Mysterie....


Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
Berichten
558
Locatie
Rijswijk ZH
Ik sta voor een raadsel. In twee dagen tijd zijn er 11 visjes dood gegaan zonder tekenen van ziekte.

  • Wat is je bakmaat ?
60x30x30
  • Hoelang draait de bak ?
Aantal jaar
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
Ik meet normaal alleen de pH met druppels. Ik heb na de eerste dode visjes een stripje gebruikt, ik weet niet alle waarden meer (niet opgeschreven helaas) in ieder geval geen nitriet
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
JBL 702
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
1x per week, 10 -15 liter
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
Axelrodia Riessei
  • Wat zijn de medebewoners ?
Corydora's, Beta, Garnalen, Dwergklauwkikkers
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Nieuwe Corydora's, exact 1 week voor de eerste dode visjes
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
Geen ziektebeeld, 2 heb ik bovenaan zien hangen, de rest geen symptomen
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Niets
  • Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
2 dagen
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Al een aantal maanden
  • Heb je een foto van de symptomen?
Alleen van de dode visjes
IMG_20210922_150257[1].jpg


Mijn vermoeden is dat ik iets met de nieuwe corydora's heb meegenomen. Daar zijn er ook twee van overleden gisteren en vandaag. Ik vermoed dat er niet iets met de waterwaarden aan de hand is, de garnalen (die toch als gevoelig bekend staan) hebben nergens last van, doen gewoon hun ding
 
Hoi @Christine86

Altijd vervelend om zoiets mee te maken. Ik geef graag wat ideeën aan die me te binnen schieten.

Die test strips werken voor mijn gevoel niet echt fijn, minder secuur. Ik zou zorgen voor een testkoffer.
Om snel te kunnen handelen zou ik beginnen met elke dag 50% waterwissel. Hoe eerder hoe beter.

Heb je bij de aankoop van de vissen eerst de bak gecontroleerd bij de LFS?
 
Hoi @Christine86

Altijd vervelend om zoiets mee te maken. Ik geef graag wat ideeën aan die me te binnen schieten.

Die test strips werken voor mijn gevoel niet echt fijn, minder secuur. Ik zou zorgen voor een testkoffer.
Om snel te kunnen handelen zou ik beginnen met elke dag 50% waterwissel. Hoe eerder hoe beter.

Heb je bij de aankoop van de vissen eerst de bak gecontroleerd bij de LFS?
Ik weet dat de strips niet heel betrouwbaar zijn, heb ze achter de hand voor noodgevallen. Ik test eerlijk gezegd nooit, alleen de pH. Vergeten te vermelden, ik heb inderdaad een grotere waterwissel gedaan. Ik heb de vissen bekeken in de LFS, geen bijzonderheden gezien. Behalve de twee die het niet gered hebben doen ze het prima.
 
Uit hoeveel vissen bestond je vissenbestand voor je de corydora's toevoegde? en hoeveel corydora voegde je uiteindelijk daaraan toe?
Je heb in de afgelopen weken je JBL filter verder niet aangeraakt (aka onderhoud gepleegd?).
In 1e instantie zoek ik het namelijk toch in een vorm van NH3/4 en/of NO2 (Ammonia/Ammoniak & Nitriet).
Dit omdat je de vissen wel aan het oppervlakte hebt gezien, wat kan duiden op een vergiftiging.

De ontlasting van de vissen is verder nog goed (zover je kan beoordelen)?
 
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Nieuwe Corydora's, exact 1 week voor de eerste dode visjes
Wat vervelend van je vissen!

Heb je de nieuwe corydoras eerst in quarantaine geplaatst of heb je ze vanuit de winkel gelijk in het aquarium gedaan? In dit geval is de kans best groot op kruisbesmetting van een ziekte. Kruisbesmetting hoeft niet altijd een ziekte te zijn die overgedragen wordt. Het kan ook zijn dat de vissen niet gewend zijn aan elkaars bacteriecultuur en dat ze daarom omvallen..

  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
1x per week, 10 -15 liter
Als je rekent met een totaal inhoud van 50 liter zou je zo'n 20/30% per week wisselen. Ik weet niet precies wat je totale visbestand is/was, maar misschien kan dit wat omhoog.

Sowieso kunnen extra waterwissels geen kwaad nu.

Om hier even een stukje op door te gaan: misschien is door het plaatsen van nieuwe vissen (opeens meer vervuiling) toch een ammonia/nitrietpiekje ontstaan waardoor de vissen zijn dood gegaan. Mogelijk dat je strip dit niet gemeten heeft. Zag je iets aan het gedrag van de vissen wat hierop kon wijzen?

Helaas kan ik je weinig advies geven mbt medicatie. Ik heb er zelf (gelukkig) weinig ervaring mee.
Ik weet dat Sera baktopur direct tabletten goed werken tegen bacteriële infecties. Nadeel van deze medicatie is dat het ook je filterbacterien om zeep helpt (het is een antibiotica).. het is dus niet een medicatie om zomaar te gebruiken. Belangrijk is dus om helder te krijgen of het om een infectie gaat of om een ammonia/nitrietpiek.

Wanneer er sprake is van een bacteriële infectie door kruisbesmetting (wat ik wel een beetje vermoed, maar niet zeker van ben) is dit een goed medicijn. Lees voor gebruik vooral de bijsluiter en hou je daar dan strikt aan.
 
Als je rekent met een totaal inhoud van 50 liter zou je zo'n 20/30% per week wisselen. Ik weet niet precies wat je totale visbestand is/was, maar misschien kan dit wat omhoog.
Ik zat inderdaad iets onder het aanbevolen, ik was al iets meer gaan verversen met de nieuwe vissen erin. Nadat de andere visjes dood gingen nog iets meer ververst.

Om hier even een stukje op door te gaan: misschien is door het plaatsen van nieuwe vissen (opeens meer vervuiling) toch een ammonia/nitrietpiekje ontstaan waardoor de vissen zijn dood gegaan. Mogelijk dat je strip dit niet gemeten heeft. Zag je iets aan het gedrag van de vissen wat hierop kon wijzen?

Dat was ook mijn eerste gedachte, extra belasting van het water. Maar de garnalen bijvoorbeeld doen het allemaal prima, deze staan toch bekend dat die als eerste eraan gaan als er iets met het water niet in orde is. Het vreemde is dat ik maar bij twee visjes zag dat ze bovenaan het wateroppervlakte hingen, bij de rest heb ik totaal geen tekenen van ziekte o.i.d. gezien. Vandaar dat ik ook geen medicatie heb gegeven
 
Uit hoeveel vissen bestond je vissenbestand voor je de corydora's toevoegde?
+/- 15 axelrodia riessei
2 oude corydora's
1 Betta

en hoeveel corydora voegde je uiteindelijk daaraan toe?
Best veel.....13 (dit omdat ik meestal rekening houd met een aantal die het door stress e.d. niet redden)

Je heb in de afgelopen weken je JBL filter verder niet aangeraakt (aka onderhoud gepleegd?).
Aantal weken geleden de rotor schoongemaakt en bovenste voorfilter uitgespoeld

In 1e instantie zoek ik het namelijk toch in een vorm van NH3/4 en/of NO2 (Ammonia/Ammoniak & Nitriet).
Zouden de andere bewoners, garnalen dan ook niet iets moeten laten zien?

De ontlasting van de vissen is verder nog goed (zover je kan beoordelen)?
Niet te beoordelen, zitten het merendeel van de dag tussen de plantjes.
 
+/- 15 axelrodia riessei
2 oude corydora's
1 Betta


Best veel.....13 (dit omdat ik meestal rekening houd met een aantal die het door stress e.d. niet redden)


Aantal weken geleden de rotor schoongemaakt en bovenste voorfilter uitgespoeld


Zouden de andere bewoners, garnalen dan ook niet iets moeten laten zien?


Niet te beoordelen, zitten het merendeel van de dag tussen de plantjes.

18 vissen (+ x aantal garnalen) + 13 vissen er in 1maal bij op pak m beet 45-50L water is behoorlijk.
De ene vissoort kan slechter tegen vervuiling in de waterkolom dan andere soorten.
Betta's hebben zelden last van NH3/4 & NO2, terwijl andere vissen bij kleine concentraties al binnen een halve dag het loodje leggen.

Hoewel garnalen doorgaans als "zwak" beschouwd worden, zijn er stammen/kweken die behoorlijk hard zijn.
Ben het wel vaker tegengekomen dat garnalen alles weerstonden terwijl de vissen het loodje legden.

Dit + het feit dat je ook vissen aan het wateroppervlakte hebt gezien (kan duiden op nitriet vergiftiging) doet mij toch eerder denken aan een NH3/4 en/of NO2 piek dan ziekte en/of kruisbesmettingen.

Je wateroppervlakte is wel goed in beweging overigens? even om zuurstoftekort verder uit te sluiten.
 
Ik zou zeggen: niets mysterie aan.
Je hebt zieke vissen toegevoegd...de rest is het logische gevolg. Wat je zelf al aangaf.
 
18 vissen (+ x aantal garnalen)
Axelrodia riessei is maar een klein visje, dus ik denk niet heel veel belasting voor het water/filter.

13 vissen er in 1maal bij op pak m beet 45-50L water is behoorlijk.
Dat was ook mijn gedachte, vandaar dus al meer gaan verversen.

Je wateroppervlakte is wel goed in beweging overigens? even om zuurstoftekort verder uit te sluiten.
Dat is het zeker!
 
Ik zou zeggen: niets mysterie aan.
Je hebt zieke vissen toegevoegd...de rest is het logische gevolg. Wat je zelf al aangaf.

Er waren naar mijn idee meerdere scenario's mogelijk, waarvan een zieke vis meegenomen er 1tje was. Vandaar dat ik het hier op het forum heb gezet om te kijken wat de anderen ervan zouden denken.

Waar stel jij vast dat de persoon in kwestie zieke vissen heeft toegevoegd?

Wat ik vergeten ben te vermelden.... Toen ik de nieuwe vissen kocht heb ik niets geks gezien, echter +/- 2 dagen voor de visjes dood gingen zag ik van 1 van de nieuwe cory's dat die een rode vlek op zijn flank had zitten. Niet de kieuwen maar echt de zijkant van het lichaam.
 
Wat ik vergeten ben te vermelden.... Toen ik de nieuwe vissen kocht heb ik niets geks gezien, echter +/- 2 dagen voor de visjes dood gingen zag ik van 1 van de nieuwe cory's dat die een rode vlek op zijn flank had zitten. Niet de kieuwen maar echt de zijkant van het lichaam.
Als oud varkenshouder heb ik altijd bij de dieren een vaste spelregel aangehouden via een uitspraak van een voorlichter... Voorkomen kun je niet alles maar optijd erbij zijn is het halve werk.

Even gegoogled...

Ook ik kom uit op een bacteriële infectie.. Snel handelen, medicatie is nodig.
Bijvoorbeeld de genoemde Sera baktopur door LaLizzerd.

Ik sluit me aan dus bij de bovenstaande reacties dat de corydoras problemen hebben geb.
 
Wat vervelend van je visjes :(

Ik heb je topic doorgelezen, maar ik kan zo niet vinden om wat voor soort corydoras het gaat.

Hoe lang zat je betta al in de bak voor je de corydorassen toevoegde?

Heb je wel eens iets gezien van dat je betta achter de corydorassen aan ging? Jaagt hij soms op ze, misschien met voer of slapen?

Heb je het transportwater van de corydorassen bij het aquariumwater ingedaan?

Het klinkt alsof je verhoudingsgewijs een behoorlijke sprong hebt gemaakt in de belasting op je bak en filter, en ik sluit me aan bij de theorie dat een piek in ammonia/nitriet een optie is, zeker gezien de klaarblijkelijke vertraging tussen toevoegen en dood gaan.

Een andere optie kan te maken hebben met de corydorassen. Die verspreiden bij stress een behoorlijk dodelijk gif. Bij kleinere hoeveelheden is de ene soort er gevoeliger voor dan de andere.
Transport van corydorassen geeft vaak stress, en dus dat gif in het transportwater. Als je dat water hebt toegevoegd, is het dus mogelijk dat je ook gif in je bak hebt gegooid.

Betta's zijn vreemde vissen. De een accepteert bijna alle andere vissen, de ander accepteert niets, en dan heb je nog de rest die er tussenin hangt.

Het hoeft niet, maar het is mogelijk dat jouw betta op je corydorassen jaagt. Dat zou stress geven, en daarmee de optie op gif in het water.

Ik zou zelf kiezen voor tijdelijk meer en grotere waterwissels, en goed de vissen observeren op uiterlijk en gedrag, individueel en ook onderling.

Sterkte er mee, en ik hoop voor je dat je het probleem ontdekt, of dat het snel voorbij is.
 
Nieuwe Corydora's, exact 1 week voor de eerste dode visjes
Zou best kunnen @Drup maar kan er dan zoveel tijd tussen zitten bij een vergiftiging door de corydoras en zouden ze zich onderling de corydoras ook daardoor aantasten? Trouwens transportwater heb ik ook aan gedacht eerlijk gezegd. Goede uitleg, duidelijk!
 
Ik ben geen expert op dat gebied.
Ik kan niet meer doen dan proberen logisch na te denken over wat ik lees, en wat ik eerder gezien en gelezen heb.

Misschien als er maar weinig gif in het transportwater heeft gezeten, dat de vertraging mogelijk is.

Ik heb aangegeven dat misschien een jagende betta een probleem kan zijn, wat elk moment gif door stress kan geven, ook recent. Ook corydorassen kunnen in een aquarium dood gaan door dat gif.

Maar ik heb ook aangegeven dat een toegenomen belasting op het aquarium mijn eerste idee was. Gezien de rode kieuw bij de corydoras voor het toevoegen, zou dit misschien ook langer kunnen spelen. Geen idee.

Ik kan niet meer doen dan proberen mee te denken met de topicstarter, en suggesties geven in welke richting het probleem kan zitten.

Ik zou zelf overigens op basis van wat nu bekend is zeker niet een behandeling starten met een antibioticum. Maar dat is mijn idee.
 


Toen ik de nieuwe vissen kocht heb ik niets geks gezien, echter +/- 2 dagen voor de visjes dood gingen zag ik van 1 van de nieuwe cory's dat die een rode vlek op zijn flank had zitten. Niet de kieuwen maar echt de zijkant van het lichaam.
Gezien de rode kieuw bij de corydoras voor het toevoegen, zou dit misschien ook langer kunnen spelen. Geen idee.
Ik lees iets anders maar snap de gedachtengoed van je. Hoop ook dat Christine snel een goede manier heeft die voor haar werkt.
 
Best veel.....13 (dit omdat ik meestal rekening houd met een aantal die het door stress e.d. niet redden)

Axelrodia riessei is maar een klein visje, dus ik denk niet heel veel belasting voor het water/filter.
Juist omdat de belasting niet veel is omdat het een klein visje is zijn de 13 corydoras misschien toch teveel geweest voor het filter.

Gif is mogelijk, maar eigenlijk denk ik dat niet na een week.

Extra waterwissels kan dus geen kwaad. Dit helpt tegen beide bovenstaande problemen.

Hoewel garnalen doorgaans als "zwak" beschouwd worden, zijn er stammen/kweken die behoorlijk hard zijn.
Ben het wel vaker tegengekomen dat garnalen alles weerstonden terwijl de vissen het loodje legden.
En hier ben ik het helemaal mee eens. Garnalen kunnen op de één of andere manier enorm veel doorstaan.
Ik heb ooit eens een garnaal in de waterwisselslang gehad :(
Pas een week later vond ik de garnaal in de slang terug (zat nog water in). Springlevend, bezig de slang schoon te maken 🙄
 
Heb je wellicht de nieuwe visjes met water (dat waar je ze in mee gekregen hebt) en al in je aquarium gedaan ?
 
Misschien een gekke gedachte of een gekke vraag maar omdat ik er geen ervaring mee heb stel ik hem even aan de orde.

Er wordt gesproken over dwergblauwkikkers.


  • Wat zijn de medebewoners ?
Corydora's, Beta, Garnalen, Dwergklauwkikkers
Zou het kunnen, het is maar een meedenken, dat die kikkers vreemde bewegingen maken waar de nieuwe vissen van zijn geschrokken en daardoor in de stress zijn geraakt en als gevolg daarvan de gifstoffen zijn afgegeven aan het water?
 
Misschien een gekke gedachte of een gekke vraag maar omdat ik er geen ervaring mee heb stel ik hem even aan de orde.

Er wordt gesproken over dwergblauwkikkers.



Zou het kunnen, het is maar een meedenken, dat die kikkers vreemde bewegingen maken waar de nieuwe vissen van zijn geschrokken en daardoor in de stress zijn geraakt en als gevolg daarvan de gifstoffen zijn afgegeven aan het water?
Vind het ver gezocht. Sowieso dat ze schrikken van dwergklauwkikkers en ook omdat dan de vissen hier ook steeds dood in de bak moeten liggen nadat de corydoras weer eens van mij schrikken.
 
Er lijken meerdere mogelijke oorzaken te zijn, zelfs zover wij dat maar kunnen bedenken.

Volgens mij is het zinnig weg te strepen wat mogelijk is.

Gif is een optie, maar tenzij de corydorassen worden geterroriseerd door de betta niet een heel waarschijnlijke gezien het tijdsverloop tussen in de bak en datum van overlijden. Misschien is er iemand die weet of het gif een vertraagde werking kan hebben. Maar voor nu zou ik dit zien als minst waarschijnlijk.

Bacteriële infectie / schimmelinfectie is een mogelijkheid. Er wordt op internet gesproken over een ziekte die juist nieuw geïntroduceerde corydorassen zou treffen. Deze zou zich uiten door voornamelijk rode plekken op de buik. Zou eigenlijk altijd binnen een maand na introductie optreden. Ik krijg nog niet goed duidelijk of dit nu bacteriëel zou zijn of een schimmel. Beide worden genoemd met ook positieve en negatieve reacties op behandelingen.
Punt wat deze optie voor mij minder waarschijnlijk maakt is dat volgens topicstarter de kleine vissen geen enkel teken van schade of afwijkend gedrag toonden, op 1 rode vlek op 1 corydoras na. (Dacht ik).

Als meest waarschijnlijk zie ik zelf de waterwaarden, zeker omdat de belasting op de betrekkelijk kleine bak plots fors gestegen is. Ik heb nog steeds niet meegekregen om wat voor corydorassen het gaat.

Mij lijkt het verstandig zoals ik eerder zei in elk geval de waterwissels op te voeren, en de waterwaarden (ammonia, nitriet) met druppels te meten. En daarnaast de vissen goed in de gaten te houden om te kijken hoe het zich ontwikkelt.

Wanneer je de waarden en gedrag en uiterlijk blijft controleren zou ik denken dat indien het nog eens voorkomt, er zo meer informatie is om tot een juiste (be)handeling te komen.
 
Misschien is er iemand die weet of het gif een vertraagde werking kan hebben.
In principe heeft het geen vertraagde werking. Als je gestoken wordt voel je dat ook gelijk tintelen. Mogelijk dat de gifconcentraties kunnen oplopen in een week tijd, maar dat lijkt me sterk.

Kruisbesmetting hoeft niet altijd in de vorm van een echte infectie te zijn (zie eersten post). Ik vind dat nog steeds een mogelijke optie :)
Al vind ik een ammonia/nitrietpiek nog een plausibele verklaring..

 
tenzij de corydorassen worden geterroriseerd door de betta
Nee, de betta laat alle andere vissen met rust

Ik heb nog steeds niet meegekregen om wat voor corydorassen het gaat.
Corydora's Trillineatus

belasting op de betrekkelijk kleine bak plots fors gestegen is.
In de toekomst misschien beter om nieuwe visjes met tussenpozen toe te voegen...

Kruisbesmetting hoeft niet altijd in de vorm van een echte infectie te zijn (zie eersten post). Ik vind dat nog steeds een mogelijke optie :)
Al vind ik een ammonia/nitrietpiek nog een plausibele verklaring..

Ik houd het ook maar op 1 van deze mogelijkheden, lijken mij de meest waarschijnlijke redenen
 
Dank je, erg mooie vissen, ik kende ze niet.

Ik hoop echt voor je dat alles nu rustiger blijft. Sterkte er mee.
 

Terug
Bovenaan