Wat is er nieuw

Nano aquarium inrichten met of zonder vissen ?

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Als mijn 180 liter zal ingedraaid zijn zal ik met een lege nano zitten waar ik ook wel iets wil mee aanvangen.

Afmetingen : 46,5 x 25 x 28,5 cm.
Verlichting : LED
Filter : Aqua-flow 100
Verwarming : (nog) geen

Ik zou er wat planten en garnalen willen indoen eventueel met een paar kleine visjes als dat mogelijk zou zijn.

Mag ik me ori�nteren op het topic : Visbestanden per bakmaat afgaande op vissen voor 30 liter ?

Zo ja, kunnen deze dan nog gecombineerd worden met eventueel garnalen. Ik bedoel dan of de bak daar groot genoeg voor zou zijn ?

Graag tips van mensen met ervaring hiermee.

Misschien een groep garnaaltjes in combinatie met een harem of groepje heterandria formosa? Alhoewel ze wel jonge garnaaltjes lusten, maar dat geldt voor bijna elke vis wel.

Ik denk dat je ook eens naar wat Boraras soortjes moet kijken.
Denk aan de brigittae, merah en maculatus.

Deze zijn volgens mij zeer geschikt voor de nano bakjes zolang ze maar niet te druk zijn.

Met garnalen gaat goed wanneer de vissen klein genoeg zijn.
zijn ze wat groter ga je wel ooit wat kleine garnaaltjes verliezen..

Flink veel planten in de bak met schuilplaatsen en een flinke groep garnalen. Als die groep gesetteld is en begint voor te planten, kan je nog een mooie betta man toevoegen.

Mooi visje die Betta. Kan die alleen zitten in een bak of heeft die gezelschap nodig van soortgenoten ?

Zet er alsjeblieft geen soortgenoten bij. 2 mannen vechten tot de dood en in zo'n kleine bak jaagt een man ook zijn vrouwen de dood in. Ik had er net overheen gelezen, maar ik zou er wel een verwarming op 22 graden in hangen.

Jelle Touwen zei:
Flink veel planten in de bak met schuilplaatsen en een flinke groep garnalen. Als die groep gesetteld is en begint voor te planten, kan je nog een mooie betta man toevoegen.
Dit! Plus: liefst een snelkwekend soortje. Vuurtjes of mini-Japonica's bijvoorbeeld.

~ Ivo

Ik had gedacht aan ��n Betta (mannelijk) met 6 Corydoras pygmaeus en 10 Japonica's. In een nanobak van bovenstaande afmetingen moet dat wel lukken denk ik.

Qua bodem zou ik voor een grove korrel (~1mm) gaan, Een laag van ongeveer 3cm gemiddeld en hier en daar mss iets meer of minder om wat glooiing te verkrijgen.

Verder een stukje drifthout gecombineerd met lavasteen (en) of andere bruikbare stenen voor aquaria.

Qua beplanting had ik volgende planten in gedachten :

- Levermos en/of een bal Javamos

- Zoetwatergras

- Waterpest

Die laatste zou ik toevoegen omdat het een goeie zuurstofplant is.

Wat denken jullie hiervan ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan