Wat is er nieuw

Myriophyllum propinquum

• Onderwerp starter Onderwerp starter MCMike
  • Startdatum Startdatum
M

MCMike

Guest
Een week nadat ik ze heb geplant, doen mijn myriophyllums (myriophylla?) flink hun best. Ik krijg nu gevederde blaadjes, dus het begint nu echt te lijken op de advertentie 🙂

374919mcmike_0_85_aquaforu.jpg

Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen met deze plant. De onderste helft van de stengels hebben alleen maar sprieten namelijk, daar wil ik wel vanaf. Aftoppen en de top weer planten, en de onderste stengels verwijderen? Of gaan deze nu ook de 'veertjes' produceren als ik ze snoei?
Ik schat dat over een week het wateroppervlak bereikt is, dan moet er hoe dan ook wel wat gedaan worden...

Bij de Myriophyllum kan je de onderste kale stelen van de plant bij het toppen laten staan. Je zal zien dat ze dan nieuwe zijscheuten gaan vormen. Het bovenste deel van de planten plant je opnieuw, ze zullen snel wortelen. Plant de Myriophyllum altijd apart van elkaar en niet in een bosje. Zo voorkom je dat de onderste delen van de plant snel kaal worden.
Als je de plant langs het wateroppervlak laat groeien vormen zich ook wortels en blijven de internodien kleiner.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt Jos, ik heb alles los van elkaar staan en het slaat goed aan (behalve een die onder hout terecht is gekomen, waarschijnlijk echt te weinig licht). Ik weet niet of ik genoeg ruimte heb om er nog stelen tussen te zetten; ik neem aan dat ik ongeveer de doorsnede van de plant (stengel + kroon/bladeren) moet aanhouden? Of kan het wel dichter op elkaar?
Ik ga het eens aanzien wat er gebeurt aan het wateroppervlak...

Je kunt ook een techniek gebruiken waarbij je de stengels elke keer wat dieper in de bodem drukt.

@mc Mike: de plant komt het mooist tot zijn recht als je zicht hebt op de koppen. Dat zijn de mooiste delen van de plant. Het is even uitproberen wat bij jou het beste werkt. Verlichting speelt namelijk ook een rol. Voorkom in ieder geval dat er zweefvuil in de plant terecht komt, dan veralgt hij namelijk snel.
Als de plant langs het oppervlak groeit krijg je een soort van gordijn dat een positief effect kan hebben op de dieptewerking mits ze niet al te dicht bij achterwand staan.
@ Tom: klopt maar dan krijg je al snel een rottend deel van de plant in de bodem. Na twee weken kan je dat uit de bodem halen en verwijderen. Geeft een hoop stofvuil.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan