Wat is er nieuw

Nanobakje van Joost123

Joost123

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2020
Aangezien ik nog geen foto-album heb leek het me wel leuk om eens e.e.a. bij te houden van een nieuw nano-bakje.

Ik heb nog een Superfish Quadro 40 staan, bakje van 45 x 25 x 25 cm effectief.
Behoorlijk felle leds, 1710 lumen volgens de spec, dat komt neer op ruim 60 lumen/liter. Als je een tijdschakelaar gebruikt dan moet je iedere keer de verlichting weer opnieuw aanzetten (aan de bovenkant). Super vervelend. Ik heb de lichtkap losgemaakt (zijn gewoon 2 delen die in elkaar geklikt zitten) en een bypass gemaakt bij de drukschakelaar, zodat de verlichting nu wel automatisch aangaat (o.b.v. tijdschakelaar).

De achterkant mooi zwart gemaakt met schoolbordverf van de Action. Tip voor als je het snel wil doen: gebruik een föhn om de verf te drogen, dan kun je binnen een paar minuten de 2e (en 3e) laag aanbrengen.
Verder het standaard Superfish filtertje vervangen door een Konkav filter (pootmaat 10 cm, hoogte 18 cm) met een Aquael pat mini. Bonsai staat al wortel te schieten 😉. Wil de bovenkant van het boompje nog even droog houden, aangezien dat een stuk makkelijker is om plantjes te lijmen.
Tot slot zie je een tube Conexo staan, er komt tenminste 1 verhoging, welke ik vast ga kitten aan de bodem.

Komt een pH-verlagende bodem in, Colombo Flora Base pro fijn, niet iedereen is hier fan van, maar dat doet mij niks.

Plantjes zijn besteld en komen eerdaags binnen:
  • Bucephalandra Red, invitro
  • Cryptocoryne parva, invitro
  • Cryptocoryne spiralis Red, invitro
  • Eleocharis parvula (dwergnaaldgras), invitro
  • Hydrocotyle tripartita, invitro
  • Mayaca Fluviatilis, invitro
  • Proserpinaca palustris, invitro
Zoals je kunt zien alles invitro, kost iets meer, maar heeft ook veel voordelen (o.a. langer houdbaar en vrij van slakjes en andere diertjes).
Denk dat er Crystal reds & blacks in komen en een paar Sulawesi slakken, but not sture yet.

Over CO2 toevoegen twijfel ik nog, neig er wel naar.

20241218_200217.png

Was nog 2 kleine dingetjes vergeten:

Acryl voerbakje van 5x10 cm en 4 cm hoog. Niet zo spannend, moet alleen nog even bedenken waar die precies komt.

Om het licht te kunnen dimmen (en dat is zeker nodig met 60 Lumen/liter) heb ik een eenvoudige LED strip dimmer met draaiknop gekocht. Middels de draaiknop kun je de verlichting dimmen (duhh), maar eventueel ook helemaal uitzetten. SImpel ding, maar voldoet prima.
inline-dimmer-zwart_1-768x768.webp

Het hoeft ook niet allemaal duur en geavanceerd te zijn Joost.

Klopt John, soms siert eenvoud meer.

Vandaag zijn de plantjes binnengekomen, volgens mij is er wat fout gegaan met het bestellen... 14 invitro potjes voor zo'n klein bakje lijkt me nogal veel 😲 . Ach ja... liever een paar over dan één te kort.

20241219_190116.png

Stukje hout vond ik nog in de kast, geen idee of ik het ga gebruiken, maar laat het maar wat inwateren.
Voor het hogere gedeelte ga ik een laagje lavasteentjes gebruiken, 1. omdat het goedkoper is dan soil (dat ik nét te kort zou komen) en 2. het houdt de bodem wat luchtiger, het liever niet 6-8 cm soil.

20241219_190143.png

Eigenlijk is het nu nog wachten op een HPL strip (scheiding tussen hoge en lage gedeelte), daarna kan ik de schop erbij pakken en de planten poten 😉
Ik wil een keer een dry-start doen (nog nooit gedaan), dus zat te denken welke plantjes hier geschikt voor zijn. Uit m'n blote hoofd denk ik 3 wel, 3 niet en 1 weet ik niet (maar kan het zomaar fout hebben...)
  • Bucephalandra Red ❓
  • Cryptocoryne parva ✔️, maar aangezien het langzaam groeit heeft dry-start geen nut
  • Cryptocoryne spiralis Red ❌
  • Eleocharis parvula (dwergnaaldgras) ✔️
  • Hydrocotyle tripartita ✔️
  • Mayaca Fluviatilis ❌
  • Proserpinaca palustris ❌

Vannacht nog een uurtje wakker gelegen om te denken wat ik met CO2 zou doen (of juist niet) en besloten om de Sodastream-methode te gaan doen.
Bij ome Ali wat rommel besteld:
Met een beetje geluk komt alles direct na Kerst binnen. Als ik een dry-start doe, dan is dat meer dan genoeg op tijd.

Leuk om zo'n opbouw te volgen, blijf ons op te hoogte houden.👍

Heb ook de Cryptocoryne spiralis Red in 2 bakjes, weet niet of het aan mijn verlichting ligt maar ze doen het wel maar blijven groen zonder iets van rood er in.....hopelijk kleuren ze bij jou wel.
En lekker veel plantjes ja....:DD

Was van plan om een deels verhoogde bodem te maken middels een HPL plaat. De verhoogde bodem komt er nog steeds, maar die ga ik met zelfgeprinte scheidingstroken maken. Ik heb dan meer keuze/mogelijkheden, het is goedkoper en geeft me meer voldoening.
Een simpel ontwerpje gemaakt, kan eenvoudig alle lengtes en hoogtes maken die ik wil (nou ja.. ben wel bepert tot max 23,5 cm, dus het worden 2 delen. Zal een heel klein spleetje zichtbaar zijn, maar die smeer ik wel vol met zwarte kit of zet er een plantje voor, zodat je er niets meer van ziet). Enige probleempje is dat het zwarte filament bijna op is, dus maar snel een rolletje op Amazon besteld.

Knipsel.PNG

Geef maar een gil als het klaar is Joost want van die tekening wordt ik Koekoek om in jou bewoording te spreken :DD :sorry:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan