Muuraquarium van ME86


ME86

Well-known member
Lid geworden
12 november 2017
Berichten
180
Leeftijd
37
Hoi allemaal

Ik heb een aquarium op maat laten maken van 242x18x45cm. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik graag het aquarium tegen een bepaalde muur in de living wou en dan de enige oplossing was om zo smal te gaan.
Het zal een hele uitdaging worden qua inrichting en filtering maar ook de ombouw ervan want het is mijn eerste keer dat ik zelf een lichtkap zal proberen te maken.

Hieronder probeer ik alvast foto's te plaatsen.
Tips zijn altijd welkom.

Groetjes
 
ATTACH]
mm63vo.jpg


De versteviging van de radiator ombouw
 
Ik zou wel zorgen dat hij op de een aan de muur vast komt te zitten.
Deze verhouding zorgt er namelijk wel voor dat hij makkelijk kantelt en omvalt.
 
Dat is een heel aparte maat, maar ik snap dat de wens van een aquarium de praktische problemen overwint. Om gezonde dieren te houden zou ik wel gaan voor echte kleine nano diertjes zoals garnalen, bijvoorbeeld een grote school Boraras brigittae of otocinclus algeneters. Er zijn vaak heel mooie miniatuurtjes te vinden als je er de tijd voor neemt.
P.S. je wilt wellicht nu al nadenken over de achterwant voordat je de bak definitief plaatst. Gezien de diepte van de bak is een geprinte plaat achter de bak wellicht het meest praktisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: Asti
Dat is een heel aparte maat, maar ik snap dat de wens van een aquarium de praktische problemen overwint. Om gezonde dieren te houden zou ik wel gaan voor echte kleine nano diertjes zoals garnalen, bijvoorbeeld een grote school Boraras brigittae of otocinclus algeneters. Er zijn vaak heel mooie miniatuurtjes te vinden als je er de tijd voor neemt.
P.S. je wilt wellicht nu al nadenken over de achterwant voordat je de bak definitief plaatst. Gezien de diepte van de bak is een geprinte plaat achter de bak wellicht het meest praktisch.

Achter het aquarium komt een betonplex die ik zwart zal verven. Sowieso komen er garnalen in en enkel kleine visjes. Dank voor de tips!
 
Ik zou wel zorgen dat hij op de een aan de muur vast komt te zitten.
Deze verhouding zorgt er namelijk wel voor dat hij makkelijk kantelt en omvalt.

De betonplex die achter het aquarium komt zal in de muur vastgezet worden. Kan ik het aquarium dan best hiermee verankeren? Een idee hoe ik dit best doe?
 
De betonplex die achter het aquarium komt zal in de muur vastgezet worden. Kan ik het aquarium dan best hiermee verankeren? Een idee hoe ik dit best doe?
Ja dat lijkt me wel een goed oplossing.

Ik heb hier een glazen tafel die heel onzichtbaar aan de poten is gelijmd dus dat moet wel lukken op de een of andere manier.

Maar er zijn vast andere hier die je daar bij kunnen helpen.
 
Heel leuk maar 1 ding.

Die radiator die eronderhangt.. ben je niet bang voor grote temperatuur schommelingen?
 
Heel leuk maar 1 ding.

Die radiator die eronderhangt.. ben je niet bang voor grote temperatuur schommelingen?
Daar zat ik dus ook mee. Of hij moet niet aanstaan uiteraard, maar toch..

En waarom verf je je aquarium niet zelf gewoon zwart? Ipv er ook nog betonplex achter te stoppen? Is met acrylverf vrij eenvoudig weer te verwijderen, heb het hier ook in mijn bak
 
Daar zat ik dus ook mee. Of hij moet niet aanstaan uiteraard, maar toch..

En waarom verf je je aquarium niet zelf gewoon zwart? Ipv er ook nog betonplex achter te stoppen? Is met acrylverf vrij eenvoudig weer te verwijderen, heb het hier ook in mijn bak

De betonplex zal een onderdeel zijn van de ombouw van het aquarium.

De verwarming staat wel aan. Ik heb er een isolerende mat onder gelegd. Vandaag de temperatuur droog gemeten in de bak en deze was 20°C wanneer de verwarming draaide. Denk je dat dit alsnog problemen zal geven? Ik zie het als vloerverwarming voor de planten
 
De betonplex zal een onderdeel zijn van de ombouw van het aquarium.

De verwarming staat wel aan. Ik heb er een isolerende mat onder gelegd. Vandaag de temperatuur droog gemeten in de bak en deze was 20°C wanneer de verwarming draaide. Denk je dat dit alsnog problemen zal geven? Ik zie het als vloerverwarming voor de planten
Ah okay, dat de betonplex een deel van de bak was had ik niet begrepen.

Wellicht kun je de bak eens vullen met water en dan Om de zoveel tijd aflezen hoe hoog de temperatuur in de bak is. Weet je gelijk of deze veel zal schommelen of niet
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Vind deze maat wel wat hebben, je ziet ze soms ook voorbij komen bij aquascapes. Maarja aquascape moet natuurlijk maar net jou smaak zijn :Dk
Ik zelf wil niks anders haha, maar benieuwd wat je ervan gaat maken! :Dk
 
b6qcfs.jpg


Een beetje vooruitgang. De achterkant van de ombouw. De andere onderdelen zijn 1x in de grondverf gezet dus heb nog wel enkele lagen te gaan.

De verlichting en bodem laten nog steeds op zich wachten (vertraging bij levering).

Alles werd verankerd in de muur. Zou liever geen binnenzwembadje hebben :pk.
b6qcfs.jpg
is
b6qcfs.jpg
 
Ik kan ook de foto's helaas niet zien.
Wel jammer want ben erg nieuwsgierig. Klinkt als een leuk project!
 
b6qcfs.jpg


Een beetje vooruitgang. De achterkant van de ombouw. De andere onderdelen zijn 1x in de grondverf gezet dus heb nog wel enkele lagen te gaan.

De verlichting en bodem laten nog steeds op zich wachten (vertraging bij levering).

Alles werd verankerd in de muur. Zou liever geen binnenzwembadje hebben :pk.
b6qcfs.jpg
is
b6qcfs.jpg
Dat word een specialeke zo'n aquarium en een enorme uitdaging en ik ga het ook zeker volgen maar alleen jammer dat ik de foto's niet kan zien in je laatste post.
 

Terug
Bovenaan