Nano bakje (3.3L) van Navyblueboss


N

navyblueboss

Guest
Eerst even een stukje levensverhaal: Nadat mijn vriendin en ik 2 jaar bij mijn ouders hadden gewoond zijn we in september vorig jaar op onszelf gegaan. Daarbij heb ik besloten mijn twee aquaria (20L en 40L) op te ruimen en te verkopen. Maar ja, zoals dat gaat, begon het afgelopen zomer eigenlijk al weer te kriebelen... Helaas hebben we in ons leuke maar kleine appartementje niet zo vreselijk veel ruimte en was ik beperkt tot de eetkamertafel of mijn bureau.

Om (inmiddels) vrouwlief niet direct op de kast te jagen ben ik begonnen met een vaas (zo'n 5 liter). Met een luchtpompje, zand, een steen en waterpest zag het er best grappig uit. Omdat ik er toch wat leven in wilde hebben heb ik bij de dierenwinkel om een paar posthoorntjes gevraagd, die ik zo mee kon krijgen uiteraard. Toen ik na een week een keertje thuis kwam had vrouwlief een verrassing voor me: ze had 3 guppen gekocht. Oeps, dat werd wel erg krap in dat kleine vaasje.. We hebben ze in de vaas gedaan en dat ging een tijdje goed, totdat de kat besloot dat guppen best lekker smaken. Met nog 2 guppen over heb ik kippengaas over de vaas gedaan, wat prima hielp. Zo zag het er toendertijd uit:

053f51a1-5646-47de-921c-928503e2de25_zpsahxdpkbo.png


Maar goed, ik vond de vaas niet geschikt voor de guppen en heb ze weggegeven en de vaas opgeruimd omdat ik niet tevreden was met de inrichting van het "aquarium". Bovendien wilde ik graag een garnalenbakje, wat ik voorheen ook heb gehad (Zie: Foto-album Navy's nano bakje).

En dan nu het onderwerp van dit fotoalbum: De 3.3L nano bak
Ik heb een vaas gepakt met een bruto inhoud van 3.3L. Omdat de vaas langwerpig is heb ik geprobeerd het aquarium zo verticaal mogelijk te maken. Garnalen zwemmen niet veel dus als ik alleen een bodem heb met een plantje dan hebben de garnalen minder ruimte dan wanneer er meerdere lagen in het aquarium zijn. Hiervoor heb ik een stuk passend (wat nog een hele opgave was) kienhout gezocht. Het aquarium is onverwarmd, dus 21-22 graden overdag en 's nachts 20 graden. Uiteraard heb ik mos genomen (ivm de beperkte ruimte, plus garnalen zijn er dol op). Ik wilde graag ook nog een andere plant en ben gegaan voor een javavaren omdat ik die op het hout kan maken en omdat ik nagenoeg geen bodem oppervlak heb voor andere planten.

780ac8f6-c5f1-47f7-b5bf-18ac500d2aba_zpsdktmca3r.jpg

Tijdens het inrichten

Omdat ik in het bezit ben van een 3D printer heb ik vrij gemakkelijk een deksel voor het aquarium kunnen printen. In de deksel zit een uitsparing voor een los klepje zodat ik kan voeren etc. Verder zit er een uitsparing voor de luchtslang en een gat waar een dc-connector in is geschroefd (voor de dc-stekker van de verlichting). Aan de binnenkant zit een LED bevestigd.

20161123_114442_2_zpsolcfsxxs.jpg

3D geprinte deksel

In de eerste paar weken heb ik goed gelet op de waterwaardes. Omdat mijn PH constant te hoog was (8 a 8,5) heb ik de bodem eruit gehaald en die vervangen door een PH verlagende voedingsbodem. Na een week of twee had ik een No3 waarde van 50 en No2 waarde van 2,5. Ik heb uiteraard gewacht totdat die waardes een stuk naar beneden gingen, wat vanzelf ook wel gebeurde. Op dit moment zijn de waterwaardes:
Ph: 6,7... Kh: 2... Gh: 3... No3: 5... No2: 0,2...

20161022_193607_zpsbhryidcp.jpg

Het aquarium. Bruto inhoud 3.3L, Hoeveelheid water 2.6L.

20161123_114451_zps2gqas9ip.jpg

Aanzichten van links naar rechts. Beetje donkere foto's helaas.

20161114_123227_zpsbjcofmzn.jpg

Een van de 10 bewoners

De garnalen zitten er nu denk ik een week in en alles gaat nog helemaal prima. Ik vervang 2x per week 1/5 van het water en voeg dagelijks 1 druppel (haha) easycarbo toe. De crystals krijgen CSF algemeen, brandnetel en hokkaido sticks en hebben een blad om van te eten. (Slecht te zien maar je ziet hem liggen op de aanzichtfoto's).

Filtratie
Omdat het aquarium geen filter heeft, alleen stroming door luchtpompje, word het water na een paar dagen een beetje troebel. Je ziet dan als je goed kijkt allemaal kleine dingetjes ronddrijven, stof, vuil, etc. Aan het begin vond ik dat niet zo erg maar ik ging me er steeds meer aan ergeren. Daarom wilde ik graag mijn water (mechanisch) filteren.

Omdat er in het aquarium geen plek is voor een filter heb ik een extern filtertje gemaakt. Het was alleen nog een uitdaging om het water uit het aquarium te kunnen pompen zonder een draaikolk te veroorzaken, de meest kleine waterpompjes pompen dit aquarium altijd nog 20-100 keer rond per uur...

Ik hou wel van een beetje DIY dus heb ik het volgende gemaakt:

fbdf01e6-2a1e-460c-9e35-98e5e000bba5_zpsybtld4oy.jpg


De werking is heel simpel. Aan de kleine slang komt een luchtpomp. De grote slang hang vanaf boven in het aquarium, tot ongeveer aan de tiewrap. Doordat de luchtpomp lucht de grote slang in pompt gaan er luchtbellen via de slang naar boven, die creëren opwaartse druk en nemen water mee. zo vult de fles zich langzaam met water wat via een klein gaatje en slangetje in de bodem van de fles (linker slangetje op foto) weer terug kan het aquarium in. Door de fles te vullen met filtermedia kan ik tijdelijk mijn aquarium filteren! Dat gaat dan dus zo:

d3bdca57-f3d4-4a0f-bf72-c6415d14721d_zps4o3rbtey.jpg


Op deze manier lukt het me de fles in 2 minuten tot aan de vernauwing te vullen (als je de uitstroom dichthoud). Dat is ongeveer 0,4L dus 0,2L per minuut dus 12 liter per uur. In een uur tijd filter ik het aquarium dus 4,6 keer.

Nadat ik mijn water heb ververst (2x per week 1/5 van het water) sluit ik het filter voor ongeveer 1 a 2 uur aan. Daarna is het water weer kraakhelder en kan ik weer een paar dagen vooruit.

Tot slot
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Zelf vind ik het een geslaagd project en heb ik er veel plezier van. Vrouwlief is inmiddels helemaal om, ik heb mijn bureau (dik 2 meter breed) ingeruild voor een kleiner exemplaar en er komt een meterbak! :thumbs: (Zodra hij er is komt daar natuurlijk ook een fotoalbum van).
 
Laatst bewerkt:
mooi! alleen jammer van de vreselijke filter er boven op! :p Maar in een 3 liter bakje kan je ook niet veel kwijt natuurlijk!
 
Het is krap maar toch leuk bedacht zo allemaal. Zo n 3D printer is dan wel weer erg makkelijk.
 
Dit is helemaal geweldig! Toevallig heb ik gisteren ook zitten kijken naar dit soort kleine bakjes, ik begreep dat ze pico's worden genoemd. Leuk om te zien!
 
Heel leuk projectje!

Maar die 3d printer kan toch best wel een cylinder printen, die mooi bovenop je deksel past. Print hier een buisje aan.
En maak een klein compartimentje voor filtermateriaal. Aansluiting voor luchtpompje.
Heb je een mooie permanente oplossing.
 
Creatief is het zeker!
Ook knap en leuk ingericht.

Zelf zou ik wel op zoek gaan naar een grotere 'vaas', vind 3 liter wel heel weinig.
 
mooi! alleen jammer van de vreselijke filter er boven op! :p Maar in een 3 liter bakje kan je ook niet veel kwijt natuurlijk!

Ach ja, hij staat er maar een keer in de drie dagen voor een uurtje bovenop. De rest van de tijd ligt hij lekker in de kast. Is echt alleen om even de ronddrijvende rotzooi eruit te halen.
 
Heel leuk projectje!

Maar die 3d printer kan toch best wel een cylinder printen, die mooi bovenop je deksel past. Print hier een buisje aan.
En maak een klein compartimentje voor filtermateriaal. Aansluiting voor luchtpompje.
Heb je een mooie permanente oplossing.

Zou zeker kunnen, maar ik wil eigenlijk helemaal niks bovenop haha. Misschien dat er ooit nog een versie komt met een klein potfiltertje onder het bureau ofzo, dat zou dan wel permanent kunnen. Heb op ebay wel wat kleine waterpompjes gezien dus moet kunnen.
 
Creatief is het zeker!
Ook knap en leuk ingericht.

Zelf zou ik wel op zoek gaan naar een grotere 'vaas', vind 3 liter wel heel weinig.

Ja ik heb wel wat groters staan, net zoals die eerdere vaas, maar vond het juist een leuke uitdaging zo iets kleins in takt te houden. Ik ben nu zelfs aan het kijken of ik iets kan maken met een jampot... Komen dan geen garnalen in hoor, misschien een paar poelslakjes.
 
Leuk! doet me ergens denken aan een lavalamp.

Ik zou lekker een cylinder printen en daar de techniek in verbergen. en dat dan als voet gebruiken voor de vaas.:cool:
 
Ik heb een voederbakje gemaakt omdat de garnaaltjes de pellets niet volledig opeten en dan gaat het liggen etteren, dus nu kan ik voer in het bakje gooien en het er weer uithalen/vervangen voor nieuw voer.

Leuk detail: het is een DRIJVEND voerbakje :D


20161206_165054_zpsosbruxvz.jpg

20161206_165250_zpswi5rchgc.jpg



Verder ben ik dan toch bezig met een ander filter. Ik wil nogmaals aangeven: het filter op de foto's in de beginpost is een filter wat ik maar 1 of 2 keer per week voor een uurtje ofzo gebruik. Ik heb het idee dat veel van jullie het idee hebben dat het een permanente oplossing is. Maar in ieder geval, ik wil toch wel een permanent filter en ben nu druk bezig met experimenten en testprintjes maken, ik zal binnenkort wat foto's posten. Het word een filter naast het aquarium, een soort potfilter, maar zonder waterpomp. Ik wil door middel van een luchtpompje het water weer terug het aquarium in pompen.. Een beetje zoals het filter wat ik nu heb maar dan andersom dus.
 
Leuk te zien Mike , ik had hem nog niet zien staan je nieuwe album :sorry:.
Gaat het goed ? Is het een beetje te doen ? :D Ik zie nog garnaaltjes dus neem aan van wel :thumbs:.

Groetjes van ons .
 
Heel origineel en leuk bakje zeg:petjeaf:
Misschien is het mogelijk een manneke pis beeldje te printen en daarin je filter te verstoppen:engel:

groetjes John.
 
Leuk te zien Mike , ik had hem nog niet zien staan je nieuwe album :sorry:.
Gaat het goed ? Is het een beetje te doen ? :D Ik zie nog garnaaltjes dus neem aan van wel :thumbs:.

Groetjes van ons .

Ja super hoor, ze lijken zich goed te houden. Eerste week kreeg ik wat bruinalg nadat ik ze erin had gezet maar dat is volledig weggetrokken.


Leuk bakje

Heb je die geprint?
Ja, de zwarte onderdelen zijn geprint

Heel origineel en leuk bakje zeg:petjeaf:
Misschien is het mogelijk een manneke pis beeldje te printen en daarin je filter te verstoppen:engel:

groetjes John.
Dat zou wel te vet zijn zeg! beetje complex modelleren maar misschien ooit voor de grap :D
 
Filter is ondertussen volledig gemodelleerd. Heb vooraf wat testprintjes gemaakt om te kijken of mijn ideeen wel werken (zoals de afzuiging en de ophoging van het water), maar het werkt tot nu toe prima. Nu dus alleen nog printen en in elkaar zetten!

Dit is het filter dat ik heb ontworpen:
(Filtermedia: Groen is grove spons, blauw is fijne spons, wit gespikkeld is biomedia, wit is wattenmat)

AquariumFilter_zpsxf8bzakl.jpg
 
Zitten misschien wat krap, maar je denkt wel over alles na. filter ziet er wat mij betreft ook goed uit.

Ik blijf dit zeker volgen.
 
Wat inventief ben je! En die drie-D printer biedt vast nog meer mooie vormgeving aan de ideeën die je uitwerkt. :)
 
Erg leuk om dat allemaal zelf te ontwerpen!
En dan ook nog eens zelf uit te printen :D
 
Kleine update: het filter is geprint en getest. Het werkt maar helaas lekt hij op veel plekken, ook nog nadat ik een laag silicone aan de binnenkant heb aangebracht. Ik heb een wanddikte aangehouden van 1mm, wat betekend dat de printer twee lijntjes neerlegt, helaas blijkt dat dus niet genoeg. Ik ga hem nu opnieuw printen met een wanddikte van 2mm. Duurt wel ruim 14 uur dus moet even kijken wanneer ik hem aanzet...
 
Neem aan dat je abs gebruikt om te printen?
Zou hem dan sowieso 2x met acetone vapour behandelen dat maakt het 100% waterdicht.
 
Kost dat nu nog veel? dat ruwe materiaal?

€17 per kilo of €0.06 per meter filament. Het complete filter kost me nu €3,40 (2mm) aan materiaal (en was eerst de helft uiteraard).

Neem aan dat je abs gebruikt om te printen?
Zou hem dan sowieso 2x met acetone vapour behandelen dat maakt het 100% waterdicht.

Nee ik print met PLA en soms met PET. PET is een goed alternatief op ABS (zelfde gedrag ongeveer maar minder warping, geen giftige dampen, geen stank). Filter is met PLA geprint omdat ik weet dat dat voedselveilig is, de PET die ik gebruik ken ik niet goed en weet dus niet wat de toevoegingen zijn.
 
Je weet dat PLA en water niet samen gaan?
Lost op en de schadelijke stoffen komen in het water terecht.
De aquarium bacterien eten daarnaast graag PLA op.

Zou dan eerder voor ABS of voor PETG die te steriliseren is gaan.
 
Je weet dat PLA en water niet samen gaan?
Lost op en de schadelijke stoffen komen in het water terecht.
De aquarium bacterien eten daarnaast graag PLA op.

Zou dan eerder voor ABS of voor PETG die te steriliseren is gaan.

Ja ach, heb dat ook wel eens gehoord. Ondertussen zit er in de vijfer al 2 jaar een koppelstuk voor een pomp onder water en daar is nog niks aan te zien. Sterker, mijn ABS onderdeeltjes voor de tuin stoelen waren na een jaar helemaal grijs uitgeslagen en bros geworden. Overigens geld voor de meeste biologisch afbreekbare kunststoffen dat ze alleen afbreken in een vochtige warme omgeving, niet onderwater. (vandaar dat bioafbreekbaar kunststof ook niet de oplossing is voor de plastic soep in de oceanen).

Heb het zelf dus nooit zo ervaren dus blijf toch bij mn PLA. (behalve voor onderdelen in de auto, dat gaat wel met abs want pla word zacht als de auto in de volle zon staat, lees: meer dan 45 graden).
 
(Overigens coat ik het grootste gedeelte sowieso met een silicone kit voor aquaria)
 
Het aquarium staat nu 8 weken (met de voedingsbodem) en de Crystals wonen er bijna 5 weken. Ik wilde graag even delen wat ik in de afgelopen weken heb waargenomen.

In de eerste week zag het aquarium er super fris uit, logisch want het was pas net opgezet. Het water kleurde wel telkens binnen een dag of twee oranje door het stuk hout (en wellicht de voedingsbodem). De varens waren relatief donkergroen en het mos zat plat op het hout. Waterwaardes schommelde van dag tot dag enorm.

De tweede week ging ongeveer hetzelfde. Waterwaardes leken wat stabieler maar nitriet en nitraat waren een stuk te hoog. Ik zag verder niet echt een verschil in het mos, de varens waren wel wat lichter van kleur geworden.

In de derde week waren de nitriet en nitraat waardes dusver gedaald dat ik het wel aandurfde de Crystals te halen. Alle andere waardes lagen in de buurt van wat als "optimaal" word beschouwd. Dit deed ik onder andere met de voedingsbodem en easycarbo. Alleen de PH was nog iets wat aan de hoge kant, maar niet schokkend.

In de vierde week leek alles goed te gaan, met zowel de Crystals als de beplanting. Ik heb een groot blad toegevoegd wat helpt om de PH nog een klein beetje in te drukken en tevens dient als voedsel voor de garnalen. Er dreven veel "deeltjes" rond in het aquarium en bij het verversen van het water zorgde de stroming dat er wel wat troep van de bodem opwaaide. Ook zag ik de eerste opstartwormpjes rondkruipen.

In de vijfde week viel me op dat ik langzaam wat bruinalg begon te krijgen. Dit zat vooral in het mos. Aan de achterkant van het houd, waar de luchtstroom langsloopt, zat wel aardig veel op de nylon draadjes van het mos en de luchtslang zelf. Het water werd ook een beetje "cloudy". De Crystals zagen er goed uit.

In week zes werd het een rommeltje. Elke keer als ik water ververste (2x per week 1/5 deel) was het water troebel van het vuil, zeker wanneer ik het even op het mos had gericht. Overal zat gewoon vuil tussen. Het bruinalg werd best wel lelijk en het mos zag er niet zo fraai meer uit. Het mos was wel een beetje gegroeid maar niet echt schokkend veel. Er zat ook wat groene alg in een klein stukje van het mos wat ik maar heb weggeknipt. Het water was echt behoorlijk wittig geworden, duidelijk een flinke bacteriegroei. De crystals leken zich overigens prima te vermaken.

Week zeven was een soort ommekeer. Het viel me op dat het bruinalg aan de voorkant bijna weg was en aan de achterkant van het hout leek het ook een stuk minder. Het mos kreeg allemaal kleine uitlopertjes, niet langer dan een paar millimeter, die mooi licht groen van kleur waren. De varen groeide overduidelijk ook en op een van de bladeren van de varen groeide opeens een onbekend plantje (lijkt op een varen maar dan met wat rondere blaadjes). Ik ben anders gaan voeren, met behulp van een drijvend voerbakje, zodat er minder voer achterblijft in het aquarium. Verder ben ik gestopt met de EasyCarbo omdat ik wil kijken hoe dat gaat, tenslotte zijn stabiele waterwaardes altijd waardevoller dan de optimale (maar schommelende) waardes.

We zitten nu dus in week acht en de goede trend heeft zich voortgezet. Er is nergens meer bruinalg te bekennen. Wat verder opvalt is dat wanneer ik het water ververs ik de waterstraal op de bodem of het mos kan richten zonder dat er ook maar iets opwaait. Alles is ontzettend schoon. Het mos is ondertussen flink uitgelopen en bij de varens zie ik de beginselen van nieuwe blaadjes komen. De witte waas is er nog wel maar in veel mindere mate.

Hieronder nog wat foto's :)

20161218_160336.jpg

20161218_160342.jpg
20161218_160355.jpg
20161218_160408.jpg
 

Terug
Bovenaan