Nano zeewater aquarium No2 extreem hoog


Zoet en zoutwater zijn hierin niet te vergelijken helaas (op andere vlakken ook niet trouwens), iets wat in een zoetwater bak prima voor jaren goed gaat kan zomaar in een zoutwaterbak binnen enkele weken voor problemen zorgen.

Er zijn mensen in Nederland die kraanwater gebruiken voor hun zoutwateraquarium en die daar geen problemen mee ondervinden maar verreweg het grootste deel van de mensen die dit proberen lopen aan tegen veel ongecontroleerde algengroei en bruine aanslag op stenen en bodem door een veel te hoog silicaat gehalte in het water.
Bruine aanslag is heel normaal in de eerste maanden van de opstart maar daarna moet dit echt wel verdwijnen, als dit niet gebeurd weet je waarschijnlijk genoeg.

Om op save te spelen kun je beter een paar tientjes investeren in een osmoseapparaat.
Denk dat ik dan eerst een druppeltest aanschaf dan, normaal hoort het goed te zijn, woon in België en kan alle waterwaardes online vinden van het kraanwater
 
Met een druppeltest kun je ook maar een beperkt aantal waarden meten en als je de waarden al online kan zien dan heeft dat niet veel meerwaarde denk ik.
Toch zal je wel testen moeten hebben die je voor de bak gaat gebruiken zoals ca en mg en no3, po4. Veel zoetwatertesten werken dan niet omdat omdat een gewone po4 test niet een waarde van 0,02 kan meten en dan heb je weer aparte zeewatertesten nodig.
 
Met een druppeltest kun je ook maar een beperkt aantal waarden meten en als je de waarden al online kan zien dan heeft dat niet veel meerwaarde denk ik.
Toch zal je wel testen moeten hebben die je voor de bak gaat gebruiken zoals ca en mg en no3, po4. Veel zoetwatertesten werken dan niet omdat omdat een gewone po4 test niet een waarde van 0,02 kan meten en dan heb je weer aparte zeewatertesten nodig.
Oohhh oké dat van de po4 test wist ik zelf niet, heb wel idd aparte testen voor zee gekocht ma dan weet ik dat ik nog nodig hebt voor zee zelf
 
De zoetwater po4 test begint niet met de lage waarden voor fosfaat die je normaliter hebt. Mijn zoetwatertest voor po4 begint bij 0,5 dacht ik en die kan dus geen 0,02 meten. Het beste voor zeewater is de Red Sea pro maar goed met alleen vissen zal het denk ik iets minder nauwkeurig komen dan wanneer je koralen hebt.
 
De zoetwater po4 test begint niet met de lage waarden voor fosfaat die je normaliter hebt. Mijn zoetwatertest voor po4 begint bij 0,5 dacht ik en die kan dus geen 0,02 meten. Het beste voor zeewater is de Red Sea pro maar goed met alleen vissen zal het denk ik iets minder nauwkeurig komen dan wanneer je koralen hebt.
Idd, wil alleen vissen er in, maar denk als deze voor een 1jaar 1,5 heb dat ik overschakel naar een bak van 250l met koralen, de meest begin vriendelijke, maar dat zijn planne voor later, mss dat ik de bak over een paar maanden aanschaf maar weet niet zeker
 
Ik ben ook begonnen met ik dacht 80 liter maar ja dan was de keus in visjes erg beperkt en heb toen de Reefer 170 genomen.
 
Ik ben ook begonnen met ik dacht 80 liter maar ja dan was de keus in visjes erg beperkt en heb toen de Reefer 170 genomen.
Idd klopt wel, dit was een oud zoetwater bak ma ben toch aan het denken voor groter te gaan, ook omdat er daar voor plek is
 
Ja ik denk dat je al snel denkt van ik wil groter want qua keuze in vissen is het erg beperkt als je je een beetje aan de richtlijnen wil houden. Ik had in de kleine 80 liter alleen 2 poetsgarnalen en 1 Gramma zwemmen dacht ik.
 

Terug
Bovenaan