Wat is er nieuw

Na aquarium ook visbestand aanpassen (60L)

• Onderwerp starter Onderwerp starter JensDB
  • Startdatum Startdatum
J

JensDB

Guest
Hey guys,

Ik heb al enkele maanden een aquarium maar dat ging niet al te best. Planten stierven af, visjes gingen af en toe dood en mijn water zag troebel. Veel van die problemen zijn nu opgelost a.d.h.v. dit topic, waarvoor dank. Echter gaf men mij daar al mee dat mijn visbestand niet goed is, ondanks wat de verkoper in een speciaalzaak (!) mij meegaf. Ik heb dus een 60l bakje (hieronder fotootje) met het volgende visbestand:

0woox7aUwCVhopKH8dewWFXpJJpZxQ2q.jpeg

4 sumatranen (oorspronkelijk 6, maar er zijn er al twee gestorven)
2 blauwe goerami's
2 clown botia's
2 ancistrus clora (denk ik) + baby's (zie foto's ter bevestiging?)

2h711di.jpg

1zx6pom.jpg

2m7uf02.jpg

Nu heb ik enkele vragen hierover.
1/ Welke vissen kunnen in dit aquarium en welke niet?
2/ Indien dit echt een ramp is, hoe kan ik deze situatie het beste oplossen?
3/ Indien het bovenstaande het geval is, is er dan een leuk visbestand dat je mij wel kan aanraden voor mijn bakje?
4/ Men spreekt vaak van dit visje moet in bak van die grootte etc. Nu vroeg ik me, als beginner, af waarover dit eigenlijk gaat? Heeft dit betrekking op de levenskwaliteit van de vis? Of gaat het eerder over de kwaliteit van het water? Het fabeltje 'de vis groeit naar zijn aquarium' zal dan waarschijnlijk ook wel niet kloppen? Ik had graag wat meer info gehad hieromtrent 🙂
5/ Een maand geleden of zo legden mijn ancistrussen eitjes en zag ik allemaal kleine babyvisjes rondzwemmen. Nu is mijn vraag hoe ik hiermee moet omgaan? Gewoon laten begaan? De visjes lijken het naar hun zin te hebben... De aquariumzaak waar ik altijd ga, neemt ze over wanneer ze een maand of drie oud zijn, zegt de verkoper... (Ik telde er een 11-tal.)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Groetjes, Jens

1/ehm, geen... misschiena lsje inderdaad Ancistrus claro hebt dat die wel kunnn, maar kan ook goed zijn dat het gewoon cirrhosus of dolichopterus zijn (ik zie geen foto's) en die worden te groot voor 60cm.
2/ terugbrengen! anders hier op het forum of marktplaats zetten
3/ geen idee wat jij leuk vindt lol maar dit zijn wat voorbeeld bestanden:

Visbestanden 60 cm (vanaf 60 liter):

Zuid-Amerika:
10x Nannostomus marginatus
2x Apistogramma borelli

10x Hyphessobrycon amandae
6x Corydoras panda

10x Carnegiella myersi
8x Otocinclus vittatus

10x Paracheirodon simulans
8x Corydoras habrosus

Azi�:
3x Trichopsis pumila
10x Trigonostigma espei
5x Anatome helena
10x Caridina multidentata

2x Colisa chuna
10x Puntius titteya
3x Dario dario
5x Neritina zebra

Afrika:
6x Lamprologus multifasciatus

12x Aplocheilichthys normani
3x Pseudepiplatys annulatus

Australi�:
10x Pseudomugil furcata
3x Tateurndina occelicauda

4/ de vis moet 'z'n kont kunnen keren' in de bak, actief zwemmende vissen hebben zwemruimte nodig, scholenvissen moeten in een voldoende grote school gehouden worden, territoriumvissen moeten ruimte hebben voor dat territorium, enz. Heel kleine bakken zijn sowieso lastig omdat die heel lastig stabiel te houden zijn qua waterwaarden en temperatuur. Het makkelijkste aquarium om mee te beginnen is dan ook een meterbak, of 80cm.

Bedankt voor je snelle antwoord! Terugbrengen zal helaas niet gaan, gezien ze er toch al enkele maanden inzitten... Dus enkel de ancistrussen kunnen erin denk je? De foto's staan er nochtans wel hoor, in een spoilertje 🙂

En die voorbeelden had ik al gezien ja, staat eigenlijk niet echt iets tussen dat me aanstaat, lol. Ik heb het wel voor een kleurrijk visje die in grote scholen zwemt. Mag een actief visje zijn die liefst in de middenregio zwemt... Verder misschien een of meerdere betta's? Of een andere iets grotere vis die in harem of per koppel gehouden worden? En dan misschien nog een bodemvisje ofzo, zijn er 'visslangetjes' die kunnen? Vond die wel geinig.

Groetjes, Jens

Heb je plek voor een 80cm of liever nog een meterbak? Dan kun je wel kwijt wat jij graag wil...

60cm zit gewoon snel vol. Zeker als het ook nog actieve zwemmers moeten wezen. Een betta kan uiteraard wel, mits geshikte medebeoners (NIET druk zwemmend)

Jammer genoeg niet nee... Best jammer :/ maar wat zou jij me dan aanraden adhv het voorgaande? Think out of the box 😀

Een aantal van m'n visjes zijn nu verkocht. Nu heb ik enkel nog een koppel Ancistrus cirrhosus (http://www.seriouslyfish.com/species/an ... cirrhosus/) zitten, die tevens ook gejongd hebben, maar die kan ik binnen een maand of twee naar de winkel brengen 😀

Ik zou begin volgende maand graag nog de volgende visjes toevoegen, waardoor ik op onderstaand bestand zou komen. Wat denken jullie hiervan als bestand voor een beginner? Zijn er vissen bij die speciale vereisten hebben?
2x Ancistrus cirrhosus (http://www.seriouslyfish.com/species/an ... cirrhosus/)
2x Mikrogeophagus ramirezi / Antennebaarsje (http://www.seriouslyfish.com/species/mi ... -ramirezi/)
1x Betta splendens, man (http://www.seriouslyfish.com/species/betta-splendens/)

+ nog een klein scholenvisje, dacht aanvankelijk aan de gup maar die kan niet bij de betta vernam ik? Had alleszins graag een kleurrijk en actief scholenvisje er nog bij gewild... Iets dat jullie me kunnen aanraden?

Groetjes, Jens

Misschien een klein schooltje (max 10) neon tetra's? Zijn kleurrijk rood blauw en zilver en vrij actief.

Groeten Leopard

Mmhh, kan een optie zijn ja. Bedankt voor je antwoord! Andere idee�n zijn altijd welkom! Voor de rest een goed visbestand voor een beginner?

Misschien:

1� betta OF 1 koppel Honinggoerami
10x scholenvisje (bijv: neons,vuurtetra's etc)
En dan die algeneter van je.

Mvg
Rennie

Hey, bedankt voor je antwoord. Ik zie dat je het antennebaarsje weggelaten hebt? Waarom? En kan de gup samen met de betta?

Iemand nog tips?

Guppen en betta's worden op dit forum vaker af dan aangeraden. Maar dat hangt dan weer af van het karakter van de betta zelf.

Ik heb garnalen (Red rili) in een 60x30, ook erg leuk!

Ik ben uiteindelijk op onderstaand visbestand gekomen. Wat denken jullie hiervan? Makkelijk te houden? Water is van nature heel erg zacht hier.

2x Apistogramma Honglsoi/Borelli (hangt ervan af wat ze in de winkel hebben)
10x Paracheirodon Axelrodi
2x Ancistrus Cirrhosus (http://www.seriouslyfish.com/species/an ... cirrhosus/), deze had ik al 😀

En kunnen hier nog vuurgarnaaltjes bij denken jullie? Of wordt dat teveel? Zo ja, hoeveel? En hoe zijn die qua onderhoud? Verder doe ik dit beter als de vissen er al een tijdje in zitten zeker? Graag tips m.b.t. het houden van vuurgarnaaltjes 🙂

Morgen ga ik alvast naar een speciaalzaak/viskwekerij in Lokeren (http://www.aquariumneon.be/) en koop de visjes, dus graag reactie indien problemen. Nogmaals heel erg bedankt voor jullie tips en raad, ze worden erg geapprecieerd!

ziet er goed uit alleen nog afwachten met je ancistrussen mss zou net nog 1 gaan maar 2 is er over als je claro hebt zal dat goed gaan

veel succes

Ben uiteindelijk voor 1 man en 2 vrouwen Apistogramma Agissizi Red en 10 kardinaaltetra's gegaan. Heb er een tweede vrouwtje bijgestoken, gezien ik ergens gelezen heb dat het mannetje teveel achter het wijfje aanzit indien je ze per koppel steekt. Verder zitten er nog mijn ancistrussen in, maar daarbij ga ik misschien het mannetje of wijfje wegdoen, samen met hun babytjes. Ook nog wat extra plantjes toegevoegd, met o.a. een met mosbeplante kokosnoot en een mosbol voor eventueel nog garnaaltjes toe te voegen... Zou dit nog kunnen?

Zo ziet het er nu uit (zie foto)! Wat denken jullie ervan?
soqxqd.jpg

Ziet er goed uit!

Groeten Leopard

Ik kan dat plantje in het middenniet zo goed zien, maar is dat Anubias (nana?) ? Zo ja,dan moet ie niet in de grond maar ergens op - hout of stuk steen.

Verder ben ik nooit zo'n fan van grind i.c.m. de meeste cichliden, die willen namelijk graag zand door hun kieuwen 'spoelen' en dat gaat natuurlijk niet met grind. Het is 25 jaar geleden dat ik even Apistogramma agazzisi heb gehad ik kan me niet 100% meer herinneren of deze dat nu ook deden, ik meen van wel. Ik weet ook niet of deze apisto's wel goed gaan in 60cm, ik meen dat de borelli de enige is waarvan het 'zeker' is dat het gaat. Maar YMMV.

Dat is inderdaad de anubias nana, doet het echter ook goed op de bodem. Links is de moederplant en naast de kokosnoot rechts zitten al drie stekjes ervan, doet het dus goed.

Wat betreft de bodem, nou, die heb ik als enige niet veranderd. Ik zit met een voedingsbodem eronder dus zou betekenen dat ik alles eruit moet gooien. Heb echter ook al gedacht aan zand of heel erg fijn donker grind. Zou niet weten hoe ik dat nu nog kan aanpassen. De apisto's kunnen volgens seriouslyfish.com en andere sites zoals het Belgische aquaforum wel in een bak van 60l. Is echter inderdaad op het randje. Toch bedankt voor je mening!

Groetjes, Jens

De Anubias nana kan inderdaad ook OP de bodem, mits je zorg dat de wortelstok (rizoom) niet IN maar BOVEN de grond zit anders zal hij op een gegeven moment gaan rotten en is de plant weg.

Toch zal de Anubias omdat het dan veel voeding krijgt vrij groot worden en uit elkaar groeien. Daarom is in de bodem planten iets wat je beter niet kan doen.

Nou valt goed mee hoor, zit al maanden op dat plaatsje links en is nog niet heel erg veel groter geworden dan dat. Ik pak natuurlijk af en toe wel eens een stekje vanaf.

Ik heb het niet over maanden, maar na 2 jaar kan je het verschil goed zien, tussen planten in het grind en op een stuk hout.

Achzo... Heb daar eigenlijk geen probleem mee 🙂 toch bedankt voor de tip

Op zich een mooi bakje Jens maar waarom dan precies op het randje gaan zitten wat betreft je bestand?
In het begin geef je al aan problemen gehad te hebben en nu neem je eigenlijk bewust weer een risico.
Heb zelf geen ervaring met de agassizii maar na ff googlen geven de meeste sites toch groter dan 60 cm en seriouslyfish heeft het over een enkel koppeltje in 60 cm,geen harem dus.

Straks heb je 2 nestjes en een hoop stress in je bak met alle gevolgen van dien.

Ben nog van plan om mijn ancistrussen (of toch zeker een van de twee) samen weg te doen met de babytjes, wanneer die een paar maanden oud zijn. En ik ben op advies van een paar mede aquarianen voor een harem gegaan i.p.v. een koppeltje. Het mannetje zou teveel achter het wijfje zitten, werd mij verteld... Was dit een slechte beslissing? Heb nog getwijfeld in de winkel hoor.

In either case denk ik dat het wel zal meevallen nu, zeker ook met de filter die erop zit 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan