Nano/mini aquarium


C

Cheis

Guest
beste allemaal,
Ik ben momenteel bezig met het inrichten vaan een nieuw nano aquarium, van 20 liter.
Nu wilde ik hier goudvissen in doen.
Met een aantal planten.
Maar mijn vraag was is er per sé voor die planten een voedingsbodem nodig?
En hoeveel kost ongeveer een plantje en een decoratie steen voor in het aquarium?
Alvast bedankt!
 
Beste Cheis,
gelukkig ben je nog bezig met inrichten en is er dus (hoop ik tenminste) nog geen kwaad geschied?

Goudvissen zijn niet geschikt voor een nano aquarium. Eigenlijk zelfs niet voor een aquarium, het zijn vissen die in een vijver thuishoren. Ze worden groter dan je bakje en ze kunnen zeer oud worden. Sluierstaarten worden wel in aquaria gehouden maar die hebben eigenlijk minimaal 50 liter per vis nodig en minimaal een bak van een meter. Een sluierstaart wordt bvb makkelijk 25cm wanneer de vis in goede omstandigheden gehouden wordt...

In een nanobakje zal je heel snel problemen krijgen door (onzichtbare) vervuiling. Als je in jouw bakje goudvissen of sluiers doet zullen je planten sterven en zullen je vissen vergroeien en uiteindelijk een langzame, pijnlijke dood sterven. En dat kan toch de bedoeling niet zijn?
Ook voor jou wordt dat niet leuk dus niet doen!!
Geloof me, een goudvis in een nanobakje kan gewoon niet lukken, recipe for disaster!

Zoek eens op dit forum in het subforum goudvissen voor je de verkeerde beslissing neemt.
In een bakje van 20 liter kan beter zelfs helemaal geen visjes houden. In extremis kan een solitaire betta man wel en dat zal veel leuker zijn dan goudvissen die de boel onder sch*ten.
Garnalen zijn een zeer leuke optie in dergelijke bakjes.

Hopelijk neem je de juiste beslissingen!
 
Ter illustratie...

Een volwassen sluier en een grote goudvis...
Zie je die al in je nano zwemmen?
;)


sluier.jpg
Goudv.jpg
 
Ik denk dat hier al voldoende aan advies is gegeven en in een nano kun je beter leuke garnaaltjes gaan houden en daarin is de keus ook erg groot.
 
Oke bedankt voor de reacties.
Ik zal erg geen goudvissen en sluierstaarten in doen.
Maar weten jullie nog wel of een voedingsbodem nodig is?
en hoeveel een plantje kost?
 
Oke bedankt voor de reacties.
Ik zal erg geen goudvissen en sluierstaarten in doen.
Maar weten jullie nog wel of een voedingsbodem nodig is?
en hoeveel een plantje kost?

Goeie beslissing! Je zal er zeker en vast meer van genieten met geschikte bewoners.

Voedingsbodem is niet noodzakelijk, je kan ook substraat zoals (filter)zand gebruiken waar je eventueel een kleibolletje kan aan toevoegen om de planten te voeden.

Plantjes kosten niet zoveel, het hangt af van de soort en de grootte natuurlijk.
Heb je een bepaalde soort in gedachten?
Als je wat info geeft over je lampje en wat je wilt met je bakje en qua planten krijg je misschien betere antwoorden.
Mini-anubiassoortjes, varens of mosjes zijn goede opties voor een klein bakje met lage verlichting

Met een beetje geluk is er wel een forumlid dat je wat mos of wat snoeisel van andere planten kan bezorgen tegen een leuk prijsje...
Je kan het altijd eens proberen in het subforum "gevraagd" of eens kijken in het topic "aangeboden".
 
Als je het bakje nog niet hebt zou ik iets groter kopen zodat je net iets meer mogelijkheden hebt.
Op aquaplantsonline.nl kan je kijken voor de prijzen voor planten. Of via mp of aquaforum.
 

Terug
Bovenaan