Nano aquarium: Naaldgras en licht/bodem/voeding


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Hi allen,

Door een lek aquarium heb ik mijn 180L Juwel moeten leeghalen. De vissen zijn inmiddels elders overgebracht, de garnalen zijn aan het logeren. Om het over een andere boeg te gooien wil ik graag starten met een nano-aquarium (tussen 30 en 45 L). Zodra de bak eenmaal staat en draait met de (vuur)garnalen erin.

Qua indeling wil ik een ‘bonsai‘ met daarop mos gebonden en daarom heen Naaldgras (Eleocharis acicularis min). Vooral voor die laatste ben ik op zoek naar tips voor licht en of bodem. Ik ben van plan om co2 toe te voegen met mijn ‘oude’ set. Indien nodig heb ik ook vol meer dan voldoende plantenvoeding.

Qua licht:
Ben ik beter af met alleen een bak en dan losse spullen erbij kopen of red ik het ook wel met zo’n kant-en-klare set (a la Dennerle Nanocube)? En los erbij kopen, voorstellen voor een set?

Qua bodem:
Wat raden jullie aan?

Qua budget:
Liever niet het duurste van het duurste, maar hoeft ook niet het allergoedkoopste. Vaak is goedkoop toch wel duurkoop gebleken.

Alvast bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Twinstar S + Tropica soil lijkt me prima.

Tips voor een pomp? Kleinste die ik heb is een Eheim 2215, maar dat zal wel drie keer overkill zijn.

Als je nog bronnen hebt voor de opstartfase goed door te komen, dan hou Ik me aanbevolen. ;)
 
Ga voor een betrouwbaar merk zoals Eheim. Minimaal de classic 150. Liever de classic 350. Dit lijkt overkill maar ga uit voor 10X de bruto inhoud van je bak.
Wil je een HOB zou ik voor een 30L zou de Dennerle Scapers flow adviseren.

bronnen voor de opstartfase; teveel op op te noemen. Maar misschien heb je hier wat aan:
 
Ik zou bij een bonsai vantevoren goed nadenken hoe het licht valt. Het bladerdak van de bonsai krijgt het meeste licht, de bodem het minste.
Heerlijk om CO² te hebben dat gaat enorm helpen.
Sommige mos is wel heel gevoelig voor alg als je het bovenin de bak zet, onder het licht in de stroming.
En naaldgras kan heel veel licht aan.
Ik zou de mos dan op een of andere manier willen beschermen met drijvers of lelieblad ofzo.
Andersom zou denk ik beter werken. Naaldgras boven en mos onder. 🤣 ok. Groeisgewijs is dat misschien logischer maar dat ziet er wel heel experimenteel uit waarschijnlijk.
Ik weet niet of er makkelijker planten bestaan om een bladerdak te creëren maar als je een montecarlo bijvoorbeeld goed de praat kan krijgen kan die heel goed onder het felste licht. Niet in de bodem maar vrijgroeiend tussen de takken.
Maar ja. Dat moet jr ook maar net mooi vinden.
In ieder geval vind ik het een inspirerend plan.
Ik zie dennerlecubes best vaak op mp, rond de 35 euro. Qua licht heb ik als enige het advies om een dimmer op je lamp te zetten. Dat kan al voor een paar euro en je hebt veel meer controle om samen met de co² en voeding een bonsaiwatertje te maken.
Veel plezier met het plan!
 
Ga voor een betrouwbaar merk zoals Eheim. Minimaal de classic 150. Liever de classic 350. Dit lijkt overkill maar ga uit voor 10X de bruto inhoud van je bak.
Wil je een HOB zou ik voor een 30L zou de Dennerle Scapers flow adviseren.

bronnen voor de opstartfase; teveel op op te noemen. Maar misschien heb je hier wat aan:

Gelukkig heb ik beide Eheims al in bezit, scheelt weer. Die Classic 350 zat bij het aquarium van 180L en gaat nu dus op een 30L bak? Zeker weten? ;) Heb ik dan niet de powder soil door de bak stuiven? Of heb je een suggesties voor een uitstroom?

Heb je linkjes even gecheckt trouwens, toffe projecten!
 

typefout... ik bedoel de Eheim Classic 250 (= 440 l/h) en niet de Eheim 350 voor op een 45 liter bak waar je het over had. De 350 op een 30 liter is idd een beetje teveel van het goede. :ROFLMAO:
Maar als je een 30L bakje gaat gebruiken zou ik kiezen voor de classic 150 (300 l/u)

Ikzelf heb een Scapers Flow (300 l/u) op een 25 liter High-Light staan en een Eheim 2271 (950 l/u) op een 65 liter bakje...
Sommige vinden dat dom en overkill.
Ik niet: CO2 is Queen and Flow is King.
 
Ik zou bij een bonsai vantevoren goed nadenken hoe het licht valt. Het bladerdak van de bonsai krijgt het meeste licht, de bodem het minste.
Heerlijk om CO² te hebben dat gaat enorm helpen.
Sommige mos is wel heel gevoelig voor alg als je het bovenin de bak zet, onder het licht in de stroming.
En naaldgras kan heel veel licht aan.
Ik zou de mos dan op een of andere manier willen beschermen met drijvers of lelieblad ofzo.
Andersom zou denk ik beter werken. Naaldgras boven en mos onder. 🤣 ok. Groeisgewijs is dat misschien logischer maar dat ziet er wel heel experimenteel uit waarschijnlijk.
Ik weet niet of er makkelijker planten bestaan om een bladerdak te creëren maar als je een montecarlo bijvoorbeeld goed de praat kan krijgen kan die heel goed onder het felste licht. Niet in de bodem maar vrijgroeiend tussen de takken.
Maar ja. Dat moet jr ook maar net mooi vinden.
In ieder geval vind ik het een inspirerend plan.
Ik zie dennerlecubes best vaak op mp, rond de 35 euro. Qua licht heb ik als enige het advies om een dimmer op je lamp te zetten. Dat kan al voor een paar euro en je hebt veel meer controle om samen met de co² en voeding een bonsaiwatertje te maken.
Veel plezier met het plan!

Thanks, goede tips. Ik ben op zoek naar een bonsai die in principe rechtop is, zodat het meevalt wat er qua licht ‘opgevangen‘ wordt. Zoals deze.
Gras op de boom klinkt wel interessant, maar zal waarschijnlijk iets te gevorderd voor mij zijn. ;)

Monte carlo op een boom is ook niet gek. Ik ga eens zoeken of ik daar voorbeelden van kan vinden.

Dimmer is een goede tip, die koop ik er ook meteen bij!
 
typefout... ik bedoel de Eheim Classic 250 (= 440 l/h) en niet de Eheim 350 voor op een 45 liter bak waar je het over had. De 350 op een 30 liter is idd een beetje teveel van het goede. :ROFLMAO:
Maar als je een 30L bakje gaat gebruiken zou ik kiezen voor de classic 150 (300 l/u)

Ikzelf heb een Scapers Flow (300 l/u) op een 25 liter High-Light staan en een Eheim 2271 (950 l/u) op een 65 liter bakje...
Sommige vinden dat dom en overkill.
Ik niet: CO2 is Queen and Flow is King.

Je behaalt er resultaten mee, dus dat zegt genoeg.

Qua inflow en vooral outflow van de 150, brede outflow of normaal? En heb je ervaring met inline co? Ik zit te denken om misschien een metalen inflow outflow set te kopen, óf een metalen diffusor. Beiden metaal lijkt me niet mooi, te veel afleiding. Als de inline CO2 niet geweldig is dan ga ik voor een glazen inflow/outflow met metalen diffusor.
 

Terug
Bovenaan