Nano Aquarium vraag.


Ja dat moet kunnen en zover ik weet is die gekit.
 
Je kan kijken naar leuke visjes en met de wetenschappelijke naam even checken op deze site, https://www.aquainfo.nl/, heb je een bestand bij elkaar gevonden kan je dat altijd hier nog even checken in een nieuw topic in samenstelling visbestand, dan heb je alle zekerheden voor een goede keuze.
Als Engels talig geen probleem is zou ik hier kijken.
https://www.seriouslyfish.com
 
Kijk ook eens naar Dennerle, als je toch voor een nano garnalenbakje wil gaan, die hebben leuke cubes. Mooie vormgeving ook.
 
Kijk ook eens naar Dennerle, als je toch voor een nano garnalenbakje wil gaan, die hebben leuke cubes. Mooie vormgeving ook.

Deze zijn inderdaad ook mooi.
Maar we willen er toch echt graag visjes in.
Dan is deze te klein zeker?
Ivm de cube vorm....
 
Ik heb de 50L Scaper's tank, daar heb ik Boraras brigittae in, dat gaat prima. De Scaper's tank is rechthoekig, dus ze hebben wel wat lengte om te zwemmen.
 
Schrik niet maar de set zoals we die nu hebben staan compleet kost 455 euro....

Wow!
Dat is echt veel geld voor wat je ervoor in de plaats krijgt vind ik.

Als strak design en esthetiek belangrijk zijn voor je dan zou ik je toch adviseren om eens naar ADA bakjes te kijken. (bij Azaqua.nl bvb)
Voor €500 kan je al een vrij indrukwekkende (kleine) ADA-setup kopen. De afwerking (amper zichtbare silicone) en het optiwhite (ultrahelder) glas van ADA-bakjes is "next level" in vergelijking met andere bakken.

Een snel voorbeeldje (het kan ook goedkoper of duurder natuurlijk)

ADA 60P + dekplaat (€165)
Externe filter (€70)
Lily pipes (€40)
Twinstar verlichting (€170-250, afhankelijk van het model): dimbare kwaliteitsverlichting, kan je elke plant onder groeien!
Het hoeft niet zo duur te zijn natuurlijk, er zijn genoeg andere opties qua licht, maar deze lamp heeft wel al haar kwaliteit bewezen!
De verlichting in de BIORB is gewoon een lachertje in vergelijking hiermee.


Dan zit je al aan €445 tot €525 en heb je natuurlijk nog niet echt alles.
Maar je hebt dan wel kwaliteit hardware met meer mogelijkheden en je hebt direct een 60cm bakje met schitterende looks!

Dit wordt niet als set verkocht en je moet het dus zelf "samenstellen" maar het eindresultaat zal er een pak strakker uitzien dan die biorb! En je kan altijd uitbreiden met een co2 installatie en dergelijke als de hobby bevalt...
Terwijl je met de BIORB vrij snel tegen het maximum aanloopt, die is niet echt veel te "tunen" met kwaliteitsmateriaal...
;)
 
n naar een superfish home 60

We vinden de superfish home 60 etc ook nog mooi om te zien.

We gaan eens kijken voor de Superfish Home 60 of 80. Neig zelf naar de 80.


Ik heb zelf een Home 80. Na wat aanpassingen bevalt me dit bakje prima.

Er zit een filterhuis in, met daarin een groot filter. Het probleem hiermee is dat je geen goede stroming door heel het bakje krijgt, dit tot mijn grote frustratie. Dit komt mede omdat de spray bar in ht midden van de bak loopt (in de lengte) en niet tegen de achterwand zit, en omdat de spraybar gewoon te kort is.

Ik heb van alles geprobeerd om de spraybar te verleggen maar de output was gewoon te zwak.

Uiteindelijk heb ik het filterhuis verwijderd. Deze zit met 2 kitstrepen vast. Er zijn foto's van mij in een oud topic van hoe de kitstrepen lopen. Ik zal die voor je gaan op zoeken als je wil.
Het verwijderen was relatief makkelijk te doen.

Ook heb ik meerdere malen gehad dat visjes in het filterhuis terecht kwamen.

Omdat ik garnaaltjes wilde heb ik het filter vervangen door een Aquael Turbo 500, naar volle tevredenheid. Ik had alleen erg pech met de garnaaltjes, de een na de ander viel uit.

Het bakje opnieuw opgestart en er een extern filter op gezet. Dat gaat prima mits je het niet erg vindt dat de dekplaat aan de voorkant iets uitsteekt. Ik vind dat zelf niet storend. Afhankelijk van het visbestand kun je de dekplaat ook weglaten.

De basis van de bak is breder dan het glas, het glas is 60 cm. De basis van de bak zou ik voor je moeten opmeten.



Al met al vind ik het een leuk bakje. 60 breed, 72 liter netto ongeveer.
De breedte en diepte van een bakje zijn bepalend voor het visbestand dat je kiest - met 60 cm heb je in elk geval wat keuze.

Mocht je echt graag wat verder gaan in de hobby, zou ik je een 80 cm bakje aanraden, dan is de keuze aan visjes reuze in vergelijking met een 60 cm.


Kanttekening.
Er zijn bij mijn weten 2 leden geweest die problemen hebben gehad met de LEDS, die vielen uit. Van één lid weet ik dat het onder garantie goed is afgehandeld. Wat betreft het tweede lid, ik geloof niet dat daar nog over geschreven is hoe dit verder is gegaan.
Zoals gezegd, bij mij draait hij nu bijna twee jaar zonder problemen, op de slechte circulatie na. Dat was op te lossen met een ander filter.
 
Ik heb zoals jij plande 5 guppies in een nano aquarium en dat is inderdaad toch iets te klein. Ze lijken mischien tevreden met de zwemruimte, maar als je ziet hoe snel ze van de bodem naar de oppervlakte kunnen schieten merk je dat ze toch te kort komen.
Ook kunnen ze zich moeilijk afzonderen om tot rust te komen wanneer het macho gedrag van te anderen even te veel word. (Ik heb alleen mannetjes want die zijn a) mooier en b) aan guppies kweken in zo'n bakje moet echt niet beginnen.)


Huidige Dennerle 30 liter (33cm breed):

tank5.jpg


Hun toekomstige Aquatlantis 54 liter (60cm breed):

tank7.jpg


De Aquatlantis was slechts €20 euro duurder dan de lege Dennerle (zo'n €40) en kwam bovendien met verlichting en filter. (Al heb ik alsnog een andere filter gebruikt ivbm eventuele baby garnalen)
 
Daar gaan de guppen en jij veel plezer aan beleven. Leuk boompje!
 

Terug
Bovenaan