Nano Nano zee aquarium 11 Liter


B

brian tel

Guest
Omdat mijn Juwel vision 260 lekker doordraait zonder al te veel omkijken ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe uitdaging binnen de aquaria wereld. Al snel kwam ik uit bij het zee gedeelte. Omdat mijn bak op de slaapkamer staat en er helaas geen ruimte meer is voor een andere grote bak heb ik besloten om een Nano zeeaquarium te gaan beginnen. Al snel kwam ik een bakje van 11 liter tegen voor een hele schappelijke prijs dit is hem dan ook geworden.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Azoo ocean wave met een netto inhoud van 11 liter. Op dit bakje zit een hang on filter met eiwit afschuimer en een pompcapaciteit van 360 liter per uur. Helaas kwam ik er vrij snel achter dat de ingebouwde skimmer niet voldoende werkt en ik heb dan ook besloten om de bak te gaan draaien zonder de skimmer. Het filter is ondertussen omgebouwd naar een wierenfilter, het gedeelte met de eiwit afschuimer is leeg gehaald en hierin zit een pluk cheato wier met een lamp er boven.

Omdat het een klein bakje is vergt het een behoorlijke discipline met onderhoud, dagelijks het verdampte water bijvullen met demi water en twee keer per week een kleine waterwissel uitvoeren.

Omdat het een klein bakje is kun je het water niet te zwaar belasten, momenteel zit er wat koraal in waaronder een pompende Xenia en enkele bewoners.
Als bewoners heb ik er voor gekozen om 1 visje te houden en tot nu toe twee garnalen. Het visje is een gobiodon histrio dit is een heel rustig visje welke regelmatig tussen de xenia en op de stenen ligt te rusten. De twee garnalen zijn de thor amboinensis ook wel wiebelkontje of sexy shrimps genoemd vanwege het wiebelen met de kont.

Alle diertjes geef ik diepvries voer via ene pipetje om zo watervervuiling door te veel voeren te voorkomen.

Omdat foto�s meer zeggen dan 1000 woorden hierbij een aantal foto�s van het bakje en de bewoners.


Hierbij een foto van het visje en de garnalen.
GH0smRRa-DZGhSt5wzFYbbtav0U-ZUA4.jpeg
GH0smRRa-DZGhSt5wzFYbbtav0U-ZUA4.jpeg




De pompende xenia en de spijker poliep. En als je goed kijkt een garnaaltje op de spijker poliep.
GH0smRRa-DZGhSt5wzFYbbtav0U-ZUA4.jpeg
GH0smRRa-DZGhSt5wzFYbbtav0U-ZUA4.jpeg




En een overzichtsfoto.
GH0smRRa-DZGhSt5wzFYbbtav0U-ZUA4.jpeg
GH0smRRa-DZGhSt5wzFYbbtav0U-ZUA4.jpeg
 
Mooi man!
Ziet er goed uit!
Heb ook net een zoutwateraqua gekocht
Ben ik nog aan het proper maken...

Maar is 2x per week verversen niet wat veel?
 
Zeker een mooi ingericht Nano.
Uit je schrijven merk ik dat je goed voorbereid en geinformeerd hebt om deze aquarium goed te kunnen onderhouden.
Maar als mens denk ik toch, is het niet zielig om maar 1 visje te laten zwemmen.
Denk eens aan je zelf als we je opsluiten in een woonkamer en nooit meer mensen ontmoet.
Ik zou daarom nog minstens 1 visje kopen van de zelfde soort.

Succes ermee.
 
Leuk ingericht

Dat zijn geen spijker poliepen..
Zijn gewoon zoanthids.

Lord of the rings buttons.

Is deze wel netjes opgestart?
 

Terug
Bovenaan