Wat is er nieuw

Nano van triple

20210711_211241.jpg

Best tevreden met het huidige resultaat

Mooi groen matje hoor ;-)

Hoeveel verlichting heb je erboven? Mooi bakje natuurlijk.

Nano update.
Bakje draait niet zoals het hoort teveel alg en aantal garnaaltjes is gedaald.
Vandaag alg geplukt en bodem bemest.
hopelijk binnen enkele weken beter resultaat.
20220114_175701.jpg

Bakje is te zwaar verwaarloosd geweest .
Maar af en toe co2 en geen bemesting ( wordt ververst met water uit de grote bak) + redelijk wat licht .
Heb nu wat osmocote-bemesting in de bodem + bio-co2 .
Ook zal het water bij verversen iets rijker zijn.

In elk geval weer een leuke uitdaging om hem goed op de rit te krijgen.

Mijn Nano bakje , wat kunnen algen toch mooi zijn.

Bijlagen

• 20220606_100027.jpg
    20220606_100027.jpg
    448.4 KB · Weergaven: 117
Laatst bewerkt:
O jee Rinzo, misschien wat kippetjes erin doen tegen de algen:DD

Een +- 10 gele neocaridina ze dragen ook geen eitjes bij zich ,geen planaria op eerste zicht .

Ja soms kweken ze voor geen meter en soms barst het van de kleintjes. Is dat een ph verlagende bodem?

Leuk bakje 👍 en algen tja , ik ken ze ook hoor 😊

Helaas voor jou, neocaredina's doen het doorgaans niet zo goed op bodems zoals die van jou (geen flauw idee waarom dat zo is, weet alleen dat het zo is) beter gebruik je grind of zand

Ja soms kweken ze voor geen meter en soms barst het van de kleintjes. Is dat een ph verlagende bodem?
Een dunne laag akadama als bodem.
Is ook een poezen drinkbakje en word aangevuld met ons keihard kraanwater.
Slakje zien er gezond uit maar ,zal eens de ph meten in de loop van deze week.

Helaas voor jou, neocaredina's doen het doorgaans niet zo goed op bodems zoals die van jou (geen flauw idee waarom dat zo is, weet alleen dat het zo is) beter gebruik je grind of zand
Dit zou idd mogelijk de oorzaak kunnen zijn.
Zal eens een tijdje wekelijkse waterwissel doen met ons hard leidingwater.

Dit zou idd mogelijk de oorzaak kunnen zijn.
Zal eens een tijdje wekelijkse waterwissel doen met ons hard leidingwater.
Kan je nu al zeggen dat dat geen oplossing is (eigen ervaring) enige oplossing is de bodem vervangen

Neo s doen het vaak beter op een wat hogere ph alhoewel je vaak leest 6-8.

Zal het nog even aanzien ,In mijn grote bak is de akadama bodem 10cm dik en daar kweken vuurtje al jaren .

Zal het nog even aanzien ,In mijn grote bak is de akadama bodem 10cm dik en daar kweken vuurtje al jaren .
Ja misschien (maar dit is puur hypothetisch) is de bak te klein voor zo'n bodem dat de stofjes die er uit vrij komen te weinig worden weggefilterd, mijn ervaring gaat over een 75-liter aquarium waar het niet lukte waar toen een sponsfilter inzat (later overgeschakeld naar andere garnalensoort en een extern filter)

Welke soort akadama heb je daar inliggen ?
kan je daar lekker in snoeien zonder heel de bak wazig te hebben ?

1673785212776.png
10jaar oude akadama in de grote bak.
Andere manier van de wekelijkse snoei aanleren Erwin.
1a2x per jaar gaan alle planten uit de bak en dan is het idd uren choco en duurt het tot 2dagen voor die weer 99% helder is.

ps net waterwaardes gemeten
kh 2-3
ph7.4
no3 +-1mg/l
po4 +-0.1mg/l

Laatst bewerkt:
O maar dat is niet zo n lage ph en ik denk dat dit niet de oorzaak is dat de garnalen niet kweken. Gh is ook wel belangrijk en deze mag zeker 6 zijn.

Bekijk bijlage 354732
10jaar oude akadama in de grote bak.
Andere manier van de wekelijkse snoei aanleren Erwin.
1a2x per jaar gaan alle planten uit de bak en dan is het idd uren choco en duurt het tot 2dagen voor die weer 99% helder is.

ps net waterwaardes gemeten
kh 2-3
ph7.4
no3 +-1mg/l
po4 +-0.1mg/l

Oke 😊 dacht het al , ik zal eens een poging gaan doen om de bulldozertechniek af te leren 😉

Oke 😊 dacht het al , ik zal eens een poging gaan doen om de bulldozertechniek af te leren 😉
Heb ook jaren deze techniek toegepast , maar met akadama komt dit niet goed.

Heb ook jaren deze techniek toegepast , maar met akadama komt dit niet goed.
Klopt , zelf ondervonden (al klaart het wel redelijk snel op , na paar uur ist redelijk helder , maar glashelder duurt idd wel wat langer)
En ik heb het toch maar effe gespoeld (had ik eerst niet gedaan) , in vijvermandje onder de kraan . Werkte beter dan in een emmer .

Nano na de algenpluk.
20230216_184934.jpg

Eigenlijk wel tevreden hoe dit bakje (traag)groeit .
Geef sedert vorige maand een snufje kaliumnitraat en kaliumfosfaat +enkele ml profito na de 75%waterwissel om de 2 weken.
Voor he eerst sedert lang enkele jonge garnalen gespot.

Leuk nieuwe aanwas , merk ze nu hier ook op in beide bakken .
Voer je die nog bij ? ik heb dat tot op heden nog niet gedaan .

2x per dag wat vlokvoer of wat gekookte groenten

Nice bakje ❤️ zo goed scapen als jou kan ik niet.

Ik voer ze om de dag wat garnalenvoer en soms wat blad. Ik meng 2-3 soorten garnalenvoer en stamp dat fijn en dat voer ik om de dag.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan