Myriophyllum verticillatum


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,842
Toen ik mijn vijvertje maakte heb ik een emmertje water meegenomen en een takje waterpest en een stukje hoornblad dat daar ronddreef. Tenminste, ik dacht dat het hoornblad was, maar het lijkt meer op kransvederkruid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kransvederkruid

Ik wil voor mijn nieuwe aquarium grof hoornblad kopen (ceratophyllum demersum), maar nu bedacht ik me dat ik misschien een paar stukjes kransvederkruid uit de vijver kan halen, want daar is die 10 cm die ik erin heb gestopt flink gegroeid en in het aquarium stoppen.
Zou dat kunnen qua temperatuur?
De plas hier waar ik het uit heb gehaald is behoorlijk fris aangezien het water zo'n 40 meter diep is en het vijvertje is een stuk warmer natuurlijk en daar groeit het goed. Ik ga het nieuwe aquarium op zo'n 24 graden doen, vanwege de blauwoogjes die het niet te koud moeten krijgen. Als die er niet meer zijn ga ik de temperatuur verlagen.
 
Ik ben niet zo fan van planten die uit een vijver komen want je weet nooit wat je allemaal meebrengt.
 
Ik ben niet zo fan van planten die uit een vijver komen want je weet nooit wat je allemaal meebrengt.

Dat ging inderdaad ook al door mijn hoofd. Ik was van plan om het eerst maar eens in een vaas te stoppen om te kijken wat er eventueel tevoorschijn komt. Paar keer het water verversen. Maar gaat het niet verslijmen... Misschien 2 of 3 kleine toppen proberen. Slaat het aan groeit het vanzelf slaat het niet aan pluk ik het er zo weer uit.
 
Het is wel een zeldzame plant lees ik dus wie weet kun je bijdragen aan het herstel van deze plant;)
 
Ja las ik ook. Het groeit hier bij het strandje waar we altijd zwemmen en dan wordt het ontworteld of breekt af doordat er mensen doorheen zwemmen. Vandaar dat ik dus een stukje heb meegenomen.

Ik heb inmiddels twee toppen in een vaas gedaan, de score is een waterjufferlarve en twee poelslakjes.
 
Toen ik mijn vijvertje maakte heb ik een emmertje water meegenomen en een takje waterpest en een stukje hoornblad dat daar ronddreef. Tenminste, ik dacht dat het hoornblad was, maar het lijkt meer op kransvederkruid.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kransvederkruid

Ik wil voor mijn nieuwe aquarium grof hoornblad kopen (ceratophyllum demersum), maar nu bedacht ik me dat ik misschien een paar stukjes kransvederkruid uit de vijver kan halen, want daar is die 10 cm die ik erin heb gestopt flink gegroeid en in het aquarium stoppen.
Zou dat kunnen qua temperatuur?
De plas hier waar ik het uit heb gehaald is behoorlijk fris aangezien het water zo'n 40 meter diep is en het vijvertje is een stuk warmer natuurlijk en daar groeit het goed. Ik ga het nieuwe aquarium op zo'n 24 graden doen, vanwege de blauwoogjes die het niet te koud moeten krijgen. Als die er niet meer zijn ga ik de temperatuur verlagen.
Dit is inderdaad wel een koudwater plantje...
 

Terug
Bovenaan