Wat is er nieuw

Multilux Led of Helialux voor Juwel Rio 125

Jaxen

Member
Lid geworden
30 november 2022
Berichten
8
Mijn zoontje heeft via marktplaats een Juwel Rio 125 gekocht. Bij het indraaien kwamen wij er achter dat de verlichting het helaas niet (meer) doet.

Er zat een LED DAY 300 K / 11 W 590 mm in. Volgens mij is dit de Multilux? We hebben de stroom gemeten en het lijkt erop dat de lichtbak ook stuk is.
Via marktplaats kwamen we uit op een helialux maar deze is natuurlijk wel een stuk kostbaarder. Heeft er iemand ervaring wat we er het beste in terug kunnen plaatsen?

We hebben er redelijk makkelijke planten in zitten. Wel wens hij ter zijner tijd een rode tijger lotus. Is dat nog belangrijk voor de keuze van de verlichting?
 
Mijn zoontje heeft via marktplaats een Juwel Rio 125 gekocht. Bij het indraaien kwamen wij er achter dat de verlichting het helaas niet (meer) doet.

Er zat een LED DAY 300 K / 11 W 590 mm in. Volgens mij is dit de Multilux? We hebben de stroom gemeten en het lijkt erop dat de lichtbak ook stuk is.
Via marktplaats kwamen we uit op een helialux maar deze is natuurlijk wel een stuk kostbaarder. Heeft er iemand ervaring wat we er het beste in terug kunnen plaatsen?

We hebben er redelijk makkelijke planten in zitten. Wel wens hij ter zijner tijd een rode tijger lotus. Is dat nog belangrijk voor de keuze van de verlichting?
Rode planten hebben altijd wat meer licht nodig dan groene planten. Nu is volgens mij de rode lotus wel 1 van de rode planten wat makkelijker zijn in licht dan andere rode planten.
 
Juwel heeft ook nog wel minder kostbare , licht units dan de helialux, die zijn prijzig omdat ze ook nog dimbaar zijn.
Novolux heb ik geen klachten over, die kun je zo bestellen.
Voor veel minder geld en dan heb je een bak met licht,, denk ook niet dat een jongere geinterresseerd is in langzaam dimmend licht.
 
Het is misschien niet de meest fraaie oplossing, maar als je kap hoog genoeg is:
Ik heb ledbuizen van Sera, die staan op de dwarsbalkjes vastgeklikt met zo'n zuignap-verwarmingskorfje.
Als je het deksel eraf haalt, ziet het er misschien niet zo strak uit als een officiële ledbalk, maar het werkt wel.
Ik weet niet precies hoe lange buis je dan nodig hebt, en welke kleuren, maar ik schat dat je dan met een kleine 100euro al heel ver bent.
 

Bijlagen

  • IMG_20230117_165243.jpg
    IMG_20230117_165243.jpg
    292.8 KB · Weergaven: 75
Ik heb ledbuizen van Sera, die staan op de dwarsbalkjes vastgeklikt met zo'n zuignap-verwarmingskorfje.
Als je het deksel eraf haalt, ziet het er misschien niet zo strak uit als een officiële ledbalk, maar het werkt wel.
De ledbuizen van sera passen met bijbehorende adapter ook ‘gewoon’ in de juwel multilux. Voor de voeding gebruik je niet het juwel systeem, maar een los systeem van sera. Naar de toekomst toe kan ook eenvoudig een zonsopkomst en zonsondergang gesimuleerd worden.

Algemene link:

Link voor adapters

Let wel op dat de sunrise start en eindigt met rood licht.
 
Bedankt voor de tips. We gaan ons nog wat verder orienteren.

We willen wel graag niet teveel licht. Ik heb begrepen dat dit beter is voor het balans omdat wij geen CO2 toevoeging hebben?
Daarnaast staat het op zijn kamertje, en is het fijn om geen mega bak licht te hebben.

Is er toevallig iemand die led strips heeft gebruikt in zijn aquarium?
 
Waar ik aan denk is wat ik heb. De JBL solar natur. Die past zo in de doppen van de juwel. Deze kun je dimmen en de kleur instellen.

 
er toevallig iemand die led strips heeft gebruikt in zijn aquarium?
Ja, ik heb waterdichte LED strips gebruikt. Werkt heel mooi, maar is wel iets voor gevorderden. Ik heb ze op maat geknipt, er draden aan gesoldeerd en dan de uiteinden dichtgekit. Werkt heel mooi. Het belangrijkste is dat je de juiste strips uitkiest. Je hebt de juiste lichtkleur, vermogen en efficiëntie nodig. Er is op dit gebied van alles te koop en lang niet alles is geschikt.
 
De helialux is wel een heel mooie lamp hoor, als je het geld er voor over hebt. Je kunt hem helemaal instellen zoals je wilt qua kleuren en lichtschema. Ik ben er veel tevredener over dan ik was met mijn tl buizen. Ik heb ook minder last van algen doordat je kunt dimmen.
 
De ledbuizen van sera passen met bijbehorende adapter ook ‘gewoon’ in de juwel multilux. Voor de voeding gebruik je niet het juwel systeem, maar een los systeem van sera. Naar de toekomst toe kan ook eenvoudig een zonsopkomst en zonsondergang gesimuleerd worden.

Algemene link:

Link voor adapters

Let wel op dat de sunrise start en eindigt met rood licht.
Dat vraag ik me dus af:
Een Multilux buis is bijvoorbeeld 895 mm. (Juwel hanteert eigen lengtes!)
Een sera buis heeft als vergelijking een lengte van van 900 mm.
Nu weet ik niet precies met welke adapters e.e.a. opgelost kan worden?
 
De leng van 895 mm staat in de tabel op de sera website, ze geven een buis aan van 820 mm als alternatief voor de t5 variant met een lengte van 895 mm :

Welke adapters gebruikt moeten worden is vast ook te achterhalen, ik zie in elk geval 2 lengtes staan op hun site.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ik werkte vroeger in die omgeving dus ben er toen aantal keer geweest
      Terug
      Bovenaan