Nachtverlichting.. wel of niet?

Misschien inderdaad toch uit voorzorg 2 drupjes onder beide uiteindes doen dan. Dan kan het nooit fout. :)
 
Luister naar hen!!! haha
 
Vandaag gaat de TC420 binnenkomen :)

Kan ik eindelijk aan de slag om hem te programmeren.

Ik heb al precies in mijn hoofd hoe ik het wil hebben, alleen nog even uitzoeken hoe ik dat ga vertalen naar de programmering.
 
VisionRoij zei:
Vandaag gaat de TC420 binnenkomen :)

Kan ik eindelijk aan de slag om hem te programmeren.

Ik heb al precies in mijn hoofd hoe ik het wil hebben, alleen nog even uitzoeken hoe ik dat ga vertalen naar de programmering.

De mijne komt morgen binnen :p

Vraag me alleen 1 ding af. Ik ga 20volt lampen aansluiten (voeding is ook 20Volt).

Mijn nachtverlichting is 12volt, dus op 100% zullen ze doorbranden. Kan ik veilig deze lampen gebruiken op bijvoorbeeld 50% vermogen op de TC420 of is dat niet veilig?
 
Fien zei:
VisionRoij zei:
Vandaag gaat de TC420 binnenkomen :)

Kan ik eindelijk aan de slag om hem te programmeren.

Ik heb al precies in mijn hoofd hoe ik het wil hebben, alleen nog even uitzoeken hoe ik dat ga vertalen naar de programmering.

De mijne komt morgen binnen :p

Vraag me alleen 1 ding af. Ik ga 20volt lampen aansluiten (voeding is ook 20Volt).

Mijn nachtverlichting is 12volt, dus op 100% zullen ze doorbranden. Kan ik veilig deze lampen gebruiken op bijvoorbeeld 50% vermogen op de TC420 of is dat niet veilig?

Dat kan ik je helaas niet vertellen... zo technisch ben ik niet haha
 
Ik denk dat dat niet goed gaat. Zo'n TC420 dimt leds door middel van PWM (pulse width modulation). Hij stuurt dus heel snel achter elkaar korte pulsen van 20V, door de pauze tussen de pulsen lijkt het voor ons gedimd, maar eigenlijk knippert het ledje heel snel.

Omdat de pulsen in dit geval 20v blijven, denk ik niet dat je daar zomaar een 12v led op kan aansluiten.
 
Vanavond even aan het stoeien geweest met de controller... en volgens mij is het gelukt :)

Mijn schema :

06:00 tot 07:00 - Licht van 0% naar 40% sterkte oranje (simulatie zonsopkomst)
07:00 tot 07:30 - Licht van 40% oranje naar 100% wit (extra verlichting overdag als toevoeging aan de normale verlichting)
19:30 tot 20:00 - Licht van 100% wit naar 20% blauw (nachtverlichting)
01:30 tot 01:45 - Licht van 20% blauw naar 0% (uit, bedtijd, slapie maken, tukje doen, bis morgen, slaap lekker)

Zie hier het resultaat, 256x versneld

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dcWcBOCNKfM[/video]
 
Erg mooi hoor! maar ik ga gewoon TL buizen van philips halen bij karwei. Lekker goedkoop, redelijk duurzaam! En schijnt het ook zeer goed te doen boven planten bakken:)
 
Zou ik goed op de LENGTE letten. Als ze en halve cm te kort zijn,werkt het niet.
Tenzij je sokjes hebt die je over de pinnetjes schuif.
plus kunststof plaatje met 2 gaatjes,waar je de sokjes in steekt,om het verschil op te vangen.
 
Rubz zei:
Erg mooi hoor! maar ik ga gewoon TL buizen van philips halen bij karwei. Lekker goedkoop, redelijk duurzaam! En schijnt het ook zeer goed te doen boven planten bakken:)

TL Buizen als nachtverlichting?

De hele bedoeling van dit project was niet om het als hoofdverlichting te gebruiken, maar puur als extra opleuking en als nachtverlichting.

Geen idee hoe jij oranje, wit en blauwlicht uit 1 TL buis gaat halen haha.
 
Zegt hij dat dan, dat hij dat wilt?

Eerlijk gezegd vind ik er niets aan.
 
Bertus zei:
Zou ik goed op de LENGTE letten. Als ze en halve cm te kort zijn,werkt het niet.
Tenzij je sokjes hebt die je over de pinnetjes schuif.
plus kunststof plaatje met 2 gaatjes,waar je de sokjes in steekt,om het verschil op te vangen.

bedankt voor de tip bertus! ik neem de oude gewoon mee en haal ze stiekem uit de verpakking :engel: even er naast leggen.

Ik overwoog in het begin van deze topic om voor led te gaan. Heb wat rondgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat tl voor mij wel werkt. Die van philips schijnen heel weinig verlies in lichtopbrengst te hebben.
 
Bertus zei:
Zegt hij dat dan, dat hij dat wilt?

Eerlijk gezegd vind ik er niets aan.

Je hoeft het ook niet leuk te vinden ;)

Ik snapte de opmerking alleen niet helemaal, gezien het feit dat dit topic gericht is op nachtverlichting.

En ja, hij zei een hele tijd terug in dit topic dat hij ook iets met LED en de Time controller wilde gaan doen.
 
Nachtverlichting als je het mooi vindt doen maar het si geen noodzaak.
 
Gefeliciteerd met je verjaardag Roij!
 
Gefeliciteerd, Roij.
 
Gefeliciteerd met je verjaardag Roij.
zo was het niet bedoelt,hoor.
 
Bertus zei:
Gefeliciteerd met je verjaardag Roij.
zo was het niet bedoelt,hoor.

Weet ik :)
Mijn reactie was ook niet vervelend bedoeld haha
 
Mijn LED-verlichting blijft gedurende de hele nacht op ca 5% branden. Hier kan ik niks aan doen, tenzij ik dat met een tijdschakelaar voorkom (ingewikkeld verhaal). Niet blauw maar gewoon hele zwakke schemering.

3f_etGpUW0kcB7BWode4K1oX1DehJGFT.jpeg

Foto geeft een wat vertekend beeld. In de praktijk is het donkerder.

Ik vind de keus voor (knal)blauwe nachtverlichting altijd bijzonder. In de natuur is het volgens mij ook niet zo blauw.
 
Hoezo zou je verlichting 's nachts niet uit kunnen? Je gebruikt toch een controller? Die kan je toch gewoon op 0 zetten vanaf het tijdstip dat je wilt?
 
Niwla zei:
Mijn LED-verlichting blijft gedurende de hele nacht op ca 5% branden. Hier kan ik niks aan doen, tenzij ik dat met een tijdschakelaar voorkom (ingewikkeld verhaal). Niet blauw maar gewoon hele zwakke schemering.

_wZebkkStAfBz27l_QTUfWpyXI3ZuuYi.jpeg

Foto geeft een wat vertekend beeld. In de praktijk is het donkerder.

Ik vind de keus voor (knal)blauwe nachtverlichting altijd bijzonder. In de natuur is het volgens mij ook niet zo blauw.


Nachtverlichting; ik heb het er niet zo op, maar je hebt wel een prachtige bak!

Groet,
Ben.
 
Coos zei:
Hoezo zou je verlichting 's nachts niet uit kunnen? Je gebruikt toch een controller? Die kan je toch gewoon op 0 zetten vanaf het tijdstip dat je wilt?

Nee, dat kan ik (helaas) niet.
 
Niwla zei:
Mijn LED-verlichting blijft gedurende de hele nacht op ca 5% branden. Hier kan ik niks aan doen, tenzij ik dat met een tijdschakelaar voorkom (ingewikkeld verhaal). Niet blauw maar gewoon hele zwakke schemering.

ywPAD5R-Byw-TNdU5yA1sWqgjZ9nrt6k.jpeg

Foto geeft een wat vertekend beeld. In de praktijk is het donkerder.

Ik vind de keus voor (knal)blauwe nachtverlichting altijd bijzonder. In de natuur is het volgens mij ook niet zo blauw.

Kijk! Dit is nou een voorbeeld van mooie nachtverlichting. Gewoon op 5% laten branden.

Of het nuttig is of niet, dat maakt niet uit. Gaat vooral om de gebruiker.

Het ziet er in ieder geval wel natuurlijk uit. In de natuur is het ook nooit helemaal donker. Er wordt altijd een deel zonlicht gereflecteerd door de maan.
En ja gereflecteerd zonlicht is dus NIET blauw. Dat blauwe zogenaamde maanlicht vind ik echt om van te gruwelen.
Als ik in de nacht buiten ben, is toch ook niet alles blauw?
 
biljoenblik zei:
En ja gereflecteerd zonlicht is dus NIET blauw. Dat blauwe zogenaamde maanlicht vind ik echt om van te gruwelen.
Als ik in de nacht buiten ben, is toch ook niet alles blauw?

Dit kan ik alleen maar beamen eigenlijk!
 
Niwla zei:
Coos zei:
Hoezo zou je verlichting 's nachts niet uit kunnen? Je gebruikt toch een controller? Die kan je toch gewoon op 0 zetten vanaf het tijdstip dat je wilt?

Nee, dat kan ik (helaas) niet.
Waarom niet?
 
Coos zei:
Niwla zei:
Coos zei:
Hoezo zou je verlichting 's nachts niet uit kunnen? Je gebruikt toch een controller? Die kan je toch gewoon op 0 zetten vanaf het tijdstip dat je wilt?

Nee, dat kan ik (helaas) niet.
Waarom niet?

Lang verhaal. Mijn LED-voeding heeft een USB-stick met een vast dagritme. Hier het hele verhaal:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1835545
 
Ziet er prima uit! mooi.

Volgens mij kan die 5% echt geen kwaad hoor.
Mijn bak staat op kantoor, daar is het zelfs snachts niet 100% donker.
Dus zelfs als de nachtverlichting uit is krijgen ze nog wat licht. Lijken ze niet erg te vinden.

Welke kleur je kiest als nachtverlichting maakt volgens mij ook helemaal niets uit.
Ik vind blauw mooi, maar als je zelf liever wit hebt... zeker doen toch :)

Ik ben zeer tevreden over de TC420, doet precies wat ik wil.
Ik heb hem via DX besteld, en dat scheelt toch een paar centjes.
 
5% lijkt me toch best veel? Had hem eerst op 1% staan snachts, maar ik vond het nog te fel/onnatuurlijk en het lijkt me ook vervelend voor de dieren die snachts willen slapen, want ze kunnen hun ogen meestal niet dichtdoen. Weet niet of het voor vissen ook zo is, maar voor mensen is blauw de meest 'pijnlijke' kleur om in te kijken, door de bepaalde golflengte die de kleur heeft..
 
5% of 1% is wat relatief, en volledig afhankelijk van de sterkte en aantal led's en kleur.
 
Terug
Bovenaan