Wat is er nieuw

Naomi's 40L garnalenbakje (blupjes)

• Onderwerp starter Onderwerp starter blupjes
  • Startdatum Startdatum
B

blupjes

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb mijn aquarium nu 15 dagen staan en heb besloten er een garnalenbak van te maken. Gisteren ben ik naar de lfs geweest om mijn water te laten testen en de waardes waren goed. Ik heb een steen en een plantje, en 4 (volgens mij) blue fairy garnalen gekocht. Ik vind het uitzoeken van plantjes nog wat lastig.
Waarom 4 garnalen? Omdat er maar 4 waren.. Er is wel ��n zwanger.
Ondanks dat veel mensen mij adviseerden om langer dan 2 weken in te draaien heb ik dus al wel beestjes in mn bak zitten.
Maar tot nu toe gaat het goed!
Bij deze een foto van hoe mn aqua er nu bij staat en twee foto's van de garnaaltjes.

282776_0_82_aquarium_15_dagen.jpg

354346_0_82_garnalen_dag_1.jpg

232829_0_82_garnalen_dag_1_2.jpg

Inmiddels een week verder. De blauwe garnalen zijn al gewend en laten zich regelmatig zien.
Vandaag heb ik er 6 cherry red garnaaltjes bij gehaald. Ook zij zijn lekker actief en de boel aan het onderzoeken.

943918blupjes_0_82_nieuwe_garnalen_1.jpg

792729blupjes_0_82_nieuwe_garnalen_2.jpg

455724blupjes_0_82_nieuwe_garnalen_3.jpg

925346blupjes_0_82_nieuwe_garnalen_4.jpg

661868blupjes_0_82_nieuwe_garnalen_5.jpg

update: ik heb vandaag kleine cherry's in de bak ontdekt 🙂

Leuk bakje!

Dankje!
Ik wil eigenlijk dat een groot deel van de bodem bedekt wordt met het lage plantje wat ik voorin de bak heb. zou dat lukken tussen het grind door?

Vandaag helaas 1 van de rode garnalen dood gevonden, geen idee hoe het komt want de rest van de garnalen doen het hartstikke goed. Ze zijn allemaal actief aan het rondscharrelen of hangen lekker tussen de plantjes. Vandaag ook geprobeerd om de jonkies te tellen. Ik kwam uit op 14, maar ik ga er vanuit dat er nog wat meer zijn omdat ik alleen in de voorkant van de bak heb geteld. Ik tel twee garnalen die zwanger zijn, een rode en een blauwe. Ik heb ook al een vervelling gevonden. De garnalen hebben een mooie kleur. Ik zie wel verschillen tussen de rode, er zijn een paar felrode, een paar donkerrode en een die een beetje doorzichtig is. Kan dit betekenen dat het kruisingen zijn of is dit normaal?

Leuk bakje!!! Ik denk dat je ook bij cherry garnalen 'gradaties' hebt. Sommigen zullen mooier van kleur zijn dan anderen. Dit is normaal en heb je bij de meeste garnalen. Je zou de minder mooi gekleurde kunnen uitselecteren als je dat wilt. Ik zie nu net dat je ook blauwe garnalen erbij hebt, waarschijnlijk zijn die van dezelfde familie en dan kunnen ze dus onderling ook kruisen. Wil je ze mooi op kleur houden, dan kun je de rode en blauwe groep beter uit elkaar halen.

Dankjewel! Handige info dit. Ik vind het op zich geen probleem dat ze verschillende kleurtjes hebben, ik was alleen bang dat er iets mis zou zijn. Waarschijnlijk ga ik op den duur wel selecteren op kleur, maar dan doe ik dat pas als ik te veel garnalen heb en dus een groep weg moet doen. De groepen uit elkaar halen gaat nu niet, ik heb maar ��n bak en geen geld/ruimte om er een bakje bij te nemen. Ik vind het ook wel leuk zo eigenlijk, dat ze wat door elkaar zitten.

Hi, kun je me vertellen welke filterpomp dat is? En dat zwarte ding is de verwarming of zo?

Jahoor! Volgens het doosje is het de aquaflow 1, van superfish.
274377blupjes_0_82_imag7440.jpg

Deze dingetjes zaten er bij, maar de gebruiksaanwijzing sloot niet helemaal aan bij hoe de filterpomp eruit ziet en ik kon dus niet echt ontdekken wat ik hier mee moest.
481265blupjes_0_82_imag7441.jpg

En ja, dat gekke ronde ding is de verwarming. 😛

De aquaflow 100 heeft hetzelfde vermogen maar ander uiterlijk, kan op het internet niets vinden over de aqua-flow 1, vreemd..
Vraag me af of het een ouder model is of zo.. of juist een nieuwe..

kellemes zei:
De aquaflow 100 heeft hetzelfde vermogen maar ander uiterlijk, kan op het internet niets vinden over de aqua-flow 1, vreemd..
Vraag me af of het een ouder model is of zo.. of juist een nieuwe..

Tis een ouwe vermoedelijk 😉
Vind het model iets handiger en prettiger om te zien dan de versie die ik heb (100).. vandaar mijn interesse 😉
Hier kun je meteen lezen wat je met het slangetje kunt doen..
http://www.venividivissie.org/viewtopic.php?f=10&t=25254

De Aquaflow 1 ken ik ook niet en ik zou denken dat het een oud model is.

Toen ik info zocht over dat slangetje e.d. kon ik ook niks vinden op de aqua flow 1. Dit filter zat bij het aquarium. Ik zal even het linkje bekijken, dankjewel 🙂

Tja een topic uit 2007 zie ik dus een oud model filter en geen nieuw model 😉
Zolang hij maar goed werkt is het prima denk ik zo.

Tot nu toe gaat het goed, hij is ook vrij stil dus ik ben er tevreden over.

Vandaag nog een dode garnaal gevonden, een van de 2 zwangere mama's. Wel weer een vervelling zien liggen. Ik heb ook een nieuw plantje in het aquarium geplaatst, ziet er erg leuk uit. 🙂

Leuk bakje.
Wat van plantje heb je erbij geplaatst?
Heb je een update foto van je bakje?

Dankjewel!
Op het bordje van het plantje staat 'rotala spec. gr�n'. Het is het plantje links achterin.
687946blupjes_0_82_aquarium_bijna_4_weken.jpg

Op onderstaande foto een zwangere garnaal en een paar baby vuurtjes. 🙂
463339blupjes_0_82_zwanger_babys.jpg

Foto's zijn gemaakt met mijn mobiel, dus sorry voor de kwaliteit.

Vandaag nog Limnobium Laevigatum toegevoegd, dit fleurt het aquarium echt op.
Ik heb wel nog wat vragen over het toevoegen van nieuwe aquariumbewoners.
Ik weet dat mijn bak wat een de kleine kant is, maar ik wil er toch echt vissen in.
Ik wil niet koppig over komen, maar er moeten toch wel een paar opties zijn?
Ik weet wel dat een betta zou kunnen, maar ik ben dan toch bang dat die aan mijn garnalen begint te peuzelen.
Ik hoor graag jullie meningen over wat qua vissen nog wel kan.
Waar ik zelf aan zat te denken is een groepje van 5 kleine visjes, formaat vuurneon.
Wat me heel leuk lijkt is een koppeltje van een kleine soort goerami, maar ik denk niet dat dat kan.

De baby garnaaltjes doen het goed, ze zijn al behoorlijk gegroeid!
Ik heb net ook weer nieuwe baby garnalen ontdekt, ik denk van de blauwe garnalen.
Ik ben blij dat het zo goed gaat!

Hallo allemaal, weer even een update + foto's.
Gisteren is er 1 van de blauwe garnalen gesneuveld, wel zijn er nu twee daarvan met eitjes en volgens mij zijn er ook al babytjes van de blauwe. Goed nieuws dus!
Vandaag heb ik ook voor het eerst water ververst.
Een foto van het totaaltje:
696214blupjes_0_82_totaaltje.jpg

Baby's en pregnant momma
775935blupjes_0_82_14415_1.jpg

392548blupjes_0_82_14415_2.jpg

314365blupjes_0_82_14415_3.jpg

873969blupjes_0_82_14415_4.jpg

Ik zie in sommige dierenwinkels dat ze rasbora soorten erbij hebben, maar ik zou het niet aandurven in zo'n klein aquarium om er visjes bij te doen. Wat wel erg leuk is, zijn appelslakken! Erg actief en laten je garnalen met rust en eten enkel de dode garnalen op.

Leuk bakje heb je verder 🙂

Dankje! Ik krijg deze week als het goed is een mooie blauwe appelslak. 🙂 Zijn appelslakken trouwens ook tweeslachtig?

Leuke bak en mooie foto's!

blupjes zei:
Dankje! Ik krijg deze week als het goed is een mooie blauwe appelslak. 🙂 Zijn appelslakken trouwens ook tweeslachtig?
Nee, gescheiden geslachten..
Edit: Wel is het zo dat de dames vrij lang het sperma met zich mee kunnen dragen.. waardoor het wel degelijk mogelijk is dat je jongbroed krijgt als je een vrouwtje hebt 😉

@Grollebol: Dankje! Ik maak de foto's met mijn telefoon 🙂
@kellemes: aha, oke dan weet ik dat! ik neem bewust maar 1 slak om een invasie te voorkomen, maar ��n nestje zou ik vast nog wel kwijt kunnen raken, mocht dat gebeuren.

Even een update, zo ziet het er nu uit.
136549blupjes_0_82_26415.jpg

Het plantje links achterin heeft het moeilijk, blaadjes worden geel en onderin zijn de blaadjes allemaal al afgestorven. De andere plantjes doen het juist heel goed dus ik vind het maar vreemd..
Ik heb sinds deze week 5 galaxy rasbora en een jonge appelslak er bij.
Toen ik de galaxy's zag wist ik meteen dat ik die wilde. Wat zijn die visjes prachtig zeg!
Ze zaten in een bakje van c.a. 10 liter, dus ze zijn er wel op vooruit gegaan.
Ik vind hun gedrag wel een beetje storend, ze zitten namelijk behoorlijk achter elkaar aan.
Ook zijn ze bang voor mij, als ik voor het aquarium kom zitten, verstoppen ze zich achter de steen.
Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen? Dan hoor ik het graag!

Hier nog de youtube link naar een kort filmpje van de garnalen en 1 van de visjes.
https://www.youtube.com/watch?v=CNg1r5N3auY

blupjes zei:
Ook zijn ze bang voor mij, als ik voor het aquarium kom zitten, verstoppen ze zich achter de steen.
Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen? Dan hoor ik het graag!
Staan ze ook wel om bekend, schuchter..
Zorgen voor meer groen (waardoor ze zich veiliger voelen) kan helpen.

Oke, dat is dus prima op te lossen. 🙂

Vandaag weer een aantal nieuwe baby garnaaltjes ontdekt! Met de beestjes gaat het goed, ik heb nog geen dode garnalen meer gezien dus daar ben ik erg blij mee.

Dat is goed nieuws,lief bakje heb je!

Heb je in deze maand al water ververst?
Dat plantje rechts is een varen, die zit met de wortels in de bodem, moet niet.
Je koopt er steeds meer in, hou rekening mee, dat het filter geen bacterie opbouw heeft,met een sponsje.

Koop er wat zuurstofplanten in. en een mosbol.

Bedankt John!
@Bertus: Ik heb 2 weken geleden 1/3 ververst. Waarom moet de varen eigenlijk niet met de wortels in de bodem? Ik kan wel proberen om hem aan de steen vast te maken maar dan ben ik de inrichting helemaal kwijt. Als ik zuurstofplanten koop komen er dan wel bacteri�n in het filter? Of haal ik nu dingen door elkaar heen...

afgelopen week heb ik de doodgaande plant uit het aquarium gehaald en twee nieuwe plantjes + twee mosbollen erin gedaan. de garnalen stellen dit erg op prijs 🙂. het gaat nog steeds goed met de garnalen en de visjes. de appelslak wordt al wat blauwer van kleur.
Ik heb nog een vraag over ��n van mijn garnalen, als dat hier mag.
Er is ��n van de jonge garnalen die een fel groen stukje in zijn lijfje heeft. Het zit net achter het hoofdje, als het ware boven de pootjes. Het lijkt net een stukje eendenkroos wat hij meedraagt. heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
morgen zal ik foto's maken van hoe het bakje er nu bij staat en dan zal ik ook proberen om die garnaal duidelijk op de foto te krijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan