Wat is er nieuw

Naam plant??

Bart.Kh

Well-known member
Lid geworden
30 november 2021
Leeftijd
25
Hoi iedereen 🙂

Weet iemand de naam van deze plant? Ik dacht da ik een hoornblad had gekocht, maar op internet lijken ze anders... (ik heb hem ongeveer 1 maand geleden gekocht)

Alvast mercikes 🙂

20220613_195726.jpg
20220613_195721.jpg
20220613_195709.jpg

Ziet eruit als een cabomba soort.

Ziet eruit als Limnophila sessiliflora.

Ziet eruit als een cabomba soort.
Ziet eruit als Limnophila sessiliflora.

Ohh.... sh*t, dacht al da ik iets totaal anders had gekocht 🤦‍♂️. En dus worden die niet zo hoog zoals een hoornblad?? En is het een makkelijk plant? Wat zijn de eisen qua licht, voeding en voortplanting?
Zit hij er goed uit/ groeit hij goed?

grt

Ohh.... sh*t, dacht al da ik iets totaal anders had gekocht 🤦‍♂️. En dus worden die niet zo hoog zoals een hoornblad?? En is het een makkelijk plant? Wat zijn de eisen qua licht, voeding en voortplanting?
Zit hij er goed uit/ groeit hij goed?

grt
Limnophila soorten worden gemiddeld iets van 40-50cm hoog en 15-20cm breed.

Voortplanten is super makkelijk. Plant aftoppen en top in de grond steken. Boem. Tweede plant. Topje laten drijven kan ook. Groeien vanzelf wortels aan. Stuk makkelijker planten, dan.
Is een echte beginnersplant. Zolang je hem niet actief dood maakt zal hij doorgaans prima groeien.

Ik zou eerst even kijken bij verschillende aquariumplanten online winkels wat deze plantensoort verlangt en of jij dat kunt bieden in jou aquarium. Vaak staat daar een uitgebreide beschrijving bij. Ik vind hem er niet verkeerd bij staan, ietsje langerekt naar mijn mening wat kan wijzen op wat licht tekort.

Gr. Ed

Is de limnophila heterophylla
20220606_105257.jpg

Groeit met veel licht makkelijk 5cm perdag, maar met minder licht word hij een stuk voller en breder.
Leuke snelgroeiende plant, die behoorlijk nitraat verbruikt...

Lijkt me inderdaad de Sessiflora en die stelt erg weinig eisen en is net onkruid.

Limnophila soorten worden gemiddeld iets van 40-50cm hoog en 15-20cm breed.

Voortplanten is super makkelijk. Plant aftoppen en top in de grond steken. Boem. Tweede plant. Topje laten drijven kan ook. Groeien vanzelf wortels aan. Stuk makkelijker planten, dan.
Is een echte beginnersplant. Zolang je hem niet actief dood maakt zal hij doorgaans prima groeien.

Ahn oef, dan toch geen slechte plant.
En hoe hoog moeten ze zijn om "afgetopt" te kunnen worden?

Ik vind hem er niet verkeerd bij staan, ietsje langerekt naar mijn mening wat kan wijzen op wat licht tekort.

Gr. Ed

Ik denkt dat dat goed mogelijk is hoor 🙂. Er drijven namelijk amazone klinkerbeten boven deze plant... Kan da kwaad??

Is de limnophila heterophyllaBekijk bijlage 344915

Groeit met veel licht makkelijk 5cm perdag, maar met minder licht word hij een stuk voller en breder.
Leuke snelgroeiende plant, die behoorlijk nitraat verbruikt...

Echt mooi hoor. (zelfs mooier dan dat hij breder is hoor). Mijn nitraat is ongeveer 20mg/l dus das geen probleem denk ik.

Toppen kun je doen wanneer je wilt en wat minder licht kan leiden tot wat langere internoden maar ik heb ze in een 60cm gehad met weinig licht en dan nog groeit het harder dan je wil.

Dit is een limnobium sessiflora OF de limnobium heterophyllum. Ik heb ze allebei en het verschil zit m in de details. De heterophylla heeft wat kleinere bladkransen en oogt slanker, de sessiflora is ietsje 'stoerder'. Zo op het oog denk ik dat het de heterophyllum is.
Het zijn allebei geweldige groeiers en hebben geen last van de Limnobia laevigatum, tenzij die al te veel licht wegvangt. Dan moet je je Laevigatum wat uitdunnen. (Die heb ik ook)
Je kunt m toppen als de onderkant wat lelijk wordt, als je vindt dat ie te hoog wordt of als je jonge plantjes wilt. Je plant de top terug -zeg 10 cm- en de oorspronkelijke plant kun je als je wilt op 1 op of 2 'rozetten'/ bladerkransen (=internoden) van de bodem terug knippen. Dan loopt ie weer opnieuw uit.
Bereid je voor op regelmatig snoeiwerk, ik heb daar een aquariumschaar voor.

Het zijn enthousiaste groeiers en dus ook erg geschikt om nitraat en fosfaat (en dergelijke) vast te leggen.

Ahn oef, dan toch geen slechte plant.
En hoe hoog moeten ze zijn om "afgetopt" te kunnen worden?
Zolang er minstens 1 bladsegment overblijft zal de moederplant het overleven.

Dit is een limnobium sessiflora OF de limnobium heterophyllum. Ik heb ze allebei en het verschil zit m in de details.
O jee, dat wist ik dan weer niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan