Nano tandem van pkchs


20211101_141049.jpg

Hij staat vol :)
Dropchecker zegt 30mg CO2
Straks eens kijken wat de ph en KH zijn
 
Bedankt!
Poeders komen vandaag normaal met de post binnen.
Nieuwe DC vloeistof op 20mg gekalibreerd, zou straks ook moeten arriveren.
Men huidige DC vloeistof is 30mg... vind ik wat zonde om zoveel CO2 nutteloos er in te pompen.

Verder rotala H'Ra en Tennelum besteld, mss dat de rotala op stock was en meekomt met de Dc vloeistof, anders zal het volgende week zijn met de Tennelum...

Van zodra er voeding in zit, ga ik het licht wat opschroeven. Staat nu op 40%...
Full spectrum lampen geven een mooi kleurtje als er eenmaal water in zit :)

Verder nog 'Skimmy' de skimmer er op gezet om wat drijfafval te verwijderen.
 
De lamp op volle sterkte geeft 7500lumen..

De huidige nano staat onder ongeveer de helft vd lamp..

Momenteel staat de lamp op 75% lichtsterkte.

Grof gerekend schat ik tussen de 50 en 55 lumen/liter momenteel.

Vandaag of morgen een middagzon maken van 2uur op 85% :)
 
Zo dat is behoorlijk veel zeg en dat zag ik eigenlijk ook al wel. Het bakje staat er mooi bij zo dus je mag er tevreden over zijn.
 
Ja ik sta er nog steeds versteld van wat die twinstar lamp produceert aan licht :) ik ben zeker tevreden! De dry start methode vind ik enorm goed werken.
Ik denk wel, na de verhuis, als er garnaaltjes en visjes bijkomen, de balans moeilijker te vinden zal zijn... en er algen zullen komen... maar dat is een probleem voor later.
Nu de rotala's nog fel rood krijgen! Dat is mijn volgende doel :)
 
Hoe laag ga jij met je NO3 @Cornelius ? Om rotala rood te krijgen?... momenteel staat ie op 5mg mijn No3..

Enkele draadalgen gespot ondertussen, en een heeel klein beetje bruinalg


 
Ik doe om de dag micro en macro...
Kga eens het No3 halveren denk ik
 
Kheb et licht iets minder fel gezet omwille van de draadalgen..

Straks eens nitriet meten, indien 0 => 3 japonica garnaaltjes gaan halen in de LFS
 
Ik verwacht eigenlijk ook geen nitriet meer, zeker na een dry start.
Enkel het aanpassen van kraantjeswater in de LFS naar het water in het aquarium zal ik voorzichtig moeten doen omdat er wat verschil zal opzitten.

En omdat ik met de bus erom ga, oppassen dat ze niet te koud krijgen...
 
Ik twijfel, maar ik wacht mss beter nog een weekje.

De dry start periode zorgt allesinds voor de aanmaak van de nuttige bacteriën in de bodem.

Nog even geduld dan maar, tot de filter gekoloniseerd is :)
 
Ik ben begonnen met wat vloeibare co2 te doseren, kheb de indruk dat het helpt tegen de algjes
 
Carbo kan inderdaad soms helpen maar vaak alleen bij de low tech bakken met weinig licht. Ik zou zelf met garnalen geen carbo blijven doseren.
 
Ik had et ergens gelezen op het interweb dat het zou werken, khad het nog liggen van toen ik nog een betatje had in een low tech bakje (rip)...

Eens er garnalen zijn, hoeft het zeker nietmeer.
Zij zullen het wel overnemen van de carbo.

Kben er ook niet echt voor... chemische sterilisatie vloeistof brrr...
 
20211201_123824.jpg


Plantjes groeien zoals het moet, binnenkort 1ste maal trimmen...
 
De scape is ondertussen spijtig genoeg afgebroken, de betonplex plaat waar de bakjes opstonden buigde teveel door... de verhuis is achter de rug, binnenkort worden beide bakjes opnieuw ingericht (en leg ik nog enkele betonplex platen extra eronder)
 
Idd het stond er mooi bij.
Maar ik wilde echt geen waterballet :oopss:

Die bakjes leeg, wegen als lood, om die dan te verhuizen gevuld met aquasoil en stenen, eerlijk gezegd ben ik blij dat ik de scape heb moeten afbreken (zeker omdat er nog geen diertjes inzaten, kben altijd bang als ik vissen of garnalen moet verhuizen want die houden ook niet van grote veranderingen)

Ik weet wel dat de volgende scapes opnieuw zullen opgestart worden met de dry start methode :) Het heeft enkel maar voordelen volgens mij.
 
Na 3 jaar opnieuw alles geïnstalleerd, nieuw versterkt onderstel :)
Kat in huis gehaald met een sterk jachtinstinct...
Voorzorgen zijn genomen.
Morgen komt ammoniumchloride toe.
Het worden 2 low-light setups, 1tje voor enkel garnaaltjes en planten, 1tje met nano visjes en de nakweek van garnaaltjes, zodat er vers voer is voor de vis...
Momenteel emersed aant testen met enkele plantjes in een plastic box.


Het wordt fun :)


Grtn


20240422_195824.jpg
 
Hey, Ik ga voor red sakura gaan denk ik, binnenkort op zoek naar goeie kwaliteit garnalen om te starten :)

Gisteren bakken gevuld, 1 staat te draaien met amoniumchloride, in de ander staat hout te weken.

Gisteren impulsief nieuwe invitro gekocht bij APO om emersed proberen op te kweken
 
Dat zijn leuke garnalen en Rendo heeft vaak verschillende gradaties te koop maar dan betaal je wel wat meer porto vanuit Duitsland. Je kan je ook eerst in de buurt oriënteren.
 
Oh leuk voor de tip, ik had nog nooit van Rendo gehoord! Ik ga idd eerst eens kijken in de buurt maar laatst toen ik in een LFS was waren de garnaaltjes niet zo rood...
 

Terug
Bovenaan