Wat is er nieuw

Na een poosje stilte ben ik er weer.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lambiek
  • Startdatum Startdatum
L

Lambiek

Guest
Hallo aquavrienden,
Na een tijdje niets van me te laten horen ben ik er weer.
Er had zich voor mij een ramp voltrokken dat even moest bezinken.
Over het hoe en wat kunnen we uren over bomen, maar dat ik een fout heb gemaakt is wel duidelijk.
Ik had ruim 50 Crystal Red F1 en Crystal Black F1 en een aantal Taiwan Bee garnalen. Verder kroop de eerste lichting jonge garnalen door de bak en waren er nog een aantal met eieren.
Op een morgen vond ik alles dood in de bak.
Wat de oorzaak was weet ik , maar nu ben ik opnieuw gestart met de rio 125 . Nog steeds dezelfde met verwijderd filter en als garnalenfilters zitten er nu in JBL Crystal profi M greenline en een BOB sponsfilter met motertje. Ik ben overgestapt op 100 % osmosewater met een PH van 6.4 een KH van 1 en een GH van 6. En een geleidbaarheid van 200 microsiemens. Over 4 weken komen er nieuwe startgroepen in. Tegen die tijd weer wat foto,s , nu 1 foto van hoe de bak nu is , de planten groeien gestaag en wat hier niet te zien is , ik heb er nog een spiderwood bijgezet vandaag, maar deze foto is inmiddels een week oud.

20150826_111445_zpsik0fqhny.gif

Mij valt op dat je erg veel verschillende soorten planten hebt voor een Rio 125. Probeer er geen postzegelverzameling van te maken. Planten van dezelfde soort liever in een groep planten. Dat oogt minder druk.
Ik hoop dat het gaat lukken om de verwarming en buizen van de pomp nog weg te werken, kan goed met een stuk kienhout.

Ben benieuwd hoe je aquarium zich gaat ontwikkelen.
Succes in ieder geval.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik doe het in een bericht.
Dankjewel dolle ancistrus.
Goedenavond Jos Hut, schijn bedriegt, de achterste planten zijn geen planten maar is een poster lol.
Er staan waterpest, belgisch groen, javamos , micranthemum monte carlo, crypto coryne wemtii, 2x grote mosbal , echinodorus amazonicus een mini javavaren en microsorum pteropus windelov op kokos en de anubias coffeefolia.
En Bertus , alles komt goed vriend . Veel verdriet gehad even maar de zelfde dag bak leeggemaakt en schouders eronder.
Groetjes ....Piet. ;-)

Special voor aquavriend Jos Hut.
Dit is de achterwandposter.
Groetjes .......Piet

20150818_200407_zps820eyime.gif

Hallo John,
Een blunder van de bovenste plank.
Ik had een akadama ph verlagende bodem.
Na een aantal maanden liep mijn ph op naar 7.4.
Dus een uitgewerkte bodem.Nee geen bodemrot.
Ik las via google dat er mensen zijn die i.p.v. osmose een Brita apparaat kopen. Dat is een waterzuiveraar die ook net als nu mijn osmoseapparaat alles uit het water verwijderde.
Dus ik 20 liter Brita water in 2 emmers gedaan.
En zo in het aquarium gegooid.
Dus een kh van 0 een ph van 5 en blond , verder niets gemeten.
Maar dom, het ging zo goed in de bak , had jongen, had vrouwtjes met eieren, en vanaf dag 1 nog nooit 1 dode garnaal gehad.
Dus me gek laten maken via facebook dat de ph persee 6.4 moest zijn. En dat ik osmosewater moest kopen.
Ik heb nu een osmoseapparaat met een filmtec membraan.
Ik voeg toe Salty Shrimp Bee Shrimp mineral gh +.
Ik zit nu zonder ph verlagende bodem op een ph van 6.4 , een kh van 0 , een gh 5 en een geleidbaarheid van 200 , ik kan niet hoger want dan moet ik meer zout toevoegen en stijgt mijn ph weer.
Ik laat hem 6 weken indraaien, ik neem geen advies meer aan van gasten die zeggen 2 weken is genoeg, ik doe het op mijn manier. Ik ververs wekelijks 10 % aangemaakt osmosewater , dat is in mijn geval 10 liter. Als je grind , planten en hout eraf trek
Groetjes .....Piet ;-)

Ik bedoelde ook de planten in je aquarium omdat ik ook gezien had dat je een poster achter je bak hebt. Nu je hem zo goed als leeg hebt zou ik er een achterwanden in doen. Planten en kienhout kan je er op vastprikken.

Doordat je ververst met osmosewater gaat je geleidbaarheid omlaag. Met behulp van wat turf is het dan eenvoudig om de PH te verlagen omdat ook de Kh lager is geworden. Die vormt een buffer voor de Ph.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Dat is een ramp te noemen Piet. Ik kan me nog herinneren dat je die mooie garnalen net had.
Maar de oorzaak snap ik nog niet en dat kan aan mij liggen. Wat was er dan met die 2 emmers water die je hebt toegevoegd?? Dat was toch maar een klein deel van het water of begrijp ik iets misschien niet nu??
Of is het zo dat de ph in een klap zover is gedaald dat dit de oorzaak is geworden??

In mn nieuwe bakje waar volgende week de cb met TB gen inkomen heb ik een Enviroment bodem en een ph van 6. Daarop zitten ze ook bij de kweker namelijk.
Mij is geadviseerd dat als de bodem wat uitwerkt om dan een deel af te zuigen en wat nieuwe erbij te doen weer.
Ik ga verversen met osmose (10% per week) en hou de geleidbaarheid rond de 250 dmv mineral salt van ik dacht Sera of JBL.

Hallo John,
Het probleem was dat ik totaal niet weet wat Brita water doet.
Wat osmosewater betreft heb ik me nu helemaal ingelezen.
Ik had waarschijnlijk bij de Brita ook salty shrimp gh + moeten toevoegen.
Of die Brita is totaal niet geschikt voor garnalen, en al zeker niet voor de Taiwan Bee En de F1 met het Taiwan Bee gen.
Die vragen wat meer dan gewoon een vuurtje.
Ik denk dus of een PH shock of er was een plotseling zuurstof tekort. Toen ze dood waren probeerde ik te achterhalen wat de oorzaak kon zijn, en het o2 gehalte was 4 i.p.v. 9.
Je weet dat ik een JBL uitgebreide lab koffer heb dus alles kan ik meten.
Ik heb nu ook een PH meter en een EC meter.
Maar nu zijn mijn waarden goed voor de garnalen en doe mijn ding.
Ik meet elke 10 liter klaargemaakte osmosewater op PH , KH, GH en geleidbaarheid.PH 6.4, KH 0, GH 5 geleidbaarheid 200 microsiemens.
En verder neem ik van niemand meer wat aan. Ik heb 5 aquaria en weet wel waar ik mee bezig ben , een foutje kan als je toch naar iemand anders luistert. Boven ons staat Jos , komt met een verhaal teveel planten. Lees bij hobbykwekers. De garnaal wil een goed beplante bak , met veel planten, javamos , kienhout , spiderwood , catappabladeren, walnootbladeren en elzenproppen.
Mijn bak is prima. Trouwens Jos dat was een foto van een lege bak , de bovenste foto is er een zoals de bak een week geleden was. Hieronder de verse foto, zojuist gemaakt .
Groetjes Piet.

20150905_114210_zpshfwoh0bv.gif

Hallo vrienden,
Niet helemaal zo bedoeld , de uitspraak ik neem van niemand meer wat aan.
Maar ben redelijk vaak in de war gemaakt op facebook.
Bij elke zin die ik zei was er wel weer commentaar.
Bijvoorbeeld als ik zei de planten zijn groen , dan kreeg ik 5 andere commentaren.
Nee ze zijn blauw, nee ze zijn geel enz.
Daar werd ik zo moe van dat ik mijn eigen pad volgt.
Er draaien 4 bakken 100 % .
Geen doden, mooi op kleur , constant jonge garnalen, perfecte waterwaarden voor mij. Maar als je dan de waarden noem , nee wat je dan over je heen krijg.
Terwijl alles perfect draai.
Dat bedoel ik dus.
Dus Jos , je bedoeld het goed !!!
Maar mijn planten staan net , er komen over 4 weken pas garnalen. En over een paar weken zeg je mooi dicht gegroeid.
En inrichting van een bak blijft smaak. Ik zie ook wel bakken met gezonken titanic , annanas, sponge bob enz enz.
Ieder zijn smaak , en wat ik heb staan is mijn smaak.
Groetjes ......Piet ;-)

Een sterk punt bij je is dat je telkens de waarden van je osmosewater meet voordat je het gaat gebruiken. Dat zorgt natuurlijk voor mooi stabiel water. Meten is weten is het spreekwoord.

Ik had het niet over teveel planten maar over teveel verschillende soorten. Gelijk heb je dat je aangeeft dat het jouw smaak is. Jij moet er naar kijken en ik niet.
Mijn adviezen zijn gebaseerd op jarenlange deelname aan keuringen tot op het hoogste niveau, de landelijke huiskeuring. Bij het biologische gedeelte komen de meest belangrijke dingen voor een succesvol aquarium aan bod.
Plantengroei, compositie, gezondheid van plant en dier zijn daarvan voorbeelden.

Ik hoop dat je over enige tijd weer succes hebt met je garnalen en van de pech verlost bent. Succes!

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan