ik die ook ooit eens weg.

Dat ik uiteindelijk dit krijg:
40 Paracheirodon innesi
2 Laetacara dorsigera
2 Apistogramma borelli
16 corydoras pygmaeus
1 Ancistrus cf cirhosus
Een Nannostomus soort voor bovenin de bak.
De garnalen en appelslak mogen dan ook blijven.

Nog maar wat fotootjes...

Overzichtje zonder omgevingslicht.
657451msfelix_0_82_img_5802.jpg

258583msfelix_0_82_img_5801.jpg

Van de neontetra in het donker...

788688msfelix_0_82_img_5797.jpg

785191msfelix_0_82_img_5796.jpg

En 2 sfeerfotootjes

234564msfelix_0_82_img_5787.jpg

755383msfelix_0_82_img_5793.jpg

:thumbs:

Mooi hoor! helemaal mijn smaak qua inrichting! Betreffende je koppel die te koop staat:
Ik zou ze ook graag huisvesten in de vissenkom, maar zoals je zelf al stelt, normaal een 7 euro in de winkel en nu dan 5 bij jou en Rotterdam ligt ook niet in de buurt 🙂
Misschien is het beter om gewoon goed onderdak voor ze te vinden. Zo ben ik ook aan mijn exemplaren gekomen. Via een forumlid heb ik ze voor nop opgehaald.
Er staan inmiddels een paar foto's in het album.

Tja, als iemand wel in de buurt woont, dan is het wel een koopje.
En in de winkel krijg je niet meteen een koppel te pakken. Dus voor mensen die willen kweken is het een buitenkansje.
Ik wacht het toch nog even af....

Heb de prijs verlaagd naar 7,50 voor het koppel.
Even kijken of ik er dan vanaf kom.

Visbestand moet worden:

2 Laetacara dorsigera
2 Apistogramma borelli
30 Paracheirodon innesi
16 Corydoras pygmaeus
appelslak en garnalen.

De Sewellia staat ook nog te koop.
Net weer op marktplaats ook gezet, voor vrij bieden.

Ik wil geheel terug naar Zuid Amerikaans.
Voor de knorretjes wil ik in de toekomst toch weer een andere bak. Ik denk dat ze zich in een kleinere bak beter thuis voelen, aangezien deze beestjes het gewend zijn om in een klein beekje of plasje water in een rijstveld te leven.
Zoveel water is voor hen eigenlijk niet biotoop correct.
Het idee is om een klein bakje in de slaapkamer of in de keuken te zetten. Deze zal dan weer geheel Azi� ingericht gaan worden. Ik laat in de grote bak echter wel het mos op de achterwand groeien, maar eigenlijk zou ik dan een biotoop correct mos moeten zoeken.
Komt Christmasmos in Zuid Amerika voor?

Koppel links heeft vrijzwemmers.
Wel een stuk of 50 tot 80 geloof ik... 🙁
Ik hoop dat ze niet allemaal overblijven.

Als ik nou zeker wist dat ik ze kwijt raakte, dan zette ik wel een kweekbak op...

Ff over nadenken.
Misschien ga ik toch de curverbak pakken en de kleintjes daarin laten opgroeien.
Moet dat zonder ouders?

De overige vissen worden trouwens goed weggejaagd door het koppel. Niemand mag in de buurt komen..

als ze een maandje bij de ouders hebben gezeten, kan je ze rustig overzetten naar een apart bakje. dat je ze niet kwijt kan vind ik wel wat apart, zouden toch liefhebbers (en winkels) zat in Rotterdam moeten zijn lijkt me?

rkHUDZyV8jSQcUgP4vlxtO2RUiKYvsvU.gif
!!!!!

Heel gezellig aquarium.
Mooi!!

Prachtbakkie Ms Felix.Wist niet dat je van een Rio 300 zo iets moois kan maken,Sfeervol hoor! :thumbs:

Dikke duim. :thumbs:

Ja Zwits, ik snap er ook werkelijk niks van.
Een buitengewoon goed koppel zou toch ergens heen moeten kunnen. Het is gewoon tegen mijn principes om het terug te brengen naar de winkel zonder dat ik daar ook maar een zakje levend voer voor terug krijg..
Heb het vandaag nog eens gevraagd. Zelfs al kom ik een heleboel jonkies brengen, ik krijg er niks voor.
Heel apart.
Maar buiten dat zit ik in een gebied wat voor een hoop mensen te bereiken is, dus ik snap het ook niet.

Ivo 🙂 ik heb er net eentje gemaakt, is aan het uploaden.
Let niet op de achtergrondherrie en mijn verbaasde reactie toen ik er net achter kwam dat ook het rechterkoppel ongeveer 50 vrijzwemmers heeft..

:S
150 Laetacara in mijn bak... hellup.

Chris, Alex en uaruman, dank jullie wel.
Ik geniet ook elke dag van mijn bak. Er zijn inmiddels nog wat plantjes bij gekomen en de Cryptocorines zijn eruit. Die staan in een vaas nu hihi.... moet ze ergens kwijt ook, weggooien is zo zonde... al zijn ze niet super mooi meer..
In plaats van de Crypto's zijn er wat Echinodorus in gekomen..

Back to Z-A.

Ik heb bij mijn LFS ook geen geld gekregen voor (terug)gebrachte visjes, omdat ze ze niet opnieuw verkopen, maar ze in showbakken gaan of weggegeven worden aan scholen en verzorgingshuizen. Tenminste, dat was de verklaring.

Ik denk dat de meeste mensen het liefst voor vissen uit de LFS gaan, omdat je bij een particulier nooit zeker weet waar je mee af bent. Niet dat je dat wel zeker weet als je ze in de winkel koopt, maar dan weet je als koper in elk geval zeker waar je aan moet kloppen als er iets mis is.

Voor iemand op het forum geldt dat natuurlijk niet, maar als niemand op het forum de vissen kan gebruiken houdt het ook alweer op 🙁

Je hebt wel een prachtige bak, dus daar kan het niet aan liggen 🙂

Tja, Saskia. Ik zit op meerdere fora plus marktplaats en facebook bij pagina's die over aquaria gaan. Dan zou je toch kunnen denken dat er ergens wel iemand is die interesse heeft.
Nu is Laetacara dorsigera wel een soort waar de gemiddelde persoon met visjes, die zich niet echt verdiept heeft, niet aan zal denken.
Apistogramma soorten zijn momenteel erg populair. Toch wil ik die niet weg doen want ik vind het juist wel leuk om 2 verschillende dwergcichliden erin te hebben.

Het uploaden van het filmpje ging niet zo lekker, na het verwijderen van een fantastische update van Youtube ging dat gelukkig weer een stuk beter.

Hier dus het filmpje...

https://www.youtube.com/watch?v=ecCuUo2wO6g

Het licht is nu nog niet aan, ik kan niet zien wie waar is en hoe het nu gaat.
Wat wel ook te zien is in het filmpje, is de rust in de bak. Iedereen heeft echt zijn eigen plek. Koppel geheel links heeft een hele mooie afgedekte plek voor zich en het koppel rechts ook. De Apistogramma bevind zich in het midden en vergist zich soms door een stukje teveel naar links of rechts te gaan. Hij of zij word dan wel direct gecorrigeerd.
Alleen als de dames Laetacara een stukje besluiten te gaan zwemmen en elkaar dan tegen komen, gaat het wel hard tegen hard. Ze houden elkaar soms ook aan de mond vast. Dit gebeurt ongeveer een keer of 3 per dag. Er is geen constante onrust.....
Daarom kijk ik het nog even aan en wacht ik met het gratis aanbieden van het koppel dorsigera.

https://www.youtube.com/watch?v=VEkGgopWWAI

Hier nog een filmpje met een overzichtje van de bak zoals ie nu is.
Er is wat met het hout geschoven en er zijn wat plantjes bij gekomen.

JAAAAAAH BIJ KRUITVAT! 🙂

leuke filmpjes!

Als je er niks voor terug krijgt zou ik het inderdaad ook niet doen. wel apart, mijn LFS wil (kwaliteit) dwergcichliden eigenlijk altijd wel hebben. krijg er gewoon geld voor, voor de jongen die ik naar hem toe breng.

Misschien moet ik het ergens anders proberen.
Er zijn nog wat andere zaken die wat verder weg zitten.

Ik ga eerst maar eens kijken of de kleintjes het gaan overleven. Ze zijn nu toch nog te klein. Ik laat ze 2 weken in de grote bak. Daarna ga ik de curverbak opzetten en zal ik ze daar in doen.
Dan maar kijken of ze goed opgroeien. De advertentie van het koppel blijft staan, maar voor nu gaat het wel goed allemaal dus ik heb er geen haast meer mee.

Ja die achtergrondherrie bij die filmpjes hihi... ik zei toch al, let daar maar niet op 😛

Schattig hoor die kleintjes.
Het is en blijft een hele leuke bak!

Dank je wel Astrid

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan