Nano bakje van Crash


Is kunststof John, maar geloof dat je daar al eens eerder bent ingetrapt. :D
 
Dank je Sanneke, is nog niet klaar straks even verder met inrichten.
 
Van alles wat erin. Vallisneria, Crypto's, penningkruid, Braziliaanse klimop, rode lotus, Pogostemon octopus en Eustralis stellata staan er inmiddels in. Vanavond even foto's maken.
 
Begreep in de chat waarom je de filter niet zou aanbevelen, zal wel zien. Is voor een ander bakje.

Hier de foto's van de inrichting;


2018-02-26 18.31.38.jpg



2018-02-26 18.31.12.jpg



2018-02-26 18.32.39.jpg
 
Moest de troep ff kwijt voor het bakje Stefan. :D
 
De eden501 zou ik niet aanbevelen .

Hoezo niet?
Ik gebruik zelf al bijna twee jaar een eden op een 45l bakje en dat doet eigenlijk zeer goed zijn ding...
Vraagt enige handigheid om onderhoud te plegen zo zonder kranen maar het is zo klein dat het wel handelbaar blijft vind ik. Is dat de reden waarom je het niet zo aanbevelen?

Want zowel op vlak van geluid,stroming en filtering vind ik dat eigenlijk best een oké filtertje...
 
Tussen kamer 1 en 2 is het open bovenaan . Dat spel filtert niet water loopt boven gewoon van links naar rechts en met geluk vallen de grotere stukken vuil naar beneden . Met een gemiddelde sponsfilter heb je in 2 weken meer vuil als je deze reinigt dan met da spel in 3 maanden . De slangen draaien wel gemakkelijk los aan de in en uitlaat en je kan ook nog eens 5 min sukkelen om het open te krijgen maar dat laat ik in het midden .Geluid valt inderdaad mee .
 
Tussen kamer 1 en 2 is het open bovenaan . Dat spel filtert niet water loopt boven gewoon van links naar rechts en met geluk vallen de grotere stukken vuil naar beneden . Met een gemiddelde sponsfilter heb je in 2 weken meer vuil als je deze reinigt dan met da spel in 3 maanden . De slangen draaien wel gemakkelijk los aan de in en uitlaat en je kan ook nog eens 5 min sukkelen om het open te krijgen maar dat laat ik in het midden .Geluid valt inderdaad mee .

Ik vind het toch raar dat je deze ervaring hebt eerlijk gezegd.
Ik moest toevallig net bijna onderhoud doen aan dit filtertje dus heb het net gedaan en een fotootje genomen, enerzijds om mij te vergewissen van wat ik wil beweren maar anderzijds ook om mijn antwoord makkelijker duidelijk te maken adhv de foto... ;)

De twee kamers zijn toch echt vrij goed van elkaar afgesloten door het tussenschotje.
De doorstroming van het water loopt mooi via de uitsparing onderaan (mede door de plaatsing en de kracht van de instroom in de filterkamer) en is sowieso vele malen groter dan het (eventuele) doorsijpelen bovenaan. Op de foto zie je links bovenaan het uitstekende stukje van het tussenschotje en dat sluit vrij goed naar mijn gevoel.
Op de foto zie je vooral dat zowel de grove spons, de witte watten (nu bovenop de spons, in het filter zitten deze onder de spons) én het onderaan liggende filtermateriaal vrij evenredig vervuild zijn.
En ook de spons voor de uistroombuis is "mooi" vuil.... :)

Zou het misschien kunnen dat er iets ontbreekt aan jouw filter waardoor de doorstroming niet optimaal is?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het een "maandagmorgen-exemplaar" is maar je klachten lijken me eerder op het ontwerp te slaan dan op de mechaniek...?

20180226_201333.jpg
 
En inderdaad een leuk bakje, Lex!
Ik ben benieuwd naar het vervolg en naar je ervaringen met het filtertje.
Een kleine "gebruikstip": Onderaan de aanzuigbuis zit een klein korfje, je kan dit openen via een 'lipje' en dan kan je in dat korfje een stukje op maat gemaakte spons steken ter bescherming van garnaaltjes. Dit werkt ook nog eens als een klein voorfiltertje en als je dit wekelijks uitspoelt kan het filtertje op een bak met matige bezetting vrij lang ongemoeid gelaten worden...
in mijn ervaring althans... ;)
 
Ik ga morgen eens vergelijken op basis van jou foto .
Maar zelf na 2 maanden was die bijlange nie zo vervuild hoor .
 
@stefanC: wat je op de foto niet zo goed ziet is dat de spons aan de uitstroomzijde verbonden is met een buisje. Het is wel belangrijk dat je dit verbindt, soms komt dat los bij onderhoud en zonder dit buisje werkt het waarschijnlijk een pak minder efficiënt...
 
Ik ga morgen eens vergelijken op basis van jou foto .
Maar zelf na 2 maanden was die bijlange nie zo vervuild hoor .

Ik zou het inderdaad toch nog eens een kans geven dan, misschien zit er iets niet goed op zijn plaats of zo?
 
En inderdaad een leuk bakje, Lex!
Ik ben benieuwd naar het vervolg en naar je ervaringen met het filtertje.
Een kleine "gebruikstip": Onderaan de aanzuigbuis zit een klein korfje, je kan dit openen via een 'lipje' en dan kan je in dat korfje een stukje op maat gemaakte spons steken ter bescherming van garnaaltjes. Dit werkt ook nog eens als een klein voorfiltertje en als je dit wekelijks uitspoelt kan het filtertje op een bak met matige bezetting vrij lang ongemoeid gelaten worden...
in mijn ervaring althans... ;)
Bedankt voor de tip. Filtertje komt op een ander bakje is morgen hopelijk al binnen, hoewel ik nog geen bevestiging daarvan heb.
 
Bedankt voor de tip. Filtertje komt op een ander bakje is morgen hopelijk al binnen, hoewel ik nog geen bevestiging daarvan heb.
Ik ben benieuwd.

Ik heb nog een tipje voor het opstarten na onderhoud (of het eerste opstarten) in de aanbieding:

Na het reinigen sluit ik het filterje (zonder water!) af met de schuifknopjes aan de zijkant en open het dopje bovenaan.
Via dit gat vul ik het filtertje met een gietertje en koppel de slangetjes terug aan.
Meestal ontkoppel ik de slangetjes trouwens bovenaan (dus ter hoogte van spraybar/aanzuigbuis) zodat er geen water morst ;)).

Wanneer het filtertje vol is start ik het even kort op waardoor het de lucht in de aanzuigslang opzuigt. Dan trek ik de stekker uit en heel voorzichtig draai ik het draaidopje bovenaan los. Dan hoor je de lucht allemaal ontsnappen.
Voorzichtig en alert zijn is de boodschap: van zodra het water level komt met de opening draai ik het snel terug dicht: hierdoor is alle lucht direct verwijderd en draait hij onmiddellijk stil en op vermogen...

Persoonlijk heb ik het filtertje met ander filtermateriaal gevuld. Onderaan een beetje (echte) keramische buisjes ,daarbovenop een laagje witte watten en dan de grove spons zoals te zien is op de foto. Dan gaat het water eerst door de spons zodat de watten niet te snel dichtslibben.

Wie weet heb je er iets aan...
 
Heb hem schuin gehouden, was de lucht er ook zo uit, maar bedankt voor de tip.
Persoonlijk heb ik het filtertje met ander filtermateriaal gevuld. Onderaan een beetje (echte) keramische buisjes ,daarbovenop een laagje witte watten en dan de grove spons zoals te zien is op de foto. Dan gaat het water eerst door de spons zodat de watten niet te snel dichtslibben.
Heb ook andere inhoud er in gedaan. De geleverde keramische pijpjes zitten nog in de verpakking. Heb uit 1 van de filter van mijn Trofis bak Substratpro, Mech en keramische pijpjes gehaald. Eerst substratpro, dan de Mech en daarop de keramische pijpjes. Zal wel zien hoe dit gaat, maar zitten ieder geval genoeg bacteriën al in. Witte filter watten ook nog uitgeknepen over het sponsje.
 
Wat een levensverhalen :D

Mare leuk gedaan zo na een hoek toe werken. Benieuwd hoe de planten gaan groeien enz
 
We zijn weer ff verder, dus maar foto's. :)

2018-03-11 21.40.44.jpg


2018-03-11 21.40.54.jpg


2018-03-11 21.41.14.jpg


2018-03-11 21.41.26.jpg
 
Geloof bij Faunaland vandaan.
 

Terug
Bovenaan