Multilux vs helialux


W

Wim31

Guest
Hallo ik heb een rio 350 met standaard multilux leds..
Maar mijn bodembedekkers groeien niet bepaald weelderig zou helialux beter gaan? Of komt dat op het zelfde neer, met alleen meer opties qua zon's opgang etc....?
Ik heb er co2 inzitten.....
 
dat ligt denk ik aan de hoogte van je bak,ik heb de helialux spectrum op een rio 240,en marsilea hirsuta en monte carlo doen het er prima op
 
De helialux spectrum is niet alleen mooier dan de Helialux Daylight de frequentie van het licht sluit ook beter aan bij de behoefte (althans zo heb ik mij dat laten uitleggen)
Juwel standaard led (daylight en natural) zijn echt felle lampen Juwel Helialux doet dat al wel een stuk beter maar er komt dan nog wel een controller bij
Van een aankoop is het hier net op tijd, niet van gekomen omdat er een andere bak kwam en daar zat een Wesdijk RGB bij
 
De Rio 350 is 16 cm. hoger als een 240 wat een behoorlijk verschil is. De lichtintensiteit neemt behoorlijk af bij een diepere bak. Daarbij merk ik op dat dit vooral bij het rood in het kleurenspectrum het geval is. Dit is voor de plantengroei een van het belangrijkste spectrum aandeel. Zelf ben ik helemaal niet zo gecharmeerd van de Juwel verlichting omdat men werkt met m.i. te hoge kelvin waardes. Wat trouwens kennelijk ook het idee van Juwel zelf wel was want men heeft de waardes al verbeterd t.o.v. de eerste versies die een gemiddelde kenden van 9000 kelvin. Wat, denk ik, meer bij zeewaterbakken hoorde. Maar ook nu vind ik de waardes nog te hoog. Maar ik zeg er ook meteen bij dat dit een persoonlijke mening is. Zo zou ik zelf dus kiezen voor een ander (kwaliteits-) merk.
 
Rio350 is iets hoger dan 240 ja. Hoe is je distributie? Komt die co2 ook wel daadwerkelijk op de bodem?
Het zou nog wat beter kunnen..
Heb wel een aardige circulatie maar door mijn layout heb ik wel wat plekken waar het wat minder stroomt.
Ik heb nu een diffuser.. dus veel gaat wel naar het oppervlak..
Maar ik ben er mee bezig
 
de rio 350 is 66 cm hoog en de 240 55 cm dus er zal inderdaad wat minder licht op de bodem komen , maar gelukkig heeft de helialux extra rode led s dus zal er toch nog wel rood aankomen op die diepte.het zijn maar cm en geen meters
 
Het zou nog wat beter kunnen..
Heb wel een aardige circulatie maar door mijn layout heb ik wel wat plekken waar het wat minder stroomt.
Ik heb nu een diffuser.. dus veel gaat wel naar het oppervlak..
Maar ik ben er mee bezig
Ik heb ook een diffusor. Je kunt die tegenover je filteruitstroom plaatsen, zodat de neerwaartse stroming de co2 meeneemt langs de bodem of (maar dat gaat niet altijd goed) direct bij je filterinlaat plaatsen zodat de co2 eerst door je filter gezogen wordt, die vervolgens als reactor optreedt. Gevolg is dat je 100% opgeloste co2 door je aquarium blaast - maar dat zegt nog niets over distributie. Je kunt je dropchecker op verschillende plaatsen in je bak doen voor een weekje per keer en zien wat die qua kleur doet. Blijft ie ergens blauw, dan heb je daar dus geen/te weinig co2 dus slechte distributie.

de rio 350 is 66 cm hoog en de 240 55 cm dus er zal inderdaad wat minder licht op de bodem komen , maar gelukkig heeft de helialux extra rode led s dus zal er toch nog wel rood aankomen op die diepte.het zijn maar cm en geen meters
Dat zegt echt helemaal niks. Extra rood maakt het licht warmer, da's leuk voor ons. De plant kijkt heel anders naar licht dan wij doen. Wat er van het complete spectrum aanwezig is, is van belang voor de plant. En natuurlijk hoe sterk het aanwezig is daar waar de plant geplaatst is.
 
Ik heb ook een diffusor. Je kunt die tegenover je filteruitstroom plaatsen, zodat de neerwaartse stroming de co2 meeneemt langs de bodem of (maar dat gaat niet altijd goed) direct bij je filterinlaat plaatsen zodat de co2 eerst door je filter gezogen wordt, die vervolgens als reactor optreedt. Gevolg is dat je 100% opgeloste co2 door je aquarium blaast - maar dat zegt nog niets over distributie. Je kunt je dropchecker op verschillende plaatsen in je bak doen voor een weekje per keer en zien wat die qua kleur doet. Blijft ie ergens blauw, dan heb je daar dus geen/te weinig co2 dus slechte distributie.


Dat zegt echt helemaal niks. Extra rood maakt het licht warmer, da's leuk voor ons. De plant kijkt heel anders naar licht dan wij doen. Wat er van het complete spectrum aanwezig is, is van belang voor de plant. En natuurlijk hoe sterk het aanwezig is daar waar de plant geplaatst is.
Als je het co2 door je aanvoer aanzuigt... is dat wel ok voor al de bacterieen? En krijg je dan niet veel geluid in je filter?
 
Als je het co2 door je aanvoer aanzuigt... is dat wel ok voor al de bacterieen? En krijg je dan niet veel geluid in je filter?
Maakt geen biet verschil voor bacteriën. Als je 't eerst door je bak stuurt komt uiteindelijk dezelfde concentratie ook in je filter.
Geluid zou inderdaad kunnen, gaf al aan dat het niet in alle gevallen goed werkt. Soms krijg je wat ophoping van gas inderdaad en kan je filter 'boeren'. Heb er zelf geen last van, heb mijn diffusor ook direct bij de inlaat. Kwestie van paar uurtjes/dagje proberen.
 
Maakt geen biet verschil voor bacteriën. Als je 't eerst door je bak stuurt komt uiteindelijk dezelfde concentratie ook in je filter.
Geluid zou inderdaad kunnen, gaf al aan dat het niet in alle gevallen goed werkt. Soms krijg je wat ophoping van gas inderdaad en kan je filter 'boeren'. Heb er zelf geen last van, heb mijn diffusor ook direct bij de inlaat. Kwestie van paar uurtjes/dagje proberen.
Zou het wel eens kunnen proberen..
Dan ben ik wel van al die belletjes in het aquarium af
 
Ik heb ook een diffusor. Je kunt die tegenover je filteruitstroom plaatsen, zodat de neerwaartse stroming de co2 meeneemt langs de bodem of (maar dat gaat niet altijd goed) direct bij je filterinlaat plaatsen zodat de co2 eerst door je filter gezogen wordt, die vervolgens als reactor optreedt. Gevolg is dat je 100% opgeloste co2 door je aquarium blaast - maar dat zegt nog niets over distributie. Je kunt je dropchecker op verschillende plaatsen in je bak doen voor een weekje per keer en zien wat die qua kleur doet. Blijft ie ergens blauw, dan heb je daar dus geen/te weinig co2 dus slechte distributie.


Dat zegt echt helemaal niks. Extra rood maakt het licht warmer, da's leuk voor ons. De plant kijkt heel anders naar licht dan wij doen. Wat er van het complete spectrum aanwezig is, is van belang voor de plant. En natuurlijk hoe sterk het aanwezig is daar waar de plant geplaatst is.
en in het complete spectrum zit ook rood,dus een beetje extra kan geen kwaad
 
en in het complete spectrum zit ook rood,dus een beetje extra kan geen kwaad
Hoezo extra? Het is de vraag hoeveel licht van de betreffende lamp op de bodem van het betreffende aquarium komt, dat was het hele punt van dit topic. En dan nog snap ik niet wat je denkt te bereiken met een piepklein beetje extra rood licht.
 
Ik wou eigenlijk weten of de helialux spectrum echt een verbetering is tegenover de standaard multilux die ik nu heb...
 
Ik wou eigenlijk weten of de helialux spectrum echt een verbetering is tegenover de standaard multilux die ik nu heb...
Kan zo gauw geen fatsoenlijke specificaties vinden van beide; je zou even de lumen/watt kunnen opsnorren van beide. Als die helialux meer lumen produceert, is het aannemelijk dat die de bodem van jouw bak beter belicht.
Ben zelf verder geen kenner van die buisjes gezien die vrijwel altijd in een kap verwerkt zitten, en die heb ik nie op mijn bakken.
 
Ik ben ook op zoek naar de specificaties, op de website van Juwel is niet veel te vinden.

Om te beginnen, de lengte wordt aangegeven maar wat zijn de breedte en de hoogte?

Hoe houdt de lamp zich in een gesloten kap zonder ventilatie? Geen problemen met vocht en warmte?

Willy
 
Ik heb zelf de helialux op de rio450 staan. Dit is de oude versie, dus zonder de rode lampjes. Deze geeft volgens de opgave 6750 lumen. Voor het rode licht heb ik in het achterste armatuur een rode led lamp gehangen die enkele uren per dag aan staat op het moment dat de helialiux op zijn felst brand. Zowel de helialux als de rode led branden op 50% maximaal, anders is het net veldverlichting van een sportveld. De planten doen het hier uitstekend op.
 

Terug
Bovenaan