Mysterieuze duidelijke ziekte: wie herkent dit?

  • Onderwerp starter Garnaalkardinaal
  • Startdatum

Teentje knoflook ga ik erin doen (hoop dat de vissen er niet van gaan vreten) en ga morgen in ieder geval met het meest recente dode visje terug naar de lfs, mogelijk kan hij er wel wat aan ontdekken.

Uv filter ga ik nog eens op inlezen, weet dat die een aantal jaren geleden toen ik ook in de aquariumhobby zat werd afgeraden.

Voogle zou volgens de lfs zeker geen kwaad kunnen, maar ook zo goed als zeker niet helpen bij dit probleem. Daarom had ik het niet meegenomen. Als jullie echter denken dat het wel positief effect kan hebben ga ik het wel halen.

Fijn dat er zo meegedacht wordt!(y)
 
Ben begonnen in het boek, is uitgebreid maar zeker interessant. Hoofdstuk over ziektes gescand, even niet het concentratievermogen meer om zulk uitgebreide info in het Engels door te lezen. Nog niet gevonden wat de oorzaak van de ziekte kan zijn.

Nitraat was bij vorige tests erg laag. Ammoniak/ ammonia ophoping lijkt me sterk met mijn verversingsbeleid.

Helaas is het visje in quarantaine zojuist ook overleden. Er zijn er nu nog 11. Ook heb ik een visje op het oog die ik ervan verdenk dat hij dezelfde kant op gaat: zwemt trager en hangt vaker stil dan de rest. Voel me behoorlijk machteloos

De actieve kool heb ik weer verwijderd uit het aquarium na 24 uur.
Ik heb daarnet het gedeelte over ziekten bij regenboogvissen doorgelezen, volgens de auteur zijn ze gevoeliger dan andere soorten voor mycobacterium, omdat veel van deze vissen afkomstig zijn uit Aziatische kwekerijen. Er is soms zelfs sprake van een chronische vorm die overgedragen wordt bij voortplanting. Een eerste verschijnsel is stoppen met eten en aan de oppervlakte van het water hangen, vermagering en afwijkend zwemgedrag. Mycobacterium ("vissen-TBC") is overigens een zoonose, die kan leiden tot aquariumgranuloom bij mensen. Ik gebruik zelf tegenwoordig voor de zekerheid lange handschoenen op aanraden van @Merethe.
 
Teentje knoflook ga ik erin doen (hoop dat de vissen er niet van gaan vreten) en ga morgen in ieder geval met het meest recente dode visje terug naar de lfs, mogelijk kan hij er wel wat aan ontdekken.

Uv filter ga ik nog eens op inlezen, weet dat die een aantal jaren geleden toen ik ook in de aquariumhobby zat werd afgeraden.

Voogle zou volgens de lfs zeker geen kwaad kunnen, maar ook zo goed als zeker niet helpen bij dit probleem. Daarom had ik het niet meegenomen. Als jullie echter denken dat het wel positief effect kan hebben ga ik het wel halen.

Fijn dat er zo meegedacht wordt!(y)
Is niet erg als je vissen van het knoflookteentje gaan eten, is juist goed dan krijgen ze die stofjes nog meer binnen.

Een uvfilter/uvlamp moet je ook niet continu aan hebben staan, eigenlijk gebruik je die deels preventief en deels ter bestrijding van, en als je hem voor je filter plaatst blijft alles in je filter zelf gewoon in leven en is er niks loos. Wijzelf gebruiken in beide stellingen een uvlamp in de bioloog en die zit in het eerste vak waar het water de bioloog inkomt en ter bescherming hebben we tussen de lamp en vak 2 een plaat leisteen gedaan zodat de bacteriecultuur in de bioloog geen schade oploopt, wij hebben hem op een tijdschakelaar staan en brand 2 uurtjes iedere nacht. En als ik in de corydorasbakken heb gewerkt dan zet ik de uvlamp op de hand aan zodat het gif van de corydorassen zo snel mogelijk geëlimineerd word. Sinds we dit zo doen hou ik alles in leven
 
Als het vis tbc is ben ik flink de sjaak. Kan het dit zijn als de vissen geen wondjes ed vertonen? Als het tbc is, kan ik wel stoppen voor mijn gevoel. Het is inderdaad mogelijk dat een uv lamp - misschien - iets kan doen voor zover ik lees, maar is niet veel rechtstreekse ervaringen. Met lange handschoenen werken, alles steeds desinfecteren, nee, dan is de lol er snel vanaf voor mij.
Naar wat ik lees is vis tbc iets waar je eigenlijk niet vanaf gaat komen
 
Uv filter zou een optie kunnen zijn, zou in het water zwervende parasieten en bacteriën onschadelijk kunnen maken. Gaat niet helpen bij bacteriën en parasieten die zich al in of op de vis bevinden. Zou het slim zijn om de resterende groep uit te vangen?
 
Ik zou niet teveel paniekeren en gewoon eerst zo'n uv-lamp/filter installeren en kijken hoe het dan gaat, vistbc komt zeer sporadisch voor dus waarom zou dna uitgerekend jouw bak daarmee besmet zijn?
 
Het is denk ik duidelijk dat we aan het uiterlijk van de vissen niet veel wijzer gaan worden over wat er mankeert. Je zegt dat de waterwaarden in orde zijn en dat er waarschijnlijk geen vergiftiging is, dus dan is een besmetting de meest waarschijnlijke oorzaak maar we weten niet waarmee. Wat je nu het beste kan doen is oppassen met wondjes aan je handen omdat je niet kan uitsluiten dat het visTBC is. Handschoenen dragen tijdens het werken met het aquarium lijkt me meer dan verstandig!
Wat ik zelf in deze situatie zou doen is een flesje kruidnagelolie halen en ALLE vissen met enige symptomen eruit halen en ze direct inslapen. Is niet leuk, maar zolang je ze niet direct weghaalt blijft de ziekte sowieso verspreiden. Je kan ze dan wel apart gaan houden, maar het lijkt dat ze niet beter worden en dan kan je misschien maar beter een snel einde eraan maken.
Indien het inderdaad visTBC is hoef je niet meteen zorgen te maken dat dit het einde van je bak is. Het is een veel voorkomende bacterie die zich doorgaans alleen uit in zwakke/gevoelige vissen. Als je alle zieke vissen meteen weghaalt dan verdwijnt het probleem vaak vanzelf weer omdat je andere vissen sterk genoeg zijn om er niet ziek van te worden.
 
Kruidnagelolie heb ik in huis. Ik ga je advies opvolgen Nicolientje-W, want heb kunnen zien hoe snel dit gaat van gezond en actief naar eerste symptomen en dan binnen 24 tot 48 uur dood. Vind euthanasie akelig om te doen, maar help ze ook niet door ze apart te zetten en langzaam en gestresst te laten sterven. Er zijn nog 10 visjes over, nr 11 zwom gisteravond nog wel, maar is nergens te bekennen, vanochtend niet en nu in mijn middagpauze ook niet, dus moet concluderen dat deze hoogst waarschijnlijk doodgegaan is en opgegeten door de cory's en of kuhlii's.

Hebben jullie nog tips over welk uv filter geschikt is voor mijn bak van 450liter? Zou zo'n ding dan op de slang van de eheim pomp aanaansluiten denk ik, omdat aan de tetra al de externe verwarming zit
 
Dank je, ga ik die vanavond bestellen
 
Deze lijkt me ook wel wat. Qua prijs vergelijkbaar, maar dan 7 watt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200723-125443_Chrome.jpg
    Screenshot_20200723-125443_Chrome.jpg
    182.3 KB · Weergaven: 56
Maakt het nog verschil of ik een uv filter op de invoer of uitvoerbuis van het externe filter plaats of een intern aquariumfilter kies met uv?
 
Ja dat maakt verschil, als je hem op de uitvoer zet dood je alle goede bacterien mee die uit je filter komen, belangrijk hem voor je filter te zetten dus bij de invoer, dan doodtie alles en je filter hersteld wat goed is. Een intern filter met uv kan ook dat maakt verder geen verschil
 
Wat me wel opvalt en nergens aangekaart wordt is dat werneri's niet tegen stroming kunnen en hierdoor snel verzwakken.
Ik zeg niet dat dit de doodsoorzaak is maar mss wel een reden waarom het uitbreekt.
Zo goed als iedere vis die in Azië en het midden oosten gekweekt wordt is drager van een of andere vorm van mycobacterium
 
Ik ben opnieuw naar mijn lfs gegaan, ook deze medewerker kon niets afwijkends vinden aan de werner: goede bouw, niet te mager, heldere ogen, kieuwen zagen er goed uit en verder op het oog kerngezond. Ik heb iets meer informatie wat ten minste een gedeeltelijke verklaring voor de uitval kan zijn. De leverancier van deze vissen schijnt een methode toe te passen bij hele actieve zwemmers zoals de werners, waarmee ze gestart zijn om uitval onder dwerggoeramies te verminderen. Wanneer zij nieuwe vissen binnen krijgen, doen zij een 100% waterwissel en spoelen alle filtermateriaal uit zodat ze eigenlijk de bak helemaal opnieuw opstarten. Vervolgens houden ze alles bij met een continue waterverversingssysteem. Op deze manier schijnen ze stukken minder uitval te hebben onder deze vissen. Zij schijnen nog vissen uit dezelfde lading te hebben als waar mijn vissen uit komen, maar zeggen hier geen problemen mee te hebben.

Ik kan me indenken dat de vissen wanneer ze in een ingedraaid aquarium met een bestaande visbezetting komen weinig weerstand hebben en vatbaarder zijn voor bacteriën/waterwaardeschommelingen dan de andere soorten. Ook bij de werners die de lfs een week of drie geleden binnen gekregen had, hebben andere klanten te maken gehad met uitval onder de vissen.

Inmiddels heb ik de uitstroom van de pomp iets minder hard gezet, maar enige doorstroming is toch wel nodig om de bak ook schoon te houden.

O ja, nog een kleine toevoeging; Ik heb een interne pomp met uv filter van 9 watt besteld. Is dan wat makkelijker te verwijderen als ik dat op termijn wil en dat wordt de doorstroming van mijn externe filter in ieder geval niet belemmerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog niet eerder gehoord dat een groothandel op die manier omgaat met de vissen, klinkt ook niet heel aannemelijk eerlijk gezegd want bedrijven betalen een pak meer aan kosten voor waterverbruik dan een burger en een continue aanstroom van vers water in bassins van 100derden liters word een dure aangelegenheid dan.
 
Tja, ik heb geen idee of dit een groothandel is of een kleinere leverancier of kweker. Ze doen het naar mijn weten ook lang niet bij alle soorten, alleen bij de soorten waarbij ze anders heel veel uitval hebben. Maar goed, ik heb het natuurlijk ook maar van horen zeggen :)
 
want bedrijven betalen een pak meer aan kosten voor waterverbruik dan een burger

Volgens mij juist niet, water kost bedrijfmatig al helemaal niets, het zou voor ons burgers soms ook zelfs zinvol kunnen zijn om over een bepaalde hoeveelheid te komen, omdat het dan een heel pak goedkoper wordt, weet alleen niet meer waar dat omslag punt ligt, geloof bij 3000 kuub ofzo, maar niet zeker
 
Volgens mij juist niet, water kost bedrijfmatig al helemaal niets, het zou voor ons burgers soms ook zelfs zinvol kunnen zijn om over een bepaalde hoeveelheid te komen, omdat het dan een heel pak goedkoper wordt, weet alleen niet meer waar dat omslag punt ligt, geloof bij 3000 kuub ofzo, maar niet zeker
hier in belgie is dat net omgekeerd hoor, dan heet dat luxeverbruik.
 
Volgens mij juist niet, water kost bedrijfmatig al helemaal niets, het zou voor ons burgers soms ook zelfs zinvol kunnen zijn om over een bepaalde hoeveelheid te komen, omdat het dan een heel pak goedkoper wordt, weet alleen niet meer waar dat omslag punt ligt, geloof bij 3000 kuub ofzo, maar niet zeker
Wij zijn een bedrijf geweest, vandaar dat ik dus weet dat bedrijven een pak meer betalen voor water dan particulieren
 
Ik durf het amper te denken, laat staan op te schrijven, maar sinds woensdagavond heb ik geen uitval meer gehad en tot op heden geen afwijkend gedrag gezien bij de huidige tien werners... Ik hoop dus dat het hierbij blijft!

Vanavond ga ik de gaatjes in de spraybar vergroten om de stroming in de bak verder te reduceren. Ook verwacht ik vandaag het uv filter.
veterinaire handschoenen zijn ook besteld om uit voorzorg te kunnen gebruiken voor het werken in de bak mocht ik een wondje ergens aan mijn handen of armen hebben.
 
Je kan altijd nog (maar daar moet je wel tegen kunnen en spulletjes voor hebben) de dode vis opensnijden om te kijken of er inwendig afwijkingen te zien zijn. Vis tbc zou in principe zichtbaar moeten zijn, zeker inwendig. De ziekte verspreidt zich systemisch door de vis en vormt allemaal kleine ontsteking haardjes in het lichaam van de vis. Maar ik hoop met je mee zoals je nu schrijft dat het hier bij blijft ;) .

Gr
Stefan
 
Het is een bakbeest, beetje groter dan verwacht. Er staat in de beschrijving dat de uv lampen elk half jaar vervangen moeten worden.
 

Bijlagen

  • 15956930253373524100938246486073.jpg
    15956930253373524100938246486073.jpg
    105.5 KB · Weergaven: 53
Het is een bakbeest, beetje groter dan verwacht. Er staat in de beschrijving dat de uv lampen elk half jaar vervangen moeten worden.
Ja uvlampen gaan niet super lang mee, maar dat is alleen bij continugebruik en dat is niet nodig eenmaal de boel stabiel is
 
Iets minder vaak je filters schoonmaken, alleen voorfilter elke week schoonspoelen, verder zo weinig mogelijk je bacterie huishouden verstoren in je filter, mijn penceel vissen en rasbora galaxi zijn ook allemaal dood gegaan zonder enige reden. Terwijl mijn garnalen en mijn ocotinclus nergens last van hadden. Ik heb een half jaar gewacht voor ik weer andere vissen introduceerde.
 

Terug
Bovenaan