myriophyllum tuberculatum


berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Berichten
215
Leeftijd
19
Locatie
Eefde
Ik kwam deze soort meerdere keren tegen en wat een prachtige plant!
Nu kwam ik ook myriophyllum mattogrossense rood tegen en men zei dat dit een andere benaming is voor de tuberculatum. Klopt dit?
Hoor graag wat jullie er van denken!
 
Voor jouw gevonden

In de handel worden mattogrossense en tuberculatum stelselmatig verwisseld. De mattogrossense is groen en heel makkelijk.

Myriophyllum Matogrossense
De Myriophyllum Matogrossense is een prachtige blikvanger in het aquarium. Deze plant heeft duizenden ontelbare zeer dunne naaldachtige blaadjes aan een vlezige stengel. De Myriophyllum mattogrossense is de rode variant. De plant moet gehouden worden in schoon water, vuil zal anders tussen de blaadjes blijven hangen. Door regelmatig snoeien houd u de plant in vorm.

Deze plant uit Noord-Amerika, wordt tot 60 cm hoog maar kan op elke gewenste lengte gehouden worden. Deze plant groeit het best op zowel lichte als minder lichte plaatsen in het aquarium bij temperaturen tussen 22 en 28 graden.
 
Myriophyllum's kennen meerdere ondersoorten die allemaal verschillen daar de opstelling van hun bijna naaldachtige bladeren. Ze behoren allemaal tot de vederkruid familie. Danny heeft gelijk, de mattegrossense is groen maar komt niet uit Noord-Amerika maar wordt gevonden in Brazilië en omgevingslanden. De oorsprong van de tuberculatum ligt daarentegen in India, Indonesië, die kant op dus.
De mattegrossense houdt van veel licht en ook van veel voeding! CO2 is ook niet slecht voor de plant. Hetzelfde geldt ook wel zo'n beetje voor de tuberculatum. Heel licht zuur water, kalk en zoutarm prefereren ze.
 
Laatst bewerkt:
myriophyllum mattogrossense
myriophyllum-mattogrossense.jpg



myriophyllum tuberculatum
myriophyllum-tuberculatum.jpg
 
Je hebt inderdaad een rode variant van de mattogrossense. Daarop doelde ik ook. Ik ben echter onder de indruk van de schoonheid van tuberculatum.
Ik las ergens dat deze hetzelfde waren en dat wil ik dus checken.
Ik heb op basis van google afbeeldingen ook de indruk dat ze wat anders zijn...
 
Je hebt inderdaad een rode variant van de mattogrossense. Daarop doelde ik ook. Ik ben echter onder de indruk van de schoonheid van tuberculatum.
Ik las ergens dat deze hetzelfde waren en dat wil ik dus checken.
Ik heb op basis van google afbeeldingen ook de indruk dat ze wat anders zijn...

Ik moet zeggen dat mij een rode variant van de mattogrossense onbekend is. Wanneer je deze term intikt in je Browser laat men de tuberculatum zien... Danny had dus eerder volkomen gelijk toen hij zei dat de soorten vaak verwisseld werden.
 
Ik moet zeggen dat mij een rode variant van de mattogrossense onbekend is. Wanneer je deze term intikt in je Browser laat men de tuberculatum zien... Danny had dus eerder volkomen gelijk toen hij zei dat de soorten vaak verwisseld werden.
Klopt, ik loop tegen hetzelfde probleem aan... enig idee waaruit ik verschil kan opmaken?
 
Myriophyllum tuberculatum

images


- Groeisnelheid : gemiddeld tot snel
- Standplaats : middenzone, achtergrond
- Lichtbehoefte : zeer hoog
- PH/DH: zacht / zwak zuur
- Temperatuur : 22° tot 28°C
- Vermeerdering : via stekken
- Bijzonderheden : het water moet zeker algenvrij en zeer helder zijn. Door vuildeeltjes en/of algen raken de bladeren verstopt en vindt er geen fotosynthese meer plaats. Dit kan worden opgelost door garnalen in het aquarium te stoppen, die veelvuldig op de plant zitten en de algen of deeltjes eraf halen!. Het is een populaire, maar erg veeleisende waterplant die zich vooral kenmerkt door een opvallend roodbruine kleur van de stengel en de bladeren.

Myriophyllum mattogrossense
Myriophyllum mattogrossense komt van waterrijke gebieden van Zuid - Amerika (Bolivia, Ecuador, Brazilië, Peru). Deze soort werd (en wordt nog wel eens) ooit op één hoop gegooid en verward de handel met de rode Myriophyllum tuberculatum.. Een vrij recente toevoeging aan de hobby, deze soort, vanwege haar schoonheid en het gemak van de groei, wint snel aan populariteit in het beplante aquarium hobby

Deze Myriophyllum is misschien wel een van de gemakkelijkste planten**. Hij doet het al met een gematigd licht, echter is het wel hoe intenser het de te groter de blad kransen en geeft het een intensere pearling. Hij heeft niet direct veel CO2 nodig, natuurlijk wanneer het licht ruimschoots aanwezig is, is de vraag naar CO2 wel toegenomen. Wanneer de toppen bleek tot wit kleuren duidt het op een tekort aan ijzer of spoorelementen. Een iets verhoogde Nitraat en fosfaat aanwezigheid geeft grotere en dikkere stengels. Door de snelle groei zal het noodzakelijk zijn om de matto grossense regelmatig te toppen. Getopte delen kunnen in de bodem worden bijgezet zodat er een enorme bos mattogrossense kan worden verkregen.

Myriophyllummattogrossensegreen.jpg


- Groeisnelheid : gemiddeld tot snel
- Standplaats : middenzone, achtergrond
- Lichtbehoefte : zeer hoog
- PH/DH: zowel in zacht als middelhard water
- Temperatuur : 23° tot 25°C
- Vermeerdering : via stekken
- Bijzonderheden : Voedselrijke bodem en intensieve belichting is noodzakelijk! CO2-bemesting heeft een positief effect. De voedingsbehoefte is zéér hoog, moet zeer vaak bemest worden!!! Stengels apart planten


** Ik lees veelal dat dit een moeilijke plant is!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de Tuberculatum een tijdje gehad.
Leuke plant (maar intensief)!


20181223_210033.jpg
 
15816160426152956101548321412033.jpg

Als die plant krijgt wat die wenst mag je die 2x per week snoeien
 
Bekijk bijlage 289561
Als die plant krijgt wat die wenst mag je die 2x per week snoeien
het word steeds onaantrekkelijker xD
nee hoor, is denk ik alleen maar goed... dan hebben ze het naar hun zin en heb ik wat te doen, mag ook wel eens.
en trouwens...heb je deze plant nog steeds? en zou ik misschien dan wat van uw prachtige planten mogen overnemen? :D :!:!
 
Even een oftopic vraagje, welk plantje staat er voor de M. Tuberculatum?
Bedoel je het groene plantje? Dat is willow moss.
Of bedoel je de plant met de iets grotere bladeren? Dat is een bucephalandra. B. theia als ik me niet vergis.
 
Bedoel je het groene plantje? Dat is willow moss.
Of bedoel je de plant met de iets grotere bladeren? Dat is een bucephalandra. B. theia als ik me niet vergis.

Ik bedoelde het mos inderdaad! Ik had niet gezien dat er een steen stond, dacht dat het een soort stengelplant was. Ik verbaasde me al :p
 
Ik had niet gezien dat er een steen stond, dacht dat het een soort stengelplant was. Ik verbaasde me al

Maar het willow moss zit niet aan de steen vast hoor. Het staat gewoon in de bodem (met een inox pinnetje vastgezet) De strengen worden steeds langer en meer vertakt dus willow mos kan gerust +20 cm hoog worden.
 

Terug
Bovenaan