Wat is er nieuw

Muilbroedende apistogramma

Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Aankomend weekend komen er in de LFS in Rhenen uit Peru muilbroedende apistogramma binnen.

Het lijkt mij erg leuk om ze te houden maar kan er weinig informatie over vinden. Heeft er iemand al eens een muilbroedende apistogramma gehouden, en zou die in een Z-A gezelschapsbak kunnen, Of doe ik deze visjes daar echt te kort mee?

Mijn overige bestand:

Koppel maanvissen
koppel mesonauta merificus
koppel laetacara dorsigera
6 lg6
15 bijlzalmen
3 farlowella acus

Er zijn 2 soorten bekend als larvofiele muilbroeders, nl de Apistogramma barlowi en de Apistogramma sp. kelleri

Ja, ik weet alleen niet meer om welke soort het ging. Als ik echter naar ze zoek op google, zie ik dat ze erg veel overeenkomen en zelfs met elkaar kunnen voortplanten. Omdat ik niet precies de soort meer weet, heb ik de vraag wat breder gehouden.

Als ze uit Peru komen kan het niet de kelleri zijn, want dat is een Colombiaan...

~ Ivo

Dat helpt, dan moet het de barlowi zijn.

Ik wil je niet ontmoedigen maar is het wel een goeie keus om deze er bij te zetten??
Ik zag in je fotoalbum dat je vanaf februari al een flink aantal vissen heb versleten, ik weet niet waarom je deze weg gedaan hebt of dat ze dood zijn gegaan maar misschien iets om over te denken voor je dit er bij zet??

Je hebt overigens wel een schitterende bak om dwergjes te houden!

Ik ben nog steeds op zoek naar wat voor mij het leukste/ mooiste bestand is. Van de vissen die ik toen had is 1 bijlzalm overleden, de rest heb ik verkocht. Het ligt dus aan mijn zoeken dat ik er al zoveel heb versleten.

Wie heeft dat niet gehad, ik heb dat ook gehad...naarmate je de vissen meer en meer gaat kennen dan weet je ong wel waar je voorkeuren liggen en wat je leuk vind qua vissen en gedrag...hoe meer je erin verdiept hoe meer je komt te weten en hoe makkelijker de keuze wordt voor je visbestand...niet dat het nu makkelijk is...

Barlowi gaat het niet worden, ga morgen mooie wildvang apistogramma cacatuoides ophalen. Hopen dat ze zich willen voortplanten, zodat ik van ren trio een groep kan maken.

Leuke soort, heb ze in echt mogen bewonderen de Barlowi...🙂 jammer jelle dat je voor de caca gaat.

Andere soorten komen zodra ik meer bakjes heb, leuke van de cacatuoides vind ik dat die zich zo goed laat zien. Veel veter dan de bitaeniata bijvoorbeeld. Apistogramma barlowi is ook een soort die je niet veel ziet, die kan ik beter voor mensen met een speciaalbakje laten zitten.

Of zelf nog een speciaalbak opzetten.😀

Dat zou ik het liefst doen, maar op mijn studentenkamertje met een vriendin die het al veel te veel vissen vind. Zie ik dat niet gebeuren.

ja jelle de cacatuoides springen bijna de bak uit als het te lang duurt met voeren...ze zien er goed uit toch?

Ja zijn prachtige visjes, doen het goed. Ze hebben de hele bak al in bezit genomen. Helaas had ik mijn lading tubifex iets te lang in de koelkast staan. Dus zullen ze het met diepvries voer moeten doen.

Inmiddels heb ik toch een groep A. barlowi in mijn bak zitten. Heb 3 mannen en 5 vrouwen. Het dominante koppel heeft nu een nestje, ben benieuwd of het wat word.
Ik vind het geweldige vissen, absoluut niet schuw, altijd op de voorgrond. Agressie valt erg mee, alleen onderling natuurlijk af en toe wat gekibbel. Het zijn net mensen, mannen zien er sterker en groter uit, maar de vrouwen zijn duidelijk de baas. Als 2 mannen elkaar tegen komen pronken ze wat, bij 2 vrouwen word het een achtervolging. Zijn makkelijke eters, zowel diepvries, droog als levend eten ze graag. Ik kan ze iedereen in een voldoende grote bak aanraden.

Jelle vraagt om een foto natuurlijk erg fijn te horen dat je ervaring dusver goed zijn.. Is ook een soort die mij interessant lijkt nadeel is dat ze uit peru komen voor mij 😉

358146_0_82_ab1.jpg

786622_0_82_ab2.jpg

277934_0_82_ab3.jpg

717755_0_82_ab4.jpg

881241_0_82_ab5.jpg

Een beetje een oud topic maar toch weer even naar boven schoppen. Heb het groepje nu al een tijdje zwemmen en ze worden nog steeds met de week mooier. Helaas krijg ik de geleidbaarheid niet laag genoeg om de eieren uit te laten komen, dus ben nu aan het kijken of ik nog ergens ruimte heb voor een kweekbak.
Ik vind het geweldige vissen, absoluut niet schuw, en erg makkelijk.
Ik heb tot nu toe Apistogramma bitaeniata, A. borelli en A. cacatuoides gehad. Maar deze spannen toch wel de kroon, veel kleur (wat ik niet op de foto krijg) en erg makkelijk. Op een keer plakstaart na (wat ook weer met wat bactopur verholpen is), nooit problemen mee gehad. Of ik nou dagelijks of eens in de 2 weken ververs, maakt ze ook niets uit. Wat ik er tot nu toe van meegemaakt hebt een ideale Apistogramma ook voor mensen met wat minder ervaring met waterwaardes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan