Wat is er nieuw

Nachtelijk geknaag

• Onderwerp starter Onderwerp starter bart12345
  • Startdatum Startdatum
B

bart12345

Guest
Ik heb een L144 zitten, en ik verdenk hem ervan dat hij snachts knaagt aan mijn achterwand, kan dit kloppen?

Als het licht uit is hoor ik af en toe een soort kggg-kggg-kgg (beter kan ik het niet uitleggen). Als je met je nagels langs ruw hout gaat lijkt her er op. Ik zie meneer altijd op de achterwand zodra ik het hoor, dus ik vermoed dat hij erop zit te "knagen". Wellicht alg aan het schrapen?

2e vraag: kan dit kwaad en/of moet ik er iets mee. Het is zo'n standaard juwel achterwand (rocks and roots model).

die achterwanden zijn veilig dus daar zou ik niet over inzitten.

maar betwijfel of dit geluid door je L144 komt... kan het me niet voorstellen namelijk.

Op een heel andere toer, een muis bij je visvoer? Al lijkt me dat anders klinken dan nagels over hout.
Ik heb laatst een muis binnen gehad en door de poepjes die ik vond bij het voer (gesloten potjes) wist ik dat hij deze perfect had weten te vinden. Nergens anders in de woonkamer sporen gevonden dan op het onderste plankje in de kast waar het voer stond.

Je moet als je met je oor tegen het glas het dan duidelijk kunnen waarnemen denk ik.

Muis was ook mijn eerste gedachte, die hebben we nogal veel hier in amsterdam haha.. maar het komt 200% zeker uit het aquarium. Ik heb al eens een tijd op wacht gezeten met een zaklamp in de aanslag, en het enige wat ik bij elke keer dat gerasp kon ontdekken was mn lnummer op de achterwand. Maar dan zou je zeggen dat een ander met een l nummer en achterwand dit geschaaf ook wel eens gehoord zou moeten hebben..

Zie je dan ook sporen van het schrapen op de achterwand?

Dat geknaag kan best hoor, misschien aan het hout? Ik had dat altijd met houteters waarbij ik het hoorde.

Zie je dan ook sporen van het schrapen op de achterwand?

Niets duidelijks, misschien met heel veel fantasie.

Dat geknaag kan best hoor, misschien aan het hout? Ik had dat altijd met houteters waarbij ik het hoorde.

Kan ook, als het licht aan is hoor ik in elk geval nooit iets. Maar zodra het licht uit is hoor ik soms 10 minuten geschaaf en dan weer een uur niks, en dan begint het weer. Aangezien al mijn vissen verder in ruststand zijn (behalve de cory's, maar die sluit ik uit van zulke herrie) verdenk ik al snel mijn l144. Die ligt met licht aan juist rustig te niksen op een stuk hout, maar zodra het nacht wordt knalt hij de hele bak door naar stukken hout en de achterwand. Een echte nachtbraker is het.

Meestal betrap ik hem dan op de achterwand maar nu je het zegt misschien soms ook op stukken hout. Was meer bang dat het misschien iets schadelijks zou zijn, maar als jij het ook weleens hebt gehoord zal het wel meevallen.

Maar hoor je als je je oor tegen het glas drukt dan niet echt het geluid uit de bak komen? Zo zou je het heel duidelijk moeten horen denk ik.

Ja als ik aan de linkerzijkant mn oor leg komt het van rechts, rechterzijkant van links, onder van boven en boven van beneden. Het komt 100% zeker uit de bak. Het gaat ook gewoon door als het licht uit blijft en ik mezelf in de kast heb gevouwen om te luisteren. Een muis hoor je dan allang wegschieten en in elk geval niet meer knagen. Ik ga hem eens een stuk komkommer geven zo en even goed luisteren of hij misschien een gelijkend geluid maakt. Dan blancheer ik de komkommer eens een keer niet zodat het redelijk hard blijft waar de bengel op knaagt.

Nou je doet er wel moeite voor in elk geval Bart😀😀. Ik zie mezelf nog niet in het kastje kruipen hoor. Als ik dit zo lees dan heb ik het idee dat het inderdaad uit je bak komt.
Mocht je weer in je kastje kruipen pas dan wel op dat je er nadien weer uitkomt😀😀.

Als je jezelf goed insmeert met visolie is dat geen probleem John, de vissen worden er ook nog eens wild van.

Nou, ik zal het onthouden voor het geval dat😀😀

Het is de L144 hoor. Ik hoor duidelijk eenzelfde soort geknaag/geschaaf/gerasp nu die op de komkommer zit.

Dan is het mysterie dus opgelost.

Ja als ik aan de linkerzijkant mn oor leg komt het van rechts, rechterzijkant van links, onder van boven en boven van beneden. Het komt 100% zeker uit de bak. Het gaat ook gewoon door als het licht uit blijft en ik mezelf in de kast heb gevouwen om te luisteren. Een muis hoor je dan allang wegschieten en in elk geval niet meer knagen. Ik ga hem eens een stuk komkommer geven zo en even goed luisteren of hij misschien een gelijkend geluid maakt. Dan blancheer ik de komkommer eens een keer niet zodat het redelijk hard blijft waar de bengel op knaagt.

Komkommer moet je niet blancheren. Gewoon zo de bak in. op een vorkje.

Komkommer moet je niet blancheren. Gewoon zo de bak in. op een vorkje.

Ik leg het er meestal savonds in en vis het er sochtens weer uit. Heb het idee dat de hele nacht zo'n vork in de bak misschien nadelig si voor het water..

Dan moet ik het uit alle bakken halen. Heb het er nog nooit uit gehaald. ook s,nachts eten ze er van.

Gaat een 1 1/2 komkommer per dag in. verdeelt over de bakken.

En blijft er wat over,, haal ik met magneet het vorkje of spijker omhoog, en gooi het restant bij de slakken in de bak.

De groenteboer zal wel blij met je zijn bertus!

Ik heb precies hetzelfde gehad met een L-169 hier.

Ik ben 10 jaar geleden eens bij ene oud-forumlid geweest met een 3 meter bak vol L-nrs.

Toen ik er net was werden er 2 halve Geschilde Komkommers verzwaard met een lepel in de bak geworpen. Anderhalf uur later toen ik daar weer weg ging waren beiden Komkommers bijna op... En dat kregen ze dagelijks.

Volgens mij had Bertus dagelijks 1,5 nodig dus dat kan best nog oplopen op maandbasis denk ik😀😀.

Bertus krijgt bulkkorting bij z´n groenteboer 😀

ach de ene zuipt zijn geld op en de ander koopt er komkommers voor om zijn dieren te voeren.. zie ik toch liever dat 2e 🙂

De groenteboer zal wel blij met je zijn bertus!

Lidl , 45 -55 eu.cent, 10 per week.

Gaan er ook nog in de blender met andijvie ,broccoli en appels.
Och gemidddelt 15-20 euro. p. week.

Dit zijn er nog maar een paar, nu zitten er meer in,uit andere bakken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan