Nano cube willem666


willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Omdat ik regelmatig las dat kleinere bakjes soms moeilijker stabiel te krijgen zijn en natuurlijk ook omdat ik de (Dennerle) nano cubes zeer mooi vind, besliste ik eind januari 2016 een 'nano-poging' te ondernemen.

Na wat zoeken vrij snel een tweedehands cube met toebehoren aan een mooi prijsje gevonden, de pret kon beginnen.
Ik heb maar heel af en toe foto's genomen van dit bakje maar aan de hand van een 12 tal foto's toch een chronologisch overzicht van afgelopen periode:

Wat (technische) details:

Dennerle Nano 20
Dennerle hoekfiltertje
Dennerle Nano Heater
Dennerle Nano light 11watt

JBL plantsoil
Grey Mountain Rock
CO2 (glazen diffuser, co2 via drukfles 2kg)
EI bemesting

Huidig plantenbestand (na paar wijzigingen onderweg...)

-Hygrophila polysperma (Belgisch groen): Tot vandaag in de bak, heb dit echter net verwijderd en vervangen door: -Braziliaanse klimop of Hydrocotyle leucocephala
-Ludwigia repens rubin super red
-Micranthemum sp. Monte Carlo
-Nymphoides sp. Taiwan
-Cryptocyrne (soortje?)
-Klein restje Eleocharis parvula (dwergnaaldgras)

Bewoners

1 Posthoornslak
2 Neritina slakken
poelslakjes/torenslakjes
1 tijdelijke bewoner: een jonge (+/- anderhalve week oud) Microdevario Kubotai ('gered' uit de moederbak) die in dit bakje mag groeien tot hij veilig terug kan naar zijn familie.

Genoeg gepraat, nu foto's:
Waarschuwing:
Alle foto's zijn met gsm genomen dus de kwaliteit ervan is middelmatig tot (zeer) slecht waarvoor mijn excuses... :sorry: Het ziet er beter uit in het echt maar beter foto's dan geen foto's, nietwaar... Het geeft alleszins een beeld...


23/01/16 net gevuld, plantenbestand wordt nog aangepast, techniek wordt nog verplaatst

OgUIWd8.jpg


26/03/16
Wat aanslag op de ruiten, plantjes beginnen stilaan aan te slaan.
Utricularia graminifolia centraal: groeide een klein beetje maar werd zeer dun, bleek en iel dus uiteindelijk verwijderd.
Op de foto nog Hemianthus calitrichoides, ik heb al HC in een andere bak plus echt goed deed hij het niet in dit bakje dus vervangen door Micranthemum Monte Carlo.

c6IzHl7.jpg


28/04/16

dIvghpC.jpg



05/07/16

QgWLIj0.jpg


15/08/16
It's getting dark in here ;)

SfoJimQ.jpg


16/08/16
Na een kleine snoeibeurt

Alyai2g.jpg


14/09/16
Voor en na snoeien
Links voor nog een restje HC verwijderd, het groeide zeer traag, bleef niet laag en was niet zo mooi dus plaats gemaakt voor Monte Carlo

h8uhrze.jpg


zYHuGkC.jpg



18/09/16
Crypto en klein stekje Nymphoides sp. Taiwan toegevoegd

swAvzY5.jpg


15/10/16
Voorgrond is bijna volledig dicht gegroeid met Monte Carlo

IXlRFY8.jpg


22/10/16
Exit Belgisch groen, groeide te snel en te wild...
Bij wijze van test dit vervangen door een paar stekjes Braziliaanse klimop.
De techniek, vooral de witte bedrukking op de verwarming (waarom dergelijke opvallende witte druk op een verder zeer strak en onopvallend design, het blijft me een raadsel :S), is nu zeer zichtbaar (met het Belgisch groen ervoor zag je amper het filter en de verwarming) maar de bedoeling is dat de klimop (deels als drijver) snel één en ander zal camoufleren..
Binnen enkele weken merk ik vanzelf hoe goed dit lukt en in hoeverre de klimop beter past in de bak...

aKPJ0Ex.png


HLmzpBh.png


Tot op vandaag weinig tot geen algen of andere problemen gehad dus in dit geval niet ervaren dat het kleine formaat moeilijker stabiel te krijgen was, misschien door geluk, misschien doordat ik amper bewoners heb... Alleszins: dit bakje draait al maanden zeer goed, de plantjes groeien vrij goed en tijdens de laatste lichturen assimileert de Monte Carlo bijna dagelijks dus die lijkt me vrij tevreden.
Mijn dropcheck is meestal lichtgroen tot bijna geel dus vrij hoog CO2 level maar de kleine kubotai heeft daar geen problemen mee precies..

Opmerkingen, tips of bedenkingen zijn altijd welkom dus hou jullie niet in en laat maar komen. Ik kan er tegen (denk ik toch :D)
 
Mooi overzichtje Willem. Vind de foto's met Belgisch groen wat druk ogen.
Hoe denk jij over het leerbakje? Wat heb je allemaal geleerd?

Groetjes John.
 
Mooi overzichtje Willem. Vind de foto's met Belgisch groen wat druk ogen.
Hoe denk jij over het leerbakje? Wat heb je allemaal geleerd?

Groetjes John.
 
Mooi overzichtje Willem. Vind de foto's met Belgisch groen wat druk ogen.
Hoe denk jij over het leerbakje? Wat heb je allemaal geleerd?

Groetjes John.

Hehe, je hebt gelijk hoor in verband met het Belgisch groen. Het is eigenlijk volledig beginnen verwilderen toen ik er een paar Kubotai jongen in groot bracht, ik wou niet teveel snoeien want ze waren zo klein dat ik ze aanvankelijk amper zag, ze waren ook veel meer op hun gemak in de bak door het bladerdek van Belgisch groen boven hen...
De laatste opgroeiers zijn vorige maand naar de grotere bak gegaan en vanaf dan durfde ik weer wat heviger te snoeien. Toen ik vorige week weer een jonkie gevangen had heb ik beslist dat het Belgisch groen eruit moest voordat het weer uit de hand liep ;). Hopelijk kan ik de klimop iets beter onder controle houden.

Goh ja, wat heb ik geleerd?
Is moeilijk te zeggen maar alleszins door deze bak en door het oefenbakje heb ik iets meer ervaring opgedaan op vlak van snoeien, aanplanten, verzorgen van waterplanten. Ook op vlak van techniek, plantenvoeding en ook plantencombinaties zal ik iets betere keuzes kunnen maken door de oefening.

Ik zal bij de opstart van de nieuwe bak sowieso een aantal van deze zaken kunnen gebruiken om de beginfase te vergemakkelijken...
Ik besef nu ook beter dat het essentieel is een goede start te maken, op verschillende vlakken. Zoals iedereen hier wel weet is stabiliteit zeer belangrijk dus hoe meer je op voorhand uitdenkt en bepaalt hoe beter de start zal zijn. Met dit in het achterhoofd kan je dus maar beter zorgen dat je direct goed en doordacht begint zodat je (tijdens de opstartfase) geen of weinig aanpassingen meer moet doen. Bijvoorbeeld: het loont om goed na te denken over het te gebruiken bodemmateriaal, over de opbouw van die bodem (onderlaag of niet) in relatie tot de te gebruiken decoratie...

Daarnaast heb ik nu ook een referentie om de groei en de balans in de komende bak te beoordelen, ik heb dus iets beter zicht op de mogelijkheden en kan hierdoor een realistisch doel bepalen... Elke bak is een leerproces en dat wordt de volgende dus sowieso ook...
Maar deze oefening heeft me alvast doen beseffen dat ik het leuk vind om met plantjes bezig te zijn. Toen ik vorig jaar met de oefening begon wou ik vooral bepalen in hoeverre het verzorgen van plantjes iets voor mij was, de hele oefening heeft me overtuigd dat ik het meer dan leuk genoeg vind om te investeren in een nieuwe bak, hierdoor ging het bestellen van de nieuwe bak wat makkelijker aangezien ik zeker ben dat ik het ook op langere termijn zal blijven leuk vinden.
 
Ben erg benieuwd naar het volgende project!
Ikzelf heb ook geprobeerd om te tuinieren. Het is mij iets te veel werk en mijn visjes stellen het volgens mij niet zo op prijs.
Ik koester mijn bolbitus, javamos, javavarens en de vallisneria. Weinig werk aan.
Beetje co2 en meststoffen, maar geen lastige planten.
Vind het project erg goed gelukt!

Groetjes John.
 
De klimop bevalt me beter dan het Belgisch groen...
Ludwigia en micranthemum moeten dringend gesnoeid worden.
De jonge Kubotai groeit goed en is in zijn nopjes. Moeilijk fotograferen met de smartphone echter...

o49yUUO.jpg
 

Terug
Bovenaan