Nachtverlichting?

florisv

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2019
Berichten
133
Leeftijd
26
Als je kijkt naar veel natuurlijke omgevingen van vissen is het er nooit helemaal donker denk bijv. aan maanlicht. Nu was ik benieuwd of het ook mogelijk is om dit in je aquarium te simuleren.
Bestaat er verlichting speciaal voor nacht zodat de vissen wel gaan rusten maar nog wel een klein beetje kunnen zien?

IMG_5271_t670.jpg

De nacht lucht vanuit het midden van het Amazone-regenwoud
 
Tuurlijk, doe de gordijnen open ;)

Er zijn speciale (blauwe) led lampen die zogenaamd het maanlicht simuleren. Wel eens een bak gehad met een aantal van die blauwe ledjes en ik vond het er altijd erg namaak en kitsch uit zien. Niet veel gebruik van gemaakt. Wellicht zijn er momenteel beter of mooiere versies van dan laat ik mij graag informeren.
 
Absoluut geen blauwe verlichting dat is echt geen gezicht idd. hier brand een 6000K Led stripje op 2% dat geeft wel een mooi effect, het is zo weinig dat het alleen te zien is als de woonkamer donker is.
Als ik in de nacht weleens naar beneden moet ziet het er wel gaaf uit, meer zie ik er eigenlijk ook niet van, maar gewoon omdat het kan.
 
Wat Patrix zegt lijkt me wel gaaf. Nooit over nagedacht dat je gewoon erg simpel je verlichting heel erg laag kunt zetten. Simpel maar erg doeltreffend, voor de fun dan :)
 
Ja eerder had ik het nooit, maar met de TC is het reuze eenvoudig te realiseren, het is dezelfde (één van de ) strip als de avondverlichting idd.

Maar met een apart stripje, tiidschakelaar en dimmertje kan het natuurlijk ook.
 
Ik heb een kleine blauwe led buis naast de gewone LEDs. Boven het water dus en geeft zo een beperkte gloed af, want zichtbaar in het water vind ik ook kitsch
 
In het water moet ie sowosie niet nee.
 
De mijne krijgt 's avonds een half uurtje blauw goedje tegen de achterwand. Nergens voor nodig maar ik vind 't er wel leuk uitzien. En dan weet ik ook hoe laat het is. Mijn helder wit en warm wit geven op de laagste stand nog te veel licht 's avonds laat naar mijn smaak. Maar ik heb nog een kanaal over op mijn timer en ik overweeg nog een veel zwakkere led op te hangen voor een zo goed als donker effect. Dat witte schijnsel is overigens mijn leeslampje.
IMG_20190805_002525.jpg
 
Terug
Bovenaan