Nano riparium?!


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi allemaal!

Ik ben aan het brainstormen en googlen over een nieuwe nano bak (13-20 L ofzo) met als bodem organische potgrond (met laag zand erop) a la walstad/father fish. Overigens met klein sponsfilter en zonder CO2.
Doordat je met een 'dirted tank' veel voedingstoffen in het water kan krijgen, heb je goede plantengroei nodig tegen algen.
Drijfplanten zijn dan een optie, maar ik houd niet van die hangende wortels. Maar 'emersed' aquariumplanten en/of kamerplanten die met wortels in het water kunnen, hebben ook onbeperkt CO2 tot hun beschikking en kunnen dus ook met snelle groei het water ontdoen van een overschot aan voedingstoffen.

Omdat het een kleine bak zal zijn, is het mooier als het gaat om planten met kleine blaadjes of stengels. Dus geen vredeslelie bijv.

Temperatuur ben ik nog niet over uit, zal afhangen van de behoeftes van de planten. Er komen verder alleen vuurgarnalen in, dus kamertemp is goed.

TLDR
Mijn vraag is dus als volgt:
1) Welke aquariumplanten kunnen goed 'emersed' groeien en hebben kleine bladeren of dunne stengels?
2) Welke kamerplanten kunnen met de onderkant (liefst dus met meer dan alleen de wortel) in het water staan? En hebben ook dunne stengels of klein blad.

Voor beide geldt: waarsch komt er geen deksel op, dus luchtvochtigheid is niet extreem hoog.

3) Vallen Nederlandse oeverplanten of vijverplanten af, omdat het binnen in huis te warm zal zijn? Of kunnen die wel tegen het hele jaar door 23 graden ('s zomers of indien ik aquariumverwarming gebruik).
 
Laatst bewerkt:
Wat inspiratie. Vooral lange dunne grassprieten vind ik mooi, mooier nog dan de parapluplant.
d71f6c5883f4facbc813b2e77de6a02d.jpg
20-x-10-tank-i-b.jpg
riparium.jpg
 
Zelf had ik al deze lijst gemaakt:

emersed aquarium planten (steken uit het water)
anubiashoge luchtvochtigheid nodig
echinodorus
cryptocoryne
most mossesneed very high humidity
most carpet plants like Hemianthus callitrichoides and eleocharis acc
java fern
rotala
eleocharis viviparus onderhoud hoge eisen + splitst zich steeds in 3'en en wordt wilde boel zonder continue snoei
ludwigia
helanthium tenellum (Echinodorus tenellus)
cypress helferi
of eleocharis montevidensis?valt half om
de meeste stengelplanten: rotundfolia, ludwigia, althernanthera,
Lilaeopsis
kamerplanten die in het water kunnen staan
parapluplant
lucky bamboo
epipremnum hangplant
Graslelie (Chlorophytum comosum)
Chamaedorea elegans palmpje
lepelplant/vredeslelie (Spathiphyllum)giftig voor garnalen?
slijkzegge - carex limosaaquarium te warm waarschijnlijk.
pannekoekplant
Acorus gramineus (of calamus)
Imperata cylindrica.gras
carex/zeggatemp?
 

Terug
Bovenaan