Wat is er nieuw

Namen van mooie rode planten gezocht voor in mijn aquarium .

• Onderwerp starter Onderwerp starter Johnny Boy
  • Startdatum Startdatum
J

Johnny Boy

Guest
Ik ben op zoek naar een mooie rode plant voor in mijn aquarium die echt opvalt .
Ben al online aan het zoeken geweest maar kan niet echt wat vinden.
Wie kan mij helpen aan namen van rode planten

Groet John

Rode lotus?
Tijger lotus?
Rode cabomba?

Misschien de Echinodorus red flame, Ludwigia ovalis sp Red of de Ludwigia senegalensis.

Allerhande A. reineckii, ludwigia, Myriophyllum, Rotala (de verschillende macrandra types zijn wel mooi),Bacopa en Ammania varianten.
Een paar Echinodorus kleuren rood.
Persicaria sp. Sao Paulo
Murdannia SP "Red"
Cuphea anagalloidga
Aponogeton crispus "Red"
Cryptocoryne sp. Flamingo
Proserpinaca palustris
Barclaya longifolia
Hygrophila lancea, pinnatifida kleurt wat bruiner
Lagenandra meeboldii "Red"

Ludwigia repens rubin
Ludwigia sp. red
Alternanthera reineckii

Van de eerste 2 weet ik dat ze niet zo moeilijk zijn, die groeit en groeit en groeit.
Alternanthera reineckii is helaas iedere keer kapot gegaan.

De Repens doet het met gemiddeld licht en vrij veel drijvers wel goed hier.

Dat klopt, de repens groeit goed bij gemiddeld licht.
Myriophyllum tuberculatum ben ik nog vergeten, als die er nog nergens staat. Die groeit ook goed bij mij.

Allemaal bedankt voor de namen , dat zijn er al veel.
Ik moet nog uitzoeken wat het gaat worden , er zitten mooie planten bij.
Misschien komen er nog meer namen , nog even afwachten.

Groet John

Echinodorus heeft inderdaad een paar rode leden.

Ik heb wel eens gelezen dat het belangrijk is om voldoende voedingsstoffen in de aquarium te hebben. Voor de groei natuurlijk altijd belangrijk, maar deze planten zouden hun rode kleur verliezen als het niet het geval is.

SamL Ik kan van de Echinodorus alleen de groene variant vinden .

Groet John

Zoek eens op Google naar "Echinodorus red".

Je hebt onder andere:
- Red Flame
- Red Devil
- Red Grass
- Rose
- Rubin

Ze hebben allemaal vrij grote bladeren en ik vind ze fantastisch als ze goed belicht zijn en vol, maar toch open groeien.

Ik heb zelf de Echinodorus 'red diamond'
De jonge bladeren (dus het hart) heeft hele mooie rode bladeren.
De oudere bladeren kleuren groen. Heel mooi contrast in ��n plant.

Daarbij natuurlijk een mooie rode tijger lotus (Nymphaea Zenkeri red)

Het al gezegd, maar ik zeg het ook nog een keer. Echinodorus soorten houden van wortelbemesting (kleibollen sticks)
Mijn Echinodorus gaat nu bloeien, dus binnenkort weer nieuwe stekken.

Het is inderdaad een mooie plant.
Maar hij is niet geschikt voor de plek in mijn aquarium , ik zoek een ander model plant
Lange stelen met kleine bladeren en dan rood

groet John

Is de L. Repens rubin dan niet iets voor je? Die kan met voldoende licht ook best mooi kleuren hoor.

Dat is ook een mooi plantje John , zo een model zoek ik
Ik vind zelf ook de Rotala Macrandra mooi , maar blijkt wel een moeilijk plantje te zijn.

Groet John

Kijk eens naar deze:

Rotala wallichii
Myriophyllum tuberculatum
Ludwigia palustrus
Eusteralis stellata
Ammania senegalensis

zijn allemaal aparte niet vaak gehouden planten ,die desondanks niet echt moeilijk te houden zijn.

Greetzz Bigsmoke

Bedankt voor de reactie Bigsmoke

Groet john

Johnny Boy zei:
Dat is ook een mooi plantje John , zo een model zoek ik
Ik vind zelf ook de Rotala Macrandra mooi , maar blijkt wel een moeilijk plantje te zijn.

Groet John

Ik heb die ook met vrij veel drijvers en toch doet de plant het goed.

Als je zorgt voor flink wat licht in je aquarium en een PH van 6,5 dan gaat het vast lukken met de Rotala macrandra. Je kan deze plant eigenlijk niet overbelichten.Poot de planten ieder apart en voeg regelmatig wat ijzermest toe.
De plant is prachtig naast bijvoorbeeld de Limnophyla aquatica. Bladeren zijn teer.
Als je de plant langs het wateroppervlak laat groeien dan krijgt hij flink wat zijscheuten in de kop. Ga je hem dan toppen dan lijkt het al snel een dikke bos.
De mooiste Rotala macrandra krijg je door op iedere stengel slechts een kop te laten groeien. De zijscheuten nemen namelijk ook voeding weg.

Mooie plant die niet in ieder aquarium staat en een uitdaging voor iemand met groene vingers.

Hobbygroet,
Jos Hut

Normaal moet je bij veel licht dan wel op de hoeveelheid voeding letten, maar dat zit zover ik weet bij John wel goed 😉

Deze plant vraagt extra aandacht qua belichting en qua voeding vooral wat betreft ijzer. Daarnaast is de manier waarop je hem plant belangrijk anders heb je hem hooguit twee weken. Is geen plant voor beginners.

Hobbygroet,
Jos Hut

Op welke maniermoet je hem planten dan Jos?
Een andere plant die makkelijk rood kleurt is de rotala rotundifolia.

Je verwijdert alle blad dat anders bij het planten in de bodem zou komen. Anders loop je het risico dat dat gaat rotten.
De stengels van de plant poot je apart van elkaar in de bodem. Doe je het in een bosje dan wordt de plant snel kaal aan de onderkant.
Een stengel die getopt moet worden kan je ook iets dieper in de bodem drukken. Je zorgt er dan voor dat de top een paar centimeter onder het wateroppervlak blijft. Zo houdt je de internodien zo klein mogelijk. Niet vaker dan twee keer de stengel dieper in de bodem drukken omdat het oudste deel gaat rotten.Na twee keer haal je de stengel uit de grond en je verwijdert het teveel van de wortelstok aan de onderkant.
Als je de zijscheuten voorzichtig verwijdert zodat je een mooie top van de plant overhoudt krijgt die top de meeste energie en zal zich goed ontwikkelen.
Zijscheuten kan je even verder op planten
Pak de plant net boven de wortels beet als je hem plant. Zo voorkom je dat je de tere bladeren beschadigt.
Als de Rotala een volle bos moet lijken kan je een paar toppen langs het water oppervlak laten groeien. De plant vormt zo snel zijscheuten met nieuwe toppen.
Bij een bos laat je de middelste stengels langer dan de stengels er omheen. Eigenlijk bouw je een bos trapsgewijs op waarbij je ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk van de toppen ziet. Die hebben namelijk de grootste sierwaarde.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos bedankt voor de goeie uitleg over de plant .
Ik denk dat ik hem eens ga proberen.

Groet John

even een vraag aan Bart, rij jij toevallig een mustang?

Nee greenbee,
Weet over welke bart jij het hebt. Maar ik rij helaas!! Geen mustang 🙁

zelfde nick als op het mustang forum en woont ook in de bollenstreek

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan