Wat is er nieuw

Naar pure osmose gaan.....

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kingfisher
  • Startdatum Startdatum
Vandaag is mijn mineraal potje toegekomen, alsook mijn precisie weegschaaltje
Meteen een test gedaan in mijn 120 liter pure osmose (met nog een silicaatfilter erachter)

Op +/- 120 liter heb ik 25 gr mineralen gedaan en na een kwartier getest (Zit pompje in de ton die het water in beweging houdt)
Ik kwam op een KH van 3 en een GH van 6, de PH tester was lichtgroen dat moet ong een 7 zijn.

Is dat ok qua waardes of ga ik naar 30 gr om de KH rond de 4 te krijgen, dan zal de GH 8 zijn.
Grtjs

KH op 3 zou voldoende moeten zijn voor de buffer voor je CO2
Theoretisch kan je lager maar brengt ook weer een risico mee dat je ph minder stabiel blijft

KH op 3 zou voldoende moeten zijn voor de buffer voor je CO2
Theoretisch kan je lager maar brengt ook weer een risico mee dat je ph minder stabiel blijft
Ok, dank u wel tuinkabouter.
Daarnet nog eens de test zo goed mogelijk proberen te doen om de druppels zo gelijk mogelijk te krijgen.
KH begon te verkleuren na 3 druppels en verkleurde helemaal met 4.
Gh verkleurde helemaal met 7 druppels, dus denk dat ik nu KH 3.5 en GH 7 heb.
De PH test blijft lichtgroen, dus ergens rond de 7 en een beetje
In mijn bak heb ik momenteel KH 7 en GH 7.5 dus die KH moet naar beneden gebracht worden.
Hoe doe ik dat nu best ? Geleidelijk aan door 2x per week ong 15% water te wisselen of blijf ik met mijn huidige hoeveelheid van 120 liter op 450 1 keer in de week ?
Mijn PH in de bak is 6.9 met JBL PH controler.
😎

Je kan ook 2x zoveel water in je testbuis doen en dan het aantal toegevoegde druppels delen door 2.
Of 4x zoveel water en dan delen door 4

de daling van de KH is niet zo heel groot 120 liter verversen op 450 geeft een daling van minder dan 1 KH. Dat kan geen kwaad.

Hallo, eens even updaten hier
Ik heb dit weekend voor de eerste maal een 100% osmosewater wissel gedaan in mijn 450 L bak
Er is 120L gewisseld.
Dus, 120 L osmosewater aangevuld met 30 Gr Saltyshrimp mineral KH/GH+ en 50 ml all in one plantenvoeding van Plandedbox. Deze mengeling gaf een KH van 3 en een GH van 7, PH rond de 7.
Wat mij opviel is dat de PH in mijn bak voor de wissel 6.9 was en tijdens het vullen van de 120L is de PH stabiel gebleven, toen ik wisselde met 50/50 kraan-osmose steeg de ph altijd naar 7.2 en normaliseerde daarna terug naar 6.9
Mijn ververswater had een KH van 3 - 4 en een GH van 8, voor het verversen had mijn bak een KH van 7 en een GH van 8. Nu is de KH in de bak 5 en de GH 7.
Denk dat ik zo op de goede weg ben met mijn 100% osmosewater.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten qua waardes of toevoegingen?
Mijn huidige waardes een dag na de waterwissel zijn, KH5 - GH7 - NO2 <0.05 - NO3 +/- 30 - NH4 < 0.05 - PH 6.8 - SIO2 2.5 ( deze komt van over de 6) PO4 is meer dan 1.8
Mijn visbestand is momenteel 5 maanvissen, 5 zoengoeramis, 2 diamantgoeramis, 6 corys, 15 vuurtetras en 2 L155 Adonis
Grtjs

Anders dan het visbestand wat mij wat veel lijkt voor 450L zou ik het niet weten wat echt anders moet

Anders dan het visbestand wat mij wat veel lijkt voor 450L zou ik het niet weten wat echt anders moet
Nja, zoveel vissen zijn dat nu ook niet toch ? Heb ze nu bijna 2 maanden en ze doen het allemaal super. Nog geen enkele dood gegaan of ziek geworden . Nitriet is 0 dus mijn filter kan het ook goed aan. :petjeaf::engel:

Dag iedereen, even deze topic updaten.
Ik ben dus naar pure osmose gegaan met Salty schrimp als minerale toevoeging zoals aangeraden hier in het begin van de topic.
Ik ververs wekelijks 120 liter van de 450, met 30 gr mineralen en 50 ml all in one plandedbox. Heb tot nu toe 5 wissels gedaan met 100% osmose.
Mijn waterwaarden zijn momenteel
PH6.8
KH4
GH 7.5
NO2 <0.01
NO3 +/- 30
NH4 <0.05
Sio2 0.1
PO4 meer dan 1.8 (Kleurkaart gaat niet verder)
O2 tussen 6 en 8
FE 04 - 06
CO2 checker staat lichtgroen.

Me happy

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan