Muskusschildpadjes van Apistogram


Apistogram

Well-known member
Lid geworden
23 november 2015
Berichten
88
Locatie
zwolle
Dag allemaal! Na wat twijfelen heb ik besloten om toch maar een foto-album aan te maken.

Het verhaal is als volgt:
Ik zit lekker op marktplaats tussen alle advertenties door te surfen, op zoek naar leuke visjes of een buitenkansje hier en daar. En wat kom ik tegen? Een advertentie met als titel 'bak met vis'. Super interessant natuurlijk aangezien 'vis' een hele algemene benaming is in deze hobby. Lees ik de advertentie door, blijkt er toevallig, zijn ze helemaal vergeten te melden, ook nog eens twee muskusschildpadjes in. De 'bak' was een 60cm aquarium die er niet al te schoon uitzag. Na wat berichten heen en weer heb ik de bak twee dagen later gratis en voor niets van ze overgenomen, inclusief de 'vis' wat 3 borstelneuzen bleken te zijn. Was ik daar de bak aan het leeghalen, zegt mevrouw lachend dat als ik niet was gekomen zij ze in de sloot zou had gedumpt :mad:. Maar goed dat ik ze dus kwam ophalen. Ze blijken al ruim 4 jaar!! in deze bak te wonen sinds ze hatchlings waren.

De bak hoe ik hem ophaalde:
IMG-20211209-WA0025.jpeg


De padjes:
IMG-20211209-WA0024.jpg

IMG-20211210-WA0003.jpg

IMG-20211211-WA0004.jpg


Op de tweede foto lijkt ééntje gelukkig alweer te lachen, dus dat scheelde. Ik heb de dag erna de bak helemaal leeggehaald, grind eruit, nieuw wit grind(niet dat verschrikkelijke rode of blauwe:sick:) er in gedaan. Filter en thermostaat een goede poetsbeurtgegeven, en wat gevoerd .

En nu komt ie, ik heb ruim 11 jaar ervaring met visjes en knaagdieren, honden etc. maar schildpadden 0.0 ervaring. Het plan was dus eerst ook om ze tijdelijk op te vangen en dan een goed huisje voor ze vinden. Maar ik ben helaas(of eigenlijk helemaal niet helaas) een tikje verliefd op ze geworden. Vandaar dat dit album nu pas komt.

Goed, inmiddels heeft dit hele tafreel zo'n vier weken geleden plaatsgevonden. Ondanks dat ik geen ervaring met padjes heb, weet ik wel één ding zeker, en dat is dat ze veel ruimer moeten zitten. Na tweeënhalf week speuren op marktplaats heb ik een mooie ruime bak gevonden. Een rio 240 met vanalles erop en eraan, voor een zeer degelijk prijsje. Samen met iemand de bak, kast en alle spullen opgehaald en de boel schoongemaakt en opgestart. En nu is mijn kamer ineens weer goed gevuld!
Ik had nog een aqurium draaiend staan waar ik de borstelneuzen al op dag 1 heb ingedaan samen bij mijn opvang goudvissen.

Het aquarium:
IMG_20220103_113453.jpg


Ik heb zwarte folie op de achterwand geplakt.
IMG_20220103_170146.jpg


En dan hoe het geheel er nu bijstaat:
IMG_20220111_112618.jpg


Het water is nog erg troebel van het zand, maar het wordt al aardig helderder. De goudvissen zitten hier nu ook tijdelijk in tot ze een nieuw huisje hebben gevonden.
Ik heb al twee schildpad eilanden besteld zodat de padjes ook uit het water kunnen komen, al heb ik ze in dat andere bakje nog nóóit op de stenen zien zitten, maar ze moeten natuurlijk wel de mogelijkheid hebben :).
Die neprots staat er tijdelijk in zodat ze in ieder geval ergens op kunnen leunen tijds het ademhalen, maar ik zie ze ook aan het superfish pompje links in de hoek hangen zo nu en dan.
Al met al lijken ze nu in ieder geval een stuk blijer omdat ze veel meer kunnen bewegen.

Zover ik weet zijn het allebei vrouwtjes, ze hebben een piepkleine staart en een hoogzittende cloaca(kan iemand dit bevestigen?). Het plan is om er stenen met javavarens in te zetten en grote houtstukken. maar eerst maar eens zo! Ik ben afgelopen weken aardig druk geweest met alles voor ze te regelen zodat ze nu in iedergeval niet op elkaars nek zitten.

IMG_20220110_175036.jpg


Alle tips en trics zijn van harte welkom! Ik leer gaandeweg :).
 
Zo, je hebt je heel wat op de hals gehaald! Maar goed dat je ze opgehaald hebt, en een mooie upgrade gegeven hebt.
 
Wat fijn dat je de 2 schildpadjes uit die kleine bak verlost hebt, want dat ziet er wel heel zielig uit! Ik ben zelf niet bekend met muskusjes maar heb zelf geelwangen gehad en die worden knap groot! Ik zie dat je er ook goudvissen bij in hebt, hoe warm staat je water? En wat voor filter gebruik je? Zowel goudvissen als schildpadden zijn behoorlijke vervuilers namelijk. Je superfish filter is eigenlijk niet toereikend hiervoor.
Welkom in je nieuwe hobby :) Niet de goedkoopste dieren om te houden maar wel hele leuke :)
 
Dank julliewel!

Wat fijn dat je de 2 schildpadjes uit die kleine bak verlost hebt, want dat ziet er wel heel zielig uit! Ik ben zelf niet bekend met muskusjes maar heb zelf geelwangen gehad en die worden knap groot! Ik zie dat je er ook goudvissen bij in hebt, hoe warm staat je water? En wat voor filter gebruik je? Zowel goudvissen als schildpadden zijn behoorlijke vervuilers namelijk. Je superfish filter is eigenlijk niet toereikend hiervoor.
Welkom in je nieuwe hobby :) Niet de goedkoopste dieren om te houden maar wel hele leuke :)
Ja ik kan me voorstellen dat geelwangen ook aardig groot kunnen worden, gelukkig blijven de muskusses wat kleiner :).
De goudvissen heb ik van iemand overgenomen als opvang vissen, maar die heb ik toevallig nèt vanmiddag naar een nieuw adresje gebracht waar ze van het zomer in een grote vijver worden geïntroduceerd aan een mooie goudvissen community. De bak is nu dus op de padjes na helemaal leeg.
Ik heb de bak op 24-25 graden staan momenteel en er zit een jbl cristalprofi e902 op de bak, alleen op de foto's niet te zien door het troebele water. Het superfish pompje is puur alleen om het water helder te krijgen, er zitten ook alleen maar filterwatten in die ik wel 2x per dag mag schoonmaken.
 
Dank julliewel!


Ja ik kan me voorstellen dat geelwangen ook aardig groot kunnen worden, gelukkig blijven de muskusses wat kleiner :).
De goudvissen heb ik van iemand overgenomen als opvang vissen, maar die heb ik toevallig nèt vanmiddag naar een nieuw adresje gebracht waar ze van het zomer in een grote vijver worden geïntroduceerd aan een mooie goudvissen community. De bak is nu dus op de padjes na helemaal leeg.
Ik heb de bak op 24-25 graden staan momenteel en er zit een jbl cristalprofi e902 op de bak, alleen op de foto's niet te zien door het troebele water. Het superfish pompje is puur alleen om het water helder te krijgen, er zitten ook alleen maar filterwatten in die ik wel 2x per dag mag schoonmaken.

Fijn dat je een vijver voor de goudvisjes hebt gevonden, daar horen ze uiteindelijk toch in thuis. Klinkt goed verder, heel veel plezier ervan toegewenst! :)
 
Super dat je de borstelneuzen en muskusjes overgenomen hebt! Ze zaten niet best daar. En dat die eigenaar dan ook nog zegt ze in de sloot te hebben willen dumpen (in de winter nog wel).... Sommige mensen ontbreekt het blijkbaar aan empathie en gezond verstand. Die verdienen geen huisdieren als je het mij vraagt. :-/

Anyhoo.

Leuk om er een muskuseigenaar bij te hebben op het forum! Welcome to the club. Ik heb er zelf sinds 5 maanden ook eentje rondlopen/rondzwemmen. ^^ Is nog maar een ukkie.

Het lijkt mij trouwens ook dat je vrouwtjes hebt. Bij mannetjes is de staart bijna een derde achterpoot, zo groot.

Je hebt best geluk (al dan niet door de combi vrouw-vrouw) dat je geen agressieproblemen hebt. Meestal verdragen volwassen muskussen elkaar niet goed op zo'n klein oppervlak.
 
Super dat je de borstelneuzen en muskusjes overgenomen hebt! Ze zaten niet best daar. En dat die eigenaar dan ook nog zegt ze in de sloot te hebben willen dumpen (in de winter nog wel).... Sommige mensen ontbreekt het blijkbaar aan empathie en gezond verstand. Die verdienen geen huisdieren als je het mij vraagt. :-/

Anyhoo.

Leuk om er een muskuseigenaar bij te hebben op het forum! Welcome to the club. Ik heb er zelf sinds 5 maanden ook eentje rondlopen/rondzwemmen. ^^ Is nog maar een ukkie.

Het lijkt mij trouwens ook dat je vrouwtjes hebt. Bij mannetjes is de staart bijna een derde achterpoot, zo groot.

Je hebt best geluk (al dan niet door de combi vrouw-vrouw) dat je geen agressieproblemen hebt. Meestal verdragen volwassen muskussen elkaar niet goed op zo'n klein oppervlak.
Mooi zo, ik heb momenteel alles behalve behoefte aan mini schildpadjes :).

Ik hev de eerste week dat ze hier zaten eigenlijk geen gekke dingen gezien, maar vooral de laatste week was er toch wel erg veel gerommel in de bak. De één ging telkens bij de ander op de rug zitten en in de nek proberen te bijten. Ik heb ze sinds ze in de grote bak zitten dit niet meer zien doen gelukkig, dus ik mag hopen dat het puur alleen te maken had met het in elkaars ruimte zitten.

Ik denk dat als ik meer planten en stukken hout in de bak heb zitten er ook een soort 'optische-barrière' ontstaat dat ze echt elk hun eigen plekkie gaan vinden en elkaar iets minder gaan opzoeken. En desnoods zoek ik een ander huisje voor één van de twee als ze elkaar de pan uitvechten. In eerste instantie was het hele idee toch dat ik ze tijdelijk zou opvangen.
 
Hey wat super dat je ze gered hebt. :iloveyou: Hun schild ziet er echt super slecht uit.
Blijft super stom dat winkels schildpadjes van 1cm verkopen aan kids die zeiken tegen hun ouders dat ze perse een schildpad willen in bakken van 60cm.
Ik verkocht een schildpad en had 15 reacties van ouders die hem een goed leven beloofde in een 40 tot 60cm bak van hun kind...
Hij heeft nu een binnenvijver bij iemand die ik goed ken gelukkig. Heb er zelf nog 1.


Nu zijn er wat dingen waar je bak eig niet aan voldoet die wel belangrijk zijn voor muskus.
-Ten eerste regel een zepia voor erin. Het schild ziet er zo slecht uit of door calcium te kort of door te kleine bak
-ten tweede: warmte lamp is belangrijk
ten derde: Water moet eig max 3x zo hoog als de schildpad zijn. je wilt eig 2x de hoogte van de schildpad als water niveau.

Nog wat belangrijke dingen
- voeg nooit kleine stenen toe, deze zullen ze per ongeluk opeten en kunnen ze aansterven
Ik had er zelf ook 2 en heb er uiteindelijk 1 weg gedaan. Op jonge leeftijd gaat het vaak beter maar muskus is eig solitair en vaak vallen ze elkaar aan.
Je kan je geld gaan uitgeven aan planten maar ik kan je beloven dat ze alles opeten of kapot maken voor de lol.
Muskus mag op 24/25 graden overdag en snachts mag dit verlaagt worden naar 20/21. Al hoeft dat volgens mij niet perse.

Die van mij komen bijna nooit uit het water, wel zitten ze vaak half in het water half uit het water.

dit is mijn bak, (heb er per ongeluk grind in gegooid tijdens het scapen en probeer het allemaal eruit te halen maar het gaat wat lastig.)
Ik ga ook nog de hele bak vullen met spagnum mos. Schijnt dat ze in het wild de hele dag tussen het mos en bladeren hangen. Dus de hele bodem vullen met zoiets is erg natuurlijk en waarderen ze. Gaat wel een puinhoop geven.
Screenshot 2022-01-12 at 10.34.39.png
$_85.jpg
dit was zon bak waarin iemand zei dat hij mijn schildpad een goed huis kon beloven. (niet eens 30x30 als oppervlak:stom:)het is gewoon een f****g vaas....
 
Laatst bewerkt:
dit is mijn bak, (heb er per ongeluk grind in gegooid en probeer het allemaal eruit te halen maar het gaat wat lastig.)

Leuke bak heb je! Kun je het grind er niet uit zeven met een zeef of een visnetje?
 

deze guy is mijn grote voorbeeld voor muskus


Ik weet echter niet hoe ik dit water zou verschonen.
 
Leuke bak heb je! Kun je het grind er niet uit zeven met een zeef of een visnetje?
ja doe ik al weken. Maar het ligt ook onder het zand en de schildpad graaft dan alles weer omhoog dus het kost nog wat tijd voordat alles echt eruit is.
 
-ten tweede: warmte lamp is belangrijk
ten derde: Water moet eig max 3x zo hoog als de schildpad zijn. je wilt eig 2x de hoogte van de schildpad als water niveau
Muskus mag op 24/25 graden overdag en snachts mag dit verlaagt worden naar 20/21
Ik zie in facebookgroepen vaker dat deze adviezen gegeven worden. En het zal niet verkeerd zijn voor je muskus. Maar ik vraag me wel af waar men die wijsheid op baseert? Want als je kijkt waar ze in het wild leven, in een enorm verspreidingsgebied aan de oostkust van N-Amerika... tot Canada aan toe, in een gebied met een klimaat dat vergelijkbaar is met het onze. Ik kan me dan niet goed voorstellen dat die tropische temperaturen echt nodig zijn. Want waarom niet in het wild en wel in gevangenschap...

En het is natuurlijk belangrijk dat een schildpad ondiepe gedeeltes heeft en een plek om aan land te komen. Maar in het wild komt deze soort (verschil wel per locatie) wel degelijk dieper water tegen en ook daar treft men ze aan.

Om bovenstaande redenen heb ik mijn schildpad dus gewoon in een diepe bak zitten, met een ondiepe "bovenverdieping" van gestapelde stulken hout. Het is een jonge schildpad maar ik zie hem zonder problemen de hele bak door gaan. Kan ook hard zwemmen als het moet. Hij gaat het diepe niet uit de weg. Bak staat op kamertemperatuur, momenteel 20-21 graden en in de zomermaanden 25+. Ik heb een "zonneweide" erop waarin het warmer is, daar brandt een UVB-lamp in. Die geeft al best veel warmte af dus heb geen aparte warmtelamp geplaatst. In het begin was Schillie er regelmatig te vinden, maar de laatste tijd doet hij er weinig mee. Er lijkt dus niet per se een grote behoefte te zijn aan die warmte.

Dus ja, ik wil maar zeggen: je kunt het houden van muskussen op verschillende manierrn aanvliegen denk ik. :)
 
Naja het zijn beesten die niet echt goed kunnen zwemmen. Ze hebben dus weinig keus behalve over de bodem te lopen. Het kost hun gewoon meer energie om omhoog te zwemmen en hierdoor hebben ze een voorkeur voor ondiep water. Natuurlijk gaan ze in het wild de diepte in zodra ze een roofdier zien en zullen ze zich vaker ondiep bevinden. Maar het is niet ideaal. Natuur is dan ook nooit ideaal om eerlijk te zijn.

Kortom het kost de beesten veel minder moeite als het water laag is om adem te halen of te zonnen. Mogelijk zal je ook zien dat als je het water laag doet hij of zij vaker op land zal gaan. Al moet ik zeggen dat die van mij ook bijna nooit op land komt.

Het blijven dieren die hun energie moeten halen uit de omgevingstemperatuur. Je zult zien dat als je ze koud houdt ze minder actief worden en mogelijk zelfs een winterslaap willen gaan doen.
 
Ik neem het terug die van mij zit nu op land voor het eerst in een maand.:p

maar het is wel belangrijk. Het zorgt ervoor dat ze van bacteriën af kunnen komen door de hitte en droogte.
 
Die van mij zat de eerste maanden meer op het droge dan in het water, best apart. Was ook niet zo actief toen terwijl het juist in die tijd warm was in de bak. Daarna werd het andersom: nu komt hij bijna niet meer uit het water en is ie een groot deel van de dag aan de wandel. :juggle:

Ik denk dat huiskamertemp wel moet voldoen om die neiging tot winterslapen te voorkomen. Als dat niet zo was, zouden ze in het wild een groot probleem hebben; driekwart jaar niet eten klinkt evolutionair niet als een succesformule.
 
Heel veel bruikbare informatie zo te horen! Ik zal in iedergeval het waterniveau verlagen zodat ze makkelijker naar het oppervlak kunnen komen.

@Nekko Mooie bak heb je! Ik zie dat je er ook visjes in hebt zitten. Gaat dit een beetje goed, of wordt er hier en daar eentje weggenipt? Ik wil zelf eigenlijk ook vissen er bij in stoppen aangezien ik het nu zo'n saaie bak vind zonder veel beweging, maar ik ben bang dat als ik er mooie vissen in stop ze allemaal binnen no-time worden opgepeuzeld.

@Nekko Ja hun schild is op plekjes hier en daar aan het schilveren. Ik heb geen idee of dit normaal is of niet, maar ik zat met de redenatie dat dit misschien hun manier is van vervellen, zoals een slang of gekko alles in één keer afgooit, gooien zij in stukjes hun huid er af. Wat is er precies zo slecht aan hun schild volgens jou?

Met het voeren ben ik ook nog niet heel wijs. Ik geef ze nu gewoon van die turtle sticks waarvan ze zeggen dat het alles bevat wat een schildpad nodig heeft, maar daar heb ik mijn twijfels aan. Op mijn lijstje stond sowieso al dat ik 'degelijk' schildpaddenvoer moet kopen, van die gedroogde visjes en insecten bijvoorbeeld. Of diepvriesvoer. Als ik er nu een aantal van die sticks ingooi dan eten ze er misschien één of twee op, en dan zie ik later een drapje van die sticks op de bodem liggen, wat behoorlijk kan vervuilen.

Ook heb ik zo'n stomme plastic schildpaddenhuisje nog in het aquarium zitten waar ze graag beiden onder schuilen. Dat is dan ook eigenlijk het enige wat ze de hele dag aan het doen zijn, verstoppen onder het huisje. Zou ik ook doen als ik hun was aangezien de lampen best fel zijn en er niet veel te beleven is in de bak. Morgenavond ga ik wat hout ophalen en de bak een stukje opleuken, maar een groot mooi stuk waar ze ook op kunnen zitten ben ik nog niet tegengekomen. Sowieso ga ik er nog drijfplantjes in doen om ze iets meer veiligheidsgevoel te geven, en het ziet er ook heel leuk uit :).

Verder nog een schildpad-ongerelateerde vraag: ik de bak nu al flink wat dagen staan draaien. In mijn ervaring is het water meestal rond dag 3-4 kraakhelder, maar nu duurt dat ver schrik ke lijk lang. Ik heb het zand ruim 10x gewassen tot het water wat er af kwam schoon oogde, dus ik snap niet zo goed waar het dan aan ligt.
 
Die van mij zat de eerste maanden meer op het droge dan in het water, best apart. Was ook niet zo actief toen terwijl het juist in die tijd warm was in de bak. Daarna werd het andersom: nu komt hij bijna niet meer uit het water en is ie een groot deel van de dag aan de wandel. :juggle:

Ik denk dat huiskamertemp wel moet voldoen om die neiging tot winterslapen te voorkomen. Als dat niet zo was, zouden ze in het wild een groot probleem hebben; driekwart jaar niet eten klinkt evolutionair niet als een succesformule.
eigenlijk is dat best wel een succesformule. Kijk maar naar sommige slangen, die 1x per jaar eten en dan rest van het jaar slapen. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij gaan ze in het wild bijna nooit in winterslaap en gebeurt dit alleen soms. Waarschijnlijk doen ze dat ook niet in jouw bak sinds je geen aarde/modder hebt waar ze in kunnen graven. Ook is 20 niet echt heel koud. Sinds ze deze temperaturen savonds in het wild gewend zijn.
Heel veel bruikbare informatie zo te horen! Ik zal in iedergeval het waterniveau verlagen zodat ze makkelijker naar het oppervlak kunnen komen.

@Nekko Mooie bak heb je! Ik zie dat je er ook visjes in hebt zitten. Gaat dit een beetje goed, of wordt er hier en daar eentje weggenipt? Ik wil zelf eigenlijk ook vissen er bij in stoppen aangezien ik het nu zo'n saaie bak vind zonder veel beweging, maar ik ben bang dat als ik er mooie vissen in stop ze allemaal binnen no-time worden opgepeuzeld.

@Nekko Ja hun schild is op plekjes hier en daar aan het schilveren. Ik heb geen idee of dit normaal is of niet, maar ik zat met de redenatie dat dit misschien hun manier is van vervellen, zoals een slang of gekko alles in één keer afgooit, gooien zij in stukjes hun huid er af. Wat is er precies zo slecht aan hun schild volgens jou?

Met het voeren ben ik ook nog niet heel wijs. Ik geef ze nu gewoon van die turtle sticks waarvan ze zeggen dat het alles bevat wat een schildpad nodig heeft, maar daar heb ik mijn twijfels aan. Op mijn lijstje stond sowieso al dat ik 'degelijk' schildpaddenvoer moet kopen, van die gedroogde visjes en insecten bijvoorbeeld. Of diepvriesvoer. Als ik er nu een aantal van die sticks ingooi dan eten ze er misschien één of twee op, en dan zie ik later een drapje van die sticks op de bodem liggen, wat behoorlijk kan vervuilen.

Ook heb ik zo'n stomme plastic schildpaddenhuisje nog in het aquarium zitten waar ze graag beiden onder schuilen. Dat is dan ook eigenlijk het enige wat ze de hele dag aan het doen zijn, verstoppen onder het huisje. Zou ik ook doen als ik hun was aangezien de lampen best fel zijn en er niet veel te beleven is in de bak. Morgenavond ga ik wat hout ophalen en de bak een stukje opleuken, maar een groot mooi stuk waar ze ook op kunnen zitten ben ik nog niet tegengekomen. Sowieso ga ik er nog drijfplantjes in doen om ze iets meer veiligheidsgevoel te geven, en het ziet er ook heel leuk uit :).

Verder nog een schildpad-ongerelateerde vraag: ik de bak nu al flink wat dagen staan draaien. In mijn ervaring is het water meestal rond dag 3-4 kraakhelder, maar nu duurt dat ver schrik ke lijk lang. Ik heb het zand ruim 10x gewassen tot het water wat er af kwam schoon oogde, dus ik snap niet zo goed waar het dan aan ligt.
Ja gaat super, guppen en danios gaan goed. Maar het moet niet stil liggen op de bodem. Pleco is bij mij ooit gesneuveld. Maar ieder beest heeft ook een ander temperament.
De danios zijn te snel en met teveel om vermoeid te raken door de schildpad. Das ook wel belangrijk. 1 snelle vis raakt vermoeid door een schildpad maar als hij niet achter 1 aan kan jagen sinds er meerdere inzitten dan worden de vissen niet uitgeput.
Ik heb mensen ze ook zien houden met convicts. echter zijn die redelijk agressief tegenover de schildpad en weet ik niet zeker of je dat moet willen.

het is normaal hoor dat het verveld maar het ziet er uit alsof ze calcium misten bij de oude eigenaar. Zepia toevoegen of goed schlildpad voer met calcium gaat wonderen doen. Turtle sticks hebben dat waarschijnlijk wel. Je kan achterop kijken op de beschrijving. Groente vinden ze trouwens ook lekker zeker bittere dingen. Je mag alleen niet alle groentes voeren.

Insecten zijn ook een goede bron van eiwitten en calcium.
Afwisseling is eigenlijk key zoals bij ieder dier of organisme.

Je bak gaat waarschijnlijk nooit helemaal glashelder worden. De schildpadden lopen de hele dag over de bodem en duwen daarbij allemaal zand omhoog.
 
eigenlijk is dat best wel een succesformule. Kijk maar naar sommige slangen, die 1x per jaar eten en dan rest van het jaar slapen. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij gaan ze in het wild bijna nooit in winterslaap en gebeurt dit alleen soms. Waarschijnlijk doen ze dat ook niet in jouw bak sinds je geen aarde/modder hebt waar ze in kunnen graven. Ook is 20 niet echt heel koud. Sinds ze deze temperaturen savonds in het wild gewend zijn.
Haha goh, er zijn inderdaad dieren die maar weinig eetmomenten kennen in het jaar. Zo is iedere soort weer anders.

Laat ik het anders zo zeggen: als het in de natuur in bijna geen enkel leefgebied van deze soort voorkomt dat de thermometer het hele jaar zo hoog staat als bij de meeste schildpaddenhouders, dan denk ik dat de meeste schildpaddenhouders overdreven hoog stoken. Je hoeft echt geen winterperiode na te bootsen, dat hebben ze niet nodig. Maar ik vind het gek hoeveel nadruk er in de adviezen wordt gelegd op die hoge temperatuur. Het is een voorkeursdingetje, geen vereiste. Gebeurt ook in de vissenwereld veel: mensen hebben ooit bedacht dat een bepaalde temperatuur of bepaalde waterwaardes goed zijn en iedereen krijgt deze info als beginner mee. Maar als je gaat graven naar het fundament dan ben je snel klaar. :p

Ik zal wel een zeurpiet zijn. Maar mensen beperken zichzelf vaak zo (in pogingen een bepaalde setup te bereiken) en dat is zonde, als het niet per se zou hoeven. 🙃

Verder nog een schildpad-ongerelateerde vraag: ik de bak nu al flink wat dagen staan draaien. In mijn ervaring is het water meestal rond dag 3-4 kraakhelder, maar nu duurt dat ver schrik ke lijk lang. Ik heb het zand ruim 10x gewassen tot het water wat er af kwam schoon oogde, dus ik snap niet zo goed waar het dan aan ligt.
Ervan uitgaande dat het zand goed gewassen is: optimaal helder water (zo helder dat het water na +- een meter nog steeds lucht lijkt) krijg je met de combinatie nieuw filter + belasting eigenlijk niet voor elkaar. Er gaat een bepaalde tijd overheen eer er voldoende filtercapaciteit is ontwikkeld. Vaak is er onvoldoende filtermateriaal t.o.v. de belasting en dan blijft de helderheid wat achter. Jij hebt geen nieuw filter, maar ik geloof dat je het filter een poetsbeurt hebt gegeven toch? Ook het filtermateriaal? Want dat zou wel eens een reset kunnen betekenen. :)

het voeren ben ik ook nog niet heel wijs. Ik geef ze nu gewoon van die turtle sticks waarvan ze zeggen dat het alles bevat wat een schildpad nodig heeft, maar daar heb ik mijn twijfels aan. Op mijn lijstje stond sowieso al dat ik 'degelijk' schildpaddenvoer moet kopen, van die gedroogde visjes en insecten bijvoorbeeld. Of diepvriesvoer. Als ik er nu een aantal van die sticks ingooi dan eten ze er misschien één of twee op, en dan zie ik later een drapje van die sticks op de bodem liggen, wat behoorlijk kan vervuilen.
Wat sepia aanbieden is misschien wel verstandig, zoals Nekko ook al zei. :) Verder zijn die sticks/pellets prima, als ze het lusten. En dan kun je afwisselen met diepvriesdingen, gevriesdroogde gammarus, vissenvoer, groenten etc.. Ik geef zelf voornamelijk: gammarus + buffalowormen (gevriesdroogd), sera immunpro granulaat, gekookte garnalen, rode muggenlarven (diepvries) en als ik in the mood ben voor troep in de bak, repashy gelvoer.
 
Check. Sepia komt dus op het bestellijstje te staan.

Ervan uitgaande dat het zand goed gewassen is: optimaal helder water (zo helder dat het water na +- een meter nog steeds lucht lijkt) krijg je met de combinatie nieuw filter + belasting eigenlijk niet voor elkaar. Er gaat een bepaalde tijd overheen eer er voldoende filtercapaciteit is ontwikkeld. Vaak is er onvoldoende filtermateriaal t.o.v. de belasting en dan blijft de helderheid wat achter. Jij hebt geen nieuw filter, maar ik geloof dat je het filter een poetsbeurt hebt gegeven toch? Ook het filtermateriaal? Want dat zou wel eens een reset kunnen betekenen. :)
Ik heb het filter uitelkaar gehad om te kijken wat er allemaal voor materiaal in zat, maar niks lopen schoonmaken oid. Ik denk altijd maar zo, een vies filter is een gezond filter, tot op zekere hoogte. Met een kersverse filterinhoud kan je lang wachten voordat je bak stabiel is.

Morgen eerst maar eens even het hout ophalen, waterpeil iets laten zakken en iets anders voeren dan die sticks. Eens kijken waar de beestjes dol op zijn.

En nog even een leuke foto van die kleine neusjes die alsmaar weer boven het wateroppervlak uitsteken. Echt vreselijk schattig.
IMG_20220111_150856.jpg
 
Ik geef zelf voornamelijk: gammarus + buffalowormen (gevriesdroogd), sera immunpro granulaat, gekookte garnalen, rode muggenlarven (diepvries) en als ik in the mood ben voor troep in de bak, repashy gelvoer.
Ik geloof dat garnaal hier de favoriet is. Hij komt daar als een bulldog op af...





Dus dat is een tip. ;)
 
Even een kleine update weer :).

Ik heb afgelopen week een gehele aquariuminhoud, planten vissen en hout, overgenomen van iemand. De vissen en planten zitten nu in mijn andere aquarium, maar het hout heb ik mooi een plekje kunnen geven bij de schildpadjes.



IMG_20220118_111953.jpg


IMG_20220116_105727.jpg


IMG_20220115_121947.jpg



Ik heb alledrie de borstelneuzen ook bij ze in de bak gestopt. Ik had in ieder geval een nieuwsgierig hapje verwacht van de schildpadden, maar ze lijken 0.0 interesse in ze te hebben. Ik heb zelfs één van de borstelneuzen op het schild zien zitten bij één van twee schildpadden. Gratis massage zal ze wel denken ;).

Ik ben echt absoluut niet te spreken over het voer, en de schildpadden zelf ook niet, dus vanmiddag maar eens iets anders bestellen. Ze lijken vrijwel niet te eten, want als ik sticks in de bak gooi blijven ze net zo lang liggen tot ze verdrappen en ik ze weg moet halen. De schildpadden hebben wel altijid heel veel energie dus ze moeten blijkbaar íets eten, misschien dat ze zo nu en dan toch nog hier en daar iets meesnoepen. Ik zal ze eens diepvriesvoer geven, benieuwd wat ze daar van vinden.

Ik had een aantal cryptocorynes over die ik hier in de bak heb gezet. Ik hoor jullie al zeggen, die gaan het niet heel lang overleven. Nou... daar sluit ik me volledig bij aan. Ik had ze er geen 5 minuten instaan en toen waren ze er al uitgetrokken. Proberen is altijd beter dan weggooien denk ik maar.
Als het goed is komt vandaag ook de sepia binnen. Kan dit onderwater liggen of moet het droog worden opehangen? Ik heb geen ervaring met dat spul namelijk.

En nog ééntje dan :).
IMG_20220118_112008.jpg
 
Ach, je kon het altijd proberen met die plantjes. ;) Leuk hoe je de boel weer aan het "scapen" bent voor ze! Ik vind het top dat jij de zorg van de vissen + schillo's op je hebt genomen, je doet er duidelijk je best voor.

Ik ben echt absoluut niet te spreken over het voer, en de schildpadden zelf ook niet, dus vanmiddag maar eens iets anders bestellen. Ze lijken vrijwel niet te eten, want als ik sticks in de bak gooi blijven ze net zo lang liggen tot ze verdrappen en ik ze weg moet halen. De schildpadden hebben wel altijid heel veel energie dus ze moeten blijkbaar íets eten, misschien dat ze zo nu en dan toch nog hier en daar iets meesnoepen. Ik zal ze eens diepvriesvoer geven, benieuwd wat ze daar van vinden.
Wat was het precies voor voer dat je aanvankelijk gaf? Dat we daar misschien een les uit kunnen trekken zeg maar (of juist zien dat het bij anderen wél blije eters geeft, hmm). Ik ben benieuwd wat er gaat aanslaan bij ze. :) Als het om diepvries gaat, lust die van mij in elk geval rode muggenlarven en garnalen... Andere dingen nog niet geprobeerd.

Als het goed is komt vandaag ook de sepia binnen. Kan dit onderwater liggen of moet het droog worden opehangen? Ik heb geen ervaring met dat spul namelijk.
Ik denk haast dat onder water aanbieden het beste is. Ze zijn niet erg geneigd om op het land naar eten te zoeken omdat ze voor het doorslikken water nodig hebben. In het water kan de sepia in de loop der tijd ietsjes oplossen (ligt aan je pH of dat gebeurt) maar waarschijnlijk heb je heeelllllll lang plezier van hetzelfde stuk.
 
Ach, je kon het altijd proberen met die plantjes. ;) Leuk hoe je de boel weer aan het "scapen" bent voor ze! Ik vind het top dat jij de zorg van de vissen + schillo's op je hebt genomen, je doet er duidelijk je best voor.
Bedankt! :))

Wat was het precies voor voer dat je aanvankelijk gaf? Dat we daar misschien een les uit kunnen trekken zeg maar (of juist zien dat het bij anderen wél blije eters geeft, hmm). Ik ben benieuwd wat er gaat aanslaan bij ze. :) Als het om diepvries gaat, lust die van mij in elk geval rode muggenlarven en garnalen... Andere dingen nog niet geprobeerd.
Dit was het voer dat ik ze eerst gaf. Dat bleef heel lang drijven aan het oppervlak, en dan zonk het ineens naar de bodem toe en was het binnen no time in een grijs drapje veranderd.
IMG_20220119_171601.jpg
IMG_20220119_171620.jpg

Als eerste drie bestandsmiddelen staan ook: Tarwe, sojaschroot en mais.... Net zoals in die standaard rommelhondenbrokken allemaal als opvulmiddel....
Je zou toch verwachten dat een diervoederfabrikant kwaliteit wilt leveren? Ik denk niet dat een schildpadje in het wild lekker tarwe en mais loopt te grazen, sterker nog, dat weet ik wel zeker. Maar dan wel "Volledig diervoeder" op de achterkant drukken.

Anyhow,

Vanmiddag kwam er een pakketje binnen met een mooie zakje sepiaschelpen en een dikke vette kilozak aan gemixt schildpaddenvoer. Gedroogde visjes, meelwormen, garnalen, zijderups, sticks, calciumworm en vlokreeftje, met calciumpoeder er aan toegevoegd. Gelijk een eetlepel in het aquarium gegooid, en man o man! Ze leken het wel binnen 5 seconden te ruiken :)! Nu zijn ze al een dikke 10 minuten aan het rondscharrelen op zoek naar al dat lekkers.

Ik ben dus dik tevreden over dat nieuwe voer!
 
Een kleine update:

De schildpadjes doen het super! Ze eten fantastisch en zwemmen en klauteren vrolijk door het aquarium heen. Hun schilden beginnen ook steeds mooier te worden dus de sepia en calciumpoeder doet hun werk. De planten woekeren ook lekker wild door de bak heen, dus groen genoeg (y).
Ik heb besloten om de ancistrussen weg te doen aangezien ze toch wel érg veel poepten, wat de bak super vervuild maakte. Én een interessante verrassing is dat ik de legholen weghaalde en er vervolgens 20+ jonkies uitvielen in de bak. Ik heb er maar ongeveer 5 kunnen vangen voordat de rest allemaal het hout en de planten in schoot. Deze 5 heb ik overgezet naar mijn andere bak waar ik ze vaak vrolijk op de voorruit zie grazen aan de algen. Er is een best grote kans dat de schildpadden de rest heeft opgepeuzeld hier en daar want ik heb in twee weken tijd geen ééntje meer verder gezien!

Ik merk helaas nog wel geregeld agressie richting elkaar bij de schildpadjes wat vaak tot een bijtpartij leidt, of een achtervolging door de bak heen... Ik heb dus besloten om er ééntje een andere huisje te geven. Best wel jammer aangezien ik toch wel aan ze gewend ben geraakt, maar dit was aan het begin eigenlijk ook al mijn bedoeling om ze slechts tijdelijk een onderdak te geven. Als het goed is komt volgende week iemand langs om haar op te halen.

Een paar foto's:
IMG_20220201_155701.jpg

IMG_20220204_144424.jpg

IMG_20220122_093430.jpg

IMG_20220126_101941.jpg

Het zijn eigenlijk best wel gekke beestjes :)
IMG_20220218_092654.jpg

IMG_20220218_172349.jpg



Ik heb laatst trouwens een groep roodneuszalmen van iemand overgenomen die ze snel kwijt moest door lekkage aan zijn bak. Het leek mij wel mooi om ze iets meer ruimte te geven en in de grote bak te doen bij de schildpadden. Ik ben alleen een beetje bang dat er dan na een tijdje niet heel veel meer over zijn. Roodneuzen zijn gelukkig redelijk vlotte zwemmers, alleen snachts vinden de schildpadjes het natuurlijk wel leuk om een ommetje te maken door de bak heen, en als er dan een lekker hapje voor je neus drijft... tja, wie zegt daar nou nee tegen? Ik ga in ieder geval wachten tot één van de twee schildpadjes is opgehaalt zodat er minder kans is dat de visjes worden opgegeten.
Iemand tips? Ik weet dat guppies en danios wel vaak bij schildpadden worden gehouden aangezien deze vaak wel weer voor nageslacht zorgen en dus hun eigen populatie 'in balans houden', maar om nou te doen met minder snelkwekende visjes...

Dat was hem weer voor nu! Groetjes.
 
Leuk dat je even een update geeft! Mooie foto's ook. :DD

@michelle1 weet alles van slobberinvasies. :deal: Good luck.... muhaha.

Wat die roodneusjes misschien kan helpen om uit de schildpaddenbekjes te blijven, is om een wat hoger waterniveau aan te houden. Maarja, dat niveau heb je nu natuurlijk zo laag voor de schildpadden dus je wilt ook weer niet te ver gaan.

Ik heb zelf voor mijn jonge schildpadje het water maar 1,5 cm onder de rand eigenlijk. Is een Rio 300, dus best wel een hoge bak. Maar ik heb met gestapeld hout een soort ondiepe "tussenverdieping" gemaakt waar de schildpad makkelijk op kan. Op die manier hebben de vissen wat meer zwemruimte zonder dat Schillie verzuipt.
 
Leuk hoor die schildpadden.

Tja slobberinvasie word je gek van. Die beesten blijven aan de gang. Zou als je de mogelijkheid heb meteen mama en papa uit elkaar zetten want voor je het weet heb je er 100 bij. De baby s zullen nog wel ergens heimelijk rondslobberen want ik denk niet dat een schildpad ze te pakken zal krijgen. Die krengetjes zijn vliegensvlug en bepaald niet achterlijk dat ze in de buurt van iets groots blijven rond hangen.

Ik heb een LFS gevonden waar ik de baby slobbertjes heen kan brengen. die hebben er inmiddels al 100 den van me gehad en het blijft nog door gaan terwijl ik als eerste de wat grotere weg breng. Ze moeten wel 4/5 cm zijn voordat je ze weg breng. Kleiner dan overleven ze de verhuizingen niet.

Succes en ik hoop dat het bij jouw niet zo erg uit de hand loopt als bij mij :rolleyes:
 
Ik wist dat ik twee vrouwtjes en één mannetje had, maar ik dacht dat hij nog niet groot genoeg was om te paren. Nou blijkbaar wel dus. Ach ja, zo leer je er weer van he ;).

Leuk dat je even een update geeft! Mooie foto's ook. :DD

@michelle1 weet alles van slobberinvasies. :deal: Good luck.... muhaha.

Wat die roodneusjes misschien kan helpen om uit de schildpaddenbekjes te blijven, is om een wat hoger waterniveau aan te houden. Maarja, dat niveau heb je nu natuurlijk zo laag voor de schildpadden dus je wilt ook weer niet te ver gaan.

Ik heb zelf voor mijn jonge schildpadje het water maar 1,5 cm onder de rand eigenlijk. Is een Rio 300, dus best wel een hoge bak. Maar ik heb met gestapeld hout een soort ondiepe "tussenverdieping" gemaakt waar de schildpad makkelijk op kan. Op die manier hebben de vissen wat meer zwemruimte zonder dat Schillie verzuipt.
Ik heb het waterniveau nu ook wel redelijk laag staan hoor, gisteren had ik een grote schoonmaak beurt gedaan en het waterpeil niet weer op de oorspronkelijke hoogte gedaan. Ik wil het waterpeil ook weer niet té hoog hebben staan, want de schildpadden kunnen nog best ver reiken als ze zich strekken! Ik weet niet wat ze dan zouden moeten doen, maar het voelt veiliger als ze iets minder hoog kunnen komen.

Leuk hoor die schildpadden.

Tja slobberinvasie word je gek van. Die beesten blijven aan de gang. Zou als je de mogelijkheid heb meteen mama en papa uit elkaar zetten want voor je het weet heb je er 100 bij. De baby s zullen nog wel ergens heimelijk rondslobberen want ik denk niet dat een schildpad ze te pakken zal krijgen. Die krengetjes zijn vliegensvlug en bepaald niet achterlijk dat ze in de buurt van iets groots blijven rond hangen.

Ik heb een LFS gevonden waar ik de baby slobbertjes heen kan brengen. die hebben er inmiddels al 100 den van me gehad en het blijft nog door gaan terwijl ik als eerste de wat grotere weg breng. Ze moeten wel 4/5 cm zijn voordat je ze weg breng. Kleiner dan overleven ze de verhuizingen niet.

Succes en ik hoop dat het bij jouw niet zo erg uit de hand loopt als bij mij :rolleyes:
Jemig....... ik hoop dat het bij mij niet zo ver zal komen🙈. Ik heb even je album bekeken, man man man, je hebt er wel een boel mooie tussen zitten, maar wat poepen ze toch veel! Ik vind 5 jonkies al wel genoeg :).
 

Terug
Bovenaan