Naam drijfplant met deze wortels


B

Bobbysh

Guest
Welke drijfplant maakt zulke fijne, korte worteltjes?
20190110_092652.png
 
Lijkt mij veel op de, Pistia stratiotes, watersla of mosselplant,
 
Alle 3 de namen welke ik gaf zijn de zelfde plant, alleen een andere benaming ;)
 
Haha, je gebruikte het woord of dus ik ging er even vanuit dat je daarmee weer een andere soort bedoelde;)
 
Bedankt!
 
Ik wil eraan toevoegen dat deze wortels ook wel 10cm kunnen worden hoor.
 
Dat is nog niks vergeleken bij de Limnobium, 40 cm heb ik ze wel eens gehad,
Ik ga straks ook over op dit mossel plantje.
 
Inderdaad 10 cm is voor mij geen probleem. Als de limnobium het goed doet in een bak bij me groeien de wortels in de bodem en valt niet tegen te snoeien. Ook vind ik de dikte van die wortels niet zo mooi. Ik ga het mosselplantje bestellen, hopelijk doet deze het in al mijn bakken gewoon prima.
Ik heb met de limnobium ook het probleem dat ze erg snel weg willen smelten.
Het lijkt wel alsof hij het beter doet in een minder onderhouden en veel rijpere bak met veel leven.
 
Ik merk ook dat ze het in de ene bak beter doen dan in de ander.
 
Bij mij is de Limnobium ook helemaal vergaan toen ik ze verhuisde naar een andere bak, geen idee waarom.
De andere planten groeien wel goed.
 
Vreemde plant is het dus, niet te vertrouwen :br:

Iemand ervaring met het mosselplantje?
 
Bij mij deed Limnobium het eerst wel altijd goed en later plotseling niet meer.
Pistia doet het prima bij mij gelukkig :)
 
Ik heb hier net de helft van mijn drijfplanten in de tuin geplant en bij de andere helft alle wortels kort geknipt.
 
Hier groeit de pistia vooral in de garnalenbak enorm goed, in de stelling blijftie wat achter in groei
 
Ik heb hier net de helft van mijn drijfplanten in de tuin geplant en bij de andere helft alle wortels kort geknipt.

Ik heb dat ook al overwogen maar durf niet goed omwille van de buren...
Blijven de jouwe netjes boven je tuin hangen of drijft de wind ze soms ook naar de buren?
(Ze hebben zonnepanelen op het dak dus wil ze niet benadelen)

Nog niet, maar schijnt ook slecht tegen condens te kunnen.

Hier doen ze het goed in een bakje met dekruit. Maar ik leg het dekruitje altijd schuin op de liggers zodat het lichtjes afloopt, daardoor heb ik maar langs één kant druppelende condens. ;)

Ik merk ook dat de wortels duidelijk langer worden in bakjes met minder plantenvoeding (doordat ze meer op zoek moeten naar voedingsstoffen ahw) . In mijn "hightech" bak werden de wortels amper een cm lang (omdat er meer voeding aanwezig was maar ook deels door de sterke stroming vermoed ik) en bij mijn garnalen gemiddeld 6 a 7cm.
 
Laatst bewerkt:
Ik merk ook dat de wortels duidelijk langer worden in bakjes met minder plantenvoeding (doordat ze meer op zoek moeten naar voedingsstoffen ahw) . In mijn "hightech" bak werden de wortels amper een cm lang

Bij mij is het net andersom:D

In mijn grote bak met EI methode groeiden ze als kool.evenals de wortels
Nu in een zwak belicht bakje met weinig voeding zijn ze met twee weken helemaal vergaan, en totaal geen wortels.
Zowel in de grote als nu in de kleine bak geen condens.

In een klein slecht verlicht bakje bij een kameraad van mij groeien ze ook als kool, en hij voegt (als hij er aan denkt) alleen plantenvoeding (micro's) toe.
 
Ik heb dat ook al overwogen maar durf niet goed omwille van de buren...
Blijven de jouwe netjes boven je tuin hangen of drijft de wind ze soms ook naar de buren?
(Ze hebben zonnepanelen op het dak dus wil ze niet benadelen)



Hier doen ze het goed in een bakje met dekruit. Maar ik leg het dekruitje altijd schuin op de liggers zodat het lichtjes afloopt, daardoor heb ik maar langs één kant druppelende condens. ;)

Ik merk ook dat de wortels duidelijk langer worden in bakjes met minder plantenvoeding (doordat ze meer op zoek moeten naar voedingsstoffen ahw) . In mijn "hightech" bak werden de wortels amper een cm lang (omdat er meer voeding aanwezig was maar ook deels door de sterke stroming vermoed ik) en bij mijn garnalen gemiddeld 6 a 7cm.


Met voldoende nitraat groeien ze wel hoor.
Heb rozetten van 10-15 cm.
 
Heb rozetten van 10-15 cm.

Herkenbaar, en de wortels kwamen bij mij tot de bodem als ik ze liet gaan (35 cm)

Eunk!?
De mijne doen het naar eigen zeggen prima en ik zit hier met rozetjes ter grootte van een 2 euro-munt in mijn nano-bakjes...
:br:
Ik ga me een beetje in stilzwijgen hullen... ;)
 
DSC_0009.JPG
DSC_0010.JPG
Moet het elke week wel wat uit dunnen. til er 1 uit, schuift alles naar voren.

Zitten dan aan elkaar.

Ook veel kroos, maar daar zitten de jonge vissen in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ze ook aan iemand gegeven die een vijver heeft, daar worden ze ook zo gigantisch (tot de winter begint:zwaai:
Ik kan helaas geen foto maken van de drijvers in mijn bak, want ie is er niet meer:'(

en ik zit hier met rozetjes ter grootte van een 2 euro-munt in mijn nano-bakjes
Misschien groeien ze naar de grootte van de bak:D
 
Hoe groter de bak, ook meer voeding in het water.

Zitten 6 vissen bij mij.
 
Herkenbaar, en de wortels kwamen bij mij tot de bodem als ik ze liet gaan (35 cm)

Hier zelfs langer, hoogte van de bak en een beetje meer wat ht 50+ cm maakt.
 
Ja dat zou goed kunnen, bij mij ging de schaar erin als ze te lang werden.
 
Ja dat zou goed kunnen, bij mij ging de schaar erin als ze te lang werden.
Dan kan ik hier twee keer per week de wortels snoeien :(
Als ik van boven op de plantjes kijk vind ik ze prachtig, die wortels tja...

Overigens zijn ze voor mij een goede graadmeter om te zien of ik genoeg micro's in de bak heb. Het blad wordt bij te weinig bleek en gestreept. Doseer ik micro's bij trekt dit ook weer weg! Het blad herstelt zich dus met extra micro's.
 
Het blad herstelt zich dus met extra micro's.
Nooit op gelet eigenlijk, maar ik hanteerde de EI dus altijd voldoende aanwezig, in mijn kleine tijdelijke bakje bleef er niets van over trouwens:'(
 
Nooit op gelet eigenlijk, maar ik hanteerde de EI dus altijd voldoende aanwezig, in mijn kleine tijdelijke bakje bleef er niets van over trouwens:'(
Ik volg ook de EI en doseer de micro's 3 x per week (1/3 x 3). Ben er wel eens slordig mee en sla wel eens over. Dat zie ik dus vrij snel en word ik weer bij de les geroepen :)
 
Handig plantje dus:thumbs:

Zo zijn er ook wat plantjes die heel snel op ijzertekort reageren, moet ff zoeken welke dat was............. even gezocht, de mayaca-fluviatilis is dat, zullen er vast meer zijn
 

Terug
Bovenaan