MsFelix' nieuwe Rio 300


MsFelix zei:
Wat mij altijd opvalt, is dat als ik zoiets neerzet als dat ik er niets meer aan vind, er ineens wel gereageerd word. Typisch.

Ook weer niet goed? pfff vrouwen....
Grapje hoor! ;)
 
Troost, ik heb het ook regelmatig, mogelijk een verkeerd moment dat het of niet gelezen wordt of er "belangrijkere" zaken in andere topics plaats vinden en mijn post naar beneden zakt.
Stiekem af en toe een schopje omhoog geven kan helpen.
 
Zou lekker voor

25 Paracheirodon innesi
2 Laetacara dorsigera
2 Apistogramma borelli
6 of 8 Corydoras rabauti of Peru orange
2 Ancistrus LDA violet
6 Otocinclus affinis

gaan want volgens mij ben je bepaalde soorten verre van zat :).
 
Seabait zei:
MsFelix zei:
Wat mij altijd opvalt, is dat als ik zoiets neerzet als dat ik er niets meer aan vind, er ineens wel gereageerd word. Typisch.

Ook weer niet goed? pfff vrouwen....
Grapje hoor! ;)

Ik moet ze wel een klein beetje gelijk geven :( bij mij blijft het gewoon nog bij lezen want het blijft wel een interessant forum!
 
Thnx allen.

IK heb wat mooie links gekregen van Gertbl.
Wat ik jammer vind, is dat de vissen die qua vindplaats goed bij de Laetacara passen, niet zo kleurrijk zijn.
Zo worden er 2 Moenkhausia soorten benoemd, waaronder sanctaefilomenae. Maar ik vind dan precies de pittieri wel mooi en die staat er dan weer net niet bij.

Is overigens voor mij wel een optie, een mooie school Moenkhausia pittieri erbij.
Wellicht een beter idee dan Corydoras.
 
http://www.fishbase.org/TrophicEco/Fish ... ve_code=48

Mooie link van Ivo&Masha.

Hier worden wel veel soorten beschreven, voor een Paraguay biotoop. Dan heb ik toch wat meer keuze dan dat ik er een klein gebied uit pak.
Helaas worden M. pittieri ook hier niet beschreven.


Ik weet het niet meer hahaha..

Zit nu ook te kijken of ik er geen Apistogramma trifasciata bij kan doen.

Dan zou ik dit krijgen:
25 Paracheirodon innesi
2 Laetacara dorsigera
2 A. borelli
2 A. trifasciata
10 Otocinclus affinis
2 Ancistrus LDA violet

ja en dan de 4 Trichopsis pumila, maar die worden in de toekomst niet meer aangevuld.
Ga toch over naar 1 geheel Zuid Amerikaans bestand.
Moet dan ook nog de Sewellia en Kaap Lopez kwijt.

Andere opties zijn:
25 Paracheirodon innesi
2 Laetacara dorsigera
2 A. borelli
6 Moenkhausia pittieri
10 Otocinclus affinis
2 Ancistrus LDA violet


of

25 Paracheirodon innesi
2 Laetacara dorsigera
2 A. borelli
8 Corydoras peru orange
10 Otocinclus affinis
2 Ancistrus LDA violet

Graag jullie advies.
 
Nee dat is echt te veel bodem gerichten vis voor je maat aquarium. Gaat meer onrust geven dan rust. Dus zou er absoluut niet nog een dwerg cichliden of bodembewoner bij zetten in je eerste bestad.

Laatste bestand is mooist en best in harmonie
 
Dus jij vind de Corydoras er nog wel bij passen?

Overigens vind ik Aphyocharax anisitsi ook een erg mooi visje.

Als ik een Rio Guapor� biotoop ervan zou maken, dan zou het dit kunnen worden:

25 Aphyocharax anisitsi
2 Laetacara dorsigera
10 Otocinclus vittatus
2 Ancistrus LDA violett

Dan zie ik echter de borelli en corydoras er weer niet bij staan.... Oh en de Ancistrus ook niet, geloof ik...

Links:
http://www.pubvet.com.br/uploads/6f3b0e ... 5d0724.pdf
http://www.fishbase.org/TrophicEco/Fish ... ve_code=48

Het blijft zoeken en denken hihi... :p
 
Tussen het denken en doen door...

Ook maar even lekker genoten van de bak. En weer wat heel mooie foto's genomen (vind ik)

842213msfelix_0_82_dsc01894.jpg


243534msfelix_0_82_dsc01895.jpg


964488msfelix_0_82_dsc01896.jpg


921539msfelix_0_82_dsc01898.jpg


379864msfelix_0_82_dsc01899.jpg


993161msfelix_0_82_dsc01904.jpg


674436msfelix_0_82_dsc01906.jpg


719463msfelix_0_82_dsc01910.jpg


143678msfelix_0_82_dsc01914.jpg


786866msfelix_0_82_dsc01915.jpg


991545msfelix_0_82_dsc01916.jpg


De knorretjes...
Ik bedacht dat ik die uit de bak wilde hebben vanwege niet biotoop correct.
Maar kijk dan eens... en luister... ik luister naar dat gezellige geknor en kan ook van deze visjes nog geen afscheid nemen.

De knoop is doorgehakt. Ik ga als de pygmaeus zijn opgehaald, een groepje C peru orange erbij nemen. Dan maar niet helemaal biotoop correct, jammer dan. De rest blijft zoals het is, op 1 koppel Laetacara na dan want die hebben ook een nieuw huisje...
Nog niet, maar gaan ook binnenkort weg.
 
472443msfelix_0_82_dsc01907.jpg


517768msfelix_0_82_dsc01921.jpg


958267msfelix_0_82_dsc01924.jpg


253219msfelix_0_82_dsc01930.jpg


881493msfelix_0_82_dsc01933.jpg


522966msfelix_0_82_dsc01935.jpg


369642msfelix_0_82_dsc01936.jpg


648688msfelix_0_82_dsc01939.jpg


735858msfelix_0_82_dsc01941.jpg


Zo, dat was het even voor vandaag.
Heb er nog meer, voor een andere dag ;)
 
:)


Ik wil niet teveel soorten planten erin, maar heb eigenlijk nog wel interesse in iemand die mij aan Hydrocleys nymphoides kan helpen.
Deze wil ik links zetten, om daar een beetje het beeld te breken en ook wat beschutting te cre�ren daar.

Wie mij aan een stekje kan helpen, graag.
 
Allereerst prachtige foto's :)
Tweede bied mijn excusses aan heb over de corys heen gelezen bij dit bestand:

25 Paracheirodon innesi
2 Laetacara dorsigera
2 A. borelli
8 Corydoras peru orange
10 Otocinclus affinis
2 Ancistrus LDA violet

Denk als je die corydoras weg laat je een mooi rustige bak hebt met overal leven.
 
Hmmmm...
Ik was juist blij dat de Corydoras er nog bij konden.
Laat ik het zo zeggen.
De bak oogt nu ook vrij leeg.

Ik wil echt een groep Corydoras erbij. Als ik zo in de bak kijk, is er ruimte genoeg op de bodem om er een groep bij te nemen.
Zoals ik al zei, de pygmaeus zwemmen teveel. Ik wil een grondelende soort. Ze gaan er echt komen. ;)
 
Wat een mooie foto's en de vissen mogen er ook zijn ;)
 
Dank je wel.

Ik ben toch nog aan het twijfelen over de Corydoras.
Aan de ene kant vind ik dat het moet kunnen want ik zie zoveel vrije oppervlak op de bodem. Een groepje van 8 rustige Corydoras moet daar wel bij kunnen. De Laetacara hebben hun plekje gevonden bij het grote stuk hout, er onder en erbij. De Apistogramma gaat nooit een koppel worden geloof ik. De man zet regelmatig zijn vinnen uit om de vrouw te imponeren en zij toont dan ook haar gele kleur. Maar verder dan dat komen ze niet. Ik heb hun huisje wel verkeerd neergezet, want die staat bij het grote stuk hout en zal ik dus moeten verplaatsen anders komen ze met de Laetacara in de knoop.

De Diamantzalm vind ik ook supergaaf.
Wellicht is dat een betere optie dan de Corydoras.

Dus dit:
25 Paracheirodon innesi
2 Laetacara dorsigera
2 A. borelli
8 Corydoras peru orange
10 Otocinclus affinis
2 Ancistrus LDA violet

of

25 Paracheirodon innesi
2 Laetacara dorsigera
2 A. borelli
8 Moenkhausia pittieri
10 Otocinclus affinis
2 Ancistrus LDA violet
 
Diamantzalmen zijn geweldig mooi, ik heb ze ook.... prachtig om de mannetjes te zien showen naar elkaar en hoe groter ze worden hoe mooier. En de combinatie met je L. dorsigera�s is ook prima, ook qua voer. Alleen zou ik er dan geen Paracheirodons insteken maar eerder een flinke school diamantjes, die zijn al druk genoeg.
Dat is mijn idee....
Voor de rest zeer mooi aquarium hoor!
 
Dank je wel voor jouw visie hierop, Chris.
Je hebt daar ook weer een punt. Mag ik je vragen, waar de Diamantzalmen het meeste verblijven in de bak? Midden, boven?

Ik wil toch nog even terug komen op de Corydoras.
Wanneer is een bak wel groot genoeg voor de combinatie Cory/ dwergcichlide?

Ik zie net het volgende filmpje van Joost1980:
https://www.youtube.com/watch?v=O2xmoYc ... e=youtu.be

Hier is duidelijk te zien dat ook in een 3 meter bak irritatie kan zijn tussen dwergcichliden en Corydoras. Is dat een reden om ze dan niet te nemen? Ik denk zelf van niet....
Ook in de vrije natuur zullen Corydoras en Dwergcichliden elkaar wel eens treffen. Dan komt er een school bulldozers over en ja, dat is dan ook niet echt leuk.

Ik vind zelf achteraf dat ik toch te kleine vissen heb gekozen voor deze grote bak. De pygmaeus zijn hartstikke leuk, maar ik zie ze eigenlijk nooit als ze grondelen, ze zijn altijd verborgen achter decoratie. Of liggen ze ergens achterin te chillen op een tak. Alleen als ze zwemmen, zijn ze in beeld. En dat beeld vind ik dan weer storend door mijn school neontetra heen, vooral ook omdat het allemaal kleine vissen zijn.
Daarom denk ik dat de diamantzalmen een ander beeld zouden kunnen geven. Er zit qua grootte een aardig verschil tussen de diamantzalmen en de Neontetra.
Ik vind de bak zo leeg soms...
 
Corydoras en apistogramma om die als dwerg te nemen aangezien je die ook hebt komen elkaar niet tegen in de natuur.
En dat filmpje geeft je exact aanwaarom de combinatie niet werk. Als het in een bak van dat formaat niet werkt dan geeft dat genoeg aan.

De combinatie word vrijwel niet gedaan en dat is met een reden Msfelix.
Ik heb dit nu al meerdere malen aangegeven.

Diamantzalmen zwemmen vooral in midden.
 
Wat je zegt, is niet waar. Ik zie de combinatie veel en vaak voorbij komen, ook hier op het forum.
Ik zie de combinatie ook in veel kleinere bakken voorbij komen.
Ik heb zelf de combinatie Corydoras/ Dwergcichliden gehad in mijn 80 cm bak. Nooit problemen gehad.
Sorry, maar ik ben het er gewoon niet mee eens...
 
Dat is jou mening uiteraard. Ik deel je mening niet en vind ook geen slim idee om de combinatie te doen.
Maar is goed doe wat je wilt vooral want waar is een forum eigenlijk voor he.
 
Een forum is er om informatie te delen.
Er is daarbij veel verschillende informatie te vinden. De 1 vind 120 cm bak veel te klein voor maanvissen, de ander zegt dat het kan.
Zo ook met de Corydoras.
Daarbij vraag ik mij af.... mijn neontetra jagen elkaar ook vaak op. Betekent dit dan dat het eigenlijk niet bij elkaar in een bak kan?
Wat is nou eigenlijk de criteria voor die bewering? Daar ben ik echt oprecht benieuwd naar.
Elke vis is op zoek naar zijn plekje in het aquarium. Dichtbij de natuur komen we sowieso nooit, al doen we nog zo ons best.
;)
 
Wat ik vind over de combinatie corydoras/dwergcyclide.... niet doen. Spreek ook uit ondervinding.
Verder wat info over de diamantzalmen: zijn zeer speelse vissen, dus veel beweging in de bak. Het wordt bijgevolg erg rommelig als je er meerdere andere soorten bijzet. Ook een niet te onderschatten punt: voer! Diamantzalmen zijn forse eters, ze hebben altijd honger. In een mum van tijd, enkele sec., is alle eten opgesoupeerd. De kleinere trage eters zullen moeilijk aan hun trekken komen, je imnesi�s en je pygmaes. Bovendien hebben die kleine visjes ook geen grote mondjes. Ik had een school hyphessobrycon amandaes en heb ze ondertussen overgeplaatst. Mijn cory�s heb ik er ook uitgehaald, zelfs met de bodemtabletjes gingen ze aan de haal ook al eten ze zogezegd niet van de bodem. Ze zwemmen inderdaad het meest in het midden en ze blinken als een spiegel onder wat gedempt licht.
De combinatie met je dwergcycliden vind ik prima, dat met een 12 tal diamantjes...

Ik ken het gevoel meerdere soorten in je aquarium te willen houden omdat je ze ��n voor ��n leuk vind maar probeer daar van af te stappen en gepaste keuzes te maken.
Je geraakt er wel uit!!!
 
Er is toch geen probleem als ze eigen soort achterna zitten. Natuurlijk staan we ver af van hun habitat, is ook niet te evenaren.
Ieder richt zijn aquarium in vanuit een persoonlijke smaak en rekening houdend met medebewoners uit hun natuurlijke omgeving, althans vind ik ervan. Criteria bestaat daar niet in denk ik. voor iedereen is dat verschillend.... ik kijk niet graag naar een aquarium waar alle soorten vissen door elkaar zwemmen, mooier is een grote school van dezelfde vissen. En ze zwemmen ook niet in hun "zogezegde waterlaag", boven, onder, midden. Wat jou aquarium betreft, ik heb net dezelfde Rio240, is niet klein maar ook niet groot. Ikzelf heb ook al overwogen om maanvissen te kopen maar uiteindelijk gekozen om het niet te doen. Maanvissen leven ook in scholen en dan zit je algauw 5 � 6 vissen.
1. ons aquarium is volgens mij niet hoog genoeg
2. de binnenfilter is niet geschikt voor cycliden ( dan heb ik het niet over dwergcycliden)
 
De Rio 240 is lager dan de 300 ;)

Mijn hoogte zou wel goed zijn.
Toch twijfel ik ook over de maanvissen. Die komen er dan ook voorlopig niet.
Mijn schooltje Corydoras pygmaeus is verkocht en wordt ergens in februari opgehaald. Ik wil er een schooltje meer bodemgerichte Corydoras voor terug.
Dit wordt mij afgeraden en ik zie ook ergens wel waarom hoor...
Dwergcichliden en Corydoras kunnen elkaar in de weg zitten. Maar ik zie ook veel ruimte in mijn bak onbenut.
Ik zie ook dat een schooltje Corydoras die ik in het verleden ook in 80 cm samen met Dwergcichliden heb gehouden, de bodem lekker omwoelen en schoonhouden.
Ik zou echter geen drukke panda nemen in deze bak. Er bestaan Corydoras soorten die zeer rustig zijn. Natuurlijk zal ik daarnaar kijken.
Ik weet ook niet of Corydoras Peru Orange degene gaat worden die ik neem. Als ik de filmpjes zie, vind ik het best een drukke soort. Trillineatus echter,daar weet ik van dat ze heel rustig zijn. Dat zou wellicht een betere optie kunnen zijn.

Of zoals ik al zei, geen Corydoras maar een vis die bovenin de bak vertoeft. Of, zoals ik al zei, de Moenkhausia pittieri.
Anyway, ik ben er nog niet uit..

Ik denk alleen, wat is nu eigenlijk het verschil of vissen van dezelfde soort elkaar opjagen of dat vissen can verschillende soorten dat doen?
 
Echt een mooi stuk hout!! Waar heb je die vandaan gehaald als ik vragen mag?
 
Bij Verduijn cichliden.

Ik zit nu te kijken naar Corydoras habrosus.
Misschien minder bedreigend en verontrustend voor de cichliden om daar een groepje van te nemen....
Weet iemand of dit een drukke soort Corydoras is of een rustige?
 
Never combine Corydoras with Apistogramma. They don't live close together in the nature.
Apistogramma are territorial fish, especially when they breed. Corydoras won't understand anything of the "territorial communication" like "Don't get closer or I will attack you".
The Corydoras will approach the Apistogramma's territory again and again. As the dwarf cichlid will have difficulties finding vulnerable places on the (armored) body of the catfish, they will sooner or later find out that the eyes are the most effective place to attack to make them leave the place. You'll quite often end up with Corydoras with one or no eyes at all.
Besides; Corydoras will often eat any small fry they'll find ....
(Yes, I know: there are people who have had this combination for years, without any problems. I also know many people who wouldn't listen, but who, after seeing what happened, would never repeat the experiment.)


- Tom C

C. pygmaeus en P. hastatus kunnen eventueel wel. Deze zwemmen hoger en zitten de dwergcichliden midden in de weg. Zijn ook makkelijker weg te jagen. Corydoras habrosus zitten te veel op de bodem.
 
Habrosussen zijn schuw, als er bedreigd worden stoppen ze zich weg.
 
Pygmaeus heb ik nu.
Misschien moet ik toch nog eens over denken of ik ze weg doe of niet...

Bedankt Zwits ;-)
 
Nou, ik heb de afspraak voor het verkopen van de pygmaeus afgezegd.
Ben na het kijken van veel filmpjes toch ervan overtuigd dat ik geen andere Corydoras moet nemen. En natuurlijk mede door de adviezen hier. Dus bedankt weer mensen... ;-)
Wellicht ga ik de groep pygmaeus wel uitbreiden. Dat het echt zo'n lange sliert door de bak heen word...

Blijft het feit dat ik iets mis in de bak. Bovenin iets...
Idee�n?

Anyway, eerst moet de Sewellia, Kaap Lopez, 1 koppel Laetacara eruit.
 

Terug
Bovenaan