Wat is er nieuw

Naomi's 40L garnalenbakje (blupjes)

• Onderwerp starter Onderwerp starter blupjes
  • Startdatum Startdatum
Oke, ik zal zelf ook even wat rondkijken voor alternatieven dan

Even een update.
Ik heb sinds een week 15 crystal reds in mijn aquarium zitten. Een aantal volwassen dieren en een aantal jongen. ��n van de jongere dieren is dood gegaan, geen idee waarom. Voor de rest gaat het goed, ze maken mijn bak mooi schoon en ik heb al 5 of 6 vervellingen gezien. Er zijn nog geen zwangere dames, hoop natuurlijk dat dat wel snel zal komen. Ik zal morgen even proberen wat foto's te maken, ik heb een nieuwe mobiel gekocht waarvan ik hoopte dat ie een betere camera had. Dat was helaas niet het geval dus echt mooie foto's zullen het niet worden.

Leuk hoor en dat er 1 dood is dat moet je incalculeren bij garnalen vaak.
Dat zal met de overgang te maken hebben gehad denk ik. Nu maar op eitjes wachten dus.

Nog even een update. Er zijn nu nog 13 garnaaltjes over. Nog steeds geen garnalen met eitjes en dus ook nog geen jongen. Vandaag heb ik 3 oto's aan het bestand toegevoegd. Ik wil graag wat foto's plaatsen maar heb op mijn nieuwe laptop het uploadprogramma niet meer en kan het ook niet meer vinden 🙁

Super, dankjewel!
Bij deze: Een totaaltje, de slak met een stukje wortel en mijn leuke garnaaltjes. 🙂
416529blupjes_0_82_11_8_15_1.jpg

837868blupjes_0_82_11_8_15_2.jpg

857375blupjes_0_82_11_8_15.jpg

Dankjewel! ik moet zeggen dat ik op dit moment ook erg tevreden ben. Het water is mooi helder en de beestjes zijn lekker actief. Binnenkort zal ik nog even een achtergrondplantje er bij halen want er is 1 dood gegaan, en aan de linkerkant wil ik nog een leuk bosje in de middenzone. Verder hoop ik nog steeds op jonge garnaaltjes. Nog steeds geen dames met eitjes gezien. Is er misschien een manier om de voortplanting een beetje te stimuleren? Ze zijn nu c.a. 4 weken bij mij en nog geen enkel teken van baby's gezien.

Het aquarium staat sinds gisteren op een andere plek. Nog wel op mijn slaapkamer, maar tegen een andere muur en op een ander kastje. Het nieuwe kastje is veel steviger en past qua kleur beter bij het aquarium. Zoals ie nu staat komt het bakje veel beter tot zijn recht. Staat een stuk beter zo!
144183blupjes_0_82_img_20150830_1401351.jpg

Ik heb wel aardig wat last van algen. Zowel op de ramen als op de plantjes. Voornamelijk op de crypto, daar zitten enge zwartbruine haren op de blaadjes.
Ik zit nog steeds te wachten op jonge garnalen. Nog steeds geen vrouwtjes met eitjes. Ik zit nu toch echt te twijfelen of ze niet allemaal van hetzelfde geslacht zijn.. Ik heb ze nu toch al zo'n 6 weken.

Haren op de rand kan weleens baardalg zijn. Dan heb je een voedingstekort of co2. Maar ja je doseert vast niks bij de cr s.
Ik zou het licht dan wat minderen. Ik heb de lichten hier een goeie 8 uur branden.

Ik zie zover ik kan zien vrouwtjes. Misschien als je wat meer foto s post dat we het beter kunnen zien.
Soms zie je ook maanden geen voortplanting hoor. Soms hebben ze zo n periode.

Staat mooi.
Zo op de foto's te zien heb je wel vrouwtjes en sowieso 1 mannetje.
Zal toch iets met de waterwaarden zijn want normaal gesproken kweken ze ook best snel.
Wat zijn de waterwaarden precies?

Was tussendoor ff bezig met wat anders en had andere John's reactie nog niet gezien 😉

Ik vergeet de profito wel eens, kan dat de oorzaak van de algen zijn?
751719blupjes_0_82_img_20150830_1451561.jpg

796161blupjes_0_82_img_20150830_1452041.jpg

Ik weet de waterwaardes niet.. Ik heb nog steeds geen testset gekocht, is best een investering voor mij namelijk. Ik zit steeds wat rond te kijken voor aanbiedingen.

Edit: Excuses voor de slechte kwaliteit foto's, mijn telefoon is niet zo'n beste camera.

Profito is helemaal niet nodig voor je bakje en misschien idd nog van invloed op de garnalen ook.
Kan je beter dat geld besparen voor een testsetje 😉

Ach ik heb het nu al in huis, en heb heel weinig nodig voor mijn bakje dus het duurt nog wel even voor ik nieuwe moet kopen. Waarom is het niet nodig dan?

Zoals John al aangeeft is het bij nanobakjes in de regel niet nodig. hoeveel uren heb je de verlichting aan staan dan??

Ah, oke! Ik heb de verlichting 8 uren per dag aan staan. van 12 tot 16, en van 19 tot 23.

Dat is niet erg lang en dat doe ik ook zo ongeveer. je kan in mijn album ook de 60cm bakjes zien en daar doseer ik alleen wat plantenvoeding. Bij de garnalen helemaal niks.
Hoeveel watt licht zit erboven en hoeveel liter is de bak??
Ik moet zeggen dat ik op de foto s ok niet zo snel alg kan herkennen.

Je hebt ook wel een erg lange pauze ingelast. Waarom doe je dat??

Op de foto's is de alg inderdaad niet goed te zien. Ik kan het ook niet goed op de foto krijgen helaas. Verder stoor ik me er ook niet heel erg aan, maar als het makkelijk op te lossen is dan zou ik dat natuurlijk wel doen.
De lamp is 18W en het bakje 40L.
De pauze is zo lang omdat ik 's avonds vaak tot laat nog op mn kamer zit en er dan nog lekker naar kan kijken. Ik zou de pauze uiteraard korter kunnen maken als dat beter is.

blupjes zei:
Waarom is het niet nodig dan?

Zijn allemaal niet de lastigste plantjes in je bak,hebben aan het licht en voedingsstoffen die al in je water zitten door oa de bewoners genoeg.

Oke bedankt, dan zal ik het niet meer gebruiken.
Een aantal garnalen zijn nu druk aan het rondzwemmen, de hele tijd omhoog en naar beneden, en opzij.. Ik heb ze dit nog niet eerder zien doen.

Na lang wachten is er eindelijk een garnaal die eitjes bij zich draagt. Ben h��l blij!

Inmiddels al minstens 3 dames met eitjes.
Had net wel een vreemd geval. Het stuk hout in het bakje heeft 2 h�le dunne (en vrij lange) takjes. Nu was het uiteinde van ��n van die takjes op een of andere manier vast komen te zitten onder het huisje van de appelslak. Die arme slak zat dus gewoon vast en had het takje al zo'n 20cm verplaatst. Toen ik er achter kwam heb ik hem meteen maar geholpen, ik hoop dat hij er geen blijvende schade aan overhoudt..

Update:
Ik heb nog geen jonge garnalen gezien, en kan ook niet meer 3 garnalen met eitjes vinden. Ik weet niet of ze de eitjes afgestoten hebben, of dat de jongen zich gewoon heel goed verstoppen.
Ik heb wat last van planaria en hoop daar snel wat aan te kunnen doen. Ik heb kortgeleden nieuwe plantjes gekocht, maar vond deze niet mooi staan dus heb ze er maar weer uit gehaald.

Nou, eindelijk zijn er jongen hoor! Ik ben ontzettend blij. Foto's maken is nog lastig omdat ze nog heeeel klein zijn en ik niet zo'n goede camera heb.

Wat een stel mooie garnalen heb je daar zitten zeg. En leuk dat je jongen hebt!

Dankjewel! Ze zijn inderdaad mooi op kleur, ik hoop dat de jongen dit ook worden. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan