Multi jongen in klein bakje zelf opvoeden.


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,960
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Ik heb zo'n gevoel dat mijn multi's weer een nieuw nestje hebben. Ook heb ik nog een nest van 12 jongen die een week of 2 oud zijn.

Over 3 weken gaan de multi's verhuizen, maar ik denk niet dat alle jongen in de grote bak weer goed bij hun ouders komen, of valt dat wel mee?

Het valt mij op dat de jongen niet echt veel aandacht van de ouders krijgen (is ook niet nodig ze zitten alleen) maar dat is straks met een paar rovers erbij wel nodig.

Is het dus mogelijk om in een 9L plastic bak met klein lucht filtertje de jongen groot te brengen? Of is dat overbodig en overleven ze het in de grote bak ook wel?
 
Het valt mij op dat de jongen niet echt veel aandacht van de ouders krijgen (is ook niet nodig ze zitten alleen) maar dat is straks met een paar rovers erbij wel nodig.

Worden gelijk opgegeten.
Waarom zet je er dan rovers bij?
 
Omdat ik die mooi vind ;)

Deze jongen wil ik graag een kans geven, de A. calvus moet straks wat jongen gaan eten zodat ik niet met tientallen jongen kom te zitten ;).
 
Tja,mooi vinden,is wat anders,dan bij elkaar passen.
Wil je dan echt ,dat de jongen opgegeten wordt.dan wel doen.
 
Het past bij elkaar, alleen de jongen van de 1 niet.

Daarom mijn vraag, is het goed mogelijk om de jongen apart op te laten groeien tot een bepaalde lengte?
 
Ja dat kan wel. Maar ik vind 9 liter veel te klein om ze daar in op te laten groeien. Misschien zou het voor de eerste paar weken nog gaan,mits je elke dag het water verschoont en zorgt voor een goede beluchting, maar een grotere bak lijkt mij beter.
 
:thumbs:

Dan gaan ze gewoon mee naar de grote bak en zie ik wel wat er gebeurd.
 
Ik zou ze niet apart zetten. Multi's doen wel degelijk aan broedzorg.

En ik weet bijna zeker dat je altijd wel wat jongen overhoudt, ook met een Calvus erbij. Die zijn namelijk niet echt een partij tegen multi-ouders.
 
Ik heb similis jongen in een meter met o.a. Synos en een calvus. Ondanks dat de calvus vanuit de rotsen met interesse loert... Weet ik zeker dat die er geen 1 te pakken heeft gehad. Similis ouders blijven dan ook wel beide boven en naast de schelpen met jongen. Als je zo'n calvus af en toe ziet schieten naar voedsel zou je toch denken dat die zo een jong moet kunnen pakken. Maar het gebeurt niet.
 
Ik heb mijn multi's bij oa. een Lepidiolamprologus pleuromaculatus, 2 N. tretocephalus 3 N. buescheri en 10 syno's en nog kweken ze als gekken. Terwijl de pleuro een piscivoor is en de treto bekend staat als een cichlide die niet goed met slakkenhuis bewoners omgaat.

Je moet alleen zorgen voor meerdere lagen slakkenhuizen op elkaar zodat ze ook tussen de slakkenhuizen kunnen weg vluchten.

wbt broedzorg: ik ken weinig tanganyika cichliden die hun jongen zo fel verdedigen als de multi-mannen.
Ook nemen de ouders de zorg van andere ouders over. Bij mij zie ik de jongen van de ouders die aan de rand van de kolonie wonen verhuizen naar een wijfje wat in het midden woont. Die heeft het hele jaar door jongen om zich heen, en veel ook. En duidelijk van meerdere legsels.
 
Bedankt voor je reactie!

Dan hoop ik dat ik dat mooie pittige gedrag ook te zien krijg :).
 
Ik groei nu een 25 tal jongen Labeochromis yellow op in een 15 liter bakje en dit is eigenlijk al veel te klein. Ik ververs 50% water elke dag. Ze gaan zo snel mogelijk mijn 2 meter bak in of op verkoop/weggeef.
 
2 bakjes?
Report post,Con.
 
Ik zei hier even terug van mijn kleintjes die in een 15 liter bakje zaten...

Is nu een 60x30x40 geworden :) Wat zijn ze blij!
 

Terug
Bovenaan